K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-12-2012, 20:37   #1
LarsV
Ved at vænne sig til K10
 
LarsVs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Lokation: Brædstrup
Alder: 55
Indlæg: 19
Styrke: 13
LarsV er ny på vejen
FTP igangværende sager

Hejsa

Er lige lidt i tvivl, jeg har læst lovforslaget om ændring af FTP, som jeg læser det, så træder det i kraft pr. 1/3 er det korrekt ?

Sagen er den at min kone er pt. i arbejdsprøvning, og skal være det indtil 30. Januar 2013, kontaktpersonerne på arb. prøvningsstedet siger at der skal søges en pension, men sagsbehandleren siger at søge på forliggende oplysninger er dømt til at gå galt, og vil have min kone skal fortsætte til 30. Januar 2013.
Det er også ok, men hvad betyder det, når hun nu er startet i arb. prøvning nu, vil man så søge efter gamle regler (fordi arb. prøvning er iværksat før 1. Januar 2013), eller bliver det efter de nye regler fordi man først begynder og søge engang i det nye år ?

Skal måske lige nævne at min kone er 48 år. Jeg kan skisme ikke hitte ud af om det er en fordel med de nye regler eller hvad ??
LarsV er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2012, 21:12   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
En sag skal være overgået til behandling efter reglerne om førtidspension jævnfør paragraf 18 i lov om social pension...før d. 1/1-2013 for at blive behandlet efter de regler vi har nu...

Nu er det heller ikke kun ændringer i reglerne om førtidspension der har indflydelse på om man kan få en førtidspension...

Ændringerne på fleksområdet gør at så længe man kan arbejde to timer pr uge....ja så vil man få fleksjob og ikke en førtidspension...med de nye regler efter nytår...

Ang fordel eller ej med de nye regler....

Hvis du synes at når man er berettiget til en førtidspension....at det så er rimeligt at man ikke giver denne førtidspension men i stedet for sætter folk i et fem årigt ressourceforløb....og dermed ikke en førtidspension....ja så er de nye regler en fordel...

Hvis du er af den mening at man da skal have en førtidspension hvis man er berettiget til den....ja så er de nye regler ikke en fordel...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2012, 21:18   #3
LarsV
Ved at vænne sig til K10
 
LarsVs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Lokation: Brædstrup
Alder: 55
Indlæg: 19
Styrke: 13
LarsV er ny på vejen
Tak for svar, men det med at hvis man kan arbejde bare et par timer så er det flexjob, men er det ikke hovedsagligt for personer under 40 eller er det mig der roder alt muligt sammen
LarsV er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2012, 21:18   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det gælder for alle
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2012, 21:26   #5
LarsV
Ved at vænne sig til K10
 
LarsVs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Lokation: Brædstrup
Alder: 55
Indlæg: 19
Styrke: 13
LarsV er ny på vejen
Så melder næste spørgsmål sig, hvis min kone ryger i et ressourceforløb, kan hun så få en ydelse ?, hun er pt. uden forsørgelse, da hun er "smidt" ud af sygedagpengesystemet og dermed ingen indtægt.
LarsV er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2012, 21:33   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ja hun vil kunne få en ressourceforløbsydelse der svarer til kontanthjælpssatsen, men som er uafhængig af partner.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2013, 17:42   #7
LarsV
Ved at vænne sig til K10
 
LarsVs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-02 2012
Lokation: Brædstrup
Alder: 55
Indlæg: 19
Styrke: 13
LarsV er ny på vejen
Et lille nyt spørgsmål

Min kone er som sagt i et afklaringsforløb nu, dette slutter her den 30. Januar, men nu er de nye regler jo desværre trådt i kraft, vil hun så kunne få ressourceforløbsydelse ?, eller er det kun for dem som kommer igang her efter nytår.
Det jeg tænker på, er om afklaringsforløbet blot ændre navn til ressourceforløb.

Er der ændret noget på reglerne omkring behandling af flexjob/pensions ansøgning ?, det vi har fået at vide er at når hun er færdig den 30. Januar, så har sagsbehandleren 3 måneder til at klargør sagen for udvalget, der sklal træffe afgørelsen, men jeg syntes ikke umiddelbart jeg kan finde noget omkring disse procedure (men løber også efterhånden noget rundt i alt det her ).
LarsV er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2013, 17:58   #8
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
et godt spørgsmål, vi kender desværre ikke hvordan en kommune vil følge op på den nye reform. vi kan læse loven men hvordan en kommune vil implementere den er der ingen som ved.
for at komme i et ressourceforløb bliver sikket en kamp i sig selv
da alle andre muligheder skal være udtømte og kommunen kan have en interesse i ikke at tildele et forløb. Når din kone er uden indtægt.

så der er ikke rigtig nogen som kan give et klart svar, når hun er faldet under de nye regler.

men et er sikkert ens funktionsevne skal være beskrevet klart og tydeligt og denne er 50 procent eller under hvad en rask kan udfører af arbejde.
dette er bare for at komme i fleskjob.
for en pension skal man stort set være 100 procent invalid, som jeg læser reglerne

under den gamle ordning har der været en masse ankesager, så man ved hvor langt en kommune kan gå.
men nu begynder man fra nul og der kommer nok desværre til at gå flere år, før man kan danne sig et billede af hvad der skal til for at få et fleksjob eller pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2013, 18:07   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ressourceforløbene forventes først at komme i brug omkring Oktober 2013. Om det er fordi det vil tage omkring 10 måneder at blive godkendt til et forløb, eller om det er af praktiske årsager, aner jeg ikke......
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-01-2013, 18:11   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja og så vil det fra starten af kun være folk der ellers vil være berettiget til en førtidspension...der kan komme i de ressourceforløb...da alt andet skal være afprøvet før man kan komme i dem...

Så alt efter hvor hun er i forløbet...ja så vil hun nok bare forsætte i alm afklaringsforløb...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
reform sådan-igangværende sager østerbro Nyt om loven 6 19-04-2013 17:03
Kommunale sager i hårdknude buster Politik og Samfund 0 17-03-2011 21:53
Sager om Sygedagpengestop Stonie Politik og Samfund 3 25-11-2010 21:05
Om genoptagelse af sager zuza Nyttigt at vide for Førtidspensionister 1 11-08-2008 09:51
Kommuner taber sager Stella Politik og Samfund 5 03-04-2008 14:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension