K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-02-2012, 17:59   #1
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
Kan jeg få sygedagpenge igen, hvis jeg ikke kan klare job?

Kære folkens

Jeg har et spørgsmål. Jeg er på sygedagpenge og kommunen har hyret ekstern aktør til at finde en praktikplads til mig med henblik på at komme tilbage på arbejdsmarkedet, samt at få afklaret skånebehov. Imidlertid lyder dette til at være en meget langsommelig process. Jeg er stadig syg (leddegigt), men vil så gerne ud af "systemet", at jeg har overvejet, selv at begynde at søge jobs. Systemet stopper mig i at nå videre med min fritids interesse, som der efterhånden begynder at kunne være nogle rigtige penge i - derfor er jeg desperat efter at blive uafhængig

Mit spørgsmål er egentlig - hvis jeg søger og får et job, men at det så viser sig, at jeg alligevel ikke kan klare det fysisk pga. min sygdom (for jeg er jo ikke blevet arbejdsprøvet, så jeg ved faktisk ikke, hvor meget jeg kan klare) - kan jeg så komme tilbage på sygedagpenge, eller hedder det kontanthjælp? Eller har man så slet ikke mulighed for at få nogen form for økonomisk støtte længere?

Kh
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2012, 00:06   #2
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
Jeg ville i stedet selv prøve at finde en praktikplads, så du kan å prøvet af hvor meget / lidt du kan holde til.
Jeg har selv fundet mine 3 "pladser". De skal bare godkendes af jobkonsulent - hos mig kom hun ud og så stedet og vi havde sammen en snak om mål og forventninger, arbejdsopgaver, skånebehov o.lign. Så har du også større chance for at påvirke hvad du kommer ud i :-) Og det går meget stærkere end at vente på at de får fundet sted til dig...Og det er jo ligesom kun 52 uger du har til at finde ud af hvad du kan...så ikke noget med at spilde for meget tid :-)
Heidi
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2012, 01:13   #3
Isabel
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2010
Indlæg: 271
Styrke: 14
Isabel er ny på vejen
Er du i A kasse?
Hilsen Isabel
Isabel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2012, 09:25   #4
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
Ja det er jeg. Men det vil være rigtigt dumt at raskmelde dig, når du ikke er sikker på hvor meget du kan klare...Du risikerer at A-kassen ikke vil have dig. Og har du først vist kommunen at du vil raskmelde dig, så står du temmelig skidt i deres system... Og å er jeg bange for at det hedder kontanthjælp - men jeg er ikke sikker....Håber nogle andre melder sig på banen med klarere svar på dette...
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2012, 17:46   #5
Jupiter
Føler sig hjemme på K10
 
Jupiters avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2011
Indlæg: 28
Styrke: 13
Jupiter er ny på vejen
Kære Heidi, tak for svaret. Men det handler jo om, at jeg gerne ville undgå at skulle igennem hele møllen med praktik - og komme ud af systemet hurtigst muligt. Jeg har lige fået et tilbud om noget arbejde fra midten af 2012 og resten af året - og det er noget, jeg virkelig brænder for og godt ville kunne klare. Det er dog ikke noget, jeg ville kunne leve af 100%, men det give en god slat penge og ville være et rigtig godt supplement til et civilt deltidsjob.
Men så længe, jeg er i systemet, kan jeg ikke sige ja til dette - måske once in a lifetime - tilbud

Kære Isabel, ja, jeg er i A-kasse
Jupiter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2012, 17:57   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Jupiter,

Hvis du raskmelder dig fra sygedagpenge så skal du have arbejdet ordinært og vidst nok fuldtid i min. 13 uger for at kunne sygemelde dig og opnå sygedagpenge igen.

Det er de umiddelbare regler hertil, men medmindre du via mirakler mener at du kan klare det, så er chancen der om ikke andet. Det er dog muligt at kommunen ser lidt anderledes på de 13 uger, hvis du deri har haft nogle sygedage, så det er ikke til at vide hvad de siger i sidste ende!!..
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2012, 17:59   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Du kan godt raskmelde dig selv...
Men som tidligere nævnt vil a-kassen højst sandsynligt have dokumentation for at du kan stå til rådighed for arbejdsmarkedet...

Når du selv raskmelder dig (inden for 52 ugers grænsen) er det forholdsvist nemt at blive gen-sygemeldt. Men husk på at de tæller videre fra det uge tal du var på ved raskmeldings tidspunktet.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2012, 18:17   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Men Ricky, det kan jo være at Jupiter ikke er medl. af en A-kasse, det har han jo ikke nøde for at kunne få sygedagpenge.

Så reglerne om de 13 uger gælder først når man har været på sdp. og ryger ud heraf?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2012, 21:23   #9
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Hvis man raskmelder sig kan man godt få sygedage ved en ny sygeperiode, også uden 13 ugers nyt arbejde.
Det der tæller er om man er ude over generel varighed.

Det ville jo være totalt uden logik at strafefe folk fordi de prøver selv, og sådan er det da heldigvis heller ikke.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2012, 03:22   #10
MortenH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2010
Indlæg: 67
Styrke: 14
MortenH er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Hej Jupiter,

Hvis du raskmelder dig fra sygedagpenge så skal du have arbejdet ordinært og vidst nok fuldtid i min. 13 uger for at kunne sygemelde dig og opnå sygedagpenge igen.

Det er de umiddelbare regler hertil, men medmindre du via mirakler mener at du kan klare det, så er chancen der om ikke andet. Det er dog muligt at kommunen ser lidt anderledes på de 13 uger, hvis du deri har haft nogle sygedage, så det er ikke til at vide hvad de siger i sidste ende!!..

Det regel gælder bare ikke hvis du sygemelder dig af samme årsag 2 gange indenfor 18 mdr.
Fik kun forlænget mine sygedagpenge pga arb skade som jeg stadig venter svar på.
Når svaret kommer ryger jeg på kontanthjælp.
MortenH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Når man ikke kan klare en arbejdsevneundersøgelse? Angcenia Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 19-04-2013 00:42
Jeg kan ikke klare mere :'( logikeren Politik og Samfund 8 07-07-2011 07:55
Hvis man ikke kan klare sit fleksjob, alligevel? mumle_mund Spørgsmål ang fleksjob 4 14-01-2010 14:24
Man kan ikke stoppe sygedagpenge hvis ikke der er lavet ressourceprofil Hejdien Nyt fra Ankestyrelsen 10 01-12-2009 20:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension