K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-01-2012, 15:20   #1
odense
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
odense er ny på vejen
Pligter som flexjobber på lavt timetal?

Hvilke pligter har man ved tilkendelse af flexjob på ca. 8 timer om ugen?
Jeg spørger fordi, jeg har hørt at det vil være ret usædvanligt at kunne finde et job på dette timetal og er derfor bange for at det vil være en meget hård belastning for mig at skulle forsøge at indfri det måske umulige. Jeg vil selvfølgelig gerne bruge mine evner/færdigheder i det omfang helbredet tillader det, men er bange for hele tiden at være i "alarmberedskab", altså stå til rådighed uden at der er en plan, hvornår jeg skal søge job, til møder etc.

Så mere firkantet spurgt: står man til rådighed hver dag eller lægges der en plan for mødeaktivitet/ jobsøgning mv?
Og har man ret til ferie, når man går ledig som flexjobber? (udbetales nogen ydelse i bekræftende fald)?
Slutteligt, hvor længe kan man bibeholde ydelse som flexjobber uden arbejde?

Er der nogen der kan hjælpte her? Tak og god dag
odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 15:59   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Hvis du bor i en kommune, hvor de aktiver fra dag 1. skal du i aktivering 10 timer ugeligt (8 for dig) du skal selv søge job i herning komunne 2 om ugen du har ret til ferie, hvor meget lidt efter hvor længe du har gået sygemeldt dog mindst 14 dage det 1 år ellers 5 uger som alle andre.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 16:14   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ja du har ret til ferie ligesom alle andre - 5 uger, hvis du er på ledighedsydelse. Du skal melde ferie hos kommunen. (du får ydelsen fortsat samme ydelse i ferien, hvis det optjente er fra kommunen - f.eks. ikke optjente feriedage fra arbejdsplads.)
Du beholder din fleksjob så længe du opfylder betingelserne, da dette er en "varig" ordning, netop fordi din funktionsnedsættelse er så nedsat - og derfor er du fleksjobber - så den bevarer man jo. Den fratager de ikke bare sådan lige. Det er yderst sjældent (feks. kun ved særlige fejl i en sag feks. en der kun brækkede benet har fået fleksjob eller at man fra at have været meget syg og er lige pludselig blevet fuldstændig rask)

Ang. "pligter", så er det uanset om man er visiteret 8 timer eller 25 om ugen, at man skal stå til rådighed på arbejdsmarkedet. Så du skal selvfølgelig prøve selv at søge arbejde ligesom hvis du ikke var fleksjobber og arbejdsløs. (at gøre på eget initiativ kan være godt, da kommunen ikke altid kan finde et job til dig). De skal revurdere en ledig hver 12.-18. måned - her skal de bla. vurdere arbejdsevnen, og om der skal påbegyndes en førtidspensionssag eller ej. Mange bliver sendt ud i praktik for at blive arbejdsprøvet. Er man ledig i løbet af de første 12 måneder har man ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse/kursus. Dine skånehensyn SKAL overholdes, så hvis de finder på at presse dig op i timer end det du kan, så må du sige fra! Og få lægen med indover.

Du kan også selv søge førtidspension, hvor du bevarer ledighedsydelsen. Men det bør man nok gøre kun, hvis helbredet er forværret yderligere og lægen/speciallægen bakker op om tingene. Kan selvfølge se det må være eddermand svært at skulle finde et fleksjob på kun 8 timer ugentligt. Det burde nærmest hedde førtidspension og så tage et få timers job ved siden af, hvis man er heldig og kan det.

Tjek fleksjob pjecen under nyttige links her på K10 - her kan du læse meget mere om fleksjob regler...... på et godt og forståeligt sprog.

Sidst redigeret af curls; 23-01-2012 kl. 16:19.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 19:08   #4
odense
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
odense er ny på vejen
Tak for svarene.
Lidt det jeg frygtede......at jeg altid vil være til rådighed som ledig flexjobber. Så vil jeg faktisk håbe at jeg bliver aktiveret, da det vil betyde mere ro i min hverdag i forhold til min sygdom. Men dejligt at man har ret til at planlægge ferie.
odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2012, 22:06   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Som fleks'er bør du kende denne: http://www.clh.dk/?id=1474
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2012, 17:46   #6
odense
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2012
Indlæg: 22
Styrke: 13
odense er ny på vejen
Tak for tippet. Meget informativt link.
mvh
odense er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 07:28   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
De fleste der kommer i aktivering, syntes det er utrolig hårdt psysisk, selv vil jeg heller i div. arbejdsprøvninger for så skal man da ikke søge job man ikke kan få aligevel, der hopper min skruge helt af,
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
For lavt stofskifte - foredrag Mella Politik og Samfund 12 11-06-2013 15:04
angst/depri= lavt stofskifte.. Huldra Et godt link! 5 01-02-2011 08:11
Mytedræber. Danskernes sygefravær er lavt Stella Politik og Samfund 2 18-12-2008 13:32
dine rettigheder og pligter buster Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 4 12-07-2008 13:13
rettigheder og pligter annemette jensen Spørgsmål ang fleksjob 3 04-02-2007 20:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension