K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-12-2008, 21:55   #31
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Den ER svær Razmo....og vi har forhåbentligt en fredelig debat.

Nu er jeg jo en af dem som er fritaget for arbejdsprøvning eller praktik om du vil, men jeg risikerer at pensionsnævnet sender min sag retur, fordi den mangler og det på trods af at lægerne har fritaget mig, jobcentret og min nye sociarådgiver ligeså, fordi mit helbred klart vil forværres....så indtil nu, så fungerer den § der kan friholde folk for afprøvning, for mig. Så vidt jeg lige kan se og overskue nu, så er de nuværende love gode nok....der ER mulighed for fritagelse, der ER mulighed for at bevilge en pension, og så tage sagen op senere hvis det viser sig at helbredet alligevel bliver bedre, man kan ovenikøbet sætte begrænsninger på, så folk beholder deres pension hvis helbredet ikke er forbedret....mulighederne findes, men bliver IKKE brugt i det omfang som de burde....din egen sag er jo et glimerende bevis

Jeg tror bare ikke det vil hjælpe en pind at komme med flere nye love og regler, fleksjobloven er et glimrende eksempel på, at systemet skulle forenkles, alt skulle være mere overskueligt for de syge borgere og for kommunerne, men er endt som et makværk og med en drejning som jeg bare ikke tror har været meningen.....undervejs har man jo lagt til og trukket fra i dèn lov, alt efter hvor "populær" den lov har været.....lige her og nu kan jeg ikke komme i tanker om ændringer i fleksjobloven som har været til gavn for fleksjobberne, måske lige fleksjobbeviset....som de fleste kommuner sk.... højt og flot på alligevel.

Jeg syntes det er forkert at syge er på KH og det er forkert at blive fleksvisiteret på KH....måske var det bedre at overflytte de syge til sygedagpenge og fleksvisiterede på KH til ledighedsydelse og så få de love til at fungère som det var meningen og hensigten....her på k10 bliver KH med mellemrum debatteret, en midlertidig ydelse kaldes nu konstanthjælp (Zuza`s opfindelse ) ene og alene fordi man ikke overholder meningen og hensigten med at give folk KH men bare parkerer på ubestemt tid.

Jeg har ikke løsningen, men gid jeg havde....til gengæld har jeg en masse erfaring i hvordan ellers gode love bliver tvistet til ukendelighed, og har ingen som helst grund til at tro at en ny rehabiliteringslov så vil fungère....for mig ville der være fornuft i at få det vi har til at fungère, fremfor at skabe flere "huller" eller flere muligheder for uligheder.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2008, 01:43   #32
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ingrid Se meddelelser
Den ER svær Razmo....og vi har forhåbentligt en fredelig debat.

Nu er jeg jo en af dem som er fritaget for arbejdsprøvning eller praktik om du vil, men jeg risikerer at pensionsnævnet sender min sag retur, fordi den mangler og det på trods af at lægerne har fritaget mig, jobcentret og min nye sociarådgiver ligeså, fordi mit helbred klart vil forværres....så indtil nu, så fungerer den § der kan friholde folk for afprøvning, for mig. Så vidt jeg lige kan se og overskue nu, så er de nuværende love gode nok....der ER mulighed for fritagelse, der ER mulighed for at bevilge en pension, og så tage sagen op senere hvis det viser sig at helbredet alligevel bliver bedre, man kan ovenikøbet sætte begrænsninger på, så folk beholder deres pension hvis helbredet ikke er forbedret....mulighederne findes, men bliver IKKE brugt i det omfang som de burde....din egen sag er jo et glimerende bevis

Jeg tror bare ikke det vil hjælpe en pind at komme med flere nye love og regler, fleksjobloven er et glimrende eksempel på, at systemet skulle forenkles, alt skulle være mere overskueligt for de syge borgere og for kommunerne, men er endt som et makværk og med en drejning som jeg bare ikke tror har været meningen.....undervejs har man jo lagt til og trukket fra i dèn lov, alt efter hvor "populær" den lov har været.....lige her og nu kan jeg ikke komme i tanker om ændringer i fleksjobloven som har været til gavn for fleksjobberne, måske lige fleksjobbeviset....som de fleste kommuner sk.... højt og flot på alligevel.

Jeg syntes det er forkert at syge er på KH og det er forkert at blive fleksvisiteret på KH....måske var det bedre at overflytte de syge til sygedagpenge og fleksvisiterede på KH til ledighedsydelse og så få de love til at fungère som det var meningen og hensigten....her på k10 bliver KH med mellemrum debatteret, en midlertidig ydelse kaldes nu konstanthjælp (Zuza`s opfindelse ) ene og alene fordi man ikke overholder meningen og hensigten med at give folk KH men bare parkerer på ubestemt tid.

Jeg har ikke løsningen, men gid jeg havde....til gengæld har jeg en masse erfaring i hvordan ellers gode love bliver tvistet til ukendelighed, og har ingen som helst grund til at tro at en ny rehabiliteringslov så vil fungère....for mig ville der være fornuft i at få det vi har til at fungère, fremfor at skabe flere "huller" eller flere muligheder for uligheder.
Som jeg ser det, er de regler du omtaler en del af afklaringsprocessen, og har som sådan ikke noget med rehab at gøre. Disse love og regler der FINDES (men som sjældent bliver brugt, med kontrast i lige dit tilfælde) er jo stadig gældene, men rehab er en mulighed for at "pause" denne afklaring i en periode, så borgeren har mulighed for at komme sig, hvis borgeren ønsker dette. Jeg ser ikke rehab som noget der skal erstatte nuværende lovgivning, blot tillægge nogle muligheder og noget retsikkerhed for de borgere der som beskrevet er "for syge til at blive afklaret, og for raske til at blive førtidspensioneret".

Jeg er godt klar over, at problemet du beskriver handler om, at nogle af dem der pt. er for syge til at blive afklaret, har lovhjemmel til at blive førtidspensioneret alligevel, HVIS bare lovgivningen blev overholdt på det åbenbare grundlag, og at det er DEN nogle er bange for vil blive fjernet ved en rehab...

Men hvis rehab giver en bedre økonomi... og der er så megen retsikkerhed indblandet, at man kan forsøge at blive rask i eget tempo, og hvis det ikke lykkedes inden f.eks. 4-5 år, så havde man en automatisk førtidspension, er der så den store forskel i sidste ende, andet end at nogle stykker MÅSKE bliver så markant bedre, at de kan få et fleksjob i stedet for at ende på førtidspension?

Jeg er enig med Öslem i, at mange sindslidende muligvis kan få så megen fred på sådan en rehab, at der er forbedret chance for at de enten bliver helt raske, eller ender på fleksjob hvis de får muligheden for at rehabilitere sig, en mulighed vi som sindslidende overhovedet ikk ehar i dag... tvært imod giver systemet incitament som Öslem beskriver til at søge førtidspension af både helbreds og økonomiske grunde... der er simpelthen ikke incitament til at forsøge noget som helst.

Vi kan så tale om, at disse ting kunne gøres på en anden måde... som f.eks. ved at sætte alle i Match 4 og 5 på sygedagpenge PÅ UBESTEMT TID, samt indføre lovgivning der sikrer at den syge borger har ret til at rehabilitere sig fra kommunens ellers afklarende indsats, ind til man er klar.... men er det ikke lidt DET rehabiliteringsydelsen ville gøre?

Så summa summarum for mig er, at jeg godt kan se din og andres pointe, men jeg synes ikke vi skal dumpe alle de positive ting i denne rehab løsning, som vi pt. IKKE har i systemet, netop fordi kommunerne kan gøre som det passer dem.

Jeg kan rent ud sagt ikke bruge den "elastik lovgivning" til noget... enten har vi rettigheder og muligheder, eller også har vi ikke.... det skal ikke bedømmes ud fra hvad en emsig sagsbehandler eller kommune synes DERES politik på området skal være.
  Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 12:57   #33
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Man kan læse her, hvad Özlem skriver om i sin helhed (aviserne skriver jo ikke det hele):

Citat:
Akut behov for oprydning i det sociale system
I dag befinder en stor gruppe af danskere sig i en gråzone. De er ikke raske nok til at varetage et job, men de er samtidig ikke syge nok til at få førtidspension. - ca. 50.000 danskere har i over 5 år været på midlertidige ydelser, fordi de aldrig hjælpes videre i systemet, men sendes over på en anden midlertidig ydelse, når grænsen for den ydelse de har modtaget stopper.

SF siger stop nu, og viser vejen.

http://www.sf.dk/default.aspx?func=a....view&id=42191


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 13:00   #34
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
ca. 50.000 danskere har i over 5 år været på midlertidige ydelser, fordi de aldrig hjælpes videre i systemet, men sendes over på en anden midlertidig ydelse, når grænsen for den ydelse de har modtaget stopper.


Så det ikke kun mig....spøg til side...det er MANGE !
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2008, 15:11   #35
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stella Se meddelelser
ca. 50.000 danskere har i over 5 år været på midlertidige ydelser, fordi de aldrig hjælpes videre i systemet, men sendes over på en anden midlertidig ydelse, når grænsen for den ydelse de har modtaget stopper.


Så det ikke kun mig....spøg til side...det er MANGE !
Det var netop derfor jeg startede tråden her ... det er tal jeg har modtaget i en PDF fil fra Öslem, som Hjort selv har lavet, og skrevet under på. Det er horrible tal, der virkeligt viser hvad det er kommuner og Hjort har haft gang i, med de mennesker der IKKE kunne gennes ind på Hjort's arbejdsfold.

bare det at 3900 borgere har gået på konanthjælp i mere end 14+ år, er i sig selv skræmmende. Jeg vidste godt at jeg ikke var den eneste, men 3900!?

Disse 3900 burde tilkendes førtidspension på stedet, uden yderligere spørgsmål for det er discount førtidspension! ... og det siger jeg ikke blot fordi jeg selv er een af dem, men fordi jeg rent faktisk mener det. Vi kan for min skyld tage alle på over 5 år med i den gruppe, hvis de selv har lyst.

Det sjove er, at man hører mange danske arbejdere sige "hvordan kan det lade sig gøre at gå 20 år på kontanthjælp!?" ... de fleste tror man snyder systemet... i så fald har vi altså 3900 sociale bedragere? Men man kan jo ikek betænke dem i at tænke ¨ådan, når man som dansker bliver blæst i hovedet af Hjort, at kontanthjælp bestemt er en midlertidig ydelse som man kan få, imens man finder sig et arbejde... og derfor skal være så lav, at den sparker folk i gang...

Måske disse tal efterhånden kan få danskerne til at forstå, at Hjort er en mand der gemmer sandheder så det driver...

I mine øjne fortæller disse tal mig, at Hjort har været klar over dette her hele tiden. Og det fortæller mig, at han ikke har nogen medmenneskelighed, når han kan side i 7 år, og se tallene stige, og være ligeglad.

Det virker som om han tænker "Nå ja... når jeg nu ikke KAN få dem banket i arbejde, så kan de fandme få lov til at blive sidende på kontanthjælp!" ... Jeg forstår ikke, at han ikke har fortalt sine kommuner, at disse borgere skal overføres til førtidspension... eller retter JO, jeg forstår det godt, men kan dæleme ikke acceptere at han er sådan et regulært møg....!

Sidst redigeret af Razmo; 19-12-2008 kl. 15:16.
  Besvar med citat
Gammel 20-12-2008, 17:59   #36
Xeva
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2007
Indlæg: 85
Styrke: 17
Xeva er ny på vejen
Sådan som JEG forestiller mig et godt system er sådan:

1. Når en borger er match kategoriseret til Match 4 eller 5, og er på kontanthjælp, så er det fordi borgeren er langtidssyg, og bør derfor overgå til hehabiliteringsydelsen, og fuldstændigt afskæres fra ledighedssystemet, dets satser, pligter, rådighed osv.

2. Når man så er på rehab, så har man 5 år, til at gøre en indsats for at blive rask igen... Kravet på rehab bør være, at man er aktivt deltagende i at dokumentere sin sygesag, udføre resourceprofil, ja i det hele taget foretage det afklaringsarbejde der skal til. Behandlinger osv... alt man har behov for at føre en evt. reva, fleks eller førtidssag. Nøjagtigt som det er nu, blot separeret fra ledighedskravene... vi er ikke ledige, vi er syge.

Rehab skal handle om at blive rask... det skal handle om behandlingsmuligheder, om fred og ro hvis man har brug for det. Rehab skal bruges til at indsamle data og dokumentation omkring ens sygdomme, sådan, at når man føler man har en sag der giver ret til reva, fleks eller førtidspension, så kan man indstilles præcis som man kan det nu.

Bliver sagen afvist, ryger man blot tilbage på rehab, og laver videre afklaring. På denne måde er den syge sikret en ordentlig indtægt imens det står på, har mulighed for at føre bevismaterialet i sit eget tempo, og på en helbredsmæssigt forsvarlig måde.

3. når de 5 år er gået, og har man endnu ikke formået at gøre sig selv rask, med den hjælp man har følt man havde behov for, så må man pr. automatik overføres til førtidspension uden videre omstændigheder.


Hejsa
Præcis...Helt logisk, men det er desværre ikke sådan hjorten mf tænker, de tænker, at bare man sætter ydelsen langt nok ned, så skal de sq nok komme ud af hullerne. Gid han selv får en prolaps eller andet godt en dag(aj det sagde jeg ikke - men man ville bare ønske han for en stund kunne prøve at være svag og syg og ikke kunne det man gerne vil)

I øvrigt - Hvad om man kunne få et flexjob for en stund, altså komme ud at prøve det af man nu kan. Og blive vurderet derudfra. Men få lov at komme ud at prøve kræfter ift den evne man nu måtte have. der er mange der går på omkring 25 timer i en evighed - På kontanthjælp. For HVAD BU HVIS den 34. arbejdsprøvning viser noget andet. Ja hvad nu hvis?
Det kunne man jo så se på om fx 3 år. I de 3 år kunne personen få lov at arbejde og prøve det af i stedet for at gå og blive endnu dummere på kontanthjælp! Og mere ked af det og miste selvværd og tillid osvosv....
Knus Eva
Xeva er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
så sker der noget delfiner Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 26-01-2012 15:06
Endelig sker der noget jyttels Alt det andet 1 09-09-2011 04:46
ENDELIG sker der noget! :D Camille Dit og Dat 1 10-06-2008 10:37
nu sker der noget ljg Spørgsmål ang fleksjob 21 06-12-2007 17:30
nu sker der noget ! annette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-07-2007 19:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension