K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-07-2012, 14:42   #21
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Kan godt forstå, du har svært ved at forstå formålet med arbejdsprøvning. Det er vi nogle stykker, der er Desværre er kommunernes logik nogen gange ret umulig at forstå...

Vil lige tilføje, at det også er super vigtigt, at du husker at have din læge med på sidelinjen fra starten af, da han/hun kan gribe ind og sige stop, hvis kommunen begynder at køre alt for meget rundt i manegen med dig ifm en arbejdsprøvningen.

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2012, 14:59   #22
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Min ryglidelse kan ikke forværres, men pga. den (stærke kroniske smerter) har jeg fået stress- og belastningsreaktion.

Den bliver forværret hvis jeg kommer under pres, og jobcenter har i mit tilfælde rettet sig efter læge og psykriater.

Måske kan du få din læge til at omformulere, så det rigtige ord kommer med.

Pøj pøj med det, det skal nok lykkes på et tidspunkt
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2012, 15:07   #23
TKDK
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
TKDK er ny på vejen
Tak risa for dit råd, tror jeg vil følge helenekr råd om at vælge en strategi
Uden om arbejdsprøvning. Hvis det ikke går så har jeg allerede
Min fagforenings socialrådgiver og advokatbistand til at "hjælpe"
Jobcentret med at overholde spille reglerne. Men vil ikke bruge
Unødige resourcer på dette tidspunkt, da jeg ved der er andre der er mindre
Resource stærke end jeg og har brug for samme assistance.
TKDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2012, 16:05   #24
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er jo fordi det hele er opbygget omkring fleksjob - det er svært at springe fra arbejde over på førtidspension, uden at have afklaret mulighederne for fleksjob først.
Og det er der du står lige nu og derfor skal afklares med henblik på fleksjob INDEN du ryger videre i kategorien til førtidspension.

Systemet er stift på det området og loven siger at du skal afklares efter §70 aktiv beskæftigelses indsats, hvilket betyder at en arbejdsprøvning er lovpligtig. Men. Der kan dispenseres fra en arbejdsprøvning hvis det kan vurderes og dokumenteres at en arbejdsprøvning er formålsløs og/eller kontraindiceret.
Og det er det du nu skal bevise at den er - det er et langt sejt træk, men den er vundet af flere af os herinde, så den er ikke umulig.
Dog vil jeg holde på, at det er langt hurtigere at bare få gennemført arbejdsprøvningen, men for nogle af os, handler det også om princip og det faktum, at vi ikke vil risikere liv og lemmer blot for at tilfredsstille kommune/lovgivning.

Hvis du vil lægge en strategi så vær grundig. Har du et godt forhold til nogle af de læger der før har udtalt sig i din sag, så rådfør dig med dem og spørg hvordan de vil vurderer en arbejdsprøvning og om de mener den vil være formålsløs/kontraindiceret mm.

Du skal skriftligt have at vide fra din sagsbehandler HVEM der tager ansvaret for dig, såfremt du deltager og der sker en ulykke (dette plejer de at stejle over!), for ingen tør tage ansvaret. Men du har faktisk krav på at vide hvem der passer på dig, nu når alle dine læger der udelukker en arbejdsevne og som har vurderet at den ikke er eksisterende, ikke længere må råde dig!?!

Du skal have at vide, skriftligt, om det kan være rigtigt at de tunger du har på vægtskålen (hele dit behandlende netværk) slet ikke har noget at skulle have sagt, samt at deres vurderinger slet ikke gælder, og om det passer at du nu står helt alene og om det kan have sin rigtighed, at du skal modarbejde lægelige udtalelser og handle stik mod alle ordrer lægefagligt!?!

Du skal have at vide, skriftligt, hvorfor du ikke kan komme ind under kategorien omkring formålsløs arbejdsprøvning hele din sygehistorie med faldulykker mm taget i betragtning....

Du skal have at vide, skriftligt, om der er forsikringer forbundet med arbejdsprøvningen såfremt du igen falder og slår tænderne ud og/eller brækker arme og ben pga dine svære problemer med balancen......lige som du skal have at vide, hvordan du evt står mht sygemelding efter en ulykke, og om, de har en kvote for hvor galt man må komme afsted, inden de beslutter om en arbejdsprøvning er formålsløs. Eller om de så bare forlænger den i den anden ende.

- det kunne også være interessant at vide, om de har én der evt kan komme og følge dig hjem dagligt, netop for at undgå de værste ulykker?!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2012, 16:38   #25
TKDK
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
TKDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Systemet er stift på det området og loven siger at du skal afklares efter §70 aktiv beskæftigelses indsats, hvilket betyder at en arbejdsprøvning er lovpligtig. Men. Der kan dispenseres fra en arbejdsprøvning hvis det kan vurderes og dokumenteres at en arbejdsprøvning er formålsløs og/eller kontraindiceret.
Og det er det du nu skal bevise at den er - det er et langt sejt træk, men den er vundet af flere af os herinde, så den er ikke umulig.
Dog vil jeg holde på, at det er langt hurtigere at bare få gennemført arbejdsprøvningen, men for nogle af os, handler det også om princip og det faktum, at vi ikke vil risikere liv og lemmer blot for at tilfredsstille kommune/lovgivning.
Du er en guldklump
Jeg elskede det job jeg havde og min arbejdsgiver var ekstremt large i forhold til mig og har forsøgt alt for at finde en mulighed for at jeg kunne blive hos dem i en eller anden form.
De har betalt min fulde løn i 2,5 år uden at kny selv om jeg ikke kunne levere varen. De håbede til det sidste at min tilstand ikke var permanent og de kunne tilbyde mig et fleks job - min arbejdsevne var ikke i nærheden af at kunne få et sådant og i den periode hvor vi prøvede alle mulige former - kostede det alt på hjemmefronten.
Jeg har brugt det sidste halve år hvor de fristillede mig til at finde mig selv og et tåleligt liv med de lidelser som jeg nu engang må leve med resten af mit liv.
Så jeg har ingen planer om at opgive den livskvalitet jeg har genfundet blot fordi der findes en lov/kommunal instans som tilskriver jeg skal smides tilbage i et ******* så skal den kamp kæmpes på mine betingelser og ja det er dejligt du lige kunne give mig lidt ekstra ammunition med i bagagen når jeg skal til møde med den nye sagsbehandler i august. Tak
TKDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2012, 16:47   #26
TKDK
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
TKDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af tumnus Se meddelelser
Min ryglidelse kan ikke forværres, men pga. den (stærke kroniske smerter) har jeg fået stress- og belastningsreaktion.

Den bliver forværret hvis jeg kommer under pres, og jobcenter har i mit tilfælde rettet sig efter læge og psykriater.

Måske kan du få din læge til at omformulere, så det rigtige ord kommer med.

Pøj pøj med det, det skal nok lykkes på et tidspunkt
Tak for dit input, min læge har ingen problemer med at omformulere hans udtagelse så boss ordet kommer med - hans formulering er meget hen i den retning skulle nok bare have fundet denne hjemmeside inden så havde det været lidt lettere
TKDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2012, 16:57   #27
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Godt du kan bruge noget af det, jeg har jo selv været igennem samme tur, så den ligger mig ikke helt fjern

Og så vær åben over for sagsbehandleren, fortæl at du bliver rædsels slagende ved tanken om, at du nu skal igennem endnu et h e l v e d e og at du er direkte bange for at komme til skade. Ja, måske har du lige frem fået det værre blot ved tanken om den arbejdsprøvning og alle de forværringer og ulykker der kan ske?
Måske har usikkerheden påvirket familielivet og forholdet til dit barn/børn?
Måske mener din nærmeste familie også at nok er nok, og at de nu er bekymrede for flere ulykker.....?
Måske har du haft 6 mdr hvor det har kørt rigtig godt efter du blev fritstillet med henblik på at genfinde dig selv, og måske kan du føle at det er fred og ro du har brug for, for at kunne leve bare nogen lunde stabilt med den høreskade som er så invaliderende??

Alt jeg skriver, er selv spørgsmål der har været relevante for mig og min familie, så det er jo meget muligt du/i gør jeg samme tanker overfor sagsbehandleren
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2012, 22:28   #28
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Som helenekr også er inde på, så er det vigtigt, at alt foregår på skrift.

Hvis du har spørgsmål til din sb, så stil dem i en mail, og accepter ikke et mundtligt svar.

Lur sb's telefonnummer af og lad være med, at tage telefonen når denne ringer.

Jeg har selv gjort dette, og der gik max. 5 minutter før der lå en mail i min indbakke.

Hvis du vil aflevere noget til kommunen, så aflever det personligt ved skranken og bed om en kvittering på, at de har modtaget det.

Det var lige et par af de simple grund-regler.


Om lægerne skriver, at "arb.prøvning er kontraindiceret" eller at "arb.prøvning vil medføre varig forværring af patientens lidelse" går ud på et, det betyder det samme.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2012, 08:54   #29
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det forløb i hørecentret, bør kunne bruges som arbejdsprøvning, fordi,
det handler om AFKLARING af din arbejdsevne.

Og det mener jeg at dette tidligere forløb opfylder.

Derfor mener jeg godt at du kan ansøge efter en §17, på foreliggende grundlag.
Husk at vedlægge bilagsliste, med det du mener bør indgå i sagen, således at vigtige dokumener, ikke forsvinde, hvis sagen også skal videre i systemet!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2012, 10:27   #30
TKDK
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2012
Indlæg: 15
Styrke: 12
TKDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Det forløb i hørecentret, bør kunne bruges som arbejdsprøvning, fordi,
det handler om AFKLARING af din arbejdsevne.

Og det mener jeg at dette tidligere forløb opfylder.

Derfor mener jeg godt at du kan ansøge efter en §17, på foreliggende grundlag.
Husk at vedlægge bilagsliste, med det du mener bør indgå i sagen, således at vigtige dokumener, ikke forsvinde, hvis sagen også skal videre i systemet!

VH Popiae
Jeg var til møde i slut april med min sb og fremførte samme syns´punkt til det var svaret det var jo med henblik på fleks job så kunne det ikke bruges når jeg nu søgte pension orkede faktisk ikke diskutere dette med hende da det blot ville være endnu en ydmygelse af hendes arbejdsvilkår/kompetencer...der havde jeg ikke lyst til at bevæge mig ud igen - det kommer der sjældent noget godt ud af...
Har faktisk forståelse for deres arbejdssituation og de fuldstændige rigide processer de skal følge, som i min verden blot afspejler en form for beskæftigelses terapi.

Se blot det meget udskældte resource profil skema, formuleringerne er meget upræcise - de er præcis så vage at der hele tiden lægges op til fortolkninger og i denne verden må der ikke være plads til dette da det handler om menneskers ve og vel.

Hvis skemaet følges nøje skal man have et super godt overblik for at være i stand til at placere den rette informationer i det rette afsnit det gør at der desværre bliver fokus på sb evner til at udøve dette da de fleste der bliver udsat for dette ofte ikke har overskud eller evner til dette...

Den tid, der bliver brugt til udarbejdelsen af dette p.g.a kompleksitet og svage formuleringer går fra, det som en sb reelt skulle gøre - tid til at sætte sig ind i den enkelte sag møde velforberedt op.

Så vi reelt oplevede dem som en hjælp og ikke en hindring i at opnå hvad der for den enkelte er den bedste løsning med respekt for den lovgivning/rammer der er.

Jeg har brugt lidt tid på at læse nogle af de forskellige spørgsmål der har været rejst i dette forum.

Syntes det er enormt prisværdigt at mange af jer der fortsat evner og lyster at finde overskud til at stikke en hjælpende hånd ud - jeg ved også godt at I for en response tilbage som igen bringer livskvalitet ind i jeres hverdag for det skal i have tak...
TKDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål omkring fagforening.. Jette91 Spørgsmål ang fleksjob 8 28-02-2013 16:12
Spørgsmål omkring undersøgelse Dandanell Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 24-02-2011 21:41
spørgsmål omkring fp til udlænding madina Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 20-07-2010 11:48
Et par spørgsmål omkring tilkendelse af førtidspension. Razmo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 27 09-07-2009 10:45
Spørgsmål til socialudvalget omkring §100 Hejdien Skal kommuner ikke overholde loven? 9 24-06-2008 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension