K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-06-2014, 17:56   #1
Poco
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2014
Lokation: Stevns
Indlæg: 9
Styrke: 0
Poco er ny på vejen
Invalidebil, hvilke mærker/modeller er mest udbredt?

Jeg har prøvet at læse meget af det der står herinde om invalidebiler, men meget af det der står er flere år gammelt, så noget har måske ændret sig?
Har fået forståelsen af, at det er kommunen der bestemmer hvilken bil "vi skal købe sammen" hvis man bliver "godkendt", er det rigtigt?
Er der nogen der ved, hvilke mærker/modeller de tilbyder?
Jeg har fibromyalgi, slidgigt, diskusprolapser og Culitis ulcerosa, så jeg har det skidt med kulde (tænker varme i sæde og ret) og jeg vil helst sætte mig ind og ikke ned i bilen, da det giver mange smerter i ryg og knæ.
Poco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-06-2014, 18:23   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du bestemmer hvilken bil du vil kører i..

Kære Poco.

..... men den skal opfylde de krav, som der bliver vurderet efter. Både af kommunen, påtegninger i kørekort efter en event Vejledende køreprøve samt politi/embedslægen, Sundhedsstyrelsen.

Naturligvis skal du selv betale, hvad der ligger over den max betaling kommunen yder. Så køb du dig en RR hvis du lyster og har økonomi dertil.

Love og regler på netop dette område er politikerne ikke så ivrige efter at reformerer, så de regler vi har indsamlet er gældende. Start bagfra i denne tråd.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ight=Stoktofte

Så før du går i gang med en ansøgning anbefales at du kender reglerne.

Før du sender din ansøgning skal du kende din sagsbehandlingsfrist, som du finder på din kommunes hjemmeside, hvis ellers din kommune overholder lovgivningen.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Hvis du har problemer med kulde, har du mulighed for bla at søge om varmefyr, dog uden fjernbetjening, som der ikke ydes hjælp til.

Du skal også vide, at hvis du ansøger om invalidebil iht §114 så er der "klister" på, derhen at hvis der går afgørelser imod dig, så kan du ikke trække din ansøgning tilbage.

Eksempelvis, hvis du har bil i forvejen med alm gear og du så bliver stillet med krav om du skal kører bil med automatgear, som skal påtegnes i dit kørekort, kan du ikke fremover kører i din gamle bil, hvis du får afslag fra kommunen.

Det "nye" i forbindelse med invalidebil er at det er særdeles svært at få bevilget invalide- og trivselsbil i dag.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 21-06-2014 kl. 22:09.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 18:05   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Sagt meget kort...

Hvis kommunen bevilger en bil til 140.000 kr.....ja så kan du godt købe en til 160.000 kr hvis du selv lægger de 20.000 kr til..

Så på den måde kan du selv vælge men det kræver jo at du selv har råd til det..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 19:30   #4
Poco
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2014
Lokation: Stevns
Indlæg: 9
Styrke: 0
Poco er ny på vejen
Ok, men som jeg kan læse det, vil kommunen, forståeligt nok, bevilge den billigst mulige bil.
I mit tilfælde handler det om, at jeg primært har brug for at kunne stige nemt ind og ud af bilen og have hurtigt varme.
Er der nogen der har nogle gode erfaringer med hvilke modeller der opfylder de krav?
Poco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 20:16   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Den ultimative handicapbil skal have : Lambourghini døre (op/ned) motorvarmer med fjernbetjening - sædevarme - el ruder

Jeg har ikke forstand paa biler som saadan, men til kulde er motorvarmer guld vaerd, og lambo doere hvis du har prpblemer med ind og udstigning.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 20:44   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal undersøge ved din kommune

Kære Poco.

.... om de henviser til PTU http://www.ptu.dk/handicapbiler_om/ hvor du vil modtage en særdeles professionel test af din formåen samt hvilken bil der dækker dine behov bedst.

Med dine diagnoser, ville jeg uden tøve ansøge om varmesæder og motorvarmer. Her er det vigtigt, at du informerer PTU 100% om dine diagnoser, således at der ingen tvivl er hos den rådgivende professionelle om konsekvensen af dine diagnoser, her tænkes især på din tarmsygdom.

Men valg at specifik bil er meget individuelt, derfor er der ingen som svare dig specifikt. Det er kun at prøve dig frem. Skal du have hjælpemidler med, hvor høj er du etc.

Hvis du er så heldig at din kommune bruger PTU vil du opleve en uvildig rådgivning til kommunen, hvor du også bliver testet på flere måder.

Er du opereret for dine diskusprolapser, eventuelt stivgjort?

Held og lykke med det hele.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 20:47   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det kan også gøres billigere end Lamborghini som du sikkert aldrig vil kunne komme ud af igen.

nissan qashqai hvis du har 250.000 kr. eller en renault captur

der er mange muligheder, bare bilen er lidt højre end normalt
og ja sædevarme og varme i rat, samt en motorvarmer med timer

så burde du være dækket ind

held og lykke med alt det du skal i gennem for at kunne blive godkendt til en bil
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2014, 20:58   #8
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Varme i ret - den havde jeg lige glemt. Den er også GULD værd..

Lambo døre, kan nok godt erstattes med de døre, som skyder langt karosseriet når man åbner døren.
Det er også lidt billigere.. men så er man vel op i noget størrere og ikke mini eller alm bil.

tænker jeg
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension