K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2010, 01:12   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Question Den danske lovgivning

K10 er jo en side, der beskæftiger sig med den indviklede lovgivning.

Men her er et eksempel på, hvordan en meget simpel lov kan virke totalt kaotisk ude i det virkelige liv.

Man skal være 16 år for at købe øl, men man skal være 18 år for at gå ind på Tuborgs og Carlsbergs hjemmesider.

Bemærk at den kommende ændring KUN gælder "høj alkoholprocent".

Citat:
Ændring af lov om forbud mod salg af tobak til personer under 18 år og salg af alkohol til personer under 16 år (Ændret aldersgrænse for salg af alkohol) (Marts II)

Forslaget vedrører en forhøjelse af aldersgrænsen for salg af alkohol med en høj alkoholprocent fra 16 til 18 år. En hævet aldersgrænse for køb af alkohol vil medvirke til at give de unge nogle rammer, der kan hjælpe dem til gode alkoholvaner.


http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Om...2009-2010.aspx

Og her de andre links:

www.tuborg.dk

www.carlsberg.dk

Er der nogen her, der kan "gennemskue", hvad der foregår?

Måske man skulle oprette en hjemmeside som k10, der handler om, hvordan man tackler denne aldersproblematik.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 09:08   #2
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej zuza

Nu er det jo(heldigvis) ikke Tuborg og Carlsberg der laver lovene... -de har jo bare sikret sig mod et erstatningsansvar udefra(pt. måske især USA).

Men typisk dansk, at ingen tør sige: Ingen tobak og ingen drikke med alkohol før du/man er fyldt 18 år.

Og - som regel - er det da først når vores fælles lovgivning og de privates regler blandes sammen, det bliver totalt kaotisk ude i det virkelige liv
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 09:14   #3
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Martin, knægten min, på 15 må gøre 1000 kvinder gravide, hvis han kan/tør/vil, men han må ikke købe en øl eller en pakke smøger.

At samme knægt så uden problemer kan købe både øl og smøger er en anden sag, måske fordi han ser ældre ud end 15 :-)

Spørger I mig, så er det mit ansvar at mine børn lærer at omgås smøger og sprut, ikke diverse underlige love.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 11:18   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
HA, HA, frem og tilbage er lige langt
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 22:12   #5
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Mener der er ok at sende et signal om at det trods alt er giftstoffer der sælges... -hvis fx tobak(i alle afskygninger) blev opfundet i dag - hvor man erkender faren - blev det jo helt sikkert ikke lovligt at købe nogen steder, uanset hvor gammel man er

Og vi voksne skal altså ikke være bange for at have nogle andre holdninger end vores kære børn og unge vi er jo IKKE deres venner(hvis I forstår)

Mener nu også, det er helt fint med konstruktive love... -ellers ville nogle voksne vel også bare give en på 15 år lov til at hente bajere i deres bil
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 01-07-2010 kl. 22:21. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 23:10   #6
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
jaja jaja bare de selv troer på det vil give rammer osv hold da op de er jo totalt til grin
Citat:
Spørger I mig, så er det mit ansvar at mine børn lærer at omgås smøger og sprut, ikke diverse underlige love.
helt enig og holder man det som fy fy fy fy må du ikke så er det jo sjovt at prøve eller du får kørekort hivs du ikke ryger drikker øl knepper damer osv.det er forældrenes andsvar og hvordan var vi ikke selv det glemmer vi abre mange gange
Citat:
men man skal være 18 år for at gå ind på Tuborgs og Carlsbergs hjemmesider
ja og klikken du på under 18 har du bare en langsom forbindelse til hjemme siden så til grin børn/unge er ikke dumme de klikker jo abre 18 år osv
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 23:31   #7
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
vil lige tilføje denne. (udsnit af artkkel i information) og skal så tilføje at det er fra idag at loven trådte i kraft...

mærkeligt samfund det har udviklet sig til at være.

citat: Et spænd på 13 år
Der er sket et voldsomt skred i myndighedsbegrebet de seneste år, og endnu flere myndighedsaldre er kommet til. Efterhånden er det umuligt at svare på spørgsmålet: Hvornår er man myndig i Danmark? Når man er 15 år, kan man dyrke sex og idømmes fængselsstraf, når man er 16 år, må man købe alkohol og køre knallert, når man er 18 år, har man valgret, kan indgå kontrakter på egen hånd og må købe tobak, når man er 24 år, kan man få lov til at bo med sin ægtefælle i Danmark, hvis man altså har været mere sammen i Danmark end i et andet land, og når man er 28 år - og har været dansk statsborger hele sit liv - er man endelig gammel nok til frit at vælge, hvem man vil gifte sig med og samtidig få lov et at bo sammen i Danmark. Der er altså en spænd på de forskellige myndighedsaldre på 13 år! Og dette spænd vil VKO nu øge til 14-16 år.
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 00:22   #8
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Ja, politik er noget farligt noget... -og i min verden er man myndig når man er 18 år... -så der er spændet 0 år

.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-07-2010, 08:57   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
@empowerment

Ja der er sgi ikke meget logik i det her land mere, og jeg fatter for min død ikke hvordan det kan være at man sætter grænsen på alkohol til 16 år og tobak 18 år men men jeg er nu også barn af en alkoholiker og er selv ryger , og jeg ved godt hvad jeg ville have foretrukket min mor var som barn (stor ryger kontra alkoholiker )

Jeg har en søn på 20 år som startede med at ryge som 19 årig men tror nu ikke at det var fordi han kunne købe sine smøger der ... (men fatter så heller ikke hvorfor hulen man starter som 19 årig og han ryger da heller ALDRIG når han er sammen med mig har aldrig set ham med en smøg , men han går lange ture når han er hjemme og sove he he )

Begge mine drenge (20 og 23 år) har jeg da hentet rundt omkring i div branderter da de var 15-16 år så det de vil drikke skal de sgi nok få kender en Svensker der griner og siger , der var engang det hed forbuds Sverige ..

Multe det er klart forældrenes ansvar men børn skal prøve grænser og jeg kan da se nogen gange når mine drenge fortæller noget at jeg tænker puha hvor er jeg glad for at jeg ikke vidste alt om dem da de var teenager det er jo en balancegang man skal også give slip og de skal prøve grænser og det skal jeg love for at de gør og har gjort (og stadig gør i går ringede ham på 20 og fortalte at han og de to venner han bor sammen med i en lejet lejlighed nu havde været i banken og snakket med dem om at låne penge til en lejlighed som de så ville købe i stedet for , gæt om mor her håber banken giver dem et stort fedt nej )

Jeg har heldigvis kun en tilbage som jeg skal have igennem øl tobak knallerter osv og tro mig hun får det ikke nemt, men ikke fordi jeg er blevet for forsigtigt , men hun har to vagthunde over sig hele tiden (hendes brødre ) og de mener bestemt ikke at deres lillesøster på 14 er gammel nok til drenge feks, de syntes det er fint at hun drikker en enkelt brezzer HVIS en af dem er der , hun skal IKKE ryge , og til sammen kender de sq snart hver en ung kvinde mand her i byen , så prøver min stakkels datter at gå til noget så støder hun altid ind i en af deres venner som lige skal høre om hendes brødere nu ved hvor hun er henne.. gæt om vi taler højt herhjemme engang imellem ha ha ha (og samtidig syntes hun jo også at det er lidt fedt at have to så store brøder som alle veninderne er lidt forelsket i og som alle vennerne syntes er seje ) men det er sgi også lidt træls og jeg er ikke nervøs når hun tager til fest med venner, men gruer lidt for når hun tager til marinlyst med sine to brøder samt sin pap søster og pap bror på 19 og 23 år ...
for ingen siger at hjernen bliver større med alderen ..

Så tror godt de kan pakke deres alder og myndighed sammen , jeg er lige blevet 45 og jeg tænker mig sgi heller ikke altid om
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovgivning?! simsons Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 19-08-2013 15:12
Lovgivning Vanilje Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 21-01-2013 17:19
8 danske krigsveteraner bor i de danske skove! Ninja Politik og Samfund 15 26-06-2010 16:27
ang. ny lovgivning...01.07... anetta Nyt om loven 0 17-06-2008 12:42
Lovgivning Lotte A. Spørgsmål ang fleksjob 9 19-04-2008 00:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension