K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-04-2010, 09:59   #21
Rosemarianne
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 15
Styrke: 15
Rosemarianne er ny på vejen
Da jeg henvendte mig første gang, var sagsbehandleren på Jobcenteret meget positiv, da vi talte sammen næste gang, sagde han ordret:" Det er et blankt nej".

Det tænkte jeg over, og skrev derefter en mail til ham hvor jeg redegjorde for mine argumenter, og bad om et skriftligt afslag. Dagen efter ringede han morgen, middag og sent eftermiddag(jeg var kommet hjemmefra uden telefon) Og igen næste morgen kl 7.30. Det var en meget underlig samtale,der derfter fandt sted.

"Det er stadig et nej, men jeg vil gerne have dig ned til et møde, og jeg har inkaldt en jobkonsulent. Vi vil gerne forklare dig om konsekvenserne i det her" "Kom på torsdag(i dag).

Det jeg udlægger af den samtale er: "det er stadig et nej, men nu skal vi to mand høj, forklare dig, en mand høj, at hvis du ikke passer på, tager vi din pension".

Det er reelt at tage min pension op til overvejelse-DET ER JO DET JEG SIGER- men, skal jeg trues til at gå hjem og forblive passiv?

Jeg ved godt at man har forskellige rettigheder til jobs og kurser og den slags, men princippet i det her er for mig:

Jeg vil sidestilles med andre borgere og ikke stavnsbindes til en pension.

Og, jeg kan jo ikke engang frasige mig pension, den kan kun stilles i bero, det er også en vigtig pointe i det her.

Jeg har i 2 år været i gang på HF, det må man nemlig gerne, men i det øjeblik jeg skal bruge den HF til noget, klapper fælden, JEG MÅ IKKE LÆSE VIDERE. Og idet jeg har været i gang i to år, mener jeg at have bevist at jeg kan klare et studie. Og derfor er det ok at revurdere pension, og for mig er den logiske følge, at jeg kan blive revalideret. Som jeg har skrevet før, er studie = SU, og SU er baseret på at man arbejder ved siden af. Det kan jeg ikke magte.Og jeg kan ikke leve af 5.300 skattepligtige kroner i de næste 5 år. Så er der su-lån på 2.5oo skattefrie kroner, men det er jo ikke realistisk, at et voksent menneske med lån og andre udgifter kan leve af det.

Er der andre end mig der har drømme om noget i samme retning?
Rosemarianne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 10:24   #22
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Da jeg fik tilkendt pension sagde min sagsbehandler, at det jo ikke behøvede at være for resten af livet, hvis nu jeg skulle få det bedre, så kunne jeg jo altid vende tilbage til fleksjobordningen. Om det så er realistisk ved jeg ikke rigtigt, men jeg forstår godt dit ønske, for hvis man nu har fået det bedre, og man savner at have et job og nogle kolleger, så er det da klart, at man gerne vil prøve kræfter med det! Og jeg forstår heller ikke kommunernes modvilje, for som du selv skriver, så må det da være bedre at man hjælper en person til noget uddannelse, og så kan vedkommende senere klare sig selv, end at man fastholder en person der har fået det bedre på ftp! Er det ikke det, der altid tales om blandt politikere osv, at man gerne vil have folk ud og arbejde.

Jeg forstår godt dit ønske; skulle jeg gå hen og få det bedre, så ville jeg sikkert ønske det samme, for selvom jeg godt ved, at det lige nu er urealistisk med et job, så savner jeg alligevel ind imellem et job og nogle kollegaer, så hvis jeg fik det bedre, så kunne det da være interessant at prøve at komme på arbejdsmarkedet igen. Men en ting er så sikkert, at det ville ikke kunne lade sig gøre uden noget uddannelse, for når man har været væk i mange år, og man ikke kan komme tilbage til sit gamle fag, jamen så har man brug for noget hjælp til at komme videre.

Det er mærkeligt, at kommunen ikke vil samarbejde omkring det, synes jeg, for en revalidering er da trods alt en hel del billigere end en livslang pension!

Ønsker dig held og lykke og håber du får dine drømme opfyldt
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 10:32   #23
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Næææ drømmen er der nok ikke lige pt men jeg er også først lige kommet på pension

Men det jeg sidder og tænker her er , du har snakket med et jobcenter en konsulent har ringet til dig og sagt nej og ja vi kender ikke så meget til revalidering her , det er nok mere en side hvor kampen for at få pension eller fleks er aktuel og ikke så meget at komme ud af den , men dermed ikke sagt at jeg ikke forstår dig 110 % for det gør jeg ...


MEN når det er sagt så er ser jeg lige det her i det...

En revalidering er med henblik på at blive selv forsørgende på det ordinære marked så når og hvis kommunen giver dig en revalidering skal de være rimlige sikkere på at du kan komme tilbage til det ordinære marked og det kan jo være en satsning for der er godt nok et monster stort spring fra pension til det ordinære marked

Men hvis det er det du vil og det du mener du kan klare så skal du skrive det til jobcenter og når de siger nej skal de skrive det som et afslag med afslaget skal der følge en begrundelse og du skal kunne anke det ...

Det er i min verden det første skridt , at en jobkonsulent siger det i telefonen og derefter beder dig om at troppe op for at forklare dig , ja så er det i min verden bevis for at de er lige så forvirret over for loven som vi er , for selvfølgelig skal de da støtte op om at du kommer tilbage til det ordinære marked hvis du og dine læger og de mener at du kan klare det, men jeg har mere end svært ved at se at de ikke vil have dig igennem nogle tiltag først (evt en forrevalidering ) for at se om der overhovedet er mulighed for at du kan komme tilbage og om du kan klare de 37 timer ...

Men kom endelig tilbage og fortæl hvad de siger, meget interessant

Og jeg har kigget lidt omkring og der står udtrykkelig på vidensnetværk at også førtidspensionister kan få revalidering


Citat:
Hvem kan få revalidering?
Følgende kriterier skal være opfyldt:

* personens arbejdsevne skal være begrænset af fysiske, psykiske eller sociale årsager. Fokus er ikke på diagnose og sygdom men på, hvordan arbejdsevnen i det enkelte tilfælde er påvirket, dvs. hvilken arbejdsevne personen har eller kan få
* der skal være et erhvervsmæssigt sigte med revalideringen. Revalideringen skal kunne føre til selvforsørgelse, dvs. en hh- eller hf-uddannelse kan være en del af et revalideringsforløb, da uddannelserne ikke i sig selv er kompetencegivende
* aktiviteter inden for lov om aktiv beskæftigelsespolitik eller anden lovgivning skal være utilstrækkelige i forhold til at få personen i job

Personens alder indgår i den samlede vurdering – altså om personen er over eller under den sædvanlige uddanenlsesalder. Under alle omstændigheder er det et krav, at det er realistisk, at revalideringen vil føre frem til og er nødvendig for en bestemt erhvervsmæssig placering.

Der kan altså være tale om følgende personer, der kan få bevilliget revalidering: personer, der modtager arbejdsløsdagpenge, sygedagpenge, SU, kontanthjælp, starthjælp, ledighedsydelse, førtidspension eller som er i arbejde. Målet med revalidering kan være beskæftigelse på normale vilkår, aftalebaserede skånejob
Læs det hele her http://www.vidensnetvaerket.dk/ordninger/revalidering/

Og held og lykke er spændt på at høre hvordan det spænder af for dig, i min optik burde kommunen springe til med kyshånd...
  Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 11:04   #24
Rosemarianne
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 15
Styrke: 15
Rosemarianne er ny på vejen
Tusind tak for det nyttige link.

Jeg vender tilbage i næste uge, jeg er spændt på mødet i dag.

Jeg ved godt det ikke er en Reva-side,det her, men i har allesammen så mange forskellige erfaringer,problemer og ønsker som alligevel kan sidestilles og som jeg kan bruge til noget
Rosemarianne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 11:07   #25
Rosemarianne
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 15
Styrke: 15
Rosemarianne er ny på vejen
Forresten-er der nogen der ved hvad refusionen fra staten til kommunen er for henholdsvis pension og revalidering?

Det ville være nyttigt at vide, for at se hvor meget økonomi der er i det for kommunen. Jeg mener at det er 50% på pensionen, men kan ikke finde noget om refusion for revalidering?
Rosemarianne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 11:12   #26
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
man kan altså få ekstra su

Handicap tillæg hedder det. Man kan få det hvis man har et handicap der gør at man ikke kan magte et fritidsjob udover studiet.
frupia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 11:43   #27
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Må jeg have lov at spørge hvad du vil revalideres til?

Jeg kan jo frygte, at kommunen vil sige, at hvis du mener du er i stand til at tage den uddannelse og også kan klare jobbet bagefter, så kan du også klare et ufaglært job.

Men nu lider jeg nok også af kommune-paranoia.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 12:17   #28
Rosemarianne
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2010
Indlæg: 15
Styrke: 15
Rosemarianne er ny på vejen
Det er nærmest umuligt at få det handicaptillæg til SU.Jeg kender en der næsten er blind og en med alvorligt piskesmæld, som fik afslag.

Jeg er i den situation at mit hoved virker(sådan da), men på grund af mange smerter og en kraftig dosis medicin, har jeg ikke overvældende man ge fysiske kræfter.

Jeg vil læse Psykologi. Mine karakterer fra HF, som jeg snart er færdig med er så gode at jeg har en chance. I al beskedenhed er det SKIDEGODT klaret af en kronisk smertepatien at få over 10 i snit.

Jeg er psykisk stærk,men fysisk svag.Jeg mener at det er ok for en psykolog.
:-)

Ifølg det link ovenover til vidensnetværket, kan en pensionist godt blive revalideret. Og godt tage en universitetsuddannelse. Der er hårdt brug for psykologer, ikke mindst, fordi der er mangel på psykiatere, og at psykologer derfor overtager mange af deres funktioner.
Rosemarianne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 12:26   #29
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Ja, ifølge det link skulle det da være muligt!

Håber, du vender tilbage med en fortsættelse, det kan jo være, det bliver aktuelt for andre en anden gang!

Pøj pøj med det
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2010, 12:34   #30
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Her forstår jeg godt kommunen. Man får ikke en førtidspension for sjovt skyld. Det er en kæmpe fejl hvis kommunen har givet dig en førtidspension og du kun efter 4-6 år ikke har brug for den mere. Og hvem siger du kan få en revalidering, hvis de tager din førtidspension.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fra revalidering til førtidspension bachs Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 11-08-2013 08:05
Førtidspension til Revalidering MARKORSK Alt det andet 1 26-02-2013 20:12
Fra revalidering til førtidspension Alvin Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 19-02-2011 14:44
Sygedagpenge-førtidspension-revalidering MineBørnsMor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 29-07-2009 22:49
Revalidering eller førtidspension CHL Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-07-2009 21:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension