K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-12-2013, 20:15   #1
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen
KH/FPT samlev ER vist undtaget jv denne §??

aktiv loven paragraf 26 stk 2:
Der gælder nogle særlige beregningsregler for kontanthjælp til en person, hvis ægtefælle samtidig modtager en offentlig forsørgelsesydelse efter anden lovgivning (ex. pension eller SU) eller tilskud til pasning af egne børn efter servicelovens § 26 a, jf. § 26, stk. 2.

Den særlige beregningsregel i § 26, stk. 2 medfører, at der alene skal beregnes hjælp til kontanthjælpsægtefællen som til en enlig. D.v.s. at det alene er kontanthjælpssatsen til denne ægtefælle, der kan komme til udbetaling.


Umiddelbart er dette kun for ægtefolk men en masse skriver på fb det også gælder kærester.
så er spørgsmål: skal vi nu ud i et tvangsægteskab, eller HVOR står der dette også gælder samlevende.

Sidst redigeret af Tzari; 05-12-2013 kl. 20:18.
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-12-2013, 19:43   #2
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen
ingen der har bud på dette?
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 01:50   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tzari Se meddelelser
ingen der har bud på dette?
Jamen det er jo noget der er blevet sakset FRA loven, hvilket betyder, at du har postet et stykke der ikke rigtig passer - der er udeladt det vigtigste.....så det er sikkert fra den gamle lov.

For god orden skyld poster jeg det korrekte lovstykke.

§26 stk 2

§ 2. Enhver mand og kvinde har i forhold til det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle,sin samlever, jf. §§ 2 a og 2 b og sine børn under 18 år

Stk. 2. Ansvaret for at forsørge en ægtefælle ophører ved separation eller skilsmisse.Ansvaret for at forsørge en samlever, jf. §§ 2 a og 2 b, ophører, når en eller flere betingelser for at anses som samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b, ikke længere er tilstede

§ 2 a. Samlevende har pligt til at forsørge hinanden, hvis den ene eller begge ansøger om eller modtager uddannelses- eller kontanthjælp efter denne lov.

Stk. 3. Ud over de i stk. 2, nr. 1-3, nævnte tilfælde kan kommunen anse to personer for at være samlevende, når de har et samliv af ægteskabslignende karakter.



§ 2 c. Kommunen træffer afgørelse, om en ansøger og en sambo anses for samlevende efter §§ 2 a og 2 b.



Lovændringer

Indsat 1/1 2014 ved lov nr. 894 af 4/7 2013 (Reform af kontanthjælpssystemet, uddannelseshjælp for unge, aktivitetstillæg, gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende, ændrede rådighedskrav og sanktioner m.v.) § 1.


http://www.socialjura.dk/content-storage/love/aktivlov/

Håber det gav mere mening.

Sidst redigeret af Ninja; 07-12-2013 kl. 01:55.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 16:38   #4
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen
kan ikke finde det jeg citerede i det du linkede til er det så slettet? eller kan vi stadig slippe ved at blive gift ?

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...57752919,d.bGE fandt det herinde
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 17:24   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det jeg har linket til, er den lov der træder i kraft fra 2014.

Det du postede, er den gamle lov. Det findes ikke længere, og betyder derfor at det efter ny lov, er lige meget om i er gift eller samboende - reglerne er de samme. Så nej, man står ikke bedre som gift i dag - det var kun i den gamle lov, at der var særlige beregninger.

I dag bliver man - undskyld udtrykket - straffet! lige så snart man er kontanthjælpsmodtager, eller bor sammen med en kontanthjælpsmodtager.

Dog er der nogle satser for de over 30 årige, der ikke betyder så meget - dette hvis begge er kontanthjælpsmodtagere, og forsørger børn.

Man står kun godt, hvis man flytter langt væk fra en kontanthjælpsmodtager - eller den samboende kontanthjælpsmodtager, bliver registreret som enlig.

- værre roderi



PS

Det du har linket til - jeg fik lige åbnet den (langt om længe - programmet drillede), er jo den nuværende lov FØR 2014 ændringerne. Hvis du bemærker det, så er arket fra April 2013.
Du skal have fat i noget gældende fra 2014.

Sidst redigeret af Ninja; 07-12-2013 kl. 18:28.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 18:22   #6
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen

92. Hvis kun en af ægtefællerne er berettiget til hjælp efter § 11 (dvs. kun den ene har været ude for ændringer i sine forhold), og den anden ægtefælle modtager en offentlig forsørgelsesydelse, beregnes der ikke hjælp til denne ægtefælle. Det betyder, at der kun udmåles hjælp til den ægtefælle, der er berettiget til hjælp (kombinationsægtepar).

En offentlig forsørgelsesydelse er fx folkepension, førtidspension, SU, orlovsydelser efter lov om orlov, efterløn, overgangsydelse og den særlige hjælp til asylsøgere efter § 28.

Kommunen skal ikke beregne hjælp til den ægtefælle, som er under uddannelse, selvom den pågældende har opbrugt sin SU eller af formelle grunde ikke kan få SU, jf. § 12, stk. 2, som er omtalt under pkt. 55.

Hvis den ægtefælle, der modtager en offentlig forsørgelsesydelse, selv har været ude for ændringer i sine forhold, der berettiger til hjælp efter § 11, beregnes der hjælp til begge ægtefæller. Dette vil være tilfældet, hvis den pågældende modtager fx arbejdsløshedsdagpenge, revalideringsydelse eller sygedagpenge.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=87006

denne er IKKE ændret ergo burde vi vel være undtaget
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 18:37   #7
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du poster stadig den gamle lov - som du kan se er den fra mellem 2008 og frem til August 2013.

Du skal stadig nok nærmere Google på: Lovændringer og fx

1/1 2014 ved lov nr. 894 af 4/7 2013 (Reform af kontanthjælpssystemet, uddannelseshjælp for unge, aktivitetstillæg, gensidig forsørgelsespligt mellem samlevende, ændrede rådighedskrav og sanktioner m.v.) § 1.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 18:48   #8
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen
nej den fortolkning er der IKKE ændret i jf en jurist der gav denne videre.
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 18:50   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, den er nemlig IKKE ændret! Du skal finde den der ER ændret

Jeg kan kun finde de nye lovændringer her. Men der må da ligge mere derude....??

Lovændringen består jo i, at der ikke længere ER forskel mellem ægtefolk og samlevende!! De er i samme båd. Det er vist kun af skatte årsager der kan være en forskel....men det er jeg ikke engang sikker på.

Det juristen har sendt - er jo sådan som det altid har været.

Hvis du kigger i linket jeg sendte, kan du se at det du har postet står med sort. Og de ændringer jeg taler om, er skrevet ind i lovgivningen med rødt.



http://www.socialjura.dk/content-sto...tivlov/#c88689

Sidst redigeret af Ninja; 07-12-2013 kl. 19:02.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-12-2013, 18:52   #10
Tzari
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: vejle kommune
Indlæg: 209
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
Tzari er ny på vejen
Det der er den gældende ergo finder jeg ikke en der er ændret


VEJ nr 39 af 05/03/1998 Gældende
Offentliggørelsesdato: 20-03-1998
Beskæftigelsesministeriet
Tzari er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension