K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-01-2016, 16:44   #1
mimadi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2016
Lokation: Ballerup
Indlæg: 3
Styrke: 0
mimadi er ny på vejen
Exclamation Midlertidig hjælp efter dødsfald

Hej
Jeg er førtidspensionist og er handicappet da jeg har begrænset gangfunktion og bruger rolator samt kørestol og kun kan bo ved jorden da jeg ikke kan gå på trapper. Jeg bor nu alene sammen med min søn som går i folkeskole. Han har det rigtig svært, da hans mor har været alvorlig syg igennem flere år og hun afgid´k desværre ved døden her d. 29-11-2015. Dette betyder at jeg nu er alene med ham. Vi har en dejlig bolig som vi fik anvist af kommunen for 10 år siden grundtet mit handicap. Det helt store problem nu er at jeg ikke har økonomi til at blive boende da huslejen er på knap kr. 9800 og min pension er 14600. Får godt nok boligsikring, men har alligevel kun nu et rådighedsbeløb på 1100 kr om måneden som skal dække mad tøj m.m. Har søgt om ekstra boligydelse via paragraf 34, men den blev afslået da jeg ikke er fast kørestolsbruger. Har været på kommunen for at få midlertidig hjælp ind til jeg kan finde noget andet at bo i, men dette fik jeg at vide ikke var muligt. Det skal siges at da min kone levede havde vi et lån i banken som vi betalte kr. 1650 på, dette siddr jeg nu for alene. Kommunen siger jeg bare kan lade være med at betale så jeg har disse penge ekstra om mådenden at leve for, men så nemt er det ikke for banken trækker dem bare automatisk. Jeg har prøvet om jeg kunne oprette en konto i en anden bank hvor min pension kunne gå ind, men det er ikke muligt. De vil have jeg skal flytte alt fra min nuværende bank og så vil de ikke have mig.
Jeg er på selvmordets rend, da det er utrolig hårdt at at kunne give siv barn tøj på¨og få ordentlig mad på bordet. Problemet er tillige at når jeg skal have bolig ved jorden er de som regel meget dyre i forhold til at bo i boligblokke.
Er der nogen der har nogen erfaring inden for dette eller har nogle ideer, vil jeg meget gerne høre fra jer.
mimadi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2016, 19:30   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kan du ikke søge §34 til huslejen

du kan altid skifte til coop bank, de er ligeglade, det kan gørespå nettet, du skal bare have et coop kort, hvis du ikke har det kan du få det i brugsen, gratis
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2016, 22:48   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Man har krav på at kunne oprette en nemkonto i en bank, så det er det du skal bede om. Så vil den anden bank ikke trække selv mere.

Husk at du kan søge om ekstra børnepenge som enlig. Det er ca samme beløb som de almindelige børnepenge, så du ialt får ca 1600,- hver måned.

Dertil kommer at du kan søge om et beløb der modsvarer børnebidrag, når den anden forælder er død. Det hedder særligt børnetilskud og er på ca 1300,-

Det vil være et par tusind mere hver måned end før.. og så lånet. På den måde kan du hente ca 3500,-

Hvis du er på den nye førtidspension, vil din førtidspension også stige, da du bliver enlig.
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 19-01-2016 kl. 22:51.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2016, 05:06   #4
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 18
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Man har krav på at kunne oprette en nemkonto i en bank, så det er det du skal bede om. Så vil den anden bank ikke trække selv mere.

Husk at du kan søge om ekstra børnepenge som enlig. Det er ca samme beløb som de almindelige børnepenge, så du ialt får ca 1600,- hver måned.

Dertil kommer at du kan søge om et beløb der modsvarer børnebidrag, når den anden forælder er død. Det hedder særligt børnetilskud og er på ca 1300,-

Det vil være et par tusind mere hver måned end før.. og så lånet. På den måde kan du hente ca 3500,-

Hvis du er på den nye førtidspension, vil din førtidspension også stige, da du bliver enlig.
Alle har krav på at kunne oprette en nem konto i en bank
Helt korrekt
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2016, 07:37   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det er rigtigt at loven sige at alle kan oprette en konto, men minus coop, er de ligeglade, de siger bare nej
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2016, 11:01   #6
mimadi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2016
Lokation: Ballerup
Indlæg: 3
Styrke: 0
mimadi er ny på vejen
Tak for svar, det vil jeg prøve.

Hej Pip og Handy
Tak for jeres svar, så har jeg da lidt at arbejde med. Det er ikke så sjovt at komme i sådan en situation.
mimadi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2016, 15:25   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
"Reglerne for god skik for finansielle virksomheder siger, at alle har ret til en almindelig konto. Et pengeinstitut kan kun afvise at oprette en konto med en saglig og individuel begrundelse. Et eksempel kan være truende/anstødelig adfærd, men det er ikke tilstrækkeligt, at man skylder penge. Dette fremgår af § 21 i bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder."

https://www.nemkonto.dk/Virksomhed/N...utternes-rolle

"§ 21. Et pengeinstitut kan ikke uden en individuel og saglig begrundelse nægte at oprette en almindelig indlånskonto. Begrundelsen skal på anmodning gives i papirformat eller på andet varigt medium."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=169524
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-01-2016, 16:29   #8
masterling
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2013
Lokation: Sorø
Indlæg: 11
Styrke: 11
masterling er ny på vejen
Er enig med pip, du har krav på at få oprettet en nem konto i en anden bank, og det er for øvrigt imod reglerne hvis banken stadig trækker penge når du har meddelt du ikke kan betale. så skal sagen bare indbringes for pengeinstitutankenævnet, og de vil blive bedt om at betale de penge tilbage de har trukket, efter du har meddelt dem om du ikke kan betale.

oh glemte også lige at skrive at det her måske også kan hjælpe i din svære situation

•Når en af dine nære pårørende dør uden at efterlade større formue, kan du som efterladt måske få ret til begravelseshjælp efter sundhedsloven. Du skal søge hos Udbetaling Danmark og størrelsen af begravelseshjælp afhænger af afdødes formue
•Hvis din ægtefælle eller samlever dør og I begge fik folke- eller førtidspension, får du automatisk udbetalt efterlevelsespension i 3 måneder fra Udbetaling Danmark
•Hvis din ægtefælle eller samlever dør og du ikke er berettiget til efterlevelsespension, kan du søge Udbetaling Danmark om et engangsbeløb, kaldet efterlevelseshjælp, der er afhængig af din indtægt og formue.

læs evt. mere

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...il-efterladte/

Så få SKREVET til banken du ikke kan betale de månedlige afdrag, hvis de stadig trækker penge så send en klage til pengeinstitutankenævnet(banken ved godt de ikke må da der er mange sager der allerede er afgjort til fordel for lånerne)
masterling er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-01-2016, 17:50   #9
mimadi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2016
Lokation: Ballerup
Indlæg: 3
Styrke: 0
mimadi er ny på vejen
Hej masterling
Tusind tak for svar og hjælp. Det sætter jeg stor pris på.
mimadi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension