K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven > Nyt fra Ankestyrelsen

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-08-2013, 23:52   #31
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Effektive er det time antal, man får løn for, længere er den ikke.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 07:55   #32
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Kommunerne tager den tid med fra man møder til man går hjem og det er alt inklusiv ( også pauser ).

Jeg har selv gjort opmærksom på dette område via min klage til BAN ( nu ankestyrelsen ) over et afslag på ftp, da jobcenter tager den tid man opholder sig på job stedet som effektiv tid, men skal lige vente til maj 2014 med at få en afgørelse i bedste fald.

Fleks betyder, at arbejdsgiveren kun betaler for det arbejde, der bliver udført
Som arbejdsgiver skal de kun betale for det arbejde, fleksjobberen udfører. Fortalt med tal betyder det, at ansætter en arbejdsgiver en fleksjobber 20 timer om ugen med en arbejdsintensitet på 50 %, betaler en arbejdsgiver timeløn for 10 timer og disse timer er taget ud fra man har vist man kan opholde sig på jobbet eksempelvis i en arbejdsprøvning på 20 timer om ugen.

Dette er inklusiv alle pauser det måtte være i løbet af en dag, hvis dette var eksklusiv pauser, så ville tiden i dette tilfælde være på over de omtalte 20 timer.

Hvad er egentligt begrebet ’effektiv arbejdstid’ ?

Det er noget flyvsk noget som jeg ser det og dermed ligger den effektive arbejdstid i kommunen favør til at presse tiden op, så hvis man eksempelvis møder op 2 timer om dagen ( mandag til fredag ) alt inklusiv, så har man bevist man kan klare 10 timer om ugen effektivt i arbejdstiden og det er selvom man ligger på gulvet med eksempelvis smerter den halve tid på jobbet i en arbejdsprøvning og reelt kun er fokuseret de 5 timer og ikke de omtalte 10 timer, men man har jo vist man kan være der i 10 timer, om man så er effektiv i de timer man er i arbejdsprøvning tager kommunen knap så alvorligt, men bruger de timer man har været i arbejdsprøvning og bruger de timer til en indstilling til fleks ..........

Mig bekendt findes der ingen skemaer eller kontrol funktioner kommunen skal eller kan bruge til at regne det effektive arbejdstid ud, men at den tid man opholder sig på " job stedet " er den tid der er gældende ( alt inklusiv ) og ud fra de timer laves der en konklusion fra jobcenter på blandt andet ens tilstand og skånebehov osv.

----
Glemte at poste dette link, teksten er sakset fra dette lange link ( pdf fil )
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...50165853,d.Yms

Personer, der er godkendt til fleksjob, har en varig begrænsning i arbejdsevnen, og ansættes derfor med skånehensyn. Arbejdsevnen
skal være nedsat med minimum 50% i forhold til en ordinært ansat på 37 timer pr. uge. Den effektive arbejdstid for en fleksjobansat er
derfor 18½ time eller derunder pr. uge.

Sidst redigeret af mookmik; 05-08-2013 kl. 08:11.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 08:16   #33
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Hej Mookmik.

Tak for svar og det indsatte link

I mit tilfælde var jeg på praktikstedet 25 timer, og kommunen har beregnet min effektive tid til 22 timer - de (Randers kommune) har altså trukket nogle af mine løbende pauser fra - men ikke fra frokostpausen! De medgiver dermed at pauser skal trækkes fra, men har så bestemt sig for at frokostpauser ikke trækkes fra. Dette uden argumentation bortset fra "at sådan er det".

Jeg har mailet til Mette Heap fra www.dinsocialjurist.dk Her under kan du se mit spørgsmål og hendes svar:

Kære Mette.

Jeg er faldet for 52 ugers reglen for sygedagpenge. Selv mener jeg at jeg er berettiget til at komme i betragtning til fleksjob. Jeg kan arbejde 17-18 timer effektivt, men Randers kommune har regnet sig frem til 22 timer. De argumenterer at frokostpause skal tælle med i den effektive arbejdstid - selv om pausen betales af medarbejderen selv. Dette mener jeg lyder helt forkert!
Kan du fortælle mig om kommunen gør rigtigt i at medregne selvbetalte pauser?

Jeg har søgt forgæves efter materiale som beskriver dette område...Ved du hvor jeg kan finde noget om emnet?

På forhånd tak!!!

Mvh
Zikzak

Hej Zikzak

Effektiv tid er den tid du rent faktisk arbejder effektivt. Man arbejder ikke når man holder pause, og alle pauser skal trækkes fra. Hvem der betaler pauserne er aldeles ligegyldigt; en pause er en pause. Der er ingen §’er der definerer ”pause”, og med mindre man er så uheldig at være syg i Randers Kommune, så plejer det da hellere ikke at være nødvendigt.
Med venlig hilsen

Mette Heap

Sidst redigeret af ZikZak; 05-08-2013 kl. 08:19.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 11:50   #34
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Hej Zikzak.

Jeg studser lige over at Mette Heap siger at : Der er ingen §’er der definerer ”pause”

Det er som jeg læser dette et frit slag/skøn om kommunen vil trække noget fra eller ligge noget til for den sags skyld i de timer kommunen er kommet frem til.

Men om alt andet er, hvorfor sender du ikke en ansøgning af sted hvor du beder om at blive visiteret til fleks, på den måde får du en afgørelse du evt kan klage over hvis du mener der er behov for dette, på den måde klager du over 2 ting, både sdp stoppet og en eventuelt afslag på at blive godkendt til fleks.

Alt hvad du behøver er at sende en email til din sagsbehandler hvor i der står, jeg vil hermed gerne søge at at blive visiteret til fleksjob, gældende fra dags dato den ?/?-2013.

Ved at søge om at blive visiteret til fleks job, så skal rehabiliteringsteamet skrive i deres indstilling hvorfor de vurdere/mener at du kan eller ikke kan blive visiteret til fleks og den indstilling bliver sikkert godkendt af kommunen og det er den afgørelse når du så modtager den du klager over inden 4 uger og vedholder Randers kommunen deres afgørelse så ryger den til ankestyrelsen.
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 12:30   #35
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af mookmik Se meddelelser

Det er som jeg læser dette et frit slag/skøn om kommunen vil trække noget fra eller ligge noget til for den sags skyld i de timer kommunen er kommet frem til.
.
Ja det er også det jeg har erfaret - de kan trække fra og ligge til som det passer i deres kram!

Citat:
Oprindeligt indsendt af mookmik Se meddelelser
Men om alt andet er, hvorfor sender du ikke en ansøgning af sted hvor du beder om at blive visiteret til fleks, på den måde får du en afgørelse du evt kan klage over hvis du mener der er behov for dette, på den måde klager du over 2 ting, både sdp stoppet og en eventuelt afslag på at blive godkendt til fleks.

Alt hvad du behøver er at sende en email til din sagsbehandler hvor i der står, jeg vil hermed gerne søge at at blive visiteret til fleksjob, gældende fra dags dato den ?/?-2013.

Ved at søge om at blive visiteret til fleks job, så skal rehabiliteringsteamet skrive i deres indstilling hvorfor de vurdere/mener at du kan eller ikke kan blive visiteret til fleks og den indstilling bliver sikkert godkendt af kommunen og det er den afgørelse når du så modtager den du klager over inden 4 uger og vedholder Randers kommunen deres afgørelse så ryger den til ankestyrelsen.
Det vil jeg gøre så. Jeg har holdt mig lidt tilbage fordi jeg var nervøs for at mudre min sag mere til end den allerede er.

Tak for dit input
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 12:33   #36
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det lyder vel egentlig ok. Hvis dine kolleger har betalt frokost, skal den heller ikke trækkes fra i dit timetal.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 13:17   #37
mookmik
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 13-04 2011
Indlæg: 260
Styrke: 0
mookmik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ZikZak Se meddelelser
Det vil jeg gøre så. Jeg har holdt mig lidt tilbage fordi jeg var nervøs for at mudre min sag mere til end den allerede er.
Du mudrer ikke i din sag ved at søge om at blive visiteret til fleks, du kæmper kampen om at blive afklaret, dette kan enten gå den ene aller den anden vej og som sagt får du svar på hvorfor du enten kan eller ikke kan blive visiteret til fleks og den kan du så lade ligge eller gå videre med alt efter hvordan tingene falder ud.

@stampe, som fast ansat bliver man lønnet efter overenskomsten på normale vilkår, det kan du ikke sammenligne med at være ude i praktik hvor en afklaring finder sted, udenfor en overenskomst og via et jobcenter, der har til opgave og klarlægge ens skånebehov, arbejdstid og effektiviteten osv. problemet er, at der ikke er nogen paragraffer der omhandler dette emne, hvad du og jeg kan finde burde være rimeligt, kan ikke bruges til så meget, da der som sagt ingen lov er på området hvordan en kommune skal se på disse ting, uanset om man som fast ansat får betalt eller ikke får betalt sine pauser ........ du kan også sige at man som modtager af sygedagpenge ikke har krav på nogen pauser, da man får en fast ydelse indtil de en dag stopper, her tænker jeg på dem med fast arbejde der ikke får betalt deres pauser og bliver trukket i løn for at spise til middag eksempelvis
mookmik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2013, 14:42   #38
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Har netop talt med DUKH som jeg har skrevet til vedr. "pauseberegningen".

De tør ikke sige om ankestyrelsen vil accepterer at en frokostpause regnes med i effektiv tid - det må en fremtidig afgørelse belyse.
Personen jeg talte med mente dog ikke at det kunne regnes med - men desværre hjælper det ikke ret meget hvad vi mener

Hun mente også at det var ukorrekt når kommunen skrev at mine skånehensyn var rettet imod tid og ikke opgaver - når de netop i deres eget dokument vedr. opstart af virksomhedspraktik selv har beskrevet skånehensyn vedr. opgaver.

Det er også lidt "sjovt" at kommunen henviser til den lægelige statusrapport når de skal bruge argumenterer for at mine behandlingsmulighedet er udtømte. Men de vælger så at se bort fra de skånehensyn rettet mod opgaver som er bekrevet i selv samme rapport.

Jeg har nu været tvunget til at hæve alle mine feriepenge for dette ferieår for at kunne betale regningerne... Jeg vil selvfølgelig informerer ydelseskontoret om dette da jeg har søgt om kontanthjælp - nu håber jeg bare ikke at det også skal give problemer for mig...
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 08:34   #39
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Hej.

Ja jeg mister nemt overblikket til tider..
Jeg har lige genlæst klagevejledningen som var medsendt kommunens afgørelse. Den lyder:

Klagevejledning: Du kan klage over afgørelsen til Beskæftigelsesankenævnet. En eventuel klage skal indgives til Jobcenter Randers. Såfremt vi ikke ændrer afgørelsen, vil klagen blive sendt til Beskæftigelsesanke- nævnet sammen med sagens akter.


Jeg er forvirret Der står jeg kan klage til beskæftigelsesankenævnet. Samtidig står der at jeg skal indsende klagen til jobcenter Randers, og så frem de ikke ændre afgørelsen vil de sende klagen videre til beskæftigelsesankenævnet.

Betyder det at kommunen IGEN vil kigge på sagen og EVT ændre deres beslutning?...Jeg troede de havde taget den endelige beslutning, og at det var NU det skulle i ankenævnet?
Håber I kan hjælpe igen...
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2013, 11:43   #40
Østergaard
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 60
Styrke: 11
Østergaard er ny på vejen
Hej ZikZak.

Ang klage. Så kan du klage over en afgørelse fra kommunen. Her kommer du med punkter som du klager over i forhold til den afgørelse kommunen har truffet. Herefter vil kommunen gennemgå din klage for at se om der er noget de har overset/glemt at tage højde for.
Hvis kommunen stadig fastholder deres afgørelse, så sender den pågældende kommune sagen videre til ankestyrelsen. Dette har kommunen 14 dage til at gøre og efterfølgende skal du modtage en kvittering fra ankestyrelsen om at de har modtaget din klage og hvor lang tid de forventer der vil gå før du får en afgørelse..
Østergaard er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Statusrapport Ang Svarfrister Webmaster Skal kommuner ikke overholde loven? 875 25-04-2024 16:45
ankestyrrelsen?? AnjaW Alt det andet 6 30-03-2011 17:16
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Svarfrister CHNEVIDE Spørgsmål ang fleksjob 2 06-07-2009 12:17
Hjælp til ankestyrrelsen DaisyBoo Spørgsmål ang fleksjob 3 26-03-2009 17:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension