K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-10-2011, 11:17   #1
melchert79
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
melchert79 er ny på vejen
Spørgsmål om kontanthjælp, sygedagpenge

Hej.
Jeg er ny herinde. Har prøvet flere steder at søge svar på spørgsmålet, men endnu ikke kunne finde et svar.
Det er måske lidt kringlet, men håber der er en der kan svare.
Situationen er kort fortalt:
Min mand og jeg er gift, han får kontanthjælp og jeg får lige nu løn men er sygemeldt fra mit arbejde, og skal pr 1/12 overgå til sygedagpenge.
Som det er nu bliver min mands kontanthjælp udregnet ud fra min indtægt, og derfor får han ikke så meget.
Han er i et praktikforløb, der gerne skulle ende ud i et løntilskudsjob. Min fremtid er umiddelbart en længere periode på sygedagpenge.
Så nu kommer det indviklede så.
Som bekendt fratrækkes min løn fra det min mand kan få i kontanthjælp, og han får derfor en nedsat kontanthjælp. Dog ses der bort fra 14,57 kr for hver arbejdstime jeg har (er jo stadig på alm. løn).
Men hvordan ser det ud når nu jeg starter på sygedagpenge?

Som jeg læser det i følgende:

§ 31. Har ansøgeren eller ægtefællen arbejdsindtægter eller indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af kontanthjælpen efter § 25 bort fra 10,24 kr. pr. udført arbejdstime. Modtager ansøgeren nedsat kontanthjælp efter § 25, stk. 5 og 7-10, ses der ved beregningen af kontanthjælpen efter § 25 bort fra 28 kr. pr. udført arbejdstime i ustøttet beskæftigelse (tallene er gamle, ved at de 10,24 kr i dag er 14,47 kr.)

ser det så ud til at der når jeg får sygedagpenge skal ses bort fra 14,47 kr. pr time han er i virksomhedspraktik. Det vil sige at der ikke bliver modregnet for 25 timer om ugen * 14,57 kr. = ca. 1450 kr om måneden.
som jeg ser det bliver så regnestykket

min sygedagpengeindtægt ca 15000 kr om måneden
da vi er gift må vi maks få udbetalt 2*10044 kr minus nedslag efter 6 mpneder 1200 kr. = 18.800 kr.
18.800-15.000= 3.800 kr til min mand i kontanthjælp plus det fradrag på 1450 kr. der ikke bliver modregnet, ifølge loven som jeg læser den.
dvs. han får 3.800 kr + 1450 = 5.250 kr. i kontanthjælp og ikke kun 3.800 kr.

MEN, spurgte hans sagsbehandler om ikke det var sådan det hang sammen, og fik af vide at nej, virksomhedspraktik tæller ikke med i den sammenhæng. Det kun hvis han er i et aktivt beskæftigelsestilbud som eksempelvis løntilskud. sagde at det kunne jeg ikke helt forstå, for som jeg læser det er virksomhedspraktik også inde under loven om aktiv beskæftigelsesindsats, og dermed skulle han også have fradrag for de timer han er i aktivering. Men nej sagde hun bare. Kunne ikke fortælle mig nærmere om hvor det står.

Er der nogen derude der ved om hun har ret, eller om jeg har??????

Venligst louise
melchert79 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 11:31   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der står jo at det er fradrag i indtægt... og man får jo ikke nogen indtægt når man er i praktik normalt...

Man får ingenting men er gratis arbejdskraft..... man oppebærer sin kontanthjælp imens.

Når han er i praktik og du er på sygedagpenge, har ingen af Jer en indtægt... I er begge på overførselsindkomst.

Men får han et løntilskudsjob, er han helt uafhængig af din indtægt, da det er et reelt job, og han så er ude af kontanthjælpen..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 11:43   #3
melchert79
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
melchert79 er ny på vejen
Tak for det hurtige svar.
Kan godt se hvad du mener, men da jeg tidligere var i et praktik forløb inden jeg startede arbejdet, fik jeg udbetalt dagpenge, dog som aktiveringsydelse fra a-kassen, og der var der fradrag pr. time jeg var i praktik (35 timer om ugen) Derfor undrer det mig at samme fradrag ikke gælder her. praktik er vel praktik uanset om man får dagpenge eller kontanthjælp? eller?? han er i praktik 20 timer om ugen.
melchert79 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 12:00   #4
melchert79
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
melchert79 er ny på vejen
her er et udsnit af reglerne
Modregning af indtægter
Som hovedregel foretages der fradrag for alle indtægter, som tilflyder dig og en eventuel ægtefælle - krone for krone. Loven fungerer som det nederste sikkerhedsnet, og derfor skal alle andre indtægter anvendes, før det offentlige træder til med hjælp. Ved lønindtægter er det den skattepligtige personlige indkomst, der fradrages i hjælpen. Der skal således ikke foretages fradrag for arbejdsmarkedsbidrag, ATP-bidrag og eventuelle kollektive pensionsbidrag.

Undtagelse fra krone for krone fradrag
Hvis du eller din ægtefælle har arbejdsindtægter eller indtægter som led i aktivering eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af hjælpen efter § 25 bort fra 10,24 kr. pr. udført arbejdstime (1998-beløb). men dette gælder så ikke hvis man er i virksomhedspraktik???
melchert79 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 12:24   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er jo stadigt et spørgsmål om hvad der defineres som indtægt....

Hvis man som kontanthjælpsmodtager får et job/aktivering på x antal timer, hvor der er en indtægt, vil de trække de 14 kr. fra pr time, inden de beregner hvad man så kan blive suppleret op med..

Sådan tolker jeg det i hvert fald.

Hvis man er sendt i aktivering gratis for arbejdsgiveren er der ingen indtægt at trække de 14 kr. fra i....

Men det kan være der er andre der har prøvet det, og som ved mere om hvordan kommunen tolker det.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2011, 16:50   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Ellers så stiller du din kommune spørgsmålet på skrift, sådan at du får et skriftligt svar.
Det skriftlige svar kan du klage over, og så skal de nok udpensle det for dig hvis der er noget du har misforstået.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål kontanthjælp. MandySisse Alt det andet 6 02-10-2011 12:37
Stop af sygedagpenge/henvist til Kontanthjælp - SPØRGSMÅL ?? DAJM Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 21 05-08-2011 10:33
Kontanthjælp - spørgsmål Sass Alt det andet 1 01-04-2011 16:31
spørgsmål om kontanthjælp. laurana Alt det andet 30 20-02-2011 23:12
Spørgsmål om kontanthjælp Dorthemusen Alt det andet 9 05-10-2008 15:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension