K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-06-2014, 21:21   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Er du "borger" eller "patient"?

Gud hjælpe mig, om man ikke er begyndt, at stille spørgsmål til min titel.

Har vi da ikke andet at beskæftige os med?

Mere borger..... mindre patient!

http://fysio.dk/fafo/Fagbloggen/Mere...d-betyder-det/

"Formand for overlægeforeningen Anja Mitchell mener, der er behov for at omdefinere ordet patient til en tidssvarende og mindre passiv kontekst og ikke afskaffe det til fordel for det upræcise borger. Afdelingschef i Kræftens Bekæmpelse Jes Søgaard mener, at sundhedsvæsenet skal rumme både begrebet borger og patient. ”Mennesket skal i møde med sundhedsvæsenet kunne være både borger og patient, og udfordringen for læger og andre klinikere er at give plads til begge roller og vide, hvornår det er den ene hhv. den anden rolle – og det er vel et kontinuum”, skriver har i sin kommentar i Ugeskriftet."

Skriv jeres mening, hvis du har en sådan, så lægeforeningen, overlæger, fysioterapeuter og andre kan vide at vi eksisterer, med en mening om dette tidsspilde.

Hilsen Peter , menneske.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-06-2014, 21:26   #2
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Nu er man jo kun i kontakt med læger og sundhedssyste når man er syg... så hedder det patient.

Når vi møder hinanden i dagligdagen, og vi ikke mødes fordi vi er syge, så er vi ikke patienter, men måske medborgere, eller alt muligt andet.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2014, 22:13   #3
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Det lyder måske underligt, men det har faktisk en betydning for, hvilken tilgang til "mennesket" man som fagperson har. Så det er faktisk ikke tidsspilde! Det handler jo ikke om selve titlen, det handler om tilgang og menneskesyn. Der er kæmpe forskel på en, som ser "mennesket" som patient, som helst ikke har nogen mening om egen situation og muligheder og så til den som ser "mennesket" som en ligeværdig partner i samarbejdet om at få "mennesket" videre fra den nuværende situation. Så for mig er der intet tidsspilde eller underligt i det. Det er en naturlig del af det paradigmeskifte der er i gang i det danske sundheds- og socialvæsen. Og den er bestemt ikke til ulempe for "mennesket"... (IMHO)
Siger ergoterapeuten som bestemt ikke synes, det er tidsspilde at definere roller fagperson-"menneske" imellem
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2014, 10:16   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Den holdning indtog store dele af det offentlige for adskillige år siden. Indrømmet kan i visse tilfælde virke spøjst, men generelt ikke så intimiderende.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2014, 11:36   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.787
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Her er vi patienter!

https://scleroseforeningen.dk/nyhed/...-bag-sygdommen

En sikkert spændende debat med gode oplysninger til raske.

Om sclerosepatienter også fremover bliver "borgere" eller de skal vedblive med at være "patienter" er mig ligegyldigt.

Jeg har stor kontakt til svært handicappede medmennesker med diagnoser, som jeg ikke vidste fandtes.

I dette tilfælde med sclerosepatienter, har jeg kun et ønske for dem, at de bliver behandlet, som mennesker gennem overholdelse af den lovgivning der findes, således at mennesket med sclerose, ikke skal vente op til 3 år for at få de hjælpemidler de har ansøgt om.

At være bundet i sit hjem gennem 3 år er belastende for både borgere, patienter og mennesker.

Det er en problemstilling, som jeg mener, skulle tages op før vi begynder at bruge tid på vores stillingsbetegnelser.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 13-06-2014 kl. 12:00.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-06-2014, 16:39   #6
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Du er godt i gang med at sammenligne æbler og bananer... Måske diskussionen af "stillingsbetegneler" er nødvendig for at komme hen til bedre forløb for de mennesker, du nævner? Jeg tror, der er gået lige lovligt meget konkret tænkning i din tolkning af, hvorfor man snakker nye roller til patienter/borgere i sundheds- og socialvæsenet...
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension