K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-09-2012, 09:51   #1
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Exclamation FP reform u. 40 år 100.000 i årlig pension

I dag læser jeg i Kristeligt Dagblad:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/art...?aviseninbound
uddrag fra artiklen:
Citat:
"I den borgerlige tænketank Cepos afviser cheføkonom Mads Lundby Hansen til gengæld, at en fattigdomsgrænse vil hjælpe de fattigste danskere.

”Jeg anerkender ikke, at man er fattig, hvis man har en indkomst på 100.000 kroner efter skat. Det er problematisk, hvis man laver en grænse, der tager udgangspunkt i det tal. Det betyder, at Thorning-regeringen får svært ved at gennemføre sine reformer,” siger Mads Lundby Hansen".

Han henviser til, at regeringens førtidspensionsreform indfører en ny ydelse på omkring 100.000 kroner om året for visse grupper af førtidspensionister under 40 år for at styrke incitamentet til at vende tilbage til arbejdsmarkedet."

”Den reform bliver svær at gennemføre, hvis der indføres en fattigdomsgrænse. Det mest bekymrende er børnenes fattigdom, og deres sociale situation bliver ikke forbedret af højere ydelser, men af, at forældrene får et incitament til at komme i arbejde,” lyder det fra Mads Lundby Hansen.
Det kan da ikke passe?!?
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 10:00   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ikke meget men efter skat - ikke før
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 10:12   #3
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Efter skat

Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Ikke meget men efter skat - ikke før
Ja, det er efter skat, men stadig ikke meget i forhold til hvad fp er nu. Det svarer kun ca. til kontanthjælp.
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 10:35   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
”Den reform bliver svær at gennemføre, hvis der indføres en fattigdomsgrænse. Det mest bekymrende er børnenes fattigdom, og deres sociale situation bliver ikke forbedret af højere ydelser, men af, at forældrene får et incitament til at komme i arbejde,” lyder det fra Mads Lundby Hansen.

Gys! Incitament til at komme tilbage i arbejde... Hvad f..... tænker de på. Det er jo syge mennesker, der får fp, og eneste begrænsning i forhold til arbejdsmarkedet kan da meget vel være kun sygdom... Det er som om de oprigtigt mener, at syge mennesker oveni også altid har sociale problemer og lign. og at det er grunden til, at de ikke arbejder. Åh... hvor trænger vi snart til, at der blæser andre vinde i den her værdidebat
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 10:44   #5
Abraxus
Administrator
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2012
Indlæg: 915
Styrke: 30
Abraxus er ny på vejen
Det har jeg godt nok ikke hørt om før. Er det noget nyt? Det lyder ret sindsygt.
Abraxus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 13:21   #6
thyradanebod
Elsker at være her på K10
 
thyradanebods avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-07 2010
Indlæg: 96
Styrke: 14
thyradanebod er ny på vejen
Angry Det er ikke med til at sætte gang i samfundsøkonomien

Jeg røg helt op i det røde felt da jeg læste artiklen og lagde link ind i håb om at en eller anden her kan fortælle at det ikke passer. For det gør det da ikke vel?

Og hvis det gør, så vil alle under 40 år altid forblive fattige, som jeg ser det.
Fleksydelse = kontanthjælp for hvem vil ansætte nogen få timer om ugen? Det vil man ikke engang i opgangstider - utopi!
FP = kontanthjælp,
og kontanthjælp opdelt efter alder måske også. Er man først havnet der, er det meget svært at komme ud igen.

Lige om lidt vrimler det med dagpengemodtagere der ryger på kontanthjælp, for et par møder her og der inden de ryger, hjælper nok ikke meget.

Alt det l... skal nok hjælpe med til at få sat gang i samfundsøkonomien. Politikerne har fuldstændig hovedet under armen. Mange af dem er endda så unge at de burde vide at det tager år at etablere sig med bolig, børn osv.
Vor herre bevares

Så kan man spørge hvad det her kommer mig ved? Jeg er nu sidst i 50'erne har været på arbejdsmarkedet i over 40 år og betalt min skat og har taget en lang uddannelse. Så blev jeg syg, røg ud af dagpengsesystemet, og har nu været 'syltet' på kontanthjælp i rigtig mange år.

Men det kommer os alle ved. Hvem ved hvad politikerne finder på næste gang? De har ikke den store fantasi ud over at mele deres egen kage her og nu og lave afsindig dårlige lappeløsninger fordi de både mangler intelligens og overblik. ØV!
thyradanebod er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 14:04   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Føj, det er jo kontanthjæps sats - er det derfor de også rasler med sablerne over, at kontanthjælpssatserne skal ned på SU niveau mon? Så kommer differencen jo af sig selv....

Og gudved hvad de mener med visse grupper af førtidspensionister under 40 år??
- hvem mon det er der skal forskelsbehandles??
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 14:09   #8
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Jeg har ikke hørt om det. Ville være groteskt, hvis det var sandt, at de afskaffer fattigdomsydelser med den ene hånd og så genindfører med den anden... Men regeringen ved man jo aldrig, hvor man har

Ledte efter den indgåede forligs-aftale og fandt dette i stedet for: Reformen er sendt i høring (høringsfrist 24.9.12!) og høringsteksterne kan findes via dette link:

https://bdkv2.borger.dk/Lovgivning/H...pid=2146003796

Lige nu er min hjerne desværre for grødet til, at læse det... (Teksten er på 262 sider...)

En anden mulighed er, at maile eller - endnu bedre! - ringe til Beskæftigelsesministeriet. Det kan tage dem flere måneder at svare på en mail, så ringe er nok bedre...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 15:14   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Mon ikke bare det han mener ham Mads lundby....at det er dem som ellers ville have fået en førtidspension....under 40 år....de vil jo fremover ikke kunne få denne....men være henvist til kontanthjælp....

Må indrømme at jeg ikke har læst artiklen endnu...men kun her i tråden...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-09-2012, 15:30   #10
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Har forsøgt at læse det, Risa, men min hjerne blev mere og mere frustreret, da det gik op for mig, at reformerne umuligt kan blive meget andet end et levende h e l v e d e på jord for de mennesker det drejer sig om....

Ressourceforløb der kan gentages om og om igen indtil borgeren fylder 45 år, fleksjobbere i arbejde der skal dobbelt tjekkes hver 2½ år på arbejdspladsen, for at få dokumenteret om jobbet kan gøres til ordinært arbejde?

Arbejdsprøvninger der nu bliver annulleret totalt, fordi man ikke kan ''prøve'' at arbejde, men nu skal have udviklet sin arbejdsevne i stedet, fordi de vil gøre op med, at folk bare kan gå hjem når de møder lidt modgang?

Alle kommuner/regioner skal have sit eget ''lægehus'' der KUN behandler sager fra kommunen, en slags lægekonsulenternes paradis, hvor ALLE borgere skal igennem? Den hedder nu Klinisk funktion og man kan ikke længere bruge ''sine egne'' lægeerklæringer i en sag om førtidspension - fra 2013, anerkender man kun lægeerklæringer fra Klinisk funktion!

Prøv lige at læs hvordan en ny §18 ser ud:

”§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i ressourceforløb, aktiverings-, revaliderings-
og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger. Det er en forudsætning for, at en sag kan
overgå til behandling efter reglerne om førtidspension, at sagen har været forelagt kommunens rehabiliteringsteam.”
6. § 19 affattes således:
”§ 19. Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af:
1) en rehabiliteringsplan der indeholder dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer
i forhold til uddannelse og beskæftigelse er fuldt afklaret og
2) dokumentation for, at alle relevante indsatser i den beskæftigelsesrettede indsats, herunder deltagelse
i ressourceforløb, er udtømt,
3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt nedsat,
4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til selvforsørgelse uanset mulighederne
for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, eller
5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin nedsatte arbejdsevne
anses for at kunne udføre.
Stk. 2. Rehabiliteringsplanen udarbejdes efter regler fastsat af beskæftigelsesministeren efter inddragelse
af social- og integrationsministeren, jf. § 31 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 3. Kommunen kan ved behandlingen af sager om førtidspension kun benytte lægefaglig bistand
fra regionens kliniske funktion, jf. § 25 b i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.

Så som i læser, så skal alt nu foregå gennem Klinisk funktion, da det simpelthen bliver lov!!
Ikke noget med min læge siger, eller min reumatolog vurderer....næææ, det hele strander på Klinik funktions vurderinger.

Jeg har pludselig på fornemmelsen, at alle vores sager fra EFTER 2003 - uanset om de har taget 2-7 eller 10 år, er peanuts, forhold til hvad folk efter 2013 skal igennem......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Reform KLUMPFODEN Politik og Samfund 41 16-05-2012 14:17
Den nye reform boowam Politik og Samfund 28 12-05-2012 19:46
Fakta om regeringens 16 intiativer vedr reform om flex og pension. supersus Politik og Samfund 3 23-02-2012 00:58
Årlig udregning falentin Alt det andet 0 20-12-2011 14:56
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension