K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven > Nyt fra Ankestyrelsen

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-11-2012, 11:20   #1
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Kommunernes bevilling af førtidspension til personer med en psykisk lidelse

En ny praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen viser, at kommunerne er blevet bedre til at vurdere, hvornår en borger med en psykisk lidelse har ret til førtidspension. Undersøgelsen viser dog også, at

Læs mere...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2012, 16:56   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Efter min mening giver det sig selv, at Ankestyrelsen vil finde færre sager, hvor vurderingen ikke er korrekt, idet kommunerne jo pr,. automatik er blevet mere restirktive med at tilkende FP.

For reelt at kunne sige noget om, hvorvidt kommunerne er blevet bedre til at vurdere bør disse tal sammenholdes med om tallet er voksende for ankesager, herunder selvfølglig medhold til borgerne. Hvilket ikke kan lade sig gøre, idet man kun har taget 125 sager ind fra otte kommuner udvalgt eft. diagnoser indenfor det psykiske felt.

Man kunne undrende spørge om, hvilket ærinde Ankestyrelsen er ude i:

1. fange alle som har fået en FP uretmæssigt, dvs. levere finpudsning til SB'erne således, at dette tal forsat kan minimeres

2. el. fange alle de sager, hvor kommunerne/BAN ikke har vurderet korrekt, herunder også de borgere, som burde være tilkendt en FP.

Jeg finder derfor flg. mere interessant i denne praksisundersøgelse:

Citat:
Der kan dog i ganske særlige tilfælde tilkendes førtidspension, selv om det ikke helt kan udelukkes, at der på længere sigt kan opnås en vis forbedring af arbejdsevnen ved yderligere forsøg på behandling. Der skal dog være tale om personer med en alvorlig lidelse, som betyder, at de på afgørelsestidspunktet vurderes at være ude af stand til at kunne blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde som udgangspunkt inden for
en længere periode på omkring 5 år. Sådanne sager skal tages op til ny vurdering på det tidspunkt, hvor det forventes, at der kan gennemføres yderligere behandlingsmæssige foranstaltninger. Der henvises til bemærkningerne til § 20, stk. 1.”

I lovbemærkningerne til § 20 er anført:
”Efter forslaget til affattelse af pensionslovens § 20, stk.1, er det en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at det ud fra en samlet faglig vurdering af de oplysninger og faglige forklaringer, som efter forslaget til § 19 skal foreligge forud for en afgørelse, må anses for dokumenteret, at den pågældendes arbejdsevne varigt ikke gør det muligt at varetage en arbejdsfunktion i tilstrækkeligt omfang på arbejdsmarkedet.

Kommunen kan i sin afgørelse beslutte, at en sag skal tages op til vurdering på et senere tidspunkt, der fastsættes af kommunen. Bestemmelsen svarer til § 59, stk. 1, nr. 4. i den tidligere lov om social pension.

Behovet for en afgørelse om ny vurdering kan især forekomme, når der er tale om pension til unge, og ved visse sygdomme der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Afgørelsen om ny vurdering skal meddeles borgeren i forbindelse med afgørelsen om pension.”
Min fremhævning, link til selve praksisundersøgelsen:

http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Førti...2012_09_56.pdf
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2012, 18:06   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Enig med Gunvor, hvad vil de med dette? For mig lyder det som om at man tidligere har strøet om sig med føp til folk med psykisk sygdom, skal vi andre så lide under dette nu??

Hvor "veluddannede" er sagsbehandlerne overhovedet omkring det psykiske? Jeg har generaliseret angst og det er ikke lang tid siden at jeg var inde ved en sagbehandler, der spurgte; "Hvad er det du er bange for?".

Ikke nok med at de burde have mere indsigt i det psykiske, så burde de også vide hvad de kan, bør og ikke bør spørge om!!

Jeg fornemmer klart at jeg er nok er blevet fanget af den der med det psykiske ikke kan være nok til en ftp., spørgsmålet er hvor længe dette skal hænge ved os?? Man føler sig skyldig nok i forvejen som syg på det psykiske område, det kan der vidst næppe være tvivl om.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2012, 18:37   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg ved bare, at det er den grimmeste fornemmelse at få tilkendt førtidspension med en følelse af, at man aldrig fik den hjælp man havde brug for og med en klar fornemmelse af, at man måske kunne have undgået pensionen hvis der havde været en tidlig indsats....

Så jeg indrømmer at jeg tænker, hvorfor der ikke var samme fokus den gang.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2012, 19:28   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jeg ved bare, at det er den grimmeste fornemmelse at få tilkendt førtidspension med en følelse af, at man aldrig fik den hjælp man havde brug for og med en klar fornemmelse af, at man måske kunne have undgået pensionen hvis der havde været en tidlig indsats....

Så jeg indrømmer at jeg tænker, hvorfor der ikke var samme fokus den gang.
For min part vil jeg sige at jeg har ladt mig afprøve i ender og kanter og lade dem mene dit og dat. Er gået igennem de undersøgelser der nu skal til og med mere, men jeg er nu nået dertil at NU ER DET NOK. Får jeg afslag på en §18 her i anden omgang om lidt, så er det videre til tredie, men de burde altså i kommunen, BAN og AST sætte en grænse for hvornår nok er nok.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2012, 21:15   #6
SanneHansen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2010
Indlæg: 134
Styrke: 14
SanneHansen er ny på vejen
Sikkert naivt spurgt, men hvad sker der med de sager/personer, hvor de eks ikke var enig i en tilkendelse af et eller andet? Altså får det indflydelse for den person og dennes revalidering, flex, pension, ydelse eller hvad der nu blev undersøgt for?
SanneHansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2012, 22:54   #7
LS1980
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-10 2012
Indlæg: 155
Styrke: 12
LS1980 er ny på vejen
Tænker at det ville have været godt til borger i min kommune som har søgt ftp og fået svar herpå, at være blevet undersøgt for fejlbehandlinger. Har en fornemmelse af at der er mange som er blev syltet som aldrig før.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Enig med Gunvor, hvad vil de med dette? For mig lyder det som om at man tidligere har strøet om sig med føp til folk med psykisk sygdom, skal vi andre så lide under dette nu??

Hvor "veluddannede" er sagsbehandlerne overhovedet omkring det psykiske? Jeg har generaliseret angst og det er ikke lang tid siden at jeg var inde ved en sagbehandler, der spurgte; "Hvad er det du er bange for?".

Ikke nok med at de burde have mere indsigt i det psykiske, så burde de også vide hvad de kan, bør og ikke bør spørge om!!

Jeg fornemmer klart at jeg er nok er blevet fanget af den der med det psykiske ikke kan være nok til en ftp., spørgsmålet er hvor længe dette skal hænge ved os?? Man føler sig skyldig nok i forvejen som syg på det psykiske område, det kan der vidst næppe være tvivl om.
Er helt enig i det du skriver enteneller
LS1980 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2012, 03:20   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
For min part vil jeg sige at jeg har ladt mig afprøve i ender og kanter og lade dem mene dit og dat. Er gået igennem de undersøgelser der nu skal til og med mere, men jeg er nu nået dertil at NU ER DET NOK. Får jeg afslag på en §18 her i anden omgang om lidt, så er det videre til tredie, men de burde altså i kommunen, BAN og AST sætte en grænse for hvornår nok er nok.
Jamen du er jo også ''ung'' i systemet, jeg stod med hatten i hånden tilbage i 87' og blev siddende til 2009.

Jeg ville jo have gjort hvad som helst for ikke at ende med en førtidspension, faktum er bare, de ikke kunne tilbyde mig noget.....og efter mere end 20 års venten, måtte jeg så give op og kaste håndklædet i ringen og indordne mig med førtidspensionen.

Og nu er jeg blevet så gammel, at mine kanter heller ikke længere kan tilfiles, og en hver drøm om selvforsørgelse er dræbt for good.
Så pensionen er efterhånden blevet til en lykkelig indirekte tvang. Det absolut eneste tilbud fra systemet, der giver bare en lille smule mening.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2012, 09:29   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af SanneHansen Se meddelelser
Sikkert naivt spurgt, men hvad sker der med de sager/personer, hvor de eks ikke var enig i en tilkendelse af et eller andet? Altså får det indflydelse for den person og dennes revalidering, flex, pension, ydelse eller hvad der nu blev undersøgt for?
Hvis man ikke tilkendes det man søger så er man jo lige vidt og tilbage på evt. kontanthjælp hvis man er berettiget hertil. Derfra kan man så søge videre.

Jeg tror desværre der sidder rigtigt mange derude på kh. som ikke magter systemet. Vi herinde er heldige at vi stadig orker og orkede det til at få en afgørelse.

Helene uanset hvad så tror jeg også at man når man får sin ftp. bliver lidt ambivalent deromkring. På den ene side var den nødvendig for at man kunne (over) leve som menneske og på den anden side ville man jo gerne være som alle andre på arbejdsmarkedet.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2012, 15:18   #10
chanle
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
chanle er ny på vejen
@ enteneller

Hvis vi (det er også 2. gang der søges om førtidspension via § 18) ikke får den i andet huk så må man vel sige at SB ikke har gjort arbejdet godt nok. Jeg tænker at indstilles man igen har SB vurderet at der ikke er mere at gøre, men det kan være at det er en forkert konklusion.

findes der en statestik på dette - hvor mange gange der har været søgt via § 18 og til den gives/afvises?
chanle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
KL, Screening for psykisk lidelse phhmw Politik og Samfund 7 19-12-2013 12:10
Ankestyrelsens principafgørelser November 2012 (førtidspension - psykisk lidelse) Ninja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 27-11-2012 23:37
Blive forældre med psykisk lidelse - er det ok? Bitsch Politik og Samfund 9 31-10-2012 11:15
Journaliststuderende søger ung med psykisk lidelse Jour.stud De Unge 1 27-09-2010 10:52
Fysisk eller psykisk lidelse ved førtidspension zuza At søge førtidspension 11 10-07-2009 14:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension