K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2012, 13:59   #1
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Fra FTP til FLEKS..

Hvis jeg som tilkendt førtidspensionist efter 2003 reglerne gennem årene har fået det bedre og fået mod på at prøve kræfter mod at finde et fleksjob, vil jeg så kunne falde tilbage på førtidspensionen igen, hvis fleksjob viser sig urealistisk?

Har nogle erfaringer med folk der er gået fra FTP til Fleksjob?

---

Førtidspensionister på den gamle ordning må arbejde uden risiko for at miste retten til førtidspensionen.. Men det må FTP på den nye ordning åbenbart ikke?? Det finder jeg stærkt diskriminerende..

Det gør det svært for os med FTP efter 2003 overhovedet at turde prøve arbejde, i frygt for retten til vores førtidspension vil kunne mistes..
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 14:28   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Dit spørgsmål er lidt tricky, for vi sidder jo nu med reglerne fra efter 2003 med udsigt til nye regler for 2013.....

Os der er på reglerne efter 2003, kan som du selv er inde på, få frataget vores førtidspension, såfremt der kommer en bedring af arbejdsevnen - for at modtage førtidspension, må man ikke kunne blive selvforsørgende, ej heller delvist selvforsørgende via et fleksjob...

De nye regler lægger op til, at fleksjobs kan være helt ned til 2 timer om ugen, hvilket betyder, at man ikke skal eksperimentere ret meget, før end man kan blive delvist selvforsørgende via et fleksjob, og dermed få frataget retten til førtidspension.

Samtidig skal du huske på mht til de kommende regler (som ikke er endelig vedtaget endnu), at man kan blive tilbudt et ressourceforløb hvis man er under 40 år, og måske er i tvivl om, hvad man egentlig kan/vil i fremtiden. Man får førtidspensionen udbetalt under hele ressourceforløbet. Er man over 40 år og også lidt usikker på om vil prøve kræfter med arbejdsmarked, så har man som førtidspensionist krav på 3 individuelle samtaler med en vejleder i jobcentret..

Så du kan godt se, dit spørgemål er sådan lidt svært at svare på. Normalt ville jeg have skrevet, at din pension godt kan blive gjort hvilende imens du prøver kræfter med et fleksjob, men nu er der jo kommet en masse nye reformer som gør, at de vil kunne tilbyde dig en anden form for vejledning og hjælp, såfremt du er i tvivl......da reglerne og tilbudene også gælder os på ordningen efter 2003.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 14:28   #3
henningv
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2010
Lokation: hedensted
Indlæg: 176
Styrke: 0
henningv er ny på vejen
kan kun give dig helt ret, har selv prøvet de samme.
utrolig at man ikke må prøve og se om man kan forsørge sig selv !
henningv er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 14:42   #4
flexjober
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2012
Indlæg: 106
Styrke: 12
flexjober er ny på vejen
Det må man skam da gerne, egentlig har man vel pligt til det hvis man tror man kan komme væk fra ens pension
og nu der sikkert kommer mulighed for at arbejde helt ned til 2 timer om ugen så skulle chancerne for at man kan klare et flex job da være store.

Nu er jeg flex jobber men var jeg på pension så ville jeg da sætte en ære i at arbejde det jeg kunne sådan bare for at give en lille smule igen til det samfund som jo sørger for en syg som jeg stadig får penge hver måned.
flexjober er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 14:52   #5
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Dit spørgsmål er lidt tricky, for vi sidder jo nu med reglerne fra efter 2003 med udsigt til nye regler for 2013.....

Os der er på reglerne efter 2003, kan som du selv er inde på, få frataget vores førtidspension, såfremt der kommer en bedring af arbejdsevnen - for at modtage førtidspension, må man ikke kunne blive selvforsørgende, ej heller delvist selvforsørgende via et fleksjob...

De nye regler lægger op til, at fleksjobs kan være helt ned til 2 timer om ugen, hvilket betyder, at man ikke skal eksperimentere ret meget, før end man kan blive delvist selvforsørgende via et fleksjob, og dermed få frataget retten til førtidspension.

Samtidig skal du huske på mht til de kommende regler (som ikke er endelig vedtaget endnu), at man kan blive tilbudt et ressourceforløb hvis man er under 40 år, og måske er i tvivl om, hvad man egentlig kan/vil i fremtiden. Man får førtidspensionen udbetalt under hele ressourceforløbet. Er man over 40 år og også lidt usikker på om vil prøve kræfter med arbejdsmarked, så har man som førtidspensionist krav på 3 individuelle samtaler med en vejleder i jobcentret..

Så du kan godt se, dit spørgemål er sådan lidt svært at svare på. Normalt ville jeg have skrevet, at din pension godt kan blive gjort hvilende imens du prøver kræfter med et fleksjob, men nu er der jo kommet en masse nye reformer som gør, at de vil kunne tilbyde dig en anden form for vejledning og hjælp, såfremt du er i tvivl......da reglerne og tilbudene også gælder os på ordningen efter 2003.

Kan godt se, at det med de nye 2013 regler bliver lidt svært at svare på, men det var et godt svar du gav mig

Helenekr

Kunne du venligst prøve at beskrive hvad et ressourceforløb er?

Hvor lang tid og hvad indeholder det af elementer?

Kan du henvise til et sted hvor der står mere om dette og at man kan få udbetalt ftp i hele ressourceforløbet?

Tak
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 16:25   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Førtidspensionister der overvejer at vende tilbage på arbejdsmarkedet

Personer under 40 år, der allerede har fået tilkendt førtidspension, får mulighed for at deltage i ressourceforløb, hvis de selv ønsker det, og hvis kommunen vurderer, at de kan få udbytte af det.

Hvis en førtidspensionist går i gang med et ressourceforløb, vil den pågældende fortsat modtage førtidspension.

Førtidspensionister, der selv ønsker det, skal have ret til tre afklaringssamtaler i jobcentret. Førtidspensionisterne skal desuden have mulighed for at modtage tilbud om vejledning og opkvalificering samt virksomhedspraktik fra kommunen.

http://www.ehlers-danlos.dk/index.ph...d=46&Itemid=18

Dette er så bare lige sakset fra en tilfældig side, men der står det samme i regeringens reformer.

Et ressourceforløb kan vare fra 1 til 5 år. Men da forløbene er individuelle, så er det forskelligt fra person til person hvor længe de kan deltage.
Der står heller ikke hvor længe førtidspensionister kan deltage, så det er nok en handleplan man laver sammen, hvor man så også sætter en tidsramme.

Jeg har selv overvejet tanken må jeg indrømme, men da jeg er over 40 år, så kan jeg ikke få et ressourceforløb, men kan kun tilbyde de der 3 samtaler, og det virker ALT for useriøst i min verden.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 16:30   #7
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Der står i reformen at folk over 40 skal gennem mindst et ressourceforløb før tilkendelse af pension.

Hvorfor skulle dette ikke gælde for de pensionister over 40 der ønsker at prøve sin kræfter af ??
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 17:14   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Fordi det hele er ét stort spil for galleriet, Jasch - det handler KUN om at få så få på førtidspension som muligt.

Så selvfølgelig skal kandidater til pension, tilbydes et ressourceforløb, selvom de er over 40 år. De kan jo ende på det meget billigere fleks!

Men det bliver nok alligevel for kostbart, at få os gamle over 40 - der allerede ér pensionister, ud i et sådan forløb, for vi skal jo have førtidspension selvom vi deltager. Og chancen for at vi kan hjælpes, er nok minimale......vi er jo allerede dømt ude én gang og har dokumentation på, at vores tilstand er varig og uden behandlingsmuligheder, samt at vi ikke har en arbejdsevnen inden for noget erhverv.
Så de gamle rotter er nok tungere at danse med og kan ikke så let manipuleres.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2012, 20:05   #9
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af flexjober Se meddelelser
Det må man skam da gerne, egentlig har man vel pligt til det hvis man tror man kan komme væk fra ens pension
og nu der sikkert kommer mulighed for at arbejde helt ned til 2 timer om ugen så skulle chancerne for at man kan klare et flex job da være store.

Nu er jeg flex jobber men var jeg på pension så ville jeg da sætte en ære i at arbejde det jeg kunne sådan bare for at give en lille smule igen til det samfund som jo sørger for en syg som jeg stadig får penge hver måned.
Jooo men hvis man selv har været et yderst besværligt forløb igennem og man ved hvor svært det er at få sin pension...

Ja så ville jeg i den grad også tænke grundigt over det inden jeg prøvede...

De fleste som overhovedet kan arbejde og som får pension nu....dem er jeg helt sikker på at de ville hellere arbejde end være på en pension...

For helt ærligt...så er det altså ikke så skide spændende at være på pension....uden den store mulighed for at forøge sin indtægt...

Så det er meget nemt at bare sige at man ville gøre det hvis nu man var på pension....

Problemet er jo....hvad nu hvis man alligevel ikke kan.....skal man så kæmpe den samme kamp for at få sin pension tilbage....eller vil man være tvunget til at ødelægge sit helbred yderligt under fx fleksreglerne....

Det var egentlig også derfor de lavede de regler for dem på gammel ordning med at de bare kunne få deres pension tilbage hvis de nu fandt ud af at de ikke kunne det de troede...

De samme regler burde man lave for dem på ny ordning...for jeg er sikker at der ville være mange flere som ville prøve at se om de kunne arbejde i fx et fleksjob...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2012, 11:40   #10
Sunnydob
Elsker at være her på K10
 
Sunnydobs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-02 2009
Indlæg: 59
Styrke: 16
Sunnydob er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Jooo men hvis man selv har været et yderst besværligt forløb igennem og man ved hvor svært det er at få sin pension...

Ja så ville jeg i den grad også tænke grundigt over det inden jeg prøvede...

De fleste som overhovedet kan arbejde og som får pension nu....dem er jeg helt sikker på at de ville hellere arbejde end være på en pension...

For helt ærligt...så er det altså ikke så skide spændende at være på pension....uden den store mulighed for at forøge sin indtægt...

Så det er meget nemt at bare sige at man ville gøre det hvis nu man var på pension....

Problemet er jo....hvad nu hvis man alligevel ikke kan.....skal man så kæmpe den samme kamp for at få sin pension tilbage....eller vil man være tvunget til at ødelægge sit helbred yderligt under fx fleksreglerne....

Det var egentlig også derfor de lavede de regler for dem på gammel ordning med at de bare kunne få deres pension tilbage hvis de nu fandt ud af at de ikke kunne det de troede...

De samme regler burde man lave for dem på ny ordning...for jeg er sikker at der ville være mange flere som ville prøve at se om de kunne arbejde i fx et fleksjob...
Fuldstændig tåbeligt at reglerne kun gælder den gamle ordning

Håber der sker noget på den politiske front for at det også kommer til at gælde for den ny ordning?

Gad godt vide hvilke argumenter man har brugt for at reglerne kun skal gælde dem på gammel ordning.

Eller med andre ord hvorfor gælder det kun den gamle ordning?
__________________
Det kræver et godt helbred at være syg
Sunnydob er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleks.nu Risa Nyt om loven 8 04-02-2013 12:28
fleks nielsen69 Alt det andet 2 12-11-2012 23:13
Fra fleks til ordinært til fleks igen? Nico Spørgsmål ang fleksjob 3 08-06-2012 18:02
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47
Fleks i 5 år? Stinschen Fremtiden for fleksjob og førtidspension 7 13-04-2011 09:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension