K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-11-2012, 10:45   #1
SanneHansen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2010
Indlæg: 134
Styrke: 14
SanneHansen er ny på vejen
SKAT. Hvilken rubrik skal penge fra egen pensionskasse..

Jeg sidder og prøver at få et overblik over min forskudsopgørelse.
Jeg er først blevet pensionist for nyligt, så det er første gang, at jeg skal rette en sådan efter disse forhold.

Det burde jo egentlig være simpel nok, da jeg skal tjekke to ting.
Nemlig pension fra kommunen og et månedligt beløb fra en egen pensionskasse.

1. Social pension fra kommunen, står anført i rubrik 15 under kategorien, - Personlig indkomst, hvor der ikke skal betales AM-bidrag. Beløbet står anført til at være 146.472 kroner. Når jeg ganger det månedlige bruttobeløb som jeg fik første gang for oktober, så giver beløbet ca 142.000. Nogle bud på differencen på de ca 4000 for det næste år? (tænker om det f.eks. er en naturlig regulering og jeg således ikke skal rette det!!)

2. Jeg får et skattepligtigt beløb fra min egen pensionskasse på 87.000 pr år.
Det eneste andet beløb jeg kan finde på min forskudsopgørelse er et beløb på 191.700. Dette beløb er jo for det første ALT for højt og for det andet, så står det anført under rubrik 10: Lønindkomst mv under kategorien personlig indkomst, der skal betales arbejdsmarkedsbidrag.

Jeg har været i et ansættelsesforhold det meste af 2012. jeg tænker, at beløbet stammer derfra... Skal jeg derfor skrive 0 i denne rubrik?
Og i hvilken rubrik skal jeg indtaste de 87.000 for egen pensionskasse?

Håber der sidder en, der kan hjælpe mig. - og måske andre, der kan tænkes at sidde i samme situation:-)
SanneHansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 11:21   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du skal primært være opmærksom på om dine fradrag er nogenlunde rigtige. Om du står med en for høj indtægt betyder kun - rigtig - noget, hvis du skal betale topskat. Ellers betaler du kun skat af det beløb, du tjener. Ikke af det opgivne beløb. Men forstår godt, du gerne vil have et så retvisende billede som muligt lg trækprocenten kan flytte sig et par procentpoint den ene eller den anden vej..
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 11:56   #3
SanneHansen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2010
Indlæg: 134
Styrke: 14
SanneHansen er ny på vejen
Jeg er simpelthen lidt pinlig over at spørge ( Især fordi jeg mærke, at jeg på en eller anden måde godt selv kender svaret, men ligesom ikke kan få det trukket frem på nethinden)

Men hvad er fradrag? Og hvordan/hvor kontrollerer jeg dem?

Altså det eneste fradrag jeg kan hitte på, er det beløb, som jeg må have som indkomst hver måned inden, at jeg skal begynde at betale skat!!! Men udregnes dette fradrag ikke netop efter min indkomst og ISÆR eks renteudgifter eller lign???

Hvis, så har jeg fuldstændig styr på mine renteudgifter til realkreditlånet, som er det eneste lån jeg har...

PS. Jeg har også styr på mit fradrag til ophørende alderspension.

Og stor tak for din hjælp.
SanneHansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 12:20   #4
frup
Mit andet hjem K10
 
frups avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2011
Indlæg: 632
Styrke: 13
frup er rigtig godt på vej
Hej SanneHansen

Det skattepligtige beløb jeg får fra min pensionskasse, står opført under rubrik 17
.

ja, de 191.700, der står under rubrik 10 stammer fra din lønindtægt i 2012, og ja du skal skrive 0 her.

Hvis du ikke tidligere har modtaget beløb fra din pensionskasse, er det nok årsagen til at de ikke figurerer på din forskudsopgørelse - som nævnt i starten hører de under rubrik 17, så der skriver du dem selv
frup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2012, 13:55   #5
SanneHansen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2010
Indlæg: 134
Styrke: 14
SanneHansen er ny på vejen
..

Tusinde tak for svar. Så er jeg vist ved at have klaret den sag, efter god hjælp fra k10 igen:-)
SanneHansen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp/penge tilbage i skat nielsen34 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 16 11-03-2013 14:21
hvilken skal jeg søge rotten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-03-2012 11:48
Hvilken politiker skal jeg spørge Vovse Alt det andet 6 24-05-2011 22:34
Hvilken ydelse skal jeg ha' mens jeg venter? Hygeria Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 26-03-2010 12:15
Hvilken fagforening skal jeg vælge??? bassenborg Dit og Dat 18 07-03-2010 21:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension