K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-07-2012, 21:07   #1
lillesine
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2008
Lokation: silkeborg
Indlæg: 234
Styrke: 16
lillesine er ny på vejen
hjælp til tandlæge som ftp

Hej med jer min mor er på førtidspension og fik det tilkendt for 3 år siden, hun er enlig og bor til leje, hun er lige fyldt 60år. hun har en stift tand en fortand som er knækket og som kræver en større behandling hos tandlægen at få lavet hun har ringet til hendes kommune om hjælp til tandlægeregningen men de siger at hun ikke kan få noget hjælp da hun er førtidspensionist efter de "nye" regler og de penge hun får er nok til at dække alle ens udgifter som ftp...

Kan det virkelig passe hun intet hjælp kan få fra kommunen til hende tandlægeregning???? hun høre under silkeborg kommune som er gode til at lave deres egne regler!!!
lillesine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 21:14   #2
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 51
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Hej

Jeg tænkte på om din mor ikke kunne snakke med hendes tandlæge, og få lavet en henvisning til en tandlægehøjskole ?

Jeg er selv på vej gennem til tandlægehøjskolen, det er min tandlæge der har henvist mig Jeg har fået brev at jeg ville blive kaldt til forundersøgelse ..

Jeg skal have ordnet noget krone og broarbejde, og det har jeg ikke en milemands chance for at betale mig fra. Der er mange penge at spare på denne måde
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 22:50   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis din mor er førtidspensionist på de nye regler og ikke har hjemmeboende børn (forsørger), så er det næsten standart at få nej til tandlægehjælp. Men er hun forsørger, så kan de ikke bare vifte hende af med et nej.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 23:19   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis din mor er førtidspensionist på de nye regler og ikke har hjemmeboende børn (forsørger), så er det næsten standart at få nej til tandlægehjælp. Men er hun forsørger, så kan de ikke bare vifte hende af med et nej.....
Hun kan søge om hjælp til enkeltydelse.
Men det er langt fra sikkert, at hun får det, også selv om hun er forsørger.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-07-2012, 23:27   #5
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
Aften

Som vovse rigtig nok henviser til - kan der måske søges efter aktivlovens § 81

Citat:

Kapitel 10 – Hjælp i særlige tilfælde

Enkeltudgifter


Vejledninger mv.

Aktivvejledning Pkt. 398 (Socialmin. vejl. nr. 39 af 5/3 1998).



§ 81. Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter til en person, som har været ude for ændringer i sine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgifterne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes og familiens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følge af behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en udgift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften er af helt afgørende betydning for den pågældendes eller familiens livsførelse.



Vejledninger mv.

Aktivvejledning Pkt. 399-405 (Socialmin. vejl. nr. 39 af 5/3 1998).



Sygebehandling m.v.

§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.



Vejledninger mv.

Aktivvejledning Pkt. 406-410 (Socialmin. vejl. nr. 39 af 5/3 1998).



Principafgørelser
Du får lige et link, så kan du se under § 81 og 82 og læse deres Vejledninger.. Så skulle du være rustet til at starte en ansøgning..

http://www.socialjura.dk/content-sto...aendinge/love/


Good Luck
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 00:41   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hun kan søge om hjælp til enkeltydelse.
Men det er langt fra sikkert, at hun får det, også selv om hun er forsørger.
Præcis, men bare der er et rådighedsbeløb (efter udgifter - af dem kommunen godtager), så siger de nej - jeg har forsøgt at hjælpe SÅ mange med enkeltydelse, men synes det er som at ramme panden mod en mur hver eneste gang

Rådighedsbeløbet må ikke være meget mere end 2500 kr her i København for en voksen uden børn. Dog svinger det rådighedsbeløb fra kommune til kommune
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 11:06   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Rådighedsbeløbet må ikke være meget mere end 2500 kr her i København for en voksen uden børn. Dog svinger det rådighedsbeløb fra kommune til kommune
Da jeg var på kh fik jeg nogle gange hjælp til tandlægeregninger.

De gange hvor regningen var på ca. 2.000 kr, fik jeg ingen hjælp, når rådighedsbeløbet var på 4.000 kr. pr. måned.

Men de gange hvor regningen var på 5-6.000 kr. (en porcelænskrone) fik jeg hjælpen, efter at have anket deres afslag.

Og jeg er/var alene med 2 børn.
Div. ydelser til børnene blev hold ude af regnskabet.

Så vidt jeg har læst, helenekr, så har du vist været lidt mere heldig, noget med, at de lægger et rådighedsbeløb pr. barn oveni.
Men det handler lige præcis om, at der er forskel på de forskellige kommuner.

Jeg sad engang og fandt noget om disse forskelle, og der er forskel ude i kommunerne.
Dette finder jeg ikke ok.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 14:03   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, jeg havde et rådighedsbeløb til mig, og et til hver af børnene - jeg kan ikke lige huske hvad det var på (men det har jeg skrevet i min tandlægetråd), men lad os sige 3200 kr til mig, og ca 2500 kr pr barn. Det gav så også et minus, hvorfor jeg ikke selv skulle betale noget......

Jeg har lige søgt for min mor - folkepensionist, og der havde Københavns kommune regnet med at en enlig folkepensionist skal have 5300 kr til rådighed efter alt er betalt - det regnskab endte så med en egenbetaling på 1600 kr, hvilket så også var fair nok.

Men det er jo lidt interessant at en folkepension som er et par tusinde mindre end en førtidspension, har et rådighedsbeløb på 5300 kr man beregner ud fra.

- da jeg var på kontanthjælp havde jeg tandlægekort dvs jeg gik bare til tandlæge (sandheden er jo nok, at jeg aldrig gik til tandlæge!), men hvis jeg gjorde, så kostede det ikke noget.
Den gang kunne jeg også hver måned afleverer alle mine bonner fra apoteket, og få refunderet alle beløbene - det var sgu tider

Meget har forandret sig siden 1988.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-07-2012, 18:17   #9
FrkM
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2012
Lokation: Region Syddanmark
Indlæg: 160
Styrke: 13
FrkM er ny på vejen
Der skal søges efter Aktivlovens § 82 (sygebehandling).

Du kan formentlig hente ansøgningsskemaet på kommunens hjemmeside. Husk at vedlægge et overslag fra tandlægen. Vedlæg derudover dokumentation for samtlige rimelige udgifter. Kommunen vurderer hvilke udgifter de skønner er rimelige. Det vil fremgå af afgørelsen hvilke udgifter der er medtaget i beregningen.

Behandlingen må endelig IKKE påbegyndes førend der foreligger en afgørelse. Kommunen kan nemlig helt afvise at behandle ansøgningen fordi udgiften er påtaget inden ansøgningstidspunktet. Dette fremgår af Aktivlovens § 88.

Der findes ikke et lovbestemt rådighedsbeløb. Det er en skønsmæssig afgørelse. Dvs at kommunen har ret og pligt til at fortage individuelle skøn. Kommunerne må ikke have helt fastsatte rådighedsbeløb, da dette er at "sætte skøn under regel", og dette er ikke lovligt. Der kan være vejledende retningslinier men alle ansøgninger skal behandles individuelt og ud fra et konkret skøn. Derfor kan det sagtens forekomme at to ansøgninger kan have et forskelligt udfald og stadig være lovgivningsmæssig korrekt.

To ansøgninger om hjælp til tandbehandling kan derfor munde ud i henh. afslag / bevilling selvom de økonomiske forhold og behovet for tandbehandling er ens. Eksempel: Hvis den ene borger har en adfærd ift den daglige tandpleje som gør at h*n i løbet af kort tid vil have de samme tandproblemer så gives der som oftest afslag. Den anden ansøger udviser rettighed omhu og har en sund daglig tandpleje vil få en bevilling. (sådan på jævnt dansk - den ene passer på sine tænder og den anden gør ikke hvilket vil have den konsekvens at pågældende indenfor kort tid vil have de samme tandproblemer - også giver det jo ingen mening at give en bevilling.)

Kommunerne råder over tandlægekonsulenter som sagsbehandlerne kan konsultere hvis der er tale om en omfattende behandling. Dette for at vurdere behovet for tandbehandling og evt. pege på en billigere behandling. Kommunen yder hjælp til den billigst forsvarlige behandling - det sker ganske ofte at tandlægekonsulenten kan pege på en billigere forsvarlig behandling.

Held og lykke med det.
__________________
Uddannet socialrådgiver - nu fp.

Sidst redigeret af FrkM; 25-07-2012 kl. 18:32.
FrkM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp til tandlæge? JannieLytzen Nyttigt at vide for Førtidspensionister 4 03-05-2013 00:57
Hjælp tandlæge Tigul Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 44 03-02-2013 05:46
Hjælp til tandlæge når man er på FP nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 26-06-2010 00:00
Ftp og hjælp til tandlæge. AnnetteH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 09-08-2008 14:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension