K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-11-2011, 18:47   #1
lomus
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
lomus er ny på vejen
Skriftligt forløb op til sygedagpengestop??

Er der nogen der ved hvordan det rent lovmæssigt skal foregå op til sygedagpengestop efter de 52 uger?
Mine sygedagpenge udløber d. 30/11, og de vil ikke forlænge mig selvom jeg stadig er under behandling. Var til møde på jobcenteret om det d. 9. nov. hvor de meddelte mig dette mundtligt. Men i indkaldelsesbrevet stod der at det var en indkaldelse til opfølgningssamtale. Jeg har bedt om aktindsigt d. 10/11, men har intet hørt. Skal jeg ikke også have noget på skrift - en begrundelse for hvorfor de ikke vil forlænge mig og skal jeg ikke også partshøres i forhold til om jeg er enig i deres afgørelse?? Det er vel ikke nok at de rent mundtligt har overbragt mig afgørelsen? Jeg skal til reumatologen d. 22/11 og vil gerne have hendes udtalelse med i en partshøring.
Jeg har udfyldt ressourseprofil, men har heller ikke set noget til deres kommentarer på ressourceprofilen.
Håber der er nogen der har styr på paragrafferne herinde så jeg kan handle rigtigt
lomus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2011, 19:28   #2
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 51
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Hej

her er lige et link til dig
https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=135357#K9

Det har jeg fundet oppe i den grønne bjælke under nyttige links ..

Jeg er ikke stiv udi paragraffer, men har da læst så meget herinde, at jeg er sikker på det din kommune har gang i mundtligt, den går ikke ..

Jeg er sikker på der kommer flere forbi der kan hjælpe dig videre
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2011, 19:34   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Men har du en dato for hvornår din behandling er færdig og om der er mulighed for du bliver rask inden 39 uger.
hvis der ikke er vil de stoppe selv om du er under behandling.

de kan heller ikke forlænges, hvis din tilstand ikke er stationær og varig, samt ingen behandlingsmuligheder. hvis de var det, skal kommunen netop finde ud af om du skal have revalidering fleksjob eller pension

hvis du ikke opfylder nogen af de to, så vil dine sygdagpenge stoppe og næsten med garanti heller ikke får medhold af beskæftigelsesankenævnet

mere kompliceret er forlænges af sygedagpenge faktisk ikke

Men uanset set hvad så skal du anke et sygedagpenge stop.
fordi beskæftigelsesankenævnet så vil kigge hele din sag igennem og vil komme med kommentar om kommunen har gjort sit arbejde godt nok op til et sygedagpenge stop.


du skriver
en begrundelse for hvorfor de ikke vil forlænge mig og skal jeg ikke også partshøres i forhold til om jeg er enig i deres afgørelse??

du skal have et sygedagpenge stop tilsendt med klage vejledning, før kan de ikke stoppe dem. så det har du helt ret i, rent mundtligt dur ikke og de skal give en begrundelse

når du modtager det på skrift, har du 4 uger til at skrive en klage. kommunen har så 4 uger til revurdere din sag. Hvis de fastholder, bliver din sag automatisk sendt til beskæftigelsesankenævnet.

kommer sikkert nogen med §, men synes nogen gange det kan virke lidt uoverskueligt.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2011, 21:43   #4
solsikke26
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
solsikke26 er ny på vejen
Sygedagpengestop

Hejsa.

Jeg er i samme båd som lomus ang sygedagpengestop. For god ordens skyld skal det siges at jeg modtager tabt arbejdsfortjeneste 14timer pr uge pga "handicappet" barn. Kommunen vil standse mine sygedagpenge d.30.11.2011 og det er til trods for at jeg IKKE er færdigudredt da div. læger arbejdsmediciner endnu ikke har fundet ud af hvad det er jeg fejler har fået en tid på en smerteklinik EFTER sygedagpengestop men min socialformidler som hendes fine titel er har sendt et brev ang stoppet med en masse om regler hvorfor. Men tror der er redigeret noget til deres fordel vurderet ud fra hvad man kan læse hvad andre har erfaret og skrevet herinde rundt omkring. Der er her i brevet fra kommunen kopiret fra Dagpengelovens § 27 og her er der en sjov en der skrives
Jf. Dagpengelovens § 27, stk 1 nr 4 er det uvist om du kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked. Der er derfor ikke grundlag for at afklare om du vil være berettiget til fleksjob eller pension således at sygedagpengeperioden kan forlænges i op til 26 uger. Så bliver derudover også refereret til Retsikkerhedslovens §7a: Det vurderes IKKE realistisk at iværksætte ERHVERVSRETTET FORANSTALTNING pt idet der er behov for afklaring af hvorvidt der er behandlingsmuligheder. Først herefter forventes at foreligge et realistisk billed af erhvervsevnen.
Håber virkelig på jeres hjælp her da det jo er ens sikkerhedsnet der ryger her og min sagsbehandler er MEGET tung at danse med
solsikke26 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2011, 22:47   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Selvom de har meddelt dig mundtligt afslag på forlængelse af sygedagpenge, så har du ret til at få den skriftligt. Bed om den! Det er rigtigt godt at få den skriftligt, da de SKAL begrunde deres afslag på forlængelse....

Jeg tænker, at når du allerede har afleveret ressorceprofil tilbage til dem med kommentarer osv., har de måske ment at det var partshøringsperioden. Men hvis det var kun ressourceprofilen og uden alle andre akter i sagen som f.eks. lægepapirer og statusattester vedlagt, så ville jeg ikke kalde det en partshøring. Synes også at de skal give en klar oplysning om, at det er en partshøring, når der er en partshøring...

Men sørg lige nu for at bede om den skriftlige afgørelse i hvert fald. Det har du krav på. Så kan du tage det derfra.... Og måske samtidig lige høre dem ad, om de overhovedet har givet dig en partshørinng før afgørelsen... (måske siger de lige "ups..."...)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 10:24   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
En Ressourceprofil skal ALTID i partshørring hos borgeren, hvis der er indskrevet nye oplysninger.
Borgeren har ret til sidste ord!

Hvis man mangler lægelig afklaring ved 52uger(sygedagpenge), er det desværre korrekt at sygedagpengene stoppes, medmindre at læge/speciallæge kan forudsige at man vil være 100% rask indenfor 2år.
Eller at man kan sige noget konkret indenfor ret kort tid!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 13:12   #7
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af solsikke26 Se meddelelser
Hejsa.

Jeg er i samme båd som lomus ang sygedagpengestop. For god ordens skyld skal det siges at jeg modtager tabt arbejdsfortjeneste 14timer pr uge pga "handicappet" barn. Kommunen vil standse mine sygedagpenge d.30.11.2011 og det er til trods for at jeg IKKE er færdigudredt da div. læger arbejdsmediciner endnu ikke har fundet ud af hvad det er jeg fejler har fået en tid på en smerteklinik EFTER sygedagpengestop men min socialformidler som hendes fine titel er har sendt et brev ang stoppet med en masse om regler hvorfor. Men tror der er redigeret noget til deres fordel vurderet ud fra hvad man kan læse hvad andre har erfaret og skrevet herinde rundt omkring. Der er her i brevet fra kommunen kopiret fra Dagpengelovens § 27 og her er der en sjov en der skrives
Jf. Dagpengelovens § 27, stk 1 nr 4 er det uvist om du kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked. Der er derfor ikke grundlag for at afklare om du vil være berettiget til fleksjob eller pension således at sygedagpengeperioden kan forlænges i op til 26 uger. Så bliver derudover også refereret til Retsikkerhedslovens §7a: Det vurderes IKKE realistisk at iværksætte ERHVERVSRETTET FORANSTALTNING pt idet der er behov for afklaring af hvorvidt der er behandlingsmuligheder. Først herefter forventes at foreligge et realistisk billed af erhvervsevnen.
Håber virkelig på jeres hjælp her da det jo er ens sikkerhedsnet der ryger her og min sagsbehandler er MEGET tung at danse med




her er det 100% korrekte citat fra §27. stk. 4

Sygedagpengeloven

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

her er betydningen (helt i bunden af siden)

"Udbetalingen af sygedagpenge forlænges i op til 26 uger, når der er behov for endeligt at afklare, om den sygemeldte skal visiteres til et fleksjob eller overgå til førtidspension.

Det er en betingelse, at kommunen vurderer, at den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår, men det endnu ikke er fuldt afklaret, om den pågældende vil være berettiget til fleksjob eller førtidspension. Der er således ikke grundlag for at forlænge udbetalingen af sygedagpenge efter denne bestemmelse, hvis der først skal iværksættes afklarende undersøgelser med henblik på at vurdere, om den pågældende kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår.

Det er en forudsætning, at den nødvendige afklaring sker inden for den nævnte periode på 26 uger."

Det er desværre korrekt det de har gang i, da der endnu ikke er noget "at hænge hatten på" med hensyn til det lægefaglige.

Du kan/skal selvfølgelig klage, men jeg vurderer (på dit korte resumé af din sag) at du ikke vil få medhold.
Jeg vurderer at det eneste som vil kunne ændre det, er hvis der kommer noget konkret fra dine læger (dvs. diagnose og prognose)
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 19:04   #8
solsikke26
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-11 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
solsikke26 er ny på vejen
Kan bare ikke forstå hvorfor de kan afvige fra den paragraf og ikke give forlængelse i 26 uger jeg er gået op i tid i min arbejdsprøvning..
solsikke26 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 19:24   #9
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af solsikke26 Se meddelelser
Kan bare ikke forstå hvorfor de kan afvige fra den paragraf og ikke give forlængelse i 26 uger jeg er gået op i tid i min arbejdsprøvning..
Jeg tror (uden at have læst din sag) at det handler om, (som jeg skrev tidligere) at de godt kan se at du nok aldrig kan komme på fuld tid i et job. Men samtidig er dine behandlinger ikke afsluttet. Og derfor kan der ikke siges noget konkret.

Og et eller andet sted vil en evt. afklaring af dig nu, ikke give mening før lægerne kan sige at dine behandlingsmuligheder er udtømte...

Der er en afgørelse fra nævnet som rigtigt meget ligner din situation, og den stadfæster at man ikke kan forlæge når det lægelige ikke er helt på plads:

AFGØRELSEN
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK

Sidst redigeret af Ricky M.; 19-11-2011 kl. 19:48.
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2011, 19:49   #10
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er jeg enig i
mange har travlt med at få en afklaring og grunden til mange kommer i længere parktik og arbejdsprøvning og så videre
men for at slå en ting fast, så længe man er under behandling.
så kan man ikke bruge arbejdsprøvning eller andre tiltag til noget
netop fordi og heldigvis for det, får man det måske bedre at den behandling man er i gang
når man er udredt rent lægefagligt, så kan kommunen vurdere ens arbejdsevne og ikke et sek før.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§ om at blive orienteret skriftligt om sagsbehandling? L.S. Alt det andet 4 31-07-2012 13:30
SDP - Forløb? HsH Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 07-07-2011 23:52
Skriftligt??? Nessa12 Alt det andet 15 15-08-2010 13:03
Ret til skriftligt svar ? Trold Alt det andet 6 06-12-2008 01:35
Mit forløb.. gh72 Hvordan forløb det da du søgte fleks? 1 26-04-2006 21:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:54.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension