K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2013, 19:07   #21
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
@Pip
Jamen det kan stadig kun være dem der kan, der gør det! Men man kan stadig ikke svømme crawl uden arme. Såvel som man ikke kan plukke håret af en skaldet!!

Men jeg synes da det er ret interessant, at uarbejdsdygtige, kan få en arbejdsevne når det VIRKELIG gælder. Så er det måske alligevel ikke så tosset det regeringen har gang i, når de hårdnakket påstår, at alle kan arbejde, hvis bare de bliver truet lidt på økonomien?!

Ville dog personligt ønske, folk holdt på deres ret til at være syg og testede systemet til yderste konsekvens, istedet for at lade sig true til noget som helst.

Og for gudskyld ikke blande krigsveteraner ind i debatten, de ville have været lykkelige om de havde boet i Danmark!! De fleste er jo røget ud af samfundet, fordi ingen vil ansætte dem og madkuponnerne ikke slår til.
De drømmer jo præcis om det Danmark tilbyder - kontanthjælp, nyttejob, eller andet, hvor de kan blive en del af samfundet med et grundlag man kan overleve for, uden at skulle bo i en papkasse.
Hvis DE kan krybe på blødende knæ for deres børn, så kan de - i sammenligningen - snot forkælede dansker sgu også!!
Så måske handler det bare om lidt goodwill fra en dansk bistandsklients side???

Dit udmærkede billede, giver stof til eftertanke!!
Men hvor handikappet er man før man slet ikke er i stand til at arbejde...

En førtidspension gives jo på trods af at man er i stand til at klare sig selv, lave mad selv, man må sågar arbejde det man nu kan..

Så der er stadig langt fra førtidspension til uarbejdsdygtig..

Den gives når man ikke kan være selvforsørgende, ikke når man er uarbejdsdygtig..

Ellers ville den kun blive givet til de der var lænket til en plejehjemsseng..

Kunsten består i at finde grænsen for om man må have så meget arbejdsevne tilbage at man selv er i stand til at gå i bad.. eller om man skal helt derned hvor man ingenting kan.

Hvis man kan klare sig i eget hjem og lave sin egen mad, vil de fleste nok være parat til prøve at arbejde 2 timer om ugen, og så lade mad være mad og klare den på rugbrød.. hvis alternativet er at man mister sine børn. Man giver jo ikke op på forhånd uden kamp.

Og at satse sine børn for at få prøvet grænserne for at teste systemet er imø forkasteligt, man må netop kæmpe til man vælter.

Sidst redigeret af Pip; 31-03-2013 kl. 19:13.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 00:15   #22
gonda
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 98
Styrke: 14
gonda er ny på vejen
Det er svært at være uenig med overskriften.
For at bevare en vis grad af lighed i samfundet bør timetallet udregnes sådan at også kontanthjælpsmodtagere som udfører nyttejob får samme overenkomstmæssigt løn som andre borger.
Dvs at hvis overenkomsten er kr. 140 og kontanhjælpen f-eks kr.9800 bør timetallet være 70 timer om måneden.
gonda er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 00:41   #23
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
@Pip

Problemet er måske, at mange af os ér væltet forlængst??

Jeg skriver ikke om arbejdsevne mht førtidspension.
Jeg skriver kun om sagen uarbejdsdygtig i forhold til det at kunne trues til job, som kontanthjælpsmodtager.

Arbejdsevne og evnen til at leve uden arbejde, er en helt anden diskussion. Der er mega forskel på at kunne klare sig selv uden en arbejdsevne, og leve et velfungerende liv, væk fra arbejdsmarked. Også selvom kommunen elsker at slå plat på, at hvis man ikke kan arbejde, jamen så er man nok heller ikke velfungerende. Og når de så opdager man både er intelligent, velformuleret, velfungerende og kan tænke selvstændige tanker, så kan de ikke forstå hvordan man så kan være syg. Fordomme er der massere af. Og det er dem jeg kæmper for at modbevise ( snart) altid. Og på flere niveauer.

Nogle mennesker kan trues, men vi er også mange der ikke kan. Nogle kan trues på økonomien og dermed finde ressourcer frem, men vi et stadig nogen der ikke kan. Nogle vil lægge deres ressourcer i det arbejde de siger de ikke kan magte, andre vil bruge ressourcerne på at holde fast i sine rettigheder, om så det betyder økonomisk ruin.

Jeg har til dato aldrig hørt om at en veldokumenteret syg borger har fået frataget kontanthjælpen, fordi de har været for syge til at deltage i kommunens tiltag.
Men jeg har mødt en del, der ikke turde holde på deres ret, og dermed lod sig jokke på af kommunen. Men dette gør kommunen også kun mod dem der lader sig jokke på, fordi de er bange for konsekvenserne, eller fordi de ikke har lægeerklæringerne i orden.
For stadig, har man papir på man ikke kan, så kan man ikke. Kommunen kan true herfra og til dommedag, uden der sker en dyt. Men går den, så går den!!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 08:37   #24
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Jeg har til dato aldrig hørt om at en veldokumenteret syg borger har fået frataget kontanthjælpen, fordi de har været for syge til at deltage i kommunens tiltag." citat fra Helenekr.

Det er muligt, men de findes, de HAR nemlig mistet deres bolig.

Hvis en kommune truer, med fratagelse af kontanthjælpen, kan der ske 2 ting;
Enten forsørger den syge, at klare det, men risico og konsekvens, i forværring af lidelser, yderligere tilskadekomst. (Se bare div arbejdsprøvninger, desværre er det skedt for mange).
Eller også mister de forsørgelsen, og havner på gaden, imens klagesagen kører, som pt i
Statsforvaltningen hovedstaden, har en sagsbehandlingstid på +/- et år.

Ingen af disse 2 muligheder, er noget der ligner hvad der er rimmeligt.

Forstår ikke, at du kan være så naiv, HELENEKR:

Du kan selvsagt have en holdning, at du synes at det er rimmeligt, men så stå ved det, frem for at du kommer med udokumenterede holdninger, om hvad du tror, der ikke sker.

Dette sker idag, vågn op.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 11:49   #25
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
@popiae

Alle syge bliver da reddet af match 3 - hvilke sager kan du henvise til, hvor en syg borger har stået med en lægeerklæring i hånden, og er blevet frataget sin kontanthjælp, fordi vedkommende er for syg til kommunens tiltag??

At folk mister deres hjem, har intet at gøre med, at de ikke kan deltage i en aktivering pga sygdom.
Det er nogle helt andre faktorer der spiller ind - jeg bor jo lige ved siden af Sundholm og kender dem du skriver om og som HAR mistet deres hjem. De fleste grundet misbrug og fordi de ikke har passet huslejebetalingerne rettidigt.
De modtager så stadig kontanthjælp og/eller førtidspension.

Og nej, jeg er ikke specielt naiv, jeg overlevede da 21 år på kontanthjælp, fik fyret to sagsbehandlere og endte med førtidspension og en undskyldning både af jobcenterchefen, borgmesteren og Overborgmesteren. Netop fordi jeg anskuer tingene korrekt, holder på min ret, og går mod systemet hvis de begynder at TRUE borgerne - jeg blev jo ligesom selv truet på børnene, på kontanthjælpen mm, såfremt jeg ikke ville deltage i en arbejdsprøvning.
MAN SKAL IKKE LADE SIG TRUE!!!
Ligesom man IKKE skal lade sig skræmme af disse skrækkampagner om, at nu skal alle svært syge borgere rende rundt og ''spytte blod'' fordi regeringen ser rødt. Gu' skal de ej!

Og for god orden skyld skal det måske også nævnes, at de nye regler endnu ikke er vedtaget (de skal nok blive vedtaget!), men de er stadig i høring.
Og hvis man gennemlæser gundlaget, så står der INGEN steder, at svært syge nu skal aktivers i nyttejobs og at de får fjernet kontanthjælpen, hvis de ikke føjer sig.
Der står meget tydeligt, DEM DER ER I STAND TIL DET, skal.

Når disse nye regler bliver vedtaget, kommer der to grupper. Alle dem der er i stand til det, og alle dem der IKKE er i stand til det. Længere er den sådan set ikke....så hvis man sidder allerede nu og er i tvivl om man nu vil ryge i kassen af dem der kan, eller ikke kan. Kan jeg kun anbefale at man allerede NU, får sin læge med indover, så man få lappet det hul der burde være.

Og istedet for at skabe skræk og rædsel over hvad nogen TROR der vil ske, så lad os da istedet fortælle folk hvad de skal gøre, for at sikre sig mod kommunens magtmisbrug og tomme trusler.

Sidst redigeret af Ninja; 01-04-2013 kl. 11:51.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 12:37   #26
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der bliver skåret til benet i alle kommuner, og at tro på at kommunen redder en idag er naivt..

De der tabes hører man ikke om, for de sover rundt om hos venner og bekendte og hutler sig igennem... eller bliver forsørget af nærmeste familie.

Jeg har selv prøvet at gå ned med en depression og ikke få tømt min postkasse... resultat, ingen kontanthjælp fordi jeg missede et møde og ingen penge til husleje.

Kommunens svar, hvis du ikke har tag over hovedet til dine børn eller penge til mad til dem, så tager vi børnene.. og du kan selv få madkuponer til det kommunale madsted..

Og så stod jeg der uden bolig.. men havde heldigvis familie til hjælp.

Nogle gange er man simpelthen for syg til at kæmpe for sin sag..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2013, 13:29   #27
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej kommunen reder ingen!! Det har kommunen nu aldrig gjort.

Hvis man skal reddes, så skal man redde sig selv, hvilket for nogen kan være svært nok i sig selv. Derfor er det også så vigtigt vi får ud, at man skal bruge sin læge og sit behandelende netværk, da de netop kan redde een fra kommunens forfejlede tiltag og ideer, og sørge for, at man ikke bliver fuldstændig tromlet ned!!
En lægeerklæringerne er altid gangbar, en lægeerklæring er ens dokumentation på, at man har ret til sygemelding og fredning - og den kan forlænges i årevis, hvis det er dét der skal til, eller indtil en egentlig udredning foreligger.

Tror de fleste af os på et eller andet tidspunkt har misset et vigtigt brev og derfor enten har fået trukket i ydelsen, eller helt har fået ydelsen stoppet. Det er også sket for mig et flere gange gennem årene. Nogen gange havde det været min egen skyld, for meget druk og for meget sløseri, andre gange havde jeg virkelig ikke modtaget brevet. Uanset hvad der lå til grund, forsøgte jeg så altid at give kommunen skylden, nogen gange gik det, andre gange ikke

Det med at de kan fjerne børnene er ikke realistisk i vores famile. De ville højest kunne ryge ud til deres far da vi har fælled forældremyndighed, og ham kan kommunen aldrig komme udenom.
Det er måske også derfor jeg har været så stærk og har kunne fægte med kommunen, de har ikke kunne true mig på hverken børn eller økonomi. Børnene har jo altid været sikret!? Og min livsanskuelse gør, at jeg hellere vil bo på en bænk med selvrespekten i behold, end at miste den totalt ved at danse efter deres pibe.

Men alle er jo ikke mig, derfor skrev jeg i mit tidlige indlæg, at jeg KUN kan gribe i egen barm! Men jeg ved da godt der er mange andre der ikke har de ressourcer og bliver trukket rundt i manegen, hvilket er en af de ting der skræmmer mig mest, og som er en af grundene til, at jeg fortsat vil forsøge at få dem til at indse, at man KAN vinde over kommunen med selvrespekten i behold, og fortsat prædike, at de vigtigste kort man kan få på hånden er ens læge og speciallæge, når man vil bibeholde retten til at være syg! Og, at man ikke skal lade sig true!!

Håber i kan se gennem fingre med mine utallige slåfejl - jeg har ingen computer og skriver alle indlæg på mobilen

Meget lille skærm og endnu mindre taster!! Og det halve af ordene finder den selv på hen af vejen
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2013, 08:22   #28
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der er desværre en stor del der hverken har kræfter, eller overskud, til at kæmpe.

Nogen ved slet ikke, hvilke rettigheder de har, eller overskud, til at finde ud af det.

Mange har formodentlig heller ikke netadgang.

Iøvrigt bliver matcinddelingen, med stor sandsynlighed annuleret.

Helenekr.
Jeg deler så absolut IKKE dit synspunkt, og hurra for at du har haft kræfterne, og dermed tror at alle andre nødvendigvis har de samme, hvis de bare gider.

Men du har ret til dit synspunkt.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2013, 12:05   #29
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Der er desværre en stor del der hverken har kræfter, eller overskud, til at kæmpe.

Nogen ved slet ikke, hvilke rettigheder de har, eller overskud, til at finde ud af det.

Mange har formodentlig heller ikke netadgang.

Iøvrigt bliver matcinddelingen, med stor sandsynlighed annuleret.

Helenekr.
Jeg deler så absolut IKKE dit synspunkt, og hurra for at du har haft kræfterne, og dermed tror at alle andre nødvendigvis har de samme, hvis de bare gider.

Men du har ret til dit synspunkt.

VH Popiae
Du læser kun det du VIL læse - jeg skriver jo lige nøjagtig, at der sidder mange der ikke har kræfterne, ikke har et netværk og som IKKE har de ressourcer som jeg selv har haft. Og at det skræmmer mig at de findes derude, overladt til sig selv.

Og hvor fanden læser du, at at jeg postulerer at de kan det samme, hvis de bare GIDER

- i øvrigt en retorik jeg HADER som pesten, da den både er dum og nedladende
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-04-2013, 00:19   #30
FibroMcs
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2013
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 723
Styrke: 12
FibroMcs er ny på vejen
Har mange gange fået breve om at jeg fik trukket mine penge fordi at jeg ikke overholdt reglerne for de aktiveringer de sendte mig i.. er i match 3 og kan ikke en dyt.. Alligevel sender de mig altid i 25 timer fordi de får refunderet penge så..
Også går det så ud over mig som så skal sidde og høre på at det er godtnok for dårligt at jeg ikke kan møde hver dag og hele tiden osv osv...
selvom jeg har mine papirer...
FibroMcs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
? Danskerne er forrykte Abraxus Politik og Samfund 6 19-03-2013 07:40
Ikke at lade sig gå på ASR Accept fra vores omgivelser 17 18-01-2012 00:21
Danskerne som stikkere buster Politik og Samfund 11 14-11-2010 22:46
Er regeringen så træt af sit arbejde, som danskerne er af regeringen? buster Politik og Samfund 1 15-04-2010 08:08
Det kan lade sig gøre!!!!!!!!! Bea Din historie 4 13-02-2007 20:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension