K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-06-2015, 12:58   #1
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
Forrevalidering - samtale hjælp

Kære allesammen,

Jeg håber i kan give lidt råd og vejledning. Jeg blev for 1½ år siden diagnosticeret havende bipolar affektiv sindslidelse, og har været sygemeldt lige siden.
Nu står jeg i den (heldige!) situation, at jeg endelig er klar til at prøve kræfter med arbejdsmarkedet. Det skal ske i forrevalidering, som virksomhedspraktik - og jeg glæder mig!
Min mentor og jeg har fundet en fantastisk arbejdsplads, næsten et drømmested (!), og de vil gerne have mig ud til samtale. Og nu kommer spørgsmålet:
Har i nogen idéer og råd til, hvad jeg skal sige angående min sygeperiode?
Stedet ved godt, at jeg er på sygedagpenge, men de vil jo uden tvivl spørge ind til, hvorfor mit CV er tomt efter 2013. Det er sikkert og vidst, at jeg ikke skal starte ud med at sige, at jeg er bipolar - dette er min mentor helt enig med mig i (det er heldigvis ikke et krav, at jeg fortæller det, siger hun).
Jeg har snakket lidt med min mentor, og vi er blevet enige om, at nævne stress, hvilket heller ikke på nogen måde er løgn. Sidste gang snakkede hun dog om, at jeg måske skulle sige jeg har været deprimeret.

Jeg står lidt og vakler, for jeg ved ikke hvad der kan være en god ting at sige - og hvad der ikke kan. Jeg har jo lidt et "forklaringsproblem", når 1½ år er pist væk fra mit CV. Jeg vil virkeligt gerne have denne praktikplads, men er bange for at "skræmme" dem væk. Jeg skal naturligvis være åben og oprigtig, men min mentor fraråder også, at jeg fortæller jeg er bipolar - det kan måske komme hen af vejen, hvis jeg bliver ansat.

Jeg har desuden OCD, og overvejer om jeg skal sige det - og forklare, at det drejer sig om bakterie-angst, og jeg er velmedicineret. Jeg ved ikke helt, om OCD stadigvæk er meget tabubelagt.

Har i nogle gode råd?

Sidst redigeret af TLH; 02-06-2015 kl. 13:14.
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 13:20   #2
Rebecca.And
Hjemmevant på K10
 
Rebecca.Ands avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2014
Lokation: Frederiksberg
Alder: 58
Indlæg: 239
Styrke: 10
Rebecca.And er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af TLH Se meddelelser
Kære allesammen,

Jeg håber i kan give lidt råd og vejledning. Jeg blev for 1½ år siden diagnosticeret havende bipolar affektiv sindslidelse, og har været sygemeldt lige siden.
Nu står jeg i den (heldige!) situation, at jeg endelig er klar til at prøve kræfter med arbejdsmarkedet. Det skal ske i forrevalidering, som virksomhedspraktik - og jeg glæder mig!
Min mentor og jeg har fundet en fantastisk arbejdsplads, næsten et drømmested (!), og de vil gerne have mig ud til samtale. Og nu kommer spørgsmålet:
Har i nogen idéer og råd til, hvad jeg skal sige angående min sygeperiode?
Stedet ved godt, at jeg er på sygedagpenge, men de vil jo uden tvivl spørge ind til, hvorfor mit CV er tomt efter 2013. Det er sikkert og vidst, at jeg ikke skal starte ud med at sige, at jeg er bipolar - dette er min mentor helt enig med mig i (det er heldigvis ikke et krav, at jeg fortæller det, siger hun).
Jeg har snakket lidt med min mentor, og vi er blevet enige om, at nævne stress, hvilket heller ikke på nogen måde er løgn. Sidste gang snakkede hun dog om, at jeg måske skulle sige jeg har været deprimeret.

Jeg står lidt og vakler, for jeg ved ikke hvad der kan være en god ting at sige - og hvad der ikke kan. Jeg har jo lidt et "forklaringsproblem", når 1½ år er pist væk fra mit CV. Jeg vil virkeligt gerne have denne praktikplads, men er bange for at "skræmme" dem væk. Jeg skal naturligvis være åben og oprigtig, men min mentor fraråder også, at jeg fortæller jeg er bipolar - det kan måske komme hen af vejen, hvis jeg bliver ansat.

Har i nogle gode råd?
Mange virksomheder vil gerne tage socialt ansvar og hjælpe folk med psykiske problemer. Jeg synes, at du skal fortælle dem, at hullet i dit CV skyldes psykiske problemer.
__________________
Rebecca.And stikker sit næb i alt
Rebecca.And er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 14:16   #3
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
- Jeg skal måske lige nævne, at det er en 1-personers virksomhed. Jeg tænker derfor også, at det måske virker meget uoverskueligt for personen, hvis hun er den eneste "til stede" og hun derfor tænker, at hun ikke har overskud til en bipolar person, når hun skal styre alting selv i forvejen. Der er ingen til at "tage over", så at sige. Selvom jeg, naturligvis, er helt velmedicineret, så kan jeg godt forestille mig, at det kan føles som en stor mundfuld pludseligt at have en "psykisk syg" ansat.
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2015, 14:24   #4
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
tror også du skal holde dig væk fra den psykiske historie, stress vejen er nok en meget god vej og gå og fortælle at du simpelthen gik ned og det har taget dig en rum tid og opnå en funktions niveau hvor du igen kunne fungere på arbejdsmarked
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2015, 08:44   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg mener at du skal være ærlig. Sker der noget, vil det komme frem, og alt ansvar bliver dit. Derudover, og især når det er en 1-mands virksomhed, er det vel vigtigt med ærlighed!

Hvis virksomheden senere finder ud af det, kan de fyrer dig dag fra dag!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 09:34   #6
TLH
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2014
Indlæg: 22
Styrke: 10
TLH er ny på vejen
Kan de virkeligt fyre mig dag/dag, når jeg er i et praktikforløb? Min Mentor har ikke nævnt noget om, at de kan fyre mig, hvis jeg ikke fortæller jeg er bipolar - det var hende der netop foreslog, at jeg ikke nævnte at jeg er bipolar.
Jeg ved godt der kan være nogle besværligheder mht. almindeligt job, men så vidt jeg er blevet oplyst om, er det ikke lovkrav, at man skal fortælle sin sygehistorie, når man får et arbejde.
TLH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 14:53   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Generelt skal man fortælle om ting, der kan påvirke ens arbejdsindsats - eller ikke pligtig at oplyse andet.

Håber du får et rigtig godt forløb og fint du er ved at få hul igenem.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-06-2015, 17:50   #8
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Det er blevet lidt en gråzone efterhånden hvad der må spørges til og hvad der ikke må spørges til

denne artikel beskriver meget godt problemet, samt en dom der pt er anket til højesteret

http://www.jobindex.dk/cms/Jobsamtal...-og-graviditet

udgangspunktet er om din sygdom er væsentlig for arbejdet udførelse eller ej, og med psykisk sygdom er det vil lidt af en gråzone fordi det fylder mere hos nogen end andre og måske i perioder.

Sidst redigeret af sourceful; 05-06-2015 kl. 17:52.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2015, 03:17   #9
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
Er det ikke " bare " en virksomhedspraktik? Ville ikke nævne noget hvis det er tilfældet, andet end stress. Du kommer til at arbejde gratis og vedkommende kan altid lære dig at kende, både personligt og fagligt.
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2015, 08:56   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Forskellen er her, at du jo er i systemet pga din KRONISKE sygdom!

Dermed bliver det jo en vigtig oplysning!

Selvom du er velmedicineret, kan dette ændre sig, fordi sygdommen er kronisk, dvs du aldrig bliver rask!

PS: Hvis du var erklæret rask, kan du jo bare tage et alm. fuldtidsarbejde, så ville du jo ikke have været nødt tilat prøve dette af i en praktik?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension