K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-10-2010, 14:06   #1
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Lovgivningen

Hej

Når man taler om lovgivningen i forbindelse med ens arbejdsevne - hvad er så forskellen på om ens arbejdsevne er varigt nedsat eller stationnær?.

Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 15:26   #2
Carmen
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 29-07 2010
Lokation: København
Indlæg: 2.214
Styrke: 16
Carmen er ny på vejen
ARBEJDSEVNE vurderes af socialforvaltningen.

FUNKTIONSNIVEAU vurderes af læger.

En VARIG lidelse defineres som, at der fortsat er behandlingsmuligheder (der kan gøres noget ved sygdommen).

En STATIONÆR lidelse defineres som, at der ikke er flere behandligsmuligheder (det bliver ikke bedre).
Carmen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 16:02   #3
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Tusind tak for dit svar - det var også det jeg selv var kommet frem til - men lige pludselig blev jeg i tvivl :-)

Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 16:37   #4
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Stationær – er det samme som ”uden forandringer” ( men kun i en periode )
Varig – er det samme som ”for altid”. ( der sker aldrig en forandring )

Til eksempel:
En udstationeret diplomat har et stationær ophold i landet, men hans ophold er ikke varig, fordi på et tidspunkt så tager han hjem igen.

Helbred:
Varig, betyder, at behandlingsmuligheder er udtømte.
Stationær, betyder ,at i en periode og i øjeblikket er der ingen forandringer, med der er muligheder for forandring.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 17:03   #5
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
I min R.P. står der at min ryglidelse er STATIONNÆR og alle behandlings muligheder er udtømte.....hmmm - skulle der så ikke i stedet for have stået varig?

Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 17:34   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Det vil jeg mene, at der burde står varig. Men det bedste vil være hvis der står varig og stationær, men en lidelse ikke kan betragtes som stationær under/efter kun et års varighed.

Tulle
Ved en stationær lidelse behandlingsmuligheder kan også være udtømte, men din funktionsevne kan blive alligevel forbedret( på et tidspunkt).
Hvis der står noget om, at din funktionsevne er varig nedsat, så alt er OK.

Sidst redigeret af Karo; 03-10-2010 kl. 17:59.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 22:07   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Helbred:
Varig, betyder, at behandlingsmuligheder er udtømte.
Stationær, betyder ,at i en periode og i øjeblikket er der ingen forandringer, med der er muligheder for forandring.
Den holder vist ikke helt.

For at opnå en førtidspension er det netop vigtigt, at ens lidelse er stationær.

Og arbejdsevnen skal være varigt nedsat.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-10-2010, 22:27   #8
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Sagen er den, at Tullee omtaler RP og ikke en FP afgørelse. Jeg ved ikke hvad hendes RP skal bruges til, derfor er det vanskeligt for mig, at komme med en præcis fortolkning af varig og stationær.

Jeg mener hellere ikke at i FP afgørelser bruges vurderinger som varig og stationær, måske tager jeg fejl, men i min afgørelse står der bla.:
” samlet findes din arbejdsevne at være nedsat i en sådan grad at det ikke skønnes at du kunne opnå en fornyet tilknytning til arbejdsmarkedet.”
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2010, 11:01   #9
Tullee
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-12 2008
Indlæg: 199
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Tullee er ny på vejen
Efter at have fulgt med her på K10 i flere år har jeg fundet ud af - at det er utrolig vigtigt hvad der lige præcis står i ens R.P. som også indeholder lægelige udtalelser :-)

P.t. søger jeg ikke F.P. men man ved jo aldrig hvornår det kan blive nødvendigt at smide *håndklædet* i ringen? derfor synes jeg - at det er med at være så godt informeret/opdateret som muligt m.h.t. lovgivningen m.m.

I min R.F. står der b.la. at hvis jeg bliver sendt ud i et fleksjob på et kontor SKAL der komme en ergoterapeut før min opstart for at tjekke om alle mine skånehensyn vil kunne blive tilgodeset? men hvis jeg bliver sendt ud i EN eller anden aktivering der ikke har en disse med kontorjob at gøre...KAN der komme en ergoterapeut - men der står intet om at han/hun SKAL? så for mig lyder det dybt godnat - for det er da lige vigtigt for mig - at mine skånehensyn bliver tilgodeset uanset om jeg er i aktivering på et kontor eller på et lager - ikke sandt?....der er så mange ORD som betyder noget forskelligt og det er disse ORD der forvirrer mig ( Stationnær - varigt - skal - kan) - måske er jeg EN af dem som har en rigtig dårlig formulerende sagsbehandler? eller også så giver lovgivningen ens sagsbehandler mulighed for at skrive både *skal og kan* i forbindelse med ergoterapeuten?.

Tullee
Tullee er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-10-2010, 13:56   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Netop, RP er som fundament i alle sager, fordi i alle afgørelser henvises da til RP.
Fordi RP skal udarbejdes af en sagsbehandler, er det sagsbehandler som er ansvarlig for, om den kan bruges eller ej.

Hvis RP er ikke andet end sagsbehandlerens tvetydige konstateringer og ukorrekte oplysninger, tja så har man et problem.

Sagsbehandlere er beskyttet af kommunen, derfor man kan ikke stævne hende eller ham, men man skal stævne kommunen i stedet, dvs. hele magtapparatet.
Derfor mange ( dog ikke alle ) sagsbehandlere, blæser på lovgivningen, fordi de kender spillets regler.

Hvert ord i RP har en betydning.
"Skal" og "kan" er et typisk eksempel på, hvordan man kan manipulere i/med en dokument og med loven.

Ingen steder i sociallovgivningen har jeg set, at kommunen ”skal” et eller anet, men ”kan” findes overalt.
"Skal" er ligesom et påbud, ”kan” er som vinden blæser.
Du skal men kommunen kan.

I stedet for ”skal” en sagsbehandler kan skrive i RP ” har besluttet”

Sidst redigeret af Karo; 04-10-2010 kl. 14:06.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er det nu lovgivningen gælder? Blueeyez Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 07-08-2013 19:01
Hvem laver flex lovgivningen ? MxDK Spørgsmål ang fleksjob 9 21-10-2009 14:05
lovgivningen hvad er det? calamityjane Skal kommuner ikke overholde loven? 4 28-12-2008 19:51
Hvad er der egentlig galt med lovgivningen? Odenseaneren Politik og Samfund 10 23-11-2008 09:28
Lovgivningen Lotte A. Spørgsmål ang fleksjob 9 22-02-2008 23:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension