K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2013, 23:50   #1
aid
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
aid er ny på vejen
ATP

Jeg er blandt de heldige der selv fandt et fleksjob, efter 6 års kamp. Jeg er dog meget overrasket over at jeg betaler næsten 500 kr i ATP af min løn pr mdr. Til sammenligning betalte min mand sidste år 400 kr i ATP for hele året. (Jeg betalte ca. 40 kr/mdr. da jeg var på ledighedsydelse) Er der nogen herinde der kan svare på hvorfor vi skal betale så meget?
En anden ting er pensionen. Jeg har et fleksjob på 13 timer, og arbejdsgiveren betaler 9% ind til pension. Det går dog op i hat og briller, for uanset timetal, betaler vi alle det samme til forsikring og administration. jeg tror det er omkring 200 kr /mdr. jeg selv får ud af det. Der bliver ikke betalt ind til pension af fleks tilskuddet. Da jeg snakkede med Industriens pensionsselskab om det, sagde hun, at hun troede det var et problem de havde overset, og at hun regnede med at det ville blive lavet om på et tidspunkt. For en fleksjobber der har 20 år tilbage på arbejdsmarkedet betyder det rigtig mange penge, læste jeg i en artikel på nettet en dag, og i mit tilfælde kunne jeg regne ud at det kommer til at betyde ca. 150.000 kr. som jeg vil få mindre udbetalt når jeg går på pension.
En anden ting der har undret mig er, at der kun bliver indbetalt FLT på hverdage, dvs. at vi ikke har fået FLT på alle de helligdage, der har været her i foråret.
Jeg vil gerne høre fra andre, der har undret sig over det, sammen bliver vi måske klogere :-)
aid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2013, 10:52   #2
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Går ud

fra at FLT betyder FleksLønsTilskud.

I så tilfælde det gør det....så skal du, hvis du ikke har optjent til søgne & helligdage have ledighedsydelse....

Det har jeg fået...og var også igennem vridemaskinen i 6 år før jeg blev fleksjobber og fik et job.

Så alle de her helligdage der har været har jeg fået ledighedsydelse...netop fordi jeg endnu ikke har fået optjent til dem.
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2013, 14:21   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er jo ikke en undtagelse, at der ikke indbetales til pension af offentlige tilskud.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2013, 12:46   #4
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Den pensionsopsparing der fremover ligger i ordningen for fleksjobbere i arbejde, indbetales til ATP, hvor man på den gamle ordning fik det indbetalt til eget pensionsselskab.

Vi er mange der kommer i klemme og mister vores tilknytning til pensionskasserne, og dermed penge vi har indbetalt gennem hele vores arbejdsliv, fordi indbetalingerne bortfalder.
Det er ligesom en forsikring til 3000 kr/ måned, som man stopper indbetaling til, lige før det ser ud som om man får brug for den.

Så vidt jeg er orienteret er det netop omkring 400-500 kr der "tvangs" indbetales til ATP.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2013, 19:42   #5
aid
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-11 2010
Indlæg: 33
Styrke: 14
aid er ny på vejen
ATP

Tak for jeres indlæg.
Jøsses - ved du hvor, og om der et sted står at man skal have ledighedsydelse på helligdage, hvis ikke man har optjent Søgne -helligdags tillæg? Hvis jeg skal klage over det, er det bedst, hvis jeg kan henvise til en konkret regel.Jeg tror kommunerne forvalter de nye reform regler meget forskelligt. De siger også at reglerne er meget svære for dem at sætte sig ind i.

Stampe - På den gamle ordning, blev der betalt ind til pension, men nu bliver der kun indbetalt af de timer man har arbejde. Det betyder at vi der ikke har ret mange timer, ikke får meget ud af det.

Hva´nu: Så vidt jeg er orienteret, mister du ikke de penge du har indbetalt hidtil, og der vil også fremover blive indbetalt et beløb, men som ovenfor beskrevet, afhænger det af timetallet, og det vil for de flestes vedkommende ikke blive ret meget.
aid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2013, 20:05   #6
Hva´nu
Jamen så siger vi det...
 
Hva´nus avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2013
Indlæg: 401
Styrke: 12
Hva´nu er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af aid Se meddelelser
Hva´nu: Så vidt jeg er orienteret, mister du ikke de penge du har indbetalt hidtil, og der vil også fremover blive indbetalt et beløb, men som ovenfor beskrevet, afhænger det af timetallet, og det vil for de flestes vedkommende ikke blive ret meget.
Det kommer man nu til...

Efter et års manglende indbetaling mister man invalidedækningen i min pensionkasse og alders dækningen falder til noget minimalt, som igen bliver væsentligt nedsat fordi indbetalingerne stopper.

De 400-500kr der fremover indbetales til pension, står jo heller ikke på nogen måde målt med det det koster at opretholde kontakten til sit pensionsselskab hvis jeg var i arbejde, også mit sidste fleksjob, skulle der indbetales omkring 3000/måned ifølge overenskomsten.

Jeg må nu se langt efter de dækninger som jeg har betalt dyrt for i årevis, og sidde og grine af en lille bitte tvungen opsparing som går ind hos ATP, hvis jeg er så heldig at komme i job igen.

Det er jo hverken til at leve af, eller dø over.
Hva´nu er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2013, 20:54   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Håber da du kan leve af det. Det er jo mere end personer udelukkende på overførselsindkomst må klare sig med.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2013, 08:33   #8
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Hej :-)

Jeg kom i fleksjob pr. 1 maj 2013 og fik min første løn her d. 1. juni 2013 :-)

Jeg arbejder 6 timer om ugen til 125/timen + 8% i pension. Jeg kontaktede Danica pension som jeg har, dog har min pensionsordning ligget i bero siden jeg blev fyret pga. ulykken, for at høre om der stadig kunne indbetales til min ordning.

Det kan der, mindst 250 kr pr. mdr - fint de 8% giver 259,- så det kan lige lade sig gøre. Damen hos pensionen opfordrede mig til atter at melde mig i fagforeningen krifa, da jeg så ville få flere fordele. - Det har jeg ikke gjort (endnu i hvert fald)

Jeg betaler 500 til atp.

Jeg får ca. 1000 kr mere pr mdr. efter jeg er kommet i job...

__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2013, 22:48   #9
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Husk at i skal modtage et gratis tillæg til jeres ATP fra kommunen.

Det er udover de max 500 kr vi selv betaler.. Men jeg frygter at flere kommuner har "overset" dette, eller tror at de ikke skal betale hvis vi rammer max på de 500 kr.

Det er for os over 9 timer om ugen 1,12 kr pr time vi får flekslønstilskuddet. Er man under 9 timer om ugen, så er det 270 kr rent.

Se dette link
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2013, 07:18   #10
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Hej Mik

Vil det sige at jeg der arbejder 6 timer om ugen, på min lønseddel fra kommunen skal kunne se:
atp: 500,-
Minus: 270,-
således at jeg kun betaler 230,-

Eller hvordan skal jeg forstå det?

Venligst :-)
__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension