K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-10-2015, 09:45   #21
BSR
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2011
Lokation: Herning
Alder: 48
Indlæg: 101
Styrke: 13
BSR er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
tror du får nej fordi i ikke selv er sikker på det vel fungere, det er jo tit svært at finde kunder.

det lyder som om i vil opstarte som selvstændig, bare i din mands navn og det virker lidt som svindel.

eller som om jeg vil starte som mig selv men han lægger navn til
Hvordan kan det lyde som svindel? Jeg ønsker blot at være selvstændig med kan pga mit helbred ikke arbejde mere end 12-15 timer om ugen. Jeg har fundet kunder men kan ikke leve af det uden mit flekstilskud - så høj er min timeløn desværre ikke.

Hvis jeg starter op selv mister jeg retten til min fleksydelse og eftersom min sygdom kun blive værre så ved vi at jeg ad åre kun kan gå længere ned i tid. Så hvis jeg selv starter op og klarer mig for ca det halve af dagpenge ( hvilket jeg har svært ved med 3 hjemmeboende børn) så har jeg kun i sigte at komme i nyt resurse forløb med tiden og begynde forfra. Det ønsker jeg ikke.

Men jeg har faktisk ikke tænk mig at opgive min ide. Jeg har aldrig været uden job og er jo stadig i job, så jeg forsætter min plan og jeg skal nok finde en løsning. Jeg ønsker ikke at snyde eller svindel - jeg vil bare gerne arbejde og bidrage til samfundet.

Hvis jeg ikke får lov til at starte op i min mands navn så har jeg ikke tænkt mig at sidde mig ned og modtage ledighedsydelse - så tager jeg det fleksjob som jeg har fået tilbud af en i mit netværk. Længere er den ikke. Og det er også ok, jeg ville bare gerne mere og skabe mit drømme job og det ønske har man vel også selvom man er endt på fleksjob ? Jeg tænker ikke jeg skal nøjes bare fordi jeg er syg. Jeg er ung og har stadig både drømme og ambitioner som jeg har tænkt mig at gå efter.
BSR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2015, 10:28   #22
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Lovgivningen har jo fravalgt, at personer, der kommer på fleksjob kan opstarte seævstændig virksomhed. At ens partner så gør det i stedet for een selv, kan jo nok give panderynker og lyder ikke som lovens intention. Du kan prøve juridisk rådgivning..

Prøv at finde en anden løsning.
Held og lykke.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2015, 13:22   #23
BSR
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2011
Lokation: Herning
Alder: 48
Indlæg: 101
Styrke: 13
BSR er ny på vejen
Jeg fik hjælp af en bekendt som er socialrådgiver i min kommune.

Hun skriver : Man kan godt ansætte sin ægtefælle i fleksjob, hvor længe virksomheden har eksisteret betyder intet.

Det helt centrale er, at du/ægtefællen skal ansættes som lønmodtager, dvs. der skal indgås en lønaftale. Hvis du ikke ansættes som lønmodtager, så vil du blive betragtet som selvstændig og så vil du formodentlig ikke opfylde betingelserne for fleksjob (med mindre du tidligere har været selvstændig).

Se evt. §§ 3 og 4, bekendtgørelse nr. 978 af 5/8-13.

Så jeg er ved godt mod
BSR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2015, 14:11   #24
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af BSR Se meddelelser
Jeg fik hjælp af en bekendt som er socialrådgiver i min kommune.

Hun skriver : Man kan godt ansætte sin ægtefælle i fleksjob, hvor længe virksomheden har eksisteret betyder intet.

Det helt centrale er, at du/ægtefællen skal ansættes som lønmodtager, dvs. der skal indgås en lønaftale. Hvis du ikke ansættes som lønmodtager, så vil du blive betragtet som selvstændig og så vil du formodentlig ikke opfylde betingelserne for fleksjob (med mindre du tidligere har været selvstændig).

Se evt. §§ 3 og 4, bekendtgørelse nr. 978 af 5/8-13.

Så jeg er ved godt mod
Lige præcis En lønaftale ER et krav.. Og helt nødvendigt.. Men klart beskrevet som en løsning MEN der findes ingen lov der forlanger at ægtefællen rent praktisk arbejder med.. Men ejer ægtefællen virksomheden, så er ægtefællen jo automatisk arbejdende i firmaet.. Han/hun står jo inde for den overordnet drift.. Om ikke andet så som ejer..

Citat fra kapt. 3 § 4

Kapitel 3

§ 4. Er der indgået en lønaftale mellem ægtefæller, der begge deltager i driften af den ene ægtefælles eller begges erhvervsvirksomhed, som tillægges skattemæssig virkning, jf. kildeskattelovens § 25 A, stk. 7, er personen omfattet af reglerne om fleksjob til lønmodtagere i kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Foreligger der ikke en sådan aftale, er personen omfattet af reglen i § 3, stk. 2.


https://www.retsinformation.dk/Forms...id=166941#Kap3

Sidst redigeret af mik16; 21-10-2015 kl. 14:20.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2015, 19:29   #25
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.794
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Til information

http://www.cabiweb.dk/lovstof/spoerg...es-virksomhed/

Spørgsmål:

Kan en fleksjobber (godkendt) ansættes i ægtefælles virksomhed?
Svar (02.12.13):

Man kan godt ansætte sin ægtefælle i fleksjob.

Det er centralt, at ægtefællen ansættes som lønmodtager, dvs. der skal indgås en lønaftale. Hvis ikke ægtefællen ansættes som lønmodtager, så vil han/hun blive betragtet som selvstændig og så vil han/hun formodentlig ikke opfylde betingelserne for fleksjob (med mindre han/hun tidligere har været selvstændig).

Se evt. §§ 3 og 4, bekendtgørelse nr. 978 af 5/8-13.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-10-2015, 06:27   #26
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det der er problemet er nok ,at virksomheden ikke findes endnu og somdu selv siger i vil gerne have en praktik, hvor i oparbejder kunder, det erjo en ny måde at blive selvstændig på,hvilket fleksjobber ikke må mere.

har stor forståelse for jeres sitiation, der er rigtig mange fleksjobber der gerne vil være selvstændig,netop fordi det vil fungere bedere,men den lov er desværre slut.

sidst skal du nok huske på, hvis det lykkes og din mand bliver arbejdes løs, vil han ikke kunne få a kasse som selvstændig
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2015, 07:18   #27
BSR
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 24-12 2011
Lokation: Herning
Alder: 48
Indlæg: 101
Styrke: 13
BSR er ny på vejen
God pointe jjsonn, hvis han mister sit job. Den del har vi ikke undersøgt. Tak for Info omkring det.

Ang praktik så blir det vist ikke nødvendigt alligevel, da jeg har fået et møde mere ind. Så mon kke de også springer på? Det håber jeg så kan det køre..

Jeg har skrevet til min sagsbehandler og har også sendt nogle spørgsmål til cabiweb som min veninde også må have rådført sig med. Tak for den hjemmeside Peter der står meget god Info.

Hav en god dag derude og tak for alle jeres svar og betragtninger - og i mit stille siden tænker jeg vi skal have ændre på den lovgivning omkring at være selvstændig fleksjobber.. Der stod noget et sted om at hvis man tidligere havde været selvstændig.. Kender i de regler? Jeg har været selvstændig før.. Før jeg kom i fleks
BSR er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2015, 14:35   #28
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det er fordi det ses om konkurrence forvridende, hvis fleksjobbere kan starte en virksomhed op med økonomisk støtte fra det offentlige. De vil få noget andre nystartede virksomheder ikke får. Det er derfor det blev indført at fleksjobbere ikke må starte virksomhed op.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2015, 01:14   #29
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
det er hvis man er selvstændig inden man får fleksjob ala som en landmand at man kan forsætte .
mange har jo gården inden de kommer til skade bliver syge og kan så få lov at forsætte på deres gård . Men de har så også deres virksomhed hele vejen gennem deres sygdomsforløb og får lov at forsætte .-

lAndmand var bare et eks . Kunne være andre .

Men har maN været uden job mens man har ventet på fleksjob kan maN ikke blive selvstændig selv mere . Det kunne man førhen .

stribe ftp

ps håber også det lykkedes . jeg var flere år ved min gemal i fleksjob indtil ny ulykke ramte . Som sagt var han bare selvstændig i mange år inden ,. fuldtidsansat med ansatte .
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-11-2015, 16:55   #30
iKvinde
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2012
Lokation: Helsingør
Indlæg: 12
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
iKvinde er ny på vejen
Det er fordi det ses om konkurrence forvridende, hvis fleksjobbere kan starte en virksomhed op med økonomisk støtte fra det offentlige. De vil få noget andre nystartede virksomheder ikke får. Det er derfor det blev indført at fleksjobbere ikke må starte virksomhed op.

Jeg er ikke helt enig.. tvært imod.

Jeg har været mere selvstændig, end jeg har været løn ansat i mit liv, men da sygedagpengene udløb, havde jeg været ansat i 1/2 år forinden, og fra sygedagpenge kom jeg på kontant hjælp på grund af at kommunen ikke magtede at sagsbehandle til tiden, så mit fleks forløb trak ud, og det var så endelig, så længe siden at jeg var selvstændig, at det ikke længere kunne komme i betragtning.

Med alle de argumenter for hvorfor fleksjobbere ikke skulle kunne blive selvstændige, giver virkelig ikke mening, for hvorfor kan førtidspensionister det så? de kan jo næsten ingen ting.

Der er mange slags selvstændige, fx. så er der nogen som arbejdere som yoga lære eller andet i centre, hvor man i dag ønsker at de forskellige undervisere selv sender en regning på deres arbejde, så der er mange tilfælde hvor det stillere fleksjobbere langt dårligere end andre på arbejdsmarkedet fordi de så ikke kan få disse jobs.
iKvinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension