K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-07-2010, 06:58   #21
MorWettendorff
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 21-10 2009
Lokation: Fredericia, men oprindelig fynbo
Alder: 51
Indlæg: 355
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
MorWettendorff er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af frupia1 Se meddelelser
over folk der snyder.

Hvad med de syge der går fra sygedagpenge til kontanthjælp og som ikke kan få en kr ? Der er der altså sørgelig mange eksempler på herinde.

Eller som rammer kontanthjælps loftet hvor man så virkelig ikke har nok penge.

Jeg har ALDRIG snydt- men jeg forstår sku godt at der er nogen der kan være NØD til det
kan måske godt nok forstå at nogle gør det, men nej aligevel ikke, for dem der så gør det, er jo skyld i at os som ikke gør det, bliver mistænkelig gjort i hovede og røv så nej har har faktisk ingen forståelse for det
MorWettendorff er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 09:09   #22
frupia1
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 03-05 2009
Indlæg: 270
Styrke: 16
frupia1 er ny på vejen
Tingene er jo ikke sort-hvide

Jeg har ingen forståelse for dem der snyder for at få råd til noget ekstra-men jeg kunne selv snyde hvis det gjalt om at mætte mine børn.

Jeg forstår også den tyske mor der får år siden dræbte hendes lille piges sex morder-selvom det var ulovligt.

Og jeg forstår også den mand der bankede en anden mand som havde befamlet hans datter-selvom det er ulovligt.

og jeg forstår altså også at nogle forældre kan være så dårligt stillede at de ser sig nødsaget til at snyde for at få penge nok til mad.

Man ser herinde at folk der søger ekstraydelse får afslag fordi kommunen siger de kan spare op af et rådighedsbeløb på 2200 kr om måneden- og hvor evt afdrag på lån også skal tages ud af rådighedsbeløbet.

Hvis man behandlede folk ordentligt og rent faktisk sørgede for at give offentlige ydelser der kan leves for (det kan man altså ikke på kontanthjælp efter 6 måneder) så ville det mindske snyderiet.
frupia1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 09:29   #23
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg synes i forvejen at man som indkommet i systemet, bliver mistænkeligtgjordt, hele vejen igennem, (mere eller mindre).

har man sygdomme/handicap, som ikke ses med det blotte øje, er mistanken værre.

Alt denne kontrolvirksomhed, eller trudsel på dette, gør efter min mening bare situationen værre for de der er kommet i systemets hænder.

Se bare på Andersines eks. det er da et eks på hvordan det virker selvforstærkende.
Også i befolkningens opfattelse af de syge/handicappede.

Mange sygdomme/handicaps er jo udsat for mistænkeliggørelse, også for grådighed af ydelser, ligesom der bliver sat spørgsmålstegn ved om det virkelig er nødvendigt for den syge/handicappede at få pålydende ydelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 09:53   #24
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Forstår så udmærket at man gerne vil snydere til livs - man har det søreme også som frupia -
Jeg forstår så udmærket at man kan blive drevet derud i desperation - og jeg synes at den kommunale forståelse for mennesker - kan ligge på et meget meget lille sted - de har slet ingen plads til individualitet - og må også sige at har man en lidelse - der ikke lige passer i håndbogen - ja, så træffer de den afgørelse at så har du den IKKE og du vil bare snyde systemet!
Sikke en gang bavl! Jeg tror da helt sikkert at der er folk der snyder - men tager man nu en hvor lægerne er 100% bag vedkommende - så må der jo være noget om snakken,ikk?

Jeg tænkte i går da jeg så at de ansætter flere og flere vagtværn på kommunekontorene, at behandlede man nu de mennesker pænt der kommer der, så var dette ikke et behov.

Men i dag gør man det stik modsatte - man starter egentlig med at betvivle folk man starter med at nedgøre folk - man starter med at ignorer folk... Ikke et godt udgangspunkt for samtale og evt. hjælp...........
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 10:00   #25
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Nu skal man jo lige huske, at det ikke er ALLE, der udsættes for en dårlig behandling. Vi hører bare som altid mest om det dårlige. I mange tilfælde kan det jo også være lovgivningen, der gør, at en borger for et afslag på det ene eller det andet, det er jo ikke nødvendigvis den enkelte sagsbehandler der gør noget forkert. Så jeg synes også, det er forkert at sige, at hvis man bare behandlede folk ordentligt, så var der ikke behov for vagter.

Men det er jo stadig ikke et forsvar for snyd. Der er også mange, der står opført som enlige mødre, selvom de har en samlever osv.
Jeg siger ikke det er i orden, men jeg kan godt FORSTÅ, hvis man kan føle sig drevet ud i at skaffe nogle penge, men jeg kan også godt FORSTÅ, at kommunen er nødt til at kontrollere, så det ikke bare bliver et stort tag-selv-bord.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 10:12   #26
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
jamen gh er da helt enig - man skal da ikke snyde sig til penge man ikke har ret til - kunne ikke være mere enig!

Jeg ved også godt at der er folk der behandles ordentligt - men indlægget startede egentlig fordi jeg var ked af at høre at det 1. er nødvendigt
og 2. er ked af at være mistænkeliggjort - bare fordi jeg er syg (arbejdsskade) - egentlig kan man sige at jeg er havnet her - fordi jeg var for ansvarsfuld overfor min arbejdsgiver - men glemte mig selv.
Det gør at i dag er jeg en der pr. automatik mistænkeliggøres og behandles som en kriminel.

Vedr. lovgivningen - så kan kommuner - efter mit indtryk - lægge det i den de selv ønsker - de har lov at fortolke - desværre - som vi kan se herinde - er der mange der fortolker til den "forkerte" side.
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2010, 10:28   #27
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
tror vi alle sammen føler os mistænkt i systemet, uanset hvad vores lægepapir fortæller
desværre en konsekvens hvordan systemet er bygget op

du skal bevise du er syg og ikke kan arbejde
kommunen skal modbevise denne påstand og sende dig i arbejde så hurtig som muligt.

en kommune skal desværre ikke hjælpe en syg. Det er min erfaring i gennem mit forløb
uanset jeg har alle læge papir der siger jeg ikke kan arbejde og en arbejdsprøvning med samme konklusion.
men har følt hele vejen igennem en mistanke(er man nu også syg)
har aldrig hørt noget eller noget på skift, det ligger bare i luften
den tanke har vi nok alle sammen her på K10

Sidst redigeret af MTVRV1; 15-07-2010 kl. 10:39.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2010, 00:37   #28
Mims
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2010
Lokation: Brønderslev
Indlæg: 2
Styrke: 0
Mims er ny på vejen
Thumbs down

Hej er ny her men faldt over denne tråd som jag bare måtte kommentere.

Socialt bedrageri er ikke i orden, det er vores allesammens penge det berører, nu er det ikke sådan at jeg går og melder alle som jeg ved laver den slags ting, for så havde jeg ikke tid til andet, det foregår overalt i alle samfundslag.
Men nu er situationen den at jeg vi er 3 husstande som har anmeldt en enlig forsørger med 3 børn for bedrageri, vedkommende er sammen med tidligere ægtefælle hver dag og ovenikøbet på ferier sammen. Det hele kom i gang da vedkommende nærmest pralede af bedrageriet, og påstod at det kunne andre bare blande sig uden om og kommunen kunne ikke røre vedkommende, vi har nu "3 husstande" kontaktet borgerservice adskillige gange uden held, herefter kontaktede vi vores borgmester med alle relevante oplysninger og der er stadig intet sket i den sag "ærgeligt"
Med hensyn til oplysnings pligt tror jeg nok de fleste sosu osv er bedøvende ligeglade, kan oplyse at vedkommendes gode nabo er socialrådgiver ansat i jobcenter, og mener bestemt at de har meldepligt, ikke destomindre er selvsamme socialrådgiver med til at servere til familiære sammenkomster hos vedkommende hvor både anmeldte og ex'ens familie er til stede, så er det man tænker, hvor er rets sikkerheden blevet af, nu skal man bare kende en socialrådgiver eller have en som nabo så ved man hvad man skal fortælle på kommunen når man bliver indkaldt til samtale, og det værste er at nu mener vedkommende at det er vi andre som er på den forkerte side af loven, jeg kunne blive ved, syntes bare lige jeg trænkte til lidt luft, for socialt bedrageri er ikke i orden,.
kh mims
Mims er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2010, 07:37   #29
Heart2breake
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2010
Indlæg: 60
Styrke: 15
Heart2breake er ny på vejen
hej

Ja vi skal ikke snyde og vi skal heller ikke snydes af det offentlige. Men det sidste er ikke noget der gives bøder for eller er kriminelt, det er da tankevækkende og uretfærdigt.

Forsikringsselskaber har også ansat folk til at opsnappe snyd og bedrageri, og det tjener det også stort på, igen det er vel ok.

Jeg har en i familien som er ansat i omtalte stilling på en kommune, de er tre til en lille kommune og deres løn kan snildt betale sig selv hjem mange gange. Så det er vel i orden de findes.

Det der overraskede mig mest, er hvor mange henvendelser de får daglig fra borgere der anmeldte snyd og bedrageri, at tolerancen er blevet meget lille hos borgere, og derfor er antallet af anmeldelser stigende.

Og det er ikke fordi vi skal snyde og det måske er oplagt at anmelde det, når folk ligefrem praler med det, det har jeg hørt fra den ansatte også ofte er tilfældet. Men som lovgivningen er i dag og de offentlige ydelser er som de er, så er det svært økonomisk at være enlig mor, på kontanthjælp eller FP eller lignede, ikke for at sige jeg synes det er i orden, men forståeligt at folk bliver desperate.

Det chokerede mig også at personer der var FP. blev meget mistænkeliggjort af andre borgere, hvis man ikke ser syg ud, hvis man ikke kan se årsagen til at man er førtidspensioneret. At borgere let tolker det at man stadig kan foretage sig noget i det offentlige rum, handle, ordne lidt have, gå ture, biffen osv., som at man bare går og nasser på det offentliges regning, det var også den sagsbehandlerens holdning.

Men det ironiske er jo at hvem ved sine 'fulde fem' ville med vilje og som snyd lade sig førtidspensionere til den ydelse man får? Og ligeledes hvem ville lade sig udsætte frivilligt for at skulle igennem helle 'møllen' i systemet med alt det indebærer for at nå der til? Her tænker jeg f.eks. på den stress, mistænkeliggørelse, væsentlig mindre indtægt eller måske ingen indtægt, arbejdsprøvninger, udkrængning af sine mest personlige forhold - intet er for helligt, utallige undersøgelser, fejlfortolkninger osv. Jeg kender ikke én jeg ville tænke der frivilligt og uden grund ville lade sig gennemgå alt det uden de var nødsaget til det, fordi de ikke kan arbejde.

Jeg tror der altid er en god grund til at mennesker gør som de gør og huske vi aldrig kan vide hvordan tingene i virkeligheden er for andre mennesker.

Kh G
Heart2breake er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2010, 09:04   #30
Bassemanden
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-05 2010
Indlæg: 200
Styrke: 14
Bassemanden er ny på vejen
Alle regler skal og må overholdes, og det gælder begge veje både for borger og kommune! Ellers er det jo at vi får et samfund der til stor forveksling ligner det vi har idag. Se bare den aktion der var i cph lufthavn på et fly der skulle til Tyrkiet, de tog 3 kontanthjælpsmodtagere der havde en formue på genst. 30.000 kr og en lille fam. hvor den ene var fp'er og den anden på sygedagpenge, de havde cash 325.000 kr. hmm vildt og usmageligt, og det finder sikkert sted hver dag og så føler jeg mig til grin og forstår hvorfor jeg og andre alm. blåøjet borgere bliver behandlet som var vi de største kriminelle svindlere og løgnere!!! bare fordi vi desværre er blevet en del af systemet.. (Og med blåøjet mener jeg godtroende)

Så nej hav altid rene linier med din sagsbehandler,,,,, ellers kan du ej heller forlange det den anden vej, og jeg mener der burde slåes hårdere ned, kender mange der omgåes loven og derved får ekstra penge hver måned, agere at de er skilt har derved to boliger betalt af kommunen, osv taxa ordning til deres ene barn (der er over 15 år, og vist har et adfærdsproblem) og de begge fp'er, og har selv bil.. de sammen i døgndrift, men fordi de reelt har hver deres bolig, må de gerne spise sammen osv, så manden han kommer hver dag med sin kuffert, og går igen hver morgen kl 7 med sin lille kuffert! så det fuldt lovligt.. og det vel at mærke rækkehuse de har. det er jo ren kassetænkning bare på den anden side af bordet.. så pga. sådan mennesker er kommunerne også tvunget til at lave kassetænkning. Havde disse udskud af 'lovlige' svindlere ikke fundet sted havde der været de flere penge i kommune kassen og derved ville kommunerne heller ikke have været så presset.

Sidst redigeret af Bassemanden; 16-07-2010 kl. 09:08.
Bassemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Eksperter tror ikke på aftale om 13.500 fleksjob Webmaster K10 Nyheder 0 13-11-2012 03:40
Minister tror ikke på flere unge i job, hvis kontakthjælpen sænkes Webmaster K10 Nyheder 0 06-08-2012 13:10
Man tror næsten ikke sine ører!! kalona Spørgsmål ang fleksjob 1 16-11-2010 15:41
Tror min trold70 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 30-11-2009 23:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension