K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Se afstemningsresultater: Er der for mange forhindringer for studerende ??
Ja alt for mange. Det er jo nærmest umuligt. 3 23,08%
Ja der er en del. 4 30,77%
Nej, for dengang jeg var ung... 2 15,38%
Bliv klippet og få et job. 4 30,77%
Afstemning med flere valgmuligheder Stemmere: 13. Du kan ikke stemme i denne afstemning

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-06-2012, 20:59   #1
TheKiwiGrape
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-06 2012
Lokation: Odense
Alder: 37
Indlæg: 1
Styrke: 0
TheKiwiGrape er ny på vejen
Angry Studerende tabt på gulvet.

Hej.
Vi er to piger som er så heldige at ende i den situation som hedder "mellem uddannelser".
Problemet ligger i at vi stopper på uddannelse her den 29 juni.
Dog kan vi først på den nye nu her i august.
Dvs. juni får vi SU og august får vi SU.
Men hvad så med juli ??
Vi startede med at få af vide at vores vejleder at det ikke ville være et problem da vi også ville få SU i juli, men her i sidste uge blev det lavet om så nu får vi intet.
Vi snakkede med SU styrelsen og de siger at når vi ikke er tilmeldt en uddannelse som kører i juli er vi ikke berettiget. Klart nok.
Så går vi selvfølgelig på kommunen og søger kontanthjælp. Der siger de: Jamen når man er mellem uddannelser er man ikke berettiget til kontanthjælp. Du kan søge enkeltydelse men afgørelsen vil læne sig op af kontanthjælpens svar som er "du er ikke berettiget".
- Jamen hvad så med husleje og regninger ??
Kommunen svarer: Ring til din udlejer og sig det som det er, nogle udlejere vil accepterer det og andre vil ikke. Det er det bedste vi kan gøre.

Når vi søger alle andre steder (og ringer til andre dele af kommunen) er svaret det samme: Hold op med at tud og få dig et job.

De siger også at vi siger at vi skulle have sparet op (vores forløb varede 5mdr.) så det er jo ikke en uforudset udgift.
Men eftersom vi er blevet fejlinformeret er der dog 3% chance for at vi får medhold i enkeltydelse.

Hvad gør vi ?? Hvem går vi til og hvordan overlever vi de næste par måneder ??

Vi føler os godt og grundigt tabt på gulvet af systemet. SU giver i forvejen ikke ret meget men når man så pludselig skal undværer så er det altså ikke helt nemt at være studerende i dagens Danmark.
Alle de steder vi har henvendt os siger de at det er noget de har set mange gange før.

Vi er begge fast besluttede på at få en uddannelse så vi kan få et ordenligt job men det skal ikke være på bekostning af at ende som hjemløs hver gang vi skal skifte uddannelsesforløb.

Så på vegne af alle studerende mellem uddannelser. Hvad gør vi ??

Venlig Hilsen Amanda og Natascha.
TheKiwiGrape er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 21:19   #2
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ja det kan godt være svært at få tingene til at løbe rundt..jeg synes næsten det værste er at i mere el.mindre er blevet løjet for..det er ikke fair..

men det blir vist endnu værrere med su-en i fremtiden..det ku jeg forstå i weekenden..i skal være hurtigere færdig,må ikke ha fjumreår og skal låne til det sidste års su..hvis visse får deres vilje..
jeg synes vi har et enestående system i su og det skal bevares som det er nu og gerne i mellem 2 forløb..for det er jo i og for sig ikke den studerens skyld at i skal springe over juli..


stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 21:36   #3
PiaTT
Hvor skulle jeg ellers være
 
PiaTTs avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Lokation: Vestjylland
Alder: 50
Indlæg: 151
Styrke: 13
PiaTT er ny på vejen
Tror nu mange af os har prøvet noget ligende, da vi var studerende, har selv prøvet det flere gange imellem uddannelser, så det dog ikke som noget problem, var på det tidspunkt sund og rask, og sommerjobs var der mange af, tror også der er mulighed for sæson arbejde idag, har en niece som plukker ærter og jordbær, en anden skal arbejde i kiosk, restaurant osv.

Skal ikke forståes, som en nedgørelse af jeres problem, men kan høre på de unge i min familie, at de alle arbejder en del af sommeren for at få økonomien til at hænge sammen.
PiaTT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 21:50   #4
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Nu ved jeg ikke hvilken indtægt i havde før SU, for havde i en indtægt der som var bagudlønnet så fik i nemlig dobbelt indtægt i det SU er forudbetalt, det er denne ene lønning der skal gemmes til man stopper. Det glemmer mange. Men havde i ingen indtægt før SU var der jo selvfølgelig ikke noget at gemme af.

I kan altså godt søge overlevelseshjælp når i stopper uddannelsen, beløbet er meget lavt men bedre end ingenting, mener at jeg fik 4000 kr som forsørger.
__________________
Godkendt til fleksjob pr 1/4 - 2012 efter 8 års kamp.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 22:10   #5
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Angry

Citat:
Oprindeligt indsendt af supersus Se meddelelser
Nu ved jeg ikke hvilken indtægt i havde før SU, for havde i en indtægt der som var bagudlønnet så fik i nemlig dobbelt indtægt i det SU er forudbetalt, det er denne ene lønning der skal gemmes til man stopper. Det glemmer mange. Men havde i ingen indtægt før SU var der jo selvfølgelig ikke noget at gemme af.

I kan altså godt søge overlevelseshjælp når i stopper uddannelsen, beløbet er meget lavt men bedre end ingenting, mener at jeg fik 4000 kr som forsørger.
Jeg er målløs! Det er muligt, at det forholder sig som ovenstående, men hvorfor pokker informerer man ikke de unge mennesker om betingelserne fra starten?

Syntes, det er grotesk, at man igen, igen skal straffes økonomisk, fordi man prøver at leve op til regeringens forventninger om uddannelse i DK.
Det er altså ikke dig SuperSus, jeg skælder ud, det er sgu systemet.

Har aldrig kendt magen, spørge udlejer, om han kan vente med husleje til måneden efter.

Vor Herre til hest, så er der jo to huslejer i samme måned. Hvad skal de unge piger spise? Skal de så skralde hele den måned?

Forbandet svineri.
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2012, 23:19   #6
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Altså - nu kan det godt være jeg er en skrappe dulle !

men helt ærligt - I har modtaget SU i 5 mdr - direkte ind på kontoen... Har I slet ikke læst jeres støttemeddelelse? der står tydeligt både en start dato og en slut dato. Og på SU styrelsens hjemmeside står der også meget tydeligt at man ikke kan få SU hvis man ikke er i gang med en uddannelse!

Ja gu fand.. er det synd for jer - og det mener jeg faktisk - for det er godt nok en dum situation i står i.

I skriver, at så vil det jo være sådan hver gang i skifter uddannelse??? øøøhhh det sker når man skifter fra feks 10 kl på VUC til HF/gymnasium og igen når man er færdig med HF/gymnasium (altså afslutter ungdomsuddannelse) og så går videre.

Men derudover burde det vist ikke ske?

En mulig løsning for jer kunne være at tage SU -lån. Hvis I ikke har taget SU-lån i de her fem md, kan I gå ind på SU-styrelsens side og ansøge om det - også for de fem mdr der ER gået. Og det vil I så kunne leve af i Juli md. Mulighed???

Ellers vil banken måske låne jer den SU i mangler nu ? evt forældre? eller andre?

Håber I finder en brugbar løsning og øv pokkers irriterende for jer.
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 01:41   #7
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg tror ikke alle sidder og studerer alle papiere grundig der kommer ind af døren - kender i andre ikke det - helt ærligt..

jeg tænker f.eks hvis man tegner en forsikring - ja sidder man så og læser alt igennem og så det med småt...det har jeg ikke gjort og vil sikkert først gøre det når jeg havde brug for det..

sådan er det vel også med de unge her..tror slet ikke de har tænkt over det og nu kommer det som et chok..

når jeg samlignede m.forsikring er det kun fordi jeg ikke kender su...

men jeg har virkelig ondt af dem..vi har 2 huse vi udlejer og jeg ville nok blive lidt lang i hovedet - hvis en af dem kom og sagde at kommunen har sagt at de pga pengemangel gerne vil ha udsat huslejen......hallo

og som en skriver 2 huslejer på 1 mdr er altså meget på en su..

så er der en anden der er lidt efter dem,og ja de burde måske ha gemt nogen - men gemme hvad...vi på ftp synes vi er fattige og ikke har for meget -- enig..ja så tænk på dem..de har mange af de samme udgifter og skal måske købe bøger osv..
det er da ikke let..og ja de ku måske få et job i juli og alt er godt - men man må lige huske,at der ikke er så mange jobs som der har været og lidt ferie skal de vel også have..de er da ikke robotter.

alt ære og respekt for dem der kan og vil læse..jeg synes vi skal passe godt på vores unge og jeg håber de ku få lidt den ene mdr...så livet kommer til at se lidt lysere ud

kæmpe kram herfra til jer aktive - fremtidens unge

stribe ftp
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 10:11   #8
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Super,super godt tænkt, følt og skrevet Stribe. Su´folket har skisme da ingen penge i forvejen.

Den der med, at tage SU-lån, det gør man altså kun, hvis det er en videregårende uddannelse, man er igang med.

Ikke alle studerende, har det nødvendige overskud til løbende indtjening ved siden af studierne.
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 10:35   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Uha, et lidt anderledes spørgsmål for en side der kun omhandler fleksjob og Førtidspension

Min søn fik SU sidste år - udeboende satsen, men der var SÅ meget koks med det SU, at han i år helt har droppet SU'en og istedet bare arbejder ved siden af studierne, så den mulighed er der også.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2012, 10:53   #10
Pedro
Skal snart betale husleje på K10
 
Pedros avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 66
Indlæg: 704
Styrke: 14
Pedro er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Uha, et lidt anderledes spørgsmål for en side der kun omhandler fleksjob og Førtidspension

Min søn fik SU sidste år - udeboende satsen, men der var SÅ meget koks med det SU, at han i år helt har droppet SU'en og istedet bare arbejder ved siden af studierne, så den mulighed er der også.
Skal vi ikke bare antage, at De unge studerende, har hørt så meget godt om K10, og alle de gode råd der plejer at følge i kølvandet på de fleste spørgsmål, at De helt har overset at siden er beregnet til "os".
Pedro er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Studerende på førtidspension? SneaH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 26 19-01-2012 18:46
Jeg tabte kæben på gulvet! Rikke H Alt det andet 13 06-04-2008 14:02
Handicappede Studerende & Kandidater zuza Et godt link! 0 26-03-2008 13:14
Fleksjob-aftaler ryger på gulvet gittedl Politik og Samfund 1 27-09-2007 19:08




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension