K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-01-2009, 15:13   #1
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Smile Kontanthjælp...

Er blevet så heldig, at jeg skal søge kontanthjælp.. Har lige et spørgsmål, syntes engang at jeg har hørt, at man skal trække ægtefællens am-bidrag fra, når man beregner ægtefællens indtægt?? Mon dette er rigtigt eller?? Jo ikke særlig meget man må tjene før kassen er lukket...

Og så lige mit sure opstød.. Kan det være rigtigt, at man ikke må deltage i noget kursus eller lignende fra Jobcenterene, hvis man er ikke forsørget fra det offenlige, men stadig er "arbejdsløs"... Syntes, snart det er grotesk.. Havde jeg aldrig troet om et velfærdssamfund..

Er selv meget tæt på at opgive det hele og starte forfra uden deres hjælp.. De ønsker jo åbentbart ikke at hjælpe en..

Og forresten godt nytår til alle herinde
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2009, 16:06   #2
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Verden....

....er af lave, eller i det mindste Danmark.

Og i dronningens nytårstale var der en da en henvisning til os allesammen om at være taknemmelige, for de smuler vi får eller i nogle tilfælde ikke får.

Til Magrethes forsvar skal dog siges at hun får udleveret et oplæg fra Statsministeren om hvad talen skal indeholde, efter at hun så har skrevet talen sendes videre til statsministenrens sekretariat, og gennemgåes og passes til.

Som udgangspunkt kan man sige at det er en tale fra regeringen der flyder ud af munden på Margrethe, sørgeligt men sandt.

Og talen som sådan var en direkte modarbejdelse af vores sag og vil ikke hjælpe os meget.

Men jeg håber ikke det stemmer det du her fortæller, men med de konstante chok man får vedr. hvordan tingene (ikke) hænger sammen i Danmark mere, ja så ville jeg ikke undre mig.

Mvh. &

Hrefna
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-01-2009, 16:28   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Den med am bidraget kan jeg ikke huske men det kan man vel finde ud af....

Derimod ved jeg at jeg har fået oplyst da jeg selv var ægtefælle forsørget (selvvalgt ) at når den tid kom hvor jeg skulle tilbage til arbejdsmarkedet skulle jeg melde mig arbejdsløs og i det øjeblik jeg gjorde det havde jeg alle de samme rettigheder og pligter som alle andre...

Det er jo ikke sådan at du er ude af systemet fordi du ikke er berettiget til kontanthjælp
  Besvar med citat
Gammel 07-01-2009, 09:06   #4
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
Spg. ang. søgning af kontanthjælp

Mon her er nogen, som har prøvet at søge kontanthjælp, selvom de er gift??
Har søgt kontanthjælp, og fået et brev hvor der står, at jeg er bevilliget kontanthjælp og aktivering. Beøbet svarer til en enlig uden forsøgerpligt... Der står så, at der ingen udbetaling sker, før jeg har afleveret ægtefælles lønseddel for januar måned.. Kan altså ikke blive klog på, om jeg så får kontanthjælp eller om de kan sige, at du ingenting får.. Har afleveret 3 måneders lønseddeler for både mig og min ægtefælle...
Har fra Jobcenteret fået et brev om et afklaringsmøde d. 22 januar, som man kun skal møde op til, hvis man får bevilliget kontanthjælp.. Damen siger, at jeg skal møde op.. Men jo ikke sikkert, at jeg får kontanthjælp, som jeg har forstået det..

Lige en ting til... Skal man rykke, hvis man ikke får sin aktindsigt inden 10 dage??

Godt nytår til alle.
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2009, 12:02   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
jo da, det har vi -eller rettere min mand

Hm, du spør om du så får kontanthjælp eller ej, ja, det er det store spørgsmål.
Vil lige starte m at sige at når man er gift har man også gensidig forsørgelsespligt.
Om man er enig eller ej(i min verden en oldnordisk ordning)

Álfa og omega i dette er om du/i kan bevise at i intet ejer(udover 20.000kr) for at opnå kontanthjælp.

I vores tilfælde skulle vi aflevere bevis på at vores surt sammensparede pension ikke kunne hæves før vi gik på folkepension eller kun hvis vi blev førtidspensionister.
Den kontrakt vi i tidernes morgen underskrev i banken afleverede vi i kopi til kommunen og så skulle man jo så forholde sig til hvor stor kontanthjælpen blev når jeg nu også var førtidspensionist(gamle ordning).

Har i fx hus, kan de også forlange at -hvis i har en friværdi- at denne bliver realiseret. Dvs i skal prøve at få et lån i huset og disse skal i så "spise" op først inden man får kontanthjælp.

Grundlæggende kan siges at kommunen har ret til at undersøge jeres formueforhold før de udbetaler kontanthjælp.

Ja, kan kun sige: velkommen til virkelighedens velfærdsdanmark.

Håber det har besvaret lidt af dine spørgsmål ellers er du velkommen til at spørge løs, hvis jeg på nogen måde kan hjælpe dig.

__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2009, 12:19   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja du skal helt klart rykke hvis ikke du har din aktindsigt inden for ti dage (hverdage)
  Besvar med citat
Gammel 07-01-2009, 12:39   #7
Dorthemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-02 2008
Lokation: København
Alder: 42
Indlæg: 110
Styrke: 17
Dorthemusen er ny på vejen
At blive klog på det system er vist en længere uddannelse...
Ja ejer intet.. Jo en gammel bil med en masse gæld.. Har jeg også oplyst og pensioner har vi intet af.. (min mand har noget gennem sit arbejde, men det kan man jo ikke hæve før om godt 30 år)
Syntes bare det er en mærkelig måde at oplyse tingene på.. Ved at sende et brev med at jeg får de her 9000 og et eller andet før skat, og så er der skrevet med håndskrift, at der ingen udbetaling sker, før ægtefælles lønseddel for januar er afleveret.. Og ved der hvor de 9000 og noget er beregnet med skat osv står der med håndskrift " i bank cirka en uge efter aflevering af lønseddel".. Sådan som jeg forstår det, så kommer de penge en uge efter jeg har afleveret den lønseddel..
Der står intet om supplerende kontanthjælp. Er klar over at man har forsøgerpligt, når man er gift.. Og jo, det er en lov som burde ophører.. Troede man skulle være under 18 for at blive forsørget.. Mon hvis ægtefælle med forsørgerpligt for sin ægtefælle får kontanthjælp som forsørger...

Men aktindsigten skulle være sendt i går, så er det jo bare hvornår posten gider og afleverer det..
Dorthemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2009, 16:29   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Der er både nogle indtægtsgrænser for din ægtefælle, men også formuegrænser.

Hvis I har mere end 20.000, så skal du argumentere for, at det eks. er til kommende udgifter, og at pengene er til jeres budgetkonto.

Hvis I har mere end 20.000 er reglen, at man skal "spise" de penge op først.

Hvis din ægtefælles indtægt ikke er så høj, er der også mulighed for at søge om enkeltudgifter, medicin, tandlæge, uforudsete udgifter.

Aktivering afhænger af dine helbredsproblemer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension