K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-12-2011, 12:17   #1
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Færre end 10 timer?

Hej alle sammen

Jeg har nogle spørgsmål vedr. timetal i fleksjob.
Jeg har de sidste 4 år været ansat i fleksjob med 10 ugentlige timer (dertil kommer nogle timer hjemmearbejde). Lige fra starten af, har de 10 timer været lige på grænsen af, hvad jeg kan udholde, men jeg sagde ’ja’, fordi det var det absolut mindste timetal min arbejdsgiver kunne gå med til uden tab for dem (har fået tilkendt 2/3 fleks).
Oprindeligt fik jeg fleksjob pga. min ryg. Allerede dengang var jeg i udredning for gigtsygdom også, men det er udelukkende ryggen, der har ligget til grund for deres beslutning om 2/3 mistet arbejdsevne.
Siden er den anden sygdom (som endnu ikke er helt afklaret) blevet væsentlig værre. Jeg kan ikke længere klare at arbejde 10 timer. Lige nu er jeg delvist sygemeldt og arbejder 6 timer. Om det er reelt, at jeg kan klare dette, ved jeg ikke med sikkerhed.
Jeg vil allerhelst beholde mit fleksjob – dels af sociale årsager og dels af økonomiske årsager. Er der nogen herinde, der har erfaring i at overtale en arbejdsgiver til at have en fleksjobber med økonomisk tab for dem? Er der evt. andre forslag? Tænker selv, at det måske kan lade sig gøre for mig at beholde mit job, såfremt jeg går med til en lønnedgang – men kan dette overhovedet lade sig gøre? Jeg får i mit fleksjob den løn, som jeg ville have fået, hvis jeg ikke var syg (eller sagt på anden måde: jeg har beholdt min anciennitet).
Jeg har sammen med fagforening og jobkonsulent holdt møde med min arbejdsgiver, hvor de gjorde det helt klart, at de ikke kunne gå med til færre end 10 timer. Den delvise sygemelding løber kun frem til slutningen af januar, hvorefter det forventes, at jeg starter op på 10 timer. Som jeg har det nu, er det helt utænkeligt, at jeg kan dette.
Som nævnt er min gigtsygdom ikke helt afklaret – lægerne er i tvivl om, hvilken der er tale om. Trods det har jeg i et år nu været i medicinsk behandling for leddegigt, uden at det har hjulpet – har fået det værre og værre gennem de sidste par år, og helt almindelige daglige gøremål som bad og påklædning tager ufattelige mange kræfter. Rengøring, madlavning etc. har jeg ikke kunnet udføre årevis (dette pga. min ryg). Når jeg har været på arbejde i 2 timer og kommer hjem, kan jeg intet resten af dagen – lever efterhånden på min sofa, hvilket jo ikke er holdbart i længden.
Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg fortsat skal forsøge at kæmpe for mit fleksjob, eller om jeg skal kaste håndklædet i ringen – sidstnævnte er en skræmmende tanke, også fordi jeg reelt vil få problemer med at få førtidspension, når jeg ikke har en endelig diagnose på min gigtsygdom, men ’kun’ på min ryg.
Jeg har gået til undersøgelser og kontrol med min gigtsygdom siden 2007, men jeg har været meget uheldig og haft et utal af forskellige læger, der hver gang starter forfra, men aldrig rigtig når i mål, før jeg får en ny læge. Hvorfor det har været sådan ved jeg ikke, men jeg er nok for meget ’en pæn pige’ og har ikke for alvor brokket mig over hele tiden at skulle skifte læge. De mange forskellige læger, betyder også at ingen reelt har set udviklingen og set, hvor meget dårligere, jeg er blevet. Jeg ved godt, at mange gigtsygdomme kan tage adskillige år at udrede, men jeg kan ikke fortsætte på uændrede vilkår i mit job, indtil de endelig beslutter sig for en diagnose.

Jeg er efterhånden noget desperat

På forhånd tak for svar!
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 18:57   #2
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Hjælpemidler og assistance?

Jeg tror det bliver svært at beholde et fleksjob på under 10 timer. Men har du undersøgt om der er noget der kan aflaste dig i dit daglige arbejde? Det er både muligt at få hjælpemidler og/eller en personlig assistent der kan hjælpe dig på jobbet. Held og lykke med det! Du kan læse mere her:
http://vidensnetvaerket.dk/ordninger...dereuddannelse
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 22:32   #3
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hej Ida
Tak for dit svar!
Ja, jeg har i forvejen tænkt på, om der er nogle skånehensyn etc., der kan hjælpe mig, men i forvejen har jeg et job, der kræver meget lidt fysisk, så det er mere selve timetallet, jeg ikke kan holde til.
Jeg forstår bare ikke reglerne omkring personlig assistance, for hvis jeg evt. kunne få bevilliget sådan en, så vil det jo koste kommunen væsentlig mere at ansætte en assistent i 10 ugentlige timer for at hjælpe mig, fremfor at betale min arbejdsgiver for de 4 timer, jeg ikke selv kan arbejde, men det er måske forskellige kasser det tages fra?? Jeg er bare så bange for at ende med at miste retten til et fleksjob og samtidig få at vide, at jeg ikke er syg nok til en førtidspension
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 22:42   #4
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
I den nye reform er det lettere at få flex under 12 timer, da arbejdsgiveren kun betaler for de timer man er der...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-12-2011, 23:34   #5
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Hej Frup
- og velkomme til k10!
Du skrev "Jeg forstår bare ikke reglerne omkring personlig assistance, for hvis jeg evt. kunne få bevilliget sådan en, så vil det jo koste kommunen væsentlig mere at ansætte en assistent i 10 ugentlige timer for at hjælpe mig, fremfor at betale min arbejdsgiver for de 4 timer, jeg ikke selv kan arbejde, men det er måske forskellige kasser det tages fra??"
Jeg tror det er forskellige kasser - jeg har ikke oplevet at kommunen handler rationalt - den mega langsomme sagsbehandling kan f.eks. være god for kommunenes økonomi.
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-12-2011, 10:58   #6
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frup Se meddelelser
Hej alle sammen

Jeg har nogle spørgsmål vedr. timetal i fleksjob.
Jeg har de sidste 4 år været ansat i fleksjob med 10 ugentlige timer (dertil kommer nogle timer hjemmearbejde). Lige fra starten af, har de 10 timer været lige på grænsen af, hvad jeg kan udholde, men jeg sagde ’ja’, fordi det var det absolut mindste timetal min arbejdsgiver kunne gå med til uden tab for dem (har fået tilkendt 2/3 fleks).
Oprindeligt fik jeg fleksjob pga. min ryg. Allerede dengang var jeg i udredning for gigtsygdom også, men det er udelukkende ryggen, der har ligget til grund for deres beslutning om 2/3 mistet arbejdsevne.
Siden er den anden sygdom (som endnu ikke er helt afklaret) blevet væsentlig værre. Jeg kan ikke længere klare at arbejde 10 timer. Lige nu er jeg delvist sygemeldt og arbejder 6 timer. Om det er reelt, at jeg kan klare dette, ved jeg ikke med sikkerhed.
Jeg vil allerhelst beholde mit fleksjob – dels af sociale årsager og dels af økonomiske årsager. Er der nogen herinde, der har erfaring i at overtale en arbejdsgiver til at have en fleksjobber med økonomisk tab for dem? Er der evt. andre forslag? Tænker selv, at det måske kan lade sig gøre for mig at beholde mit job, såfremt jeg går med til en lønnedgang – men kan dette overhovedet lade sig gøre? Jeg får i mit fleksjob den løn, som jeg ville have fået, hvis jeg ikke var syg (eller sagt på anden måde: jeg har beholdt min anciennitet).
Jeg har sammen med fagforening og jobkonsulent holdt møde med min arbejdsgiver, hvor de gjorde det helt klart, at de ikke kunne gå med til færre end 10 timer. Den delvise sygemelding løber kun frem til slutningen af januar, hvorefter det forventes, at jeg starter op på 10 timer. Som jeg har det nu, er det helt utænkeligt, at jeg kan dette.
Som nævnt er min gigtsygdom ikke helt afklaret – lægerne er i tvivl om, hvilken der er tale om. Trods det har jeg i et år nu været i medicinsk behandling for leddegigt, uden at det har hjulpet – har fået det værre og værre gennem de sidste par år, og helt almindelige daglige gøremål som bad og påklædning tager ufattelige mange kræfter. Rengøring, madlavning etc. har jeg ikke kunnet udføre årevis (dette pga. min ryg). Når jeg har været på arbejde i 2 timer og kommer hjem, kan jeg intet resten af dagen – lever efterhånden på min sofa, hvilket jo ikke er holdbart i længden.
Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg fortsat skal forsøge at kæmpe for mit fleksjob, eller om jeg skal kaste håndklædet i ringen – sidstnævnte er en skræmmende tanke, også fordi jeg reelt vil få problemer med at få førtidspension, når jeg ikke har en endelig diagnose på min gigtsygdom, men ’kun’ på min ryg.
Jeg har gået til undersøgelser og kontrol med min gigtsygdom siden 2007, men jeg har været meget uheldig og haft et utal af forskellige læger, der hver gang starter forfra, men aldrig rigtig når i mål, før jeg får en ny læge. Hvorfor det har været sådan ved jeg ikke, men jeg er nok for meget ’en pæn pige’ og har ikke for alvor brokket mig over hele tiden at skulle skifte læge. De mange forskellige læger, betyder også at ingen reelt har set udviklingen og set, hvor meget dårligere, jeg er blevet. Jeg ved godt, at mange gigtsygdomme kan tage adskillige år at udrede, men jeg kan ikke fortsætte på uændrede vilkår i mit job, indtil de endelig beslutter sig for en diagnose.

Jeg er efterhånden noget desperat

På forhånd tak for svar!
Hej Frup
Dit indlæg kunne næsten være skrevet af mig, bortset fra at jeg har langt flere timer end dig, nemlig 21,5 time, pt.i en prøveperiode til 1.januar. Jeg har også beholdt min anciennitet osv., da jeg overgik til fleksjob med 2/3 tilskud.

Min arbejdsgiver har dermed en lønudgift, der svarer til 18 timer, hvis de skulle ansætte én med min erfaring. Min leder har lige meddelt mig, at jeg bliver nød til at gå op på 25 timer igen, da mine kolleger bliver for belastede, når jeg ikke er der. Men faktisk er de 21,5 time jeg har nu også i overkanten, så jeg kan simpelthen ikke gå op i tid igen.

Jeg har ligesom dig INTET liv udover jobbet, men har dog kunne mærke, at nedgangen til 21,5 time har betydet lidt for mit humør og overblik. Men 21,5 time kan jeg altså ikke få lov til at blive ved med, så jeg har fået grønt lys fra jobkonsulenten til at forlade min stilling.

Det tankemylder og den samtidige lettelse over at se en udvej er en mærkelig blanding. Jeg vil jo allerhelst blive i mit elskede job, men kan godt se at jeg lige så stille bliver ringere rent fysisk. At det så samtidigt betyder en nærmest halvering af min indtægt, kan jeg leve med. Jeg er endelig begyndt at tage mig selv alvorligt og der er INTET job, der er vigtigere end helbredet.

Derfor skal du huske at mærke godt efter, hvad din krop fortæller dig. Pas på dig selv.

Jeg håber du har en god jobkonsulent, der kan forklare dig, hvordan tingene ser ud for dig, hvis du ikke kan fortsætte.

Krammer fra Sanne

Ps. den med at gå ned i løn, har jeg også selv tænkt på..
førtidspensionen ligeså, men det er altså ikke diagnoser(jeg har 4 stk) der betyder noget i den sammenhæng, men arbejdsevne. Din er jo tydeligt meget nedsat...
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
færre førtidspensioner på fyn østerbro Politik og Samfund 12 25-05-2014 19:39
Er det usmart at tage færre timer. HvadNuLilleDu Spørgsmål ang fleksjob 45 02-01-2013 23:33
Færre får hjemmehjælp halse Politik og Samfund 4 25-04-2012 23:31
Job færre timer end visiteret til Cillenolle Spørgsmål ang fleksjob 3 16-02-2011 20:32
Arbejde 37 timer svarende til 16-20 timer??? Cat 72 Spørgsmål ang fleksjob 1 10-12-2008 00:35




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension