K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-11-2010, 13:21   #1
HanneHeartcore
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2010
Lokation: Ringsted
Indlæg: 25
Styrke: 15
HanneHeartcore er ny på vejen
Må de det?

Hej allesammen,

Nu har jeg i lang tid bare nøjes med at læse med og lære, men nu er det mig der har brug for råd og vejledning.

Jeg er flyttet fra Sjælland til Fyn og i den forbindelse skal jeg møde på Middelfart kommune idag ifbm. min kontanthjælpssag. I tidligere kommune var jeg nået til at skulle i jobprøvning mhp. fleksjob eller pension. Jeg har piskesmæld og fibromyalgi, og begge diagnoser giver mig dagligt mange smerter, og indtil videre har jeg har jeg haft et perfekt samarbejde med sagsbehandler og læger.

NÅ, men jeg møder naturligvis op på jobcenteret i den naive tro at vi så starter en jobprøvning op her, men nej. Han spørger til mit helbred og jeg forklarer ham så godt jeg kan hvad jeg fejler og han siger at på baggrund af det jeg siger indplacerer mig i matchgruppe 1 og at jeg starter aktivering imorgen! Så langt så godt.

Min datter er med, har tid lige efter mig, så vi er gået ind sammen. Hun er på barsel og har to tvillingepiger på 10 mdr, barsel stopper 26. november. Hun har ingen pasning fået endnu. Hun har fået plads på HGV medio januar. Sagsbehandleren siger så, at hvis hun ingen dagplejeplads har til sine piger når hendes barsel udløber, så kan jeg som en del af min aktivering passe dem! Jeg kan dårligt magte at passe dem et par timer hvis hun har skullet et eller andet, jeg har svært ved at løfte dem og da jeg ind imellem også er dårligt gående giver det kun yderligere problemer ift. pasning af to så små børn som jeg jo ville skulle rende efter konstant. Pasning af dem ville i givet fald blive på fuld tid svarende til min datters skoledag og transporttid til og fra.

Min tidligere sagsbehandler har jeg kontaktet idag for at høre hvordan jeg egentlig var matchet på Sjælland, der var jeg en 2er. Hun siger så at jeg vel, i givet fald jeg skal passe børnene, vil blive aflønnet for det. Det tænker jeg ikke at jeg vil - jeg vil vel få en eller anden form for aktiveringsydelse...... billigt sluppet for dem. Jeg føler mig tvunget ud i det her, til min datter sagde de at de ville trække i hendes kontanthjælp pr. dag hvis hun ikke mødte op i aktivering på trods af at hun ikke har pasning til ungerne. Ergo er jeg eneste mulighed for at det ikke vil ske. Omvendt vil jeg jo give et skævt billede af hvad jeg kan og ikke kan magte, for det er helt klart at jeg ikke vil sætte min datter i en situation hvor de trækker hende i kontanthjælp, eller hvor hun skal møde op med to babyer i aktivering. Jeg skader dermed min egen sag fordi jeg jo vil hjælpe mine børn og børnebørn så godt jeg kan.

Må kommunen bruge mig som en fuldtidsdagplejemor for mine børnebørn som led i aktivering? Må de give mig aktiveringsydelse og ikke løn? Og endelig, HVIS jeg skal det her og hutler mig igennem det smerte******* det vil blive, så kan de vel sige til mig at hvis jeg kan dét, så kan jeg noget andet lignende????

Jeg kan forresten se i de henvisningspapirer jeg har fået i hånden til mit aktiveringssted, at sagsbehandleren slet ikke har hørt efter hvad jeg har sagt ved mødet idag, for der skriver han at jeg skal udredes for evt. muskelgigt

Hanne
HanneHeartcore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 13:34   #2
Garfield
Hvor skulle jeg ellers være
 
Garfields avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 196
Styrke: 14
Garfield er ny på vejen
hej sikke en omgang du har været igennem der

for det første nej de må ikke bruge dig som pasning til dine børnebørn hvis det kan skade dit helbred, og det lyder det faktisk som om det kan.

det andet er at i skal undersøge om der ikke er pasningsgaranti i jeres kommune, hvilket jeg så lige har undersøgt for dig, og det er der, det betyder at hvis ikke de kan levere en pasningsordning til din datter kan de ikke trække i hendes kontanthjælp, da det ikke er hendes skyld at børnene ikke kan passes.

ud over det ville jeg kontakte lægen og blive sygemeldt indtil de har indhentet papirer på din sygdom, da jeg ikke mener de bare kan sætte dig ud i en meningsløs aktivering med din sygdom der er skånebehov der skal tages hensyn til.
__________________
Elsk mig mest, når jeg fortjener det mindst
for der behøver jeg det mest
Garfield er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 13:34   #3
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Velkommen til, håber der vil komme mange svar til dig og så lige et

Hvis jeg var dig ville jeg gå på kommunen med aktindsigt, den finder du under Nyttige links, og aflevere den, mod kvittering dvs. kopi med datostempel og underskrift, og sammen med denne afleverer samtlige lægepapirer, for vedkommende aner tilsyneladende ikke hvad du fejler.

Jeg ville bestemt ikke gå med til at passe børnene, da det helt sikkert vil skade dit helbred, og det er kommunens opgave at finde en plads til dem og ikke din opgave, hvis jeg var din datter ville jeg tage børnene med til aktivering i håb om at kommunen vågnede op.

Held og lykke det kan du vist bruge meget af så det får du her
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 13:44   #4
HanneHeartcore
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2010
Lokation: Ringsted
Indlæg: 25
Styrke: 15
HanneHeartcore er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Garfield Se meddelelser
hej sikke en omgang du har været igennem der

for det første nej de må ikke bruge dig som pasning til dine børnebørn hvis det kan skade dit helbred, og det lyder det faktisk som om det kan.

det andet er at i skal undersøge om der ikke er pasningsgaranti i jeres kommune, hvilket jeg så lige har undersøgt for dig, og det er der, det betyder at hvis ikke de kan levere en pasningsordning til din datter kan de ikke trække i hendes kontanthjælp, da det ikke er hendes skyld at børnene ikke kan passes.

ud over det ville jeg kontakte lægen og blive sygemeldt indtil de har indhentet papirer på din sygdom, da jeg ikke mener de bare kan sætte dig ud i en meningsløs aktivering med din sygdom der er skånebehov der skal tages hensyn til.
Tusind tak for dit svar.

Jo der er pasningsgaranti her i kommunen og hun er blevet tilbudt to pladser med 13 km. imellem. Hun har ingen mulighed for at køre nogen af dem ind og da hun ikke har bil var det ikke en mulighed, da en tvillingebarne/klapvogn ikke kan komme ind i offentlig transport. Vi har så fået at vide på kommunen at det er vores (hendes) egen fejl, det vidste hun da hun tilflyttede, altså at hun kom til at bo udenfor byen og dermed havde begrænsede muligheder. Det skal lige siges der er dagplejemødre her hvor vi bor, der er bare ikke to pladser hos en.

Jeg hælder også mest til at jeg ikke skal sige ja til at passe børnene, selvom det så må give en kamp ekstra for os som familie, for det vil skade både mit helbred og min sag. Desuden synes jeg det er en svinestreg at de bare tørrer det problem af på mig.

Kan jeg ikke skade min sag ved at sygemelde mig inden jeg har været på kompetencecenteret og sat dem ind i det her?
HanneHeartcore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 13:49   #5
HanneHeartcore
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2010
Lokation: Ringsted
Indlæg: 25
Styrke: 15
HanneHeartcore er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Susanne2412 Se meddelelser
Velkommen til, håber der vil komme mange svar til dig og så lige et

Hvis jeg var dig ville jeg gå på kommunen med aktindsigt, den finder du under Nyttige links, og aflevere den, mod kvittering dvs. kopi med datostempel og underskrift, og sammen med denne afleverer samtlige lægepapirer, for vedkommende aner tilsyneladende ikke hvad du fejler.

Jeg ville bestemt ikke gå med til at passe børnene, da det helt sikkert vil skade dit helbred, og det er kommunens opgave at finde en plads til dem og ikke din opgave, hvis jeg var din datter ville jeg tage børnene med til aktivering i håb om at kommunen vågnede op.

Held og lykke det kan du vist bruge meget af så det får du her

Tak for dit svar.

Jeg vil bede om aktindsigt og vise sagsbehandleren mine papirer.

Han sagde forresten at han jo kunne høre jeg "kun" var fysisk syg og det kunne vi jo heldigvis handle på - underforstået; så kan jeg snart komme igang igen.

Jeg fik så ondt i maven og er helt rundt på gulvet over alt det her.
HanneHeartcore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 13:50   #6
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Hanne.

Det er en svær situation at stå i, men mit råd er, at du først og fremmest skal tænke på dig selv. Du kan ikke hjælpe andre, hvis du ikke selv er på fast grund. Og det er rigtigt hårdt at passe små børn.

Jeg tror helt sikker, det vil blive brugt imod dig, hvis du accepterer at passe dine børnebørn. Og jeg tror slet ikke, du kan holde til det, hvis jeg har forstået dig rigtigt.

Synes også, det er en urimelig situation af sagsbehandleren at udsætte dig for. Hvem vil ikke gerne hjælpe sine børn.

Har på et tidspunkt i min sag været ude for noget lignende. På det tidspunkt var min mand meget syg - kommunen ville have mig i arbejdsprøvning. Jeg sagde nej til arbejdsprøvning. Ikke fordi min mand var syg - men fordi jeg selv var for dårlig til arbejdsprøvning.

Dagen efter ringede min sagsbehandler og tilbød mig plejeorlov til min mand - med løn. På den måde ville jeg være fredet i forhold til arbejdsprøvning. Jeg sagde omgående nejtak - og kommunen bevilgede hjemmepleje.

Nu er jeg førtidspensionæret på grund af senfølger efter piskesmæld.

Måske du kan bruge min historie til noget.

Jøgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 14:21   #7
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hvor er det altså groft.

Jeg ville i dit tilfælde gøre følgende:

1) Gå til lægen og bliv sygemeldt.
Har du endnu ikke fået din læge i din nye kommune ringer du bare til en tilfældig og beder om en tid og forklarer, at du har behov for en sygemelding til kommunen. Så vil jeg tro de nok skal tage dig ind.

2) Undlad at underskrive papirer fra kommunen der beskriver noget der ikke lever op til virkeligheden. Noter i stedet, at du ikke mener det og det og det er korrekt.

2) Få aktindsigt i din sag fra den kommune du FRAflyttede.

3) Skriv en klage til din nye kommune, og vedlæg kopi af dine sagsakter fra din tidligere kommune inklusiv lægepapirer.

4) Kontakt din ny kommune og udbed dig løbende aktindsigt.

Og sig så for guds skyld IKKE ja til at passe dine børnebørn!!!!!!
Din datter må kæmpe SIN sag med kommunen - du må kæmpe DIN.
Så kan I støtte hinanden, men IKKE ved at udsætte dig for potentielt skadende barnepigetjans.

Angående din datter:

Middelfart kommune må være i sin fulde ret til at tilbyde plads hvor det er muligt jvf.
Citat:
Vi tilbyder alle børn i aldersgruppen 0-2 år en plads i den kommunale dagpleje indenfor 14 dage - så vidt muligt i eget distrikt, ellers i et distrikt, der ligger i umiddelbar nærhed.
13 km. må anses for at være i umiddelbar nærhed.

Jeg tænker, at hun vel kan bringe børnene til pasningsstedet ved hjælp af bus med etbarnsklapvogn og den anden tvilling i bæresele? Pisse besværligt og ikke holdbart i længden, men en mulig løsning.
Hvorfor kan en tvillingeklap/barnevogn ikke være i bussen?

Ellers må hun anskaffe sig en cykelanhænger. Også besværligt, men rent logistisk ER det besværligt at bo på landet. Hun kan måske få kommunen til at betale en cykelanhænger med enkeltydelse når hun er på kontanthjælp...

Sagsbehandlerens håndtering af kontakten til din datter er da uanset at han/hun har ret kritisabel. Ikke en venlig sagsbehandler...

Hun må vist desværre få sine børn bragt til daginstitutionen, deltage i sin aktivering og sørge for at få en klar aftale om, den pasningsordning er MIDLERTIDIG indtil der bliver pasningsplads tættere på deres hjem. Hun skal undersøge hvad hun skal gøre for at få dem skrevet op.

Men altså... Når DIN aktivering kan bestå af at passe dine børnebørn, hvorfor kan HENDES aktivering så ikke bestå af at passe sine børn til de kan passes tættere på hjemmet???? Har hun spurgt om det? Ellers vil det måske være en sidste mulighed.

Hun kan også forsøge sig med http://www.pendlernet.dk/pnet/all.vi?VI=ret.vi&ID=ny eller et opslag i lokalområdet.
Måske der er en der alligevel kører den vej.

Sidst redigeret af annagw; 09-11-2010 kl. 14:26.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 14:23   #8
HanneHeartcore
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2010
Lokation: Ringsted
Indlæg: 25
Styrke: 15
HanneHeartcore er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser
Hej Hanne.

Det er en svær situation at stå i, men mit råd er, at du først og fremmest skal tænke på dig selv. Du kan ikke hjælpe andre, hvis du ikke selv er på fast grund. Og det er rigtigt hårdt at passe små børn.

Jeg tror helt sikker, det vil blive brugt imod dig, hvis du accepterer at passe dine børnebørn. Og jeg tror slet ikke, du kan holde til det, hvis jeg har forstået dig rigtigt.

Synes også, det er en urimelig situation af sagsbehandleren at udsætte dig for. Hvem vil ikke gerne hjælpe sine børn.

Har på et tidspunkt i min sag været ude for noget lignende. På det tidspunkt var min mand meget syg - kommunen ville have mig i arbejdsprøvning. Jeg sagde nej til arbejdsprøvning. Ikke fordi min mand var syg - men fordi jeg selv var for dårlig til arbejdsprøvning.

Dagen efter ringede min sagsbehandler og tilbød mig plejeorlov til min mand - med løn. På den måde ville jeg være fredet i forhold til arbejdsprøvning. Jeg sagde omgående nejtak - og kommunen bevilgede hjemmepleje.

Nu er jeg førtidspensionæret på grund af senfølger efter piskesmæld.

Måske du kan bruge min historie til noget.

Jøgine
Jeg bliver nødt til at fastholde at jeg ikke passer de børn. Uanset.

Det er bare svært at skille de to sager her ad netop fordi det er familie.

Nu spørger jeg nok dumt, men hvad er senfølger efter piskesmæld?

Hanne
HanneHeartcore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 14:32   #9
HanneHeartcore
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-05 2010
Lokation: Ringsted
Indlæg: 25
Styrke: 15
HanneHeartcore er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af annagw Se meddelelser
Hvor er det altså groft.

Jeg ville i dit tilfælde gøre følgende:

1) Gå til lægen og bliv sygemeldt.
Har du endnu ikke fået din læge i din nye kommune ringer du bare til en tilfældig og beder om en tid og forklarer, at du har behov for en sygemelding til kommunen. Så vil jeg tro de nok skal tage dig ind.

2) Undlad at underskrive papirer fra kommunen der beskriver noget der ikke lever op til virkeligheden. Noter i stedet, at du ikke mener det og det og det er korrekt.

2) Få aktindsigt i din sag fra den kommune du FRAflyttede.

3) Skriv en klage til din nye kommune, og vedlæg kopi af dine sagsakter fra din tidligere kommune inklusiv lægepapirer.

4) Kontakt din ny kommune og udbed dig løbende aktindsigt.

Og sig så for guds skyld IKKE ja til at passe dine børnebørn!!!!!!
Din datter må kæmpe SIN sag med kommunen - du må kæmpe DIN.
Så kan I støtte hinanden, men IKKE ved at udsætte dig for potentielt skadende barnepigetjans.

Angående din datter:

Middelfart kommune må være i sin fulde ret til at tilbyde plads hvor det er muligt jvf. 13 km. må anses for at være i umiddelbar nærhed.

Jeg tænker, at hun vel kan bringe børnene til pasningsstedet ved hjælp af bus med etbarnsklapvogn og den anden tvilling i bæresele? Pisse besværligt og ikke holdbart i længden, men en mulig løsning.

Ellers må hun anskaffe sig en cykelanhænger. Også besværligt, men det ER besværligt at bo på landet. Hvis hun har mod på det, kan hun såmænd nok få kommunen til at betale for den med enkeltydelse når hun er på kontanthjælp...

Hvorfor kan en tvillingeklap/barnevogn ikke være i bussen?

Sagsbehandlerens håndtering af kontakten til din datter er da uanset at han/hun har ret kritisabel. Ikke en venlig sagsbehandler...

Hun må vist desværre få sine børn bragt til daginstitutionen, deltage i sin aktivering og sørge for at få en klar aftale om, den pasningsordning er MIDLERTIDIG indtil der bliver pasningsplads tættere på deres hjem. Hun skal undersøge hvad hun skal gøre for at få dem skrevet op.

Men altså... Når DIN aktivering kan bestå af at passe dine børnebørn, hvorfor kan HENDES aktivering så ikke bestå af at passe sine børn til de kan passes tættere på hjemmet???? Har hun spurgt om det? Ellers vil det måske være en sidste mulighed.
Tak for dit svar.

Vi er også nået frem til at hun nu må tage den plads/de pladser de skaffer - og som en midlertidig løsning. Det bliver noget værre noget, men det kan jo ikke være anderledes. Vi kan ikke få klapvognen/barnevognen ind fordi den er for bred til at kunne komme ind pga "gelænder" i midten.

Det eneste jeg frygter ved at sygemelde mig, er at jeg frygter at det vil skade min sag, at de mener jeg ikke samarbejder. Der er jo ikke noget jeg hellere vil end at komme videre, få afklaret alt det her og guderne skal vide at jeg har rykket dem for at komme i jobprøvning i gammel kommune. At det så kunne lade sig gøre 14 dage før fraflytning til ny kommune og derfor blev aflyst er bare brandærgeligt.

Jeg ved godt de laver nye undersøgelser i ny kommune og sikkert også indhenter nye speciallæge erklæringer osv. men holder de papirer jeg har fra maj mdr. i år slet ikke "bare" fordi de er lavet på opfordring af gammel kommune?

Godt input omkring min aktivering kontra min datters, det vil jeg da foreslå både hende og kommunen. Det tænkte jeg slet ikke på i frustrationens maximum.
HanneHeartcore er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-11-2010, 14:38   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Ja, jeg tænte også at ,datteren kunne passe ejne børn som aktivering.

Jeg tænker også om der ikke er regler for tvillinger at man kan forlange at få en plads samme sted til dam bægge to.

Jeg synes under ingen omstændigheder er du skal sige ja, til at passe dem.hvis du ikke kan klare det.det er værken godt for dig -børne, eller forholdet til din datter,som kan komme til at lide under det,hvis det mislykkes og i alle kommer til at trives.

Man kan klage over aktivering der ikke er rimelig.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension