K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2008, 12:45   #11
THJ
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2008
Alder: 63
Indlæg: 191
Styrke: 17
THJ er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Neurosmølf Se meddelelser
Hvis En speciallæge, som i mit tilfælde skriver at arbejdsprøvning vil være til skade gr. en voldsom angstprovokering ved kontakt med *enhver* form for autoritet , at min tilstand er stationær og den eneste behandling der kan hjælpe er kognitiv terapi, samt ro fra autoriteter, dermed også kommunale tiltag af enhver form . Derfor ser han Ftp som eneste mulighed uden at sige jeg skal have det.. han respekterer nemlig sagsbehandlerens beslutningsansvar. Jeg så gerne sagsbehandleren respekterede lægens vurdering i lige så høj grad, og undlod behandlingsforslag der går modsat lægens råd. Socialretslige tiltag bør nemlig ikke indbefatte behandling mod lægens råd, alt andet udviser mistro til lægens vurdering og giver plads til lægekonsulenters uvidende og ofte malplacerede kommentarer som leder en godtroende socialrådgiver/formidler til sociale behandlings initiativer til skade for klient (patienten ) F.eks sende en højde fobiker på fjeldvandring ?
Den der tuffschool har de fleste af os der er gået ned, fundet ud af ikke virker, når det virkelig er slemt.
Jeg ville foretrække et samarbejde mellem læge og sociale myndigheder , med gensidig respekt for hinandens kompetencer, det kunne frigøre nogle af de ressourcer man så desperat mangler i socialområdet + hvis bare 1 person !! mindre bliver ødelagt i kommunemaskineriet, så er det ok for mig med en skattestigning til at financiere de få der måtte "smutte igennem" med en pension, der er trods alt nok flere der gerne snyder i skat ( gulpladebiler, sommerhuse, konto i udland, feriebolig i tyrkiet osv ... ), end som der snyder med sin førtidspension/fleksjob ydelse og økonomien i at folk ikke bliver så dårlige undervejs i kommunens behandling giver i sig selv større chance for en erhvervsrestevne.
Jeg vil så her til sidst gerne advokere for en midlertidig ftp i de situationer , hvor en længere " rekreativ pension" kan genvurderes hvis en læge skønner en bedring til et funktionelt niveau, der er trods alt ikke guld gemt i en ftp eller fleksjob ....Lønforhøjelser på 3-10 % rammer vist kun ude i erhvervslivet, men priserne rammer alle ...

En God søndag til jer alle

Nøvsen

Midlertidige pensioner med kontrol efter 1 eller flere år er jo en mulighed.

Ellers vil jeg give dig helt ret i din formulering med en gensidig respekt for hinandens kompetencer men i mine øjne så er det lige galt om lægen blander sig i det social retslige som at sagsbehandleren kommer med behandlings forslag.

Vi kritisere lægekonsulenterne for at overskride deres beføjelser og anstille vurderinger de ikke er kompetente til at lave og samtidigt taler du for at at det er helt i orden når andre læger gør det.

Beklager men jeg forstår ikke logikken. Som borgere må vi have interesse i at kunne gennemskue hvordan de beslutninger der har så stor betydning for vores fremtidige liv bliver truffet og af hvem om det er sagsbehandler, lægen på sygehuset, lægekonsulenten eller noget helt tredie. Hvis denne gennemskuelighed mangler så er vores retssikkerhed da først fuldstændigt gået fløjten.

Endelig er en privatpraktiserende speciallæge jo heller ikke 100 % neutral. Han er afhængig af at at have patienter og disse speciallæge erklæringer er jo virkeligt noget der giver kassen.
THJ er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2008, 13:13   #12
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Du har da ret i noget, men fanger ikke selv logikken En behandlende læge kan udtrykke sin mening alt det han vil i en attest, sålænge den ikke prøver at pålægge en afgørelse, hvilket den ikke kan.. Lægekonsulentens mening er irrelevant , udenfor reglerne og til forskel måske ødelæggende for forståelsen i den socialretslige OG lægelige sammenhæng. Og her har vi den grundlæggende forskel denne tråd handler om. Hvorvidt der er lovhjemmel til at påtale en læges udtalelser og dens konsekvenser. Lægeloven pålægger enhver læge der praktiserer et lovmæssigt ansvar.. En administrativ læge /lægekonsulent er fri i forhold til denne, og derfor udenfor enhver kontrol ( min pointe som du efterlyser logikken i ... ) Hvis ikke vi selv er på vagt, ender kommunerne med at lade dem køre løbet, fordi socialrådgiverne ikke har tid selv at læse lægeerklæringer.
Løsningen må nærmere være at fjerne lægekonsulenter fra kommunerne ( læs evt. grundlaget for vores underskriftsindsamling ) og pålægge læger at skrive lægeerklæringer i et sprog socialrådgivere/formidlere forstår, og eventuelt lade et fællessocialfagligt lægenævn håndtere klager over lægers attester såfremt man er uenig. Så har selv de mest mistroiske kommunalansatte, plus dem af os som føler sig dårligt behandlet af en speciallæge et sted at sende "suspekte" lægeerklæringer hen til uddybning, hvor "læger under ansvar" kan undersøge klienten og afvise ell. uddybe den påklagede attest ) Det lægenævn kunne passende så have organisationsansvar i forhold til ankenævnet, så kan en sag nemlig afsluttes helt der...

Nøvsen
Ulogisk måske, men ligefrem ja
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2008, 18:25   #13
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Hold da på hat og briller....har lige genhørt udsendelsen med Anders Ottar jensen Lægekonsulenten i København og Holbæk der "grinende" siger han overtræder loven og gør det tit...det gør de alle sammen siger han grinende...

http://www.dr.dk/P1/Dokumentarzonen/.../03/000024.htm

det var i 2003...vi skriver nu 2008 og intet INTET har ændret sig og det er blevet værre...

Det er jo forrykt...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2012, 18:41   #14
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
................og så sidder jeg jo lige med 2 lk erkllæringer, udfærdiget på samme tidspunkt, vedr. samme patient, men med 2 vidt forskellige fortolkninger
jeg postulerer derfor : lægekonsulenter er udmærket klar over at de bliver misbrugt ! ...eller hvad man skal kalde det når de frivilligt medvirker
den pågældende lk kan IKKE være ubekendt med disse 2 forskellige fortolkninger af sagen
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP: STEM lægekonsulenterne ude! buster Politik og Samfund 16 27-02-2012 14:03
Lægekonsulenterne Falco Alt det andet 26 05-09-2011 15:29
Hjælp - hvad må lægekonsulenterne? Maria99 Alt det andet 7 24-06-2011 14:46
SF vil afskaffe lægekonsulenterne! sun-lady Politik og Samfund 0 21-06-2011 14:01
hjælp fra k10 brugere - om lægekonsulenterne shylock Den nyttige viden vi alle har 0 28-06-2009 21:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension