K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-03-2012, 10:33   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
hvordan får man gang i en sag igen????

jeg prøver at hjælpe min nabo, som kommunen har sendt i syltekrukken.
hun har været syg med smerter i ryg og lav stresstærskel i mange år.

hun er et energibundt og har svært ved at tage den med ro, og har derfor været igennem 3 uddannelsesforløb(2 revalidering, 1 su voksen),2 virksomhedspraktikker og 1 daghøjskole men kan ikke holde ret lang tid og går ned med stress igen og igen.

hun er 55 år og gift ,ægtefælle forsørget, er uden muligheder for økonomisk støtte, hun fik sygedagpenge efter revalidering, men de er nu stoppet og der er klaget. derefter fik hun su til en ny kort uddannelse men kunne ikke klare den hverken fysisk eller presset. alle de nemme løsninger er prøvet.

+hun har en kontakt med sagsbehandler på musvågevej, kbh
- der sker bare intet andet end tom snak
- sb siger at hun bare skal op i tid og ud og arbejde
- lægen kan ikke finde ud af hvorfor hun bliver stresset
- ryggen er nedslidt
- stressen er blevet det primære problem

hvordan får man gang i sagen igen?

jeg ved jo at en § 17 på det foreliggende virker, men den stopper jo også sagen igen og jeg tror ikke, at det er løsningen i dette tilfælde.
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2012, 11:01   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hun mangler noget seriøst papir på sin stress, og det skal nok komme fra en psykiater.

Måske kan hun få en almindelig henvisning fra sin læge, og på den måde ad bagvejen komme ind og få lidt mere papir på sin stress, der vejer lidt tungere..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2012, 11:10   #3
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Vil give Pip ret, samt foreslå, at din nabo beder om en arbejdsprøvning
på et REVA-lignende center, da de plejer at være gode til at afdække
personens ressourcer og begrænsninger.
Der er brug for at afklare arbejdsevnen, ellers er det svært at komme videre.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2012, 11:24   #4
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
tak, super hurtige svar, jeg iler ind til nabo med dem

jeg spekulerede allerede i §§, men I ser det mere klart :-)
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2012, 12:56   #5
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Helbreddet skal/bør udreddes før evt. arbejdsprøvning.

Måske er hun også pt. for sårbar til at gå i afklaring ved kommunen også helbredsmæssigt!? Så hellere, via egen læge, evt. blive henvist til en psykiater, der i første omgang kan hjælpe hende med det psykiske.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2012, 15:03   #6
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
tak for gode råd, hun har fået en tid hos lægen senere i dag.
det er svært at se på den måde hun stresser på, uden rigtig at kunne hjælpe.

I tror det er løgn, hun talte med sb( efter egen læge)og nu afslutter sb hendes sag.
hun blev samtidigt rådet til at lade sig skille så hun kunne søge kontanthjælp indtil hun fik et ordinært job!
eller i en virksomhedspraktik, uden betaling, og så håbe på en ansættelse, sådan gøres det i københavns kommune
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-03-2012, 17:18   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
så kan lægeoplysningerne alså ikke være særlig stærke
hverken med ryggen eller stresstærskel
alene lægeoplysninger som er stærke nok til fleks eller pension
tager mange år for de fleste.
for fleks er 50 procent tabt erhvervsevne og penison må du ikke have nogen form for erhvervsevne.

så der er kun en vej og det er nogle flere lægeoplysninger, især omkring stresstærskel

arbejdsprøvning er først relevant når alle behandlingsmuligheder er udtømte og det vurderes at der er stærkt funktionssnedsættelse

Sidst redigeret af MTVRV1; 21-03-2012 kl. 17:21.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2012, 01:40   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af østerbro Se meddelelser
I tror det er løgn, hun talte med sb( efter egen læge)og nu afslutter sb hendes sag.
hun blev samtidigt rådet til at lade sig skille så hun kunne søge kontanthjælp indtil hun fik et ordinært job!
eller i en virksomhedspraktik, uden betaling, og så håbe på en ansættelse, sådan gøres det i københavns kommune
Løgn næ det kræver ikke lang tid på k10 for ikke at blive overrasket over den udmelding....

Den afgørelse skal hun have på skrift, sammen med en klagevejledning, den mulighed benytter hun naturligvis

Du går ind under nyttige links, og finder aktindsigt formularen, printer den ud og giver til din nabo.
Så sætter hun sig ned og skriver et brev hvor hun kort citere den samtale hun har haft med SB (dejlig vane, det er dok, alt mundtligt kan ikke bevises, og derfor skal hun holde sig LANGT væk fra den kommunikationsform når det er muligt)
Nabo bør spørge ind til om xxx raskmelder nabo?? (får nabo ikke et klart svar skal nabo spørge igen og 2. gang KUN om det, og klage hvis nabo ikke får svar)
Og skrive at på baggrund af at xxx har varslet at nabo´s sygesag bliver stanset pr xx/xx-12 ønsker nabo at få aktindsigt. Nabo FORVENTER (der skal ikke bedes om det) udsættelse af sagen til en uge (eller 14 dage) efter modtagelse af aktindsigten, så nabo har en mulighed for at få set sagsakterne ordentligt i gennem og kommentere på hendes sag.

Hun vedlægger formularen med underskrift og aflevere den PERSONLIGT! hos en skankepave og forlanger at få underskrift på modtagelsen. (nægter pave skriver hun bare selv en note om at pave xxx nægter at underskrive for modtagelse, og dato og nabos navn, så plejer de at bløde op)

En SB´er kan IKKE raskmelde en borger, det er altså kun en læge der kan det, er svaret at SB har raskmeldt nabo går nabo til hendes læge og beder om at blive sygemeldt på ny, og så skulle den ged gerne være barberet.
Det betyder ikke at nabo så kan modtage sygedagpenge, men det betyder at sagen stadig skal behandles som en syge-sag også i KHJ systemet.

Inden mangler kommunen en masse lægelige dokumenter, eller også er noget helt galt, læs som allerede er sagt, dokumenterne er inden ikke klare nok, eller ikke stærke nok, samtidig er nabo jo altså ikke afklaret lægeligt, og sagen kommer bare ikke rigtigt videre før nabo er det.

Men det er nemmere at se i sagsakterne, hvad der er galt, og det vil være en god ide for nabo at kontakte borgerrådgiveren, gerne lige efter modtagelse af aktindsigten, måske der er hjælp at hente *ss*

Mangler der lægelige dokumenter (hvilket er meget tænkeligt) ligger der er KÆMPE arbejde forude for din nabo, for de skal hentes hjem og AFLEVERES! ved kommunen.

Er man på ægtefældeforsørgelse (KHJ) kræver det ben i næsen og tålmodighed, for kommunen har absolut ingen interesse i at kaste penge efter en afklaring det er jo dyrt (gør de ingen ting er det gratis) så man skal selv være på dupperne og konstant gøre opmærksom på sig selv og sin sag (på en god måde naturligvis) insistere på at få af vide hvad man skal gøre nu (næste skridt) for at komme videre med ens sag, hvad mangler? og bruge muligheden for at søge om, fx søge om en arbejdsprøvning og anke afslaget, søge om merudgifter søge om..... jamen alt der siger her er jeg og jeg forsvinder ikke før jeg er havnet på den rette hylde, og har fået den hjælp jeg som borger har ret til.

Der med skal Nabo også gøre sig klart at rette hylde godt kan være det normale arbejdsmarked, men det ændrer ikke på at kommunen bør vejlede om at nabo skal have ALT lægeligt afklaret, og have lægeligt hjælp til de ting før der kan tages stilling til hvor nabo hører til.

Altså det kunne jo være nabo får den rigtige diagnose, og derfor får den rette hjælp lægeligt og der ved kan varetage et ganske alm job evt med §56 støtte, det vides jo ikke med sikkerhed før lægerne har haft ordentligt fat i nabo, og ud fra din beskrivelse af nabo er det altså en psykiater der skal til.

Det er langt fra sikker at egen læge vil henvise til en psykiater, men næste gang nabo brænder sammen ringer du eller hendes mand til psyk-skadestue og så tager I ind og får en snak med dem, udtrykker bekymring for manglende hjælp fra egen læge, vurdere psyk-skadestue at der skal mere hjælp til får egen læge en bemærkning om det, og den plejer de fleste læger at følge, vil lægen stadig ikke er det vist tid til at skifte.

Sådan kom jeg selv i gang, selvmordsforsøg blev IKKE taget alvorligt af min læge, psyk-skadestue mente jeg skulle have en ordentlig udredning og henvises til psyk-sygehus det skrev de til egen læge, og vupti 2½ måned senere sad jeg ved en psykiater....Jeg var gået fra at lægen værgen ville tro på mig, min mand eller min mor, til at være en hastesag, normalt var hastesager på det tidspunkt 4-5 måneder under vejs, men fordi jeg havde fra psyk-skadestue også, blev jeg hevet ind meget før, det var kun et plus for ventetiden.

Lige på falderebet bør nabo se på borderliner og ADHD (og beslægtede til dem) din beskrivelse siger mig at vi skal i den retning, i sære den sidste lyder sandsynlig... måske en stres test fra nettet kan få nabo´s læge til at agere??
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2012, 09:26   #9
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
nabo brød tudende sammen i går, så hun er nok ikke klar til afprøvninger.
Tal LUM- din handleplan er klar.
(jeg er kampklar)
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-03-2012, 12:05   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Super sejt at nabo har en der kan og vil tage kampen, måske det oven i vil give et bedre resultat sagsmæssigt, for du er ikke personligt involveret på samme måde, så ser man gerne tingene i et andet lys (det er et af de områder jeg har haft meget glæde af k10) skulderklap til dig *ss*

Men du og nabo´s mand er altså nød til at holde fast i at nabo skal til en psykiater og det er i en hvis fart, helst ikke psykolog, men dog kan en psykolog være et sted at starte i en fart, for nabo har det tydelig vis ikke særlig godt og har brug for 1.hjælp til hovedet, men lad det KUN være en her og nu nødløsning til nabo kan få en tid ved en psykiater.

Jeg kan fuldt ud sætte mig ind i at nabo lige NU ikke kan overskue arbejdsprøvning, jeg tror altså heller ikke det er det rigtige at gå efter, når nu det lægelige meget langt fra er på plads.

Som ADHD´er ved jeg hvad det vil sige at være evigt stresset, og ved hvor lidt der skal til at vælte læsset, og bare tanken om arbejdsprøvning når man ligger ned med stres, vil kunne vælte selv den største elefant om kuld. (bin ther done that)

Nabo skal holde op med at tro nabo skal nå en hel masse, i stedet for at se på hvad nabo ikke når så se på det nabo når.
Jeg selv har KÆMPE! glæde af at afsætte dobbelt tid til de ting jeg skal nå, for så har jeg tid til at holde ro på, min gemal sys jeg er tosset, men kan samtidig godt se at hvis jeg ikke gør det går det simpelthen galt fordi jeg så stresser langt mere end godt er, samtidig bliver jeg en sur utilnærmelig "bidende" K-ÆLLING som absolut ikke er rat at være i nærheden af, næste stadie er at jeg sætter mig tudende ned, nu kan jeg bare ikke mere (det eneste der virker på det er at gå i seng, og så sover jeg gerne en 16 20 timer i streg) så giv du roligt det råd videre til nabo, afsæt dobbelt tid, se IKKE påp det du ikke når, men på det du så når, det er så dejlig en succes når man så når mere end man først regnede med at man havde tid til (og det vil være sundt for nabo )
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Madam Uden for rækkevidde igen igen Webmaster Politik og Samfund 9 04-02-2013 13:49
har måtte aflyse igen igen (lidt klynk) ace dk Din historie 8 26-06-2010 21:53
Borgere med handikap snydt i årevis (København igen-igen) Morgause Politik og Samfund 1 07-09-2009 09:45
Vejledning om hvordan man bedst kommer i gang med sin sag Pyt Den nyttige viden vi alle har 6 10-10-2008 13:27




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension