K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-06-2014, 14:30   #1
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Exclamation Smidt af sygedagpenge hvad gør jeg? reform

Hold venligst private holdninger ude!


Dette er blot til orientering!!

Som tidligere nævnt her på K10, så kan man søge førtidspension på det foreliggende grundlag, hvis kommunen insisterer på at standse sygedagpengene.



Her er hvad Ricky Magnussen fra Privatraadgiver.com har skrevet på sin facebook-side.






Som det nok er de fleste bekendt træder der en ny sygedagpengelov i kraft den 1. juli.

Det betyder at alle dem der er på sygedagpenge EFTER denne dato er sikret en ydelse, selvom kommunen vil lukke sygedagpengene, vel at mærke hvis man stadig er uarbejdsdygtig på grund af sygdom (selvfølgelig).

Det betyder også, at kommunerne har mere end almindeligt travlt med at lukke alle de sygedagpenge sager de overhovedet kan inden den 30/06 for så er borgeren IKKE sikret en ydelse, og vil Være underlagt kontanthjælps-reglerne med alle de genvordigheder det medfører, og mange vil derfor slet ikke få en ydelse.
Er DU i den situation, at du stadig er uarbejdsdygtig, men hvor kommunen alligevel har varslet stop af sygedagpengene FØR 1. juli, så er der en udvej.

Du skal selvfølgelig klage, men du bør OGSÅ søge førtidspension på det foreliggende grundlag, også selvom du ikke er interesseret i den.
Du bør søge den, fordi dette automatisk forlænger sygedagpengene henover skæringsdagen som er ved midnat den 30. juni, og du vil så derfor også selvom du får afslag på førtidspension, være sikret efter denne regler.

Udover at det sikrer sygedagpengene i en kortere periode og senere sikrer dig den nye ydelse (på niveau med kontanthjælpen men uden modregninger i formue og samlevers/ægtefælles indtægt), så har det også den positive effekt at din sag skal behandles på møde ved Det Rehabiliterende Team, og her skal der så udarbejdes en "køreplan" for fremtiden.

Man skal så også bemærke at hvis man får afslag på førtidspension så SKAL kommunen igen vurdere om der er mulighed for at forlænge sygedagpengene. Hvis det ikke sker, så er man i det mindste sikret en ydelse.

Når du søger om førtidspension så husk at gøre det skriftligt, og har du mistanke om at du har læge papirer eller lignende som er relevante for din sag, men som kommunen ikke har, så husk at vedhæft dem i mailen til din sagsbehandler og/eller Jobcenteret.
Bed om kvittering for at mailen er modtaget.

Vi er klar over at dette råd nok ikke falder jord ved kommunerne og deres samarbejdspartnere, men det er i ret ligeglade med. Vi vil meget hellere hjælpe til med at sikre flest muligt et indtægtsgrundlag end være gode "venner" med kommunerne.

Vi er også klar over at det vil Være de færreste der rent faktisk blive indstillet til førtidspension (og få den tilkendt), men det er heller ikke i fokus her.

Igen handler det om at flest muligt får sikret en ydelse, så de ikke skal gå fra hus og hjem, for en presset økonomi hjælper ikke på helbredet.

Del meget gerne dette opslag, så flest muligt kan få gavn af det.
Bodrum er ikke logget ind  
Gammel 20-06-2014, 17:10   #2
Daysi
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2013
Indlæg: 40
Styrke: 11
Daysi er ny på vejen
Jeg var selv ved at gøre som det du skriver om da jeg faldt for varigheds grænsen, men jeg havde den faste overbevisning om at da jeg nu var sendt ud i praktik måtte de da forlænge mine sygedagpenge.

Men nej det ville de ikke, hurra for min fagforening der har sendt det ene klage brev efter det andet. Det endte med de nu ville have nye speciallæge erklæring, så det fik de og nu er de blevet enige om at forlænge mig i op til 39 uger.

Men nu sidder jeg og læser rundt omkring at man kun er sikret forsørgelse hvis man er blevet syg i år? Jeg tænker hvad så når de muligvis 39 uger er gået det er jeg jo ikke blevet mere rask af? Vil jeg så ikke have ret til kontant hjælps ydelse når jeg er samboende?
Daysi er ikke logget ind  
Lukket emne

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension