K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-10-2020, 03:19   #1
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
Enkeltydelse ansøgning

Da min datter på 22, har en varig funktionsnedsættelse iform af Add , atypisk autisme og indlæringsvanskeligheder ,vil jeg lige hører her ,om hun kan få sin læge til at udfylde og indsende en ansøgning til kommunen om en enkeltydelse til et kædetæppe eller kugledyne ,da hun sover dårligt på hendes bosted .Hun kan ikke selv finde ud af sådan pågrund af hendes handicap.

Mvh baldur
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2020, 07:43   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Syntes at have læst, det ikke er en ekstra udgift mere, fordi de kan købes billigt i bilka.
Men kan bostedet ikke hjælpe?

Ellers kan du søge via borger, tror ikke lægen kan men spørg ,tror bare det vil koste som i en lægeerklæring.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2020, 09:30   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
God ide Baldur med at inddrage lægen.....

..... men kommunerne giver mange afslag på kugledyne, pga en Principafgørelse, som kræver at unge mellem 0 - 17 år først skal afprøve receptpligtig medicin.

(jeg er kronisk smertepatient med spasmer og har hidtil kun sovet 2 - 3 timer ad gangen. Købte en 10 kg tung kugledyne i Netto ca 600 kr og kan i dag sove 6 - 8 timer, så en kugledyne kan jeg varmt anbefale til din datter, måske let lettere end min på 10 kg)

Sovemedicin vs Kugledyne er beskrevet her, uanset mange forældre selv medicinerer deres børn med Melatonin, som er receptpligtig.


https://www.k10.dk/showpost.php?p=363924&postcount=333

Din datter er 22 år og lever på et bosted.

Hvad siger Principafgørelsen 94-15 "Gældende"?

Kan kommunen bruge den imod din datter med et afslag?


https://www.retsinformation.dk/eli/retsinfo/2015/11295

""Børn
En kugle- eller kædedyne kan ikke bevilges som et hjælpemiddel alene med henblik på at undgå medicinsk behandling af barnet. Relevant medicinsk behandling uden væsentlig helbredsrisiko må derfor være afprøvet, før en kugle- eller kædedyne kan bevilges af kommunen efter reglerne om hjælpemidler."


Din datter er 22 år og dermed voksen.

Du skal ansøge om en kugledyne efter Servicelovens § 112


https://www.etf.dk/bevilling-af-pers...elovens-ss-112

""Ansøgningen kan komme fra borgeren selv, læge, sygehus eller anden relevant fagperson.""

Tal med din datters praktiserende læge om denne vil ansøge og anbefale en kugledyne, eventuelt spørge om kommunen kan udlåne en sådan kugledyne, som en del kommuner giver mulighed for.

Ankestyrelsen om kugledyne artikel og hjælp til vurderingen:


https://ast.dk/social/artikler/hjael...-og-kaededyner

Kugledyne eksempel Bilka (jeg anbefaler ca 6 - 7 kg)

https://www.bilka.dk/produkter/droem...E&gclsrc=aw.ds

eller

https://www.google.dk/search?client=...4dUDCAo&uact=5

AFSLAG.

Hvis din datter modtager skriftligt afslag med krav om brug af receptpligtig Melatonin før der bevilges en kugledyne, skal der klages til kommunen og gøres opmærksom på alle advarslerne og alle de krav der stilles FØR der kan ordineres Melatonin.

Klages skal afsendes til kommunen omgående, senest 28 dage efter modtagelsen af afslaget.

Kommunen har nu 4 uger til at foretage en reel genvurdering. Hvis kommunen fastholder afslaget SKAL kommunen fremsende anken/klage til Ankestyrelsen senest inden 4 uger.

Ankestyrelsen har servicefrister, som juristerne selv fastsætter.

Når Ankestyrelsen påbegynder sagen skal du også søge om aktindsigt ved Ankestyrelsen for at kontrollerer at kommunen har sendt alle og korrekte oplysninger med til Ankestyrelsen.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=37741

Ingen andre kontrollerer dette.

Du kan altid tilsende Ankestyrelsen nye oplysninger, trods en del kommuner påstår det modsatte.

Held og lykke med din datter.

Har du yderligere spørgsmål vender du bare tilbage.


Hilsen Peter

PS Hvilken kommune drejer det sig om?

Spørger fordi jeg vil finde sagsbehandlingstiden, som kommunen må bruge til en normal afgørelse skal falde.

Sidst redigeret af phhmw; 28-10-2020 kl. 09:34.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-10-2020, 12:45   #4
baldur
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2007
Indlæg: 315
Styrke: 18
baldur er rigtig godt på vej
svarfrist kommune

syddjurs kommune
baldur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2020, 13:05   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.675
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Syddjurs kommunes sagsbehandligsfrister er ulovlige.

Kære Baldur.

Desværre kan jeg (naturligvis) ikke finde de i oven krævede sagsbehandlingsfrister for Servicelovens § 112


https://www.syddjurs.dk/hjaelpemidler

Hjælpemidler

Du kan ansøge om et hjælpemiddel, hvis du har varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, og hvis hjæpemidlet er en væsentlig lettelse i din dagligdag.


Kommunalbestyrelsens vedtagne og offentliggjorte sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens § 3 stk 2, som er mangelfulde og direkte ulovlige med denne tekst:

""Fristerne er gældende fra det tidspunkt, hvor alle relevante oplysninger i forhold til sagsbehandlingen er til stede.""

Mit råd:

Du skriver til kommunen og beder om sagsbehandlingsfrist iht Retssikkerhedslovens § 3 stk.2 til Servicelovens § 112, som skal ligge på kommunens hjemmeside.

Hvis ikke du har overskud må du vende tilbage.


Hilsen Peter

PS Baldur, jeg har skrevet til kommunen:

Jeg er Bisidder for en patient i Syddjurs kommune og kan ikke finde sagsbehandlingsrist for hjælpemiddel Servicelovens § 112.

Derudover er de offentliggjorte frister ulovlige og stærkt mangelfulde.

Alle oplysninger skal indhentes af kommunen inden den politisk vedtagne friste, inden for alle områder, hvor der falder en kommunal afgørelse.

Denne oplyste tekst er ulovlig: ""Fristerne er gældende fra det tidspunkt, hvor alle relevante oplysninger i forhold til sagsbehandlingen er til stede."" Alle oplysninger skal indhentes af kommunen INCL den politisk vedtagne frist.

Med venlig hilsen

Peter Hansen


Autosvar:

Kære borger Vi har modtaget din kontaktformular og vil behandle den i borgerservice hurtigst muligt. Med venlig hilsen Borgerservice, Syddjurs Kommune

Sidst redigeret af phhmw; 28-10-2020 kl. 13:17.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-10-2020, 21:59   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Alternativt kan du forhøre dig hos Ulf Harbo, lokalpolitiker og ildsjæl.

Han ved måske lidt om det.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension