K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-12-2011, 22:07   #21
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jeg mener helt seriøst at der skal RÅBES meget HØJT om dette...

Mit tilbud om hjælp til at skrive, og hvad det ellers kunne være står selvfølgelig ved magt...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 00:23   #22
Bibbi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 56
Indlæg: 31
Styrke: 15
Bibbi er ny på vejen
Tak for alle jeres input og dit utrolig generøse tilbud R. Jeg har ikke mod på at gå til medierne. Burde gøre det, har også været omkring klinikprojektet, som jo er meget i medierne p.t. Har sidste dag på arbejdsprøvning i morgen, og har ikke helt overskuddet til at sætte mig ind i det hele, men her er fakta: (har endelige fundet ankenævnskendelsen)
Ankenævnskendelsen af 8. oktober 2010, på baggrund af min advokats klage over afslag på førtidspension af 17. sep. 2009 og stop af sygedagpenge af 5. okt. 2009 ("kun" taget et år med kendelsen, og ikke så længe som jeg huskede det). Stadfæster kommunens afgørelse om afslag på førtidspensin og ændre kommunens afgørelse om påhør af udbetaling af sygedagpenge. Betyder at du ikke er berettiget til førtidspension, men fortsat ret til sygedagpenge eftger 9. okt. 2009.

Afslag vedr. førtidspension på det foreliggende grundlag. (jeg søgte selv, da kommunen sagde at de ville stoppe sygedagpengene, fordi de regnede med at jeg med tid ville få det bedre, mod alle lægeligt i sagen). Nævnet har stadfæstet kommunens afgørelse på det foreliggende grundlag. Som var job 3 dage om ugen i 2 timer hvor jeg løste opgaverne godt og var koncentreret. Tror de mener at den ene arbejdsprøvning var for lidt.

Medhold i stop af sygedagpenge. Sygedagpengeperioden skal yderligere kunne forlænges i op til 26 uger med virkning fra den 10 oktober 2009 på hvilket tidspunkt forlængelsen af sygedagpenge ophørte jf § 27 stk. 1 nr. 4. NÆvnet finder, at du ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vikår og dermed ikke kunne vende tilbage til det ordinære arebdjsmarked, men det endnu ikke var endeligt afklaret, om du ville være berettiget til fleksjob eller førtidspension.

Efter udløb af de 26 uger skal kommunen , jobcentret tage stilling til om du skal visiteres til et fleksjob eller tilkendes førtidspension.

Nævnet lææger vægt på at din arbejdsevne er nedsat i et omfang, der betyder, at du ikke vil kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

Din sag er behandlet i møde. Afgørelsen i din sag er truffet af et enigt nævn.

Dvs de fik 26 uger til at afslutte mig i regnede fra hvor de stoppede sygedagpengene, og jeg fik udbetalt sygedagpenge fra oktober 2009 til april 2010 med tilbagevirkende kraft.

Efter kommunen fik dette brev, fik jeg udbetalt sygedagpengene med tilbagevirkende kraft. Fik herefter et brev om stop af sygedagpenge, som min advokat sagde vi ikke kunne anke. Herefter fik jeg brev fra kommunen om jeg var overført til kontanthjælpsområdet, var nede og tale kontanthjæp, og hørte herefter ikke fra kommunen. Ringede til kommunen i feb. 2011 for at få oplyst hvem min sagsbehandler var. Mailede til hende et par gange uden svar. Adv. sendte et par breve til hende. Intet skete Advokat sendte brev til rådmanden hvorefter vi blev indkaldt til møde i juni 2011. Kom i arbejdsprøvning i nov. 2011 og stopper nu. Startede på 6 timer om ugen, fordelt på 3 dage. Blev sat op til 7,5 timer på 3 dage. Har i perioden ikke fået trænet min ryg, det jeg plejer, og har fået yderligere smerter heraf samt pga arbejdsprøvningen. Sover når jeg kommer hjem derfra, og har fået smerte, steder jeg aldrig har haft ondt før. Da jeg var på 7,5 timer om ugen, frarådede min læge mig at gå yderligere op i tid. Blev sat ned på 6 timer om ugen igen. Har høj mødediciplin, og har kun meldt mig syg 1 dag. Er i perioden på de 7,5 time blevet sendt hjem af arbejdsgiver 1 gang om ugen, da de kunne se jeg var dårlig.

Skal have tlf. møde med advokat i morgen, men tænker lidt at jeg godt kan bruge noget skyts. Tør ikke tage i arbejdsprøvning igen. Er nervøs for de nye smerter, og holder ikke til at fortsætte det liv, jeg har haft, mens denne arbejdsprøvning har stået på. Dog har jeg været utrolig heldig og været et sted, hvor de var utrolig søde.

Men som jeg læser det I skriver, burde jeg have haft sygedagpenge i hele perioden.
Bibbi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 00:43   #23
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Nej ikke sygedagpenge men ledighedsydelse fordi der er en principafgørelse der siger, at du som min skal overgå til lefighedsydelse efter en 27,1,4. Se min henvisning til principafgørelse a-38. Kan ikke forstå din advokat ikke har rusket i kommunen ifht det!?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 02:00   #24
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...ytnr102011.pdf
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 11:45   #25
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Nej ikke sygedagpenge men ledighedsydelse fordi der er en principafgørelse der siger, at du som min skal overgå til lefighedsydelse efter en 27,1,4. Se min henvisning til principafgørelse a-38. Kan ikke forstå din advokat ikke har rusket i kommunen ifht det!?
Ja §27 stk. 1 nr. 4 bør følges op af fleks eller ftp. såvidt at man er færdig afklaret alternativt bør endnu en forlængelse finde sted.

Det der så desværre er sket for Bibbi er at hun ikke har anket stop af sygedagpenge efter den første forlængelse og derfor overgik til kh. Når man ikke har indgivet klage over sdp. stop inden for de obligatoriske 4 uger, så tror jeg desværre ikke at der er noget at komme efter der.

Det Bibbi skal gøre nu er at få kommunen til at afslutte hende til fleks eller ftp. og ikke starte yderligere arbejdsprøvninger op. Bibbi det kan være at du er nødt til at få kontra incideret (og dette ord skal bruges) evt. flere arbejdsprøvninger af din læge.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 12:41   #26
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Ja §27 stk. 1 nr. 4 bør følges op af fleks eller ftp. såvidt at man er færdig afklaret alternativt bør endnu en forlængelse finde sted.
Borgerrådgiveren der midlertid har været ansat i Silkeborg kommune har i sin rappot skrevet følgende:

"Bestemmelsen i sygedagpengelovens § 27.1.4 skal ses i sammenhæng med principafgørelse A-38-02. Den fastsætter, at en sygedagpengemodtager - der ved varighedsbegrænsningens indtræden ikke kan fastholde beskæftigelse på ordinære vilkår, men hvor der er tvivl om, hvorvidt arbejdsevnen er stor nok til at bestride et fleksjob - skal have tilkendt et fleksjob/overgå til ledighedsydelse. A-38-02 er ikke ophævet med indførelsen af § 27.1.4 og må således forudsættes stadig at være gældende."

Det ser da ud til, at det er præcis den situation Bibbi står i?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 12:56   #27
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Jep, som jeg ser sagen er det netop det Håber
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 14:46   #28
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jamen den er da værd at tage med til advokaten, helt sikkert. Spørgsmålet er hvad der sker når forlængelsen har været sket uden at der reelt er foretaget noget. Altså ligesom i Bibbis tilfælde, hvor de udbetaler forlængelsen der allerede har fundet sted tidsmæssigt ? BAN havde jo nemlig også skrevet i deres afgørelse at kommunen efter udløb skulle tage stilling til endte fleks eller pension - kommunen må have tolket dette forkert !!?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Bibbi Se meddelelser
Medhold i stop af sygedagpenge. Sygedagpengeperioden skal yderligere kunne forlænges i op til 26 uger med virkning fra den 10 oktober 2009 på hvilket tidspunkt forlængelsen af sygedagpenge ophørte jf § 27 stk. 1 nr. 4. NÆvnet finder, at du ikke kunne opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vikår og dermed ikke kunne vende tilbage til det ordinære arebdjsmarked, men det endnu ikke var endeligt afklaret, om du ville være berettiget til fleksjob eller førtidspension.

Efter udløb af de 26 uger skal kommunen , jobcentret tage stilling til om du skal visiteres til et fleksjob eller tilkendes førtidspension.

Nævnet lææger vægt på at din arbejdsevne er nedsat i et omfang, der betyder, at du ikke vil kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

Din sag er behandlet i møde. Afgørelsen i din sag er truffet af et enigt nævn.

Dvs de fik 26 uger til at afslutte mig i regnede fra hvor de stoppede sygedagpengene, og jeg fik udbetalt sygedagpenge fra oktober 2009 til april 2010 med tilbagevirkende kraft.

Efter kommunen fik dette brev, fik jeg udbetalt sygedagpengene med tilbagevirkende kraft. Fik herefter et brev om stop af sygedagpenge, som min advokat sagde vi ikke kunne anke.

Men som jeg læser det I skriver, burde jeg have haft sygedagpenge i hele perioden.
De burde altså have ladt Bibbi overgå til ledighedsydelse i dec.2010 hvor §27 stk. 1 nr. 4 reelt udløb, dette uden at der reelt var foretaget nogle afklarende foranstaltninger herunder !!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 21-12-2011 kl. 14:53.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 15:22   #29
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
De burde altså have ladt Bibbi overgå til ledighedsydelse i dec.2010 hvor §27 stk. 1 nr. 4 reelt udløb, dette uden at der reelt var foretaget nogle afklarende foranstaltninger herunder !!?
Kommunen har jo mulighed for at afklare Bibbi yderligere ifht ftp mens hun er på ledighedsydelse.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-12-2011, 23:59   #30
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Kommunen har jo mulighed for at afklare Bibbi yderligere ifht ftp mens hun er på ledighedsydelse.
Ja naturligvis, men mange kommuner har stadig ikke fattet resultatet af §27 stk. nr. 4 = ftp. eller fleks, det er der hele misæren ligger begravet.

Dog er det meget interessant om hvorvidt kommunen har skrevet nogen specifik begrundelse til stop af sdp. i okt./ dec. 2010 efter forlængelsen iht. §27 stk. 1 nr. 4. Bibbi kan du se hvad de har skrevet der ? Sikkert noget med at du ikke er uarbejdsdygtig pga. egen sygdom, som ingen af os fatter, men ellers noget vi kan bruge til noget ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Pension eller ikke pension mimmi Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 13-02-2007 13:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension