K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-12-2014, 08:47   #1
talmi40
talmi40
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2014
Lokation: nexø
Indlæg: 4
Styrke: 0
talmi40 er ny på vejen
Angry ferie udland

hej
er der nogen der kender de eksakte regler ang. længde man må opholde sig I Thailand ringed til udbetaling danmark oog sur dame sagde 4 måneder hvad jeg ikke forstår da jeg førhen blot skulle meddele kommunen at jeg tog væk I 5 6 måneder og var så dum at jeg havde købt billet inden jeg kontaktede udb. danmark så bliver en dyr ferie da jeg nu må købe billet hjem til dk for at overholde deres regler hvad ville de gøre hvis jeg ikke havde meddelt om min ferie. Håber nogen har et svar hilsen leif og glædelig jul til alle.
talmi40 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2014, 15:13   #2
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Du må opholde dig op til 18o dg i udland på 1 gang,,
Prøv at søge herinde,der er en del tråde om emnet .

Jeg har selv undersøgt det engang ,da vi har bolig i udland..det de kigger efter er om du tager afsted hele tiden - ikke om du er væk 1 gang i et halvt år.så med mindre reglerne er lavet om,har hun ikke kendt dem på udbetaling Danmark..
så kommer det vist også an på om du forlader dk helt - forstået om du har en bolig adr ,i dk forsat .
Men 180 dg plejer være reglen

Glædelig jul

Stribe
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2014, 15:35   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
borger.dk står der:

Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år.

Så når damen på udbetaling Danmark siger din ferie i Thailand maks må være 4 måneder er det korrekt. De forudsætter at du stadig er tilmeldt folkeregisteret i Danmark.

Spørgsmålet er så om de kontrollerer hvor længe du er væk?

Sidst redigeret af Akvamarin; 24-12-2014 kl. 15:39.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2014, 15:37   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Fandt dette på borger.dk

Citat:
Hvornår er et ophold i udlandet 'midlertidigt'?
Hvis du normalt bor fast i Danmark, vil Udbetaling Danmark typisk vurdere, at et ophold i udlandet er midlertidigt, og derfor ikke har betydning for din pension. At du bor fast i Danmark, vil du normalt kunne dokumentere ved, at du stadig er tilmeldt folkeregistret i Danmark og opfylder en af betingelserne:

Du rejser kun en enkelt gang, og rejsen er kortere end 12 måneder Du rejser flere gange, og hver rejse er kortere end 3-4 måneder. De samlede udlandsrejser varer højst seks måneder i løbet af et år.
Rejser du mere, eller er du i tvivl om dit ophold i udlandet har betydning for din pension, skal du kontakte Udbetaling Danmark. Det gælder også, selvom du ikke har planer om at opgive din bolig i Danmark, beholder din folkeregisteradresse i Danmark, og selv om du mener, at du stadig har ”fast bopæl” i Danmark, mens du rejser.

Eksempel 1

Du er førtidspensionist, beholder dit hus i Danmark, er fortsat tilmeldt folkeregistret i Danmark og vil tage ni måneder til Thailand. Rejsen skal vare under et år og er et enkelt udlandsophold, og derfor kan du beholde din danske førtidspension. Pensionen vil blive udbetalt som hidtil.

Eksempel 2

Du er folkepensionist og opholder dig i dit sommerhus i Frankrig hver sommer fra juni til og med august og igen hen over julen i december og januar. Rejserne varer i henholdsvis 3 måneder og 2 måneder, hvilket giver under 6 måneder i løbet af 12 måneder og derfor vil pensionen blive udbetalt som hidtil.
Kilde: https://www.borger.dk/Sider/Internat...andsrejse.aspx

Ved ikke om ovenstående kan hjælpe dig men uanset bør du altid oplyse udbetaling danmark om det så du ikke efterfølgende får en masse problemer...

Du kan gøre dette på nettet her https://www.borger.dk/Sider/handling...a-29b43a25b5ae
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-12-2014, 18:52   #5
talmi40
talmi40
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2014
Lokation: nexø
Indlæg: 4
Styrke: 0
talmi40 er ny på vejen
tak for hjælpen vil kontakte udb. danmark da jeg lige har talt med flere der normalt kommer herud I 6 mdr. og de kan kun få 3.2 måneders visa og ikke som før 6
hilsen Leif
talmi40 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2014, 01:44   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Hej
Vil du ikke skrive resultatet herinde .er spændt på hvad det går op i ..
Og jeg er en del i udland fordi min partner har bolig og firma ..så jeg er meget interesseret i svaret
Der er også en god gruppe på fb - førtidspensionister i udland hvor vi udveksler erfaringer - steder mv ..du skal være velkommen

Mvh stribe
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2014, 03:00   #7
talmi40
talmi40
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2014
Lokation: nexø
Indlæg: 4
Styrke: 0
talmi40 er ny på vejen
ferie

hej
skal nok skrive om ressultatet så snart udb danmark åbner igen efter en uges extra fere de er jo ikke til for os men os for dem.
hilsen Leif
talmi40 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2014, 15:07   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeg er lige blevet kontaktet af en tidligere bruger via mail som har givet mig et link som bør ligge i denne tråd...

Det drejer sig om en principafgørelse...

Der bliver skrevet kort og godt at hvis man kun tager et enkelt ophold i udlandet ja så kan det være på op til 12 måneder.,,

Hvis man tager afsted flere gange på et år ja så må de ikke samlet overstige 6 måneder...

Ovenstående er betinget af at man stadig bor/har en adresse her i DK...

Det er ihvertfald sådan jeg opfatter det der er skrevet på følgende link....men læs selv....http://www.socialpension.dk/midlerti...-udlandet.html

Linket til principafgørelsen kan man finde på ovenstående link..

Tak til den tidligere bruger for dette link....håber du kan bruge dette @talmi40...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-12-2014, 22:35   #9
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Jeg er lige blevet kontaktet af en tidligere bruger via mail som har givet mig et link som bør ligge i denne tråd...

Det drejer sig om en principafgørelse...

Der bliver skrevet kort og godt at hvis man kun tager et enkelt ophold i udlandet ja så kan det være på op til 12 måneder.,,

Hvis man tager afsted flere gange på et år ja så må de ikke samlet overstige 6 måneder...

Ovenstående er betinget af at man stadig bor/har en adresse her i DK...

Det er ihvertfald sådan jeg opfatter det der er skrevet på følgende link....men læs selv....http://www.socialpension.dk/midlerti...-udlandet.html

Linket til principafgørelsen kan man finde på ovenstående link..

Tak til den tidligere bruger for dette link....håber du kan bruge dette @talmi40...


Jeg har meget svært ved at forstå, hvorfor folkepensionister og FP.
Ikke må opholde sig i længere tid når de nu ikke står
Til rådighed for arbejdsmarkedet?

Nogen der kan svare på det?

Det giver ingen mening.. Håber det det bliver lavet om
Vi skal ikke længere end til Tyskland der
Kan man være ude at rejse i flere månder,
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-12-2014, 00:36   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det drejer sig ikke om hvorvidt man står til rådighed for arbejdsmarkedet eller ej, men om hvor man har bopæl.

Og hvis man rejser så meget at man opholder sig mere i Thailand eller Pakistan eller whereever end i Danmark, så vil man på et tidspunkt skønne at man ikke kan bevare sin folkeregisteradresse i Danmark, men er at betragte som udflyttet af landet.

Og det kan have betydning både for skat og størrelse af pensionen.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension