K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2013, 20:28   #181
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Et spørgsmål om tid, tror jeg.....

http://socialrdg.dk/Default.aspx?ID=1465

Socialrådgiveren nr. 11, 6. juni 2007

"Vibeke Bak Nielsen efterlyste krav til socialrådgiverne selv:

- Det er godt med praktisk forankring, og at der står så meget om børns rettigheder. Det bliver interessant, hvordan vi kan koble til projekt “Hånd om alle børn”. Men jeg savner egne fordringer, at vi kigger på egne kompetencer. Jeg mener, vi skal have en autorisation på det her område, fordi det vil forpligte os selv og de systemer, vi skal arbejde i."

Her er en socialrådgiver der arbejder med de tunge sager, som vi må gå ud fra har en stor erfaring i det hun udtaler sig om.

Jeg har søg på ordet "autorisation" på Dansk Socialrådgiver forenings hjemmeside og fundet følgende, som man kan blive klog af at læse.

http://socialrdg.searchimprove.com/s...orisation&sr=1

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-11-2013, 20:51   #182
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Beskyttet title?

http://socialrdg.dk/Default.aspx?ID=5735

Socialrådgiveren nr. 4, 23. februar 2012

Beskyttet titel?

"Jeg har igennem de sidste to socialrådgiverblade interesseret fulgt debatten om, hvorvidt socialrådgiver-titlen bør være beskyttet. Ligesom Dyveke Rohde (Socialrådgiveren 3, 2012) overrasker det mig, at selve titlen ”socialrådgiver” ikke er beskyttet. Det har jeg hidtil taget for givet og primært interesseret mig for mulighederne for også at gøre arbejdet beskyttet.

Jeg kunne godt tænke mig en uddybende forklaring af fordele og ulemper ved at lade socialrådgiver uddannelsen omfatte af autorisationslovens formål. Bettina Post svarer i Socialrådgiveren 3, at vi kan glæde os over ikke at være underlagt de tilsyns- og kontrolregler, der følger med at være underlagt autorisation."


Det er for mig rystende at tidligere formand for socialrådgiverne Bettina Post giver udtryk for ovenstående, med rødt markeret.

Hvis dette er korrekt er min påstand at der mangler total viden omkring kulturen at være statsautoriseret iht lovgivningen.

Jeg var 16 år da jeg henvendte mig første gang i Kastrup Lufthavn, fordi en ven havde sagt til mig at det lige var noget for mig at blive flymekaniker lærling. Der lærte jeg fra første time at man tager ansvar for sine handlinger.

Da jeg senere, stod med min første autorisation, lærte jeg også her, fra første time af, at nu var ansvaret placeret på mine egne skuldre.

Det gjorde ikke ondt, men var vidunderligt at påtage sig ansvar for sine handlinger. I hele mit virke, har jeg været mig bevidst om at uden min viden kunne andre kontrollerer alt hvad jeg havde udført af arbejde.

Skulle jeg lave fejl, lærte jeg og mine omgivelser af mine fejl.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-11-2013, 21:01   #183
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Opfordring til Dansk Socialrådgiver Forening

Hvis tiden skulle vise, at flere af de unge nye socialrådgivere, udtrykker tanker om en autorisation til den enkelte socialrådgiver......

.... så begynd allerede i dag, at sætte jer ind i kulturen og historikken i det at være statsautoriseret, med ansvar for lovgivningen og ikke tilfældige omgivelser, der har en anden holdning end jer uddannede socialrådgivere.

Tal med de mennesker, der i hele liv har været statsautoriserede og kom ud af den situation, hvor jeres ledelse helt tydeligt ikke har den viden der skal til for at udtale sig om frygt for at blive set i kortende.

I skal ikke være bange for at tage det objektive ansvar.

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-11-2013, 21:36   #184
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Træt af at være skydeskive/Beskyttet titel

Socialrådgiveren nr. 3, 9. februar 2012

http://socialrdg.dk/Default.aspx?ID=5710

"Så skete det igen. Og igen og igen: Tønder, Videbæk, Herning, Mou, Brønderslev, Bornholm, Skørping, Hjørring. Børn, som på sin vis er i vores varetægt, vores faglighed og under vores myndighed er blevet seksuelt misbrugt, mishandlet og vanrøgtet af en forælder."

"Socialrådgiver uddannelsen er ikke en sundhedsuddannelse og omfattes ikke af autorisationslovens formål. Det samme gælder læreruddannelsen, pædagoguddannelsen og de fleste andre uddannelser, som alle må leve med ubeskyttede uddannelsestitler.

Det er dermed meget usandsynligt, at socialrådgivere kan opnå autorisation.

Da problemet trods alt har et lille omfang, kan vi glæde os over ikke at være underlagt tilsyns- og kontrolreglerne på sundhedsområdet for at sikre beskyttelsen af “socialrådgiver”-titlen."

Aldrig har jeg oplevet en fagforening som er så uforberedt på fremtiden og de muligheder, som fremtiden kunne bringe.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 30-11-2013, 22:11   #185
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ulideligt at være vidne til.

http://socialrdg.dk/Default.aspx?ID=5710

Socialrådgiveren nr. 3, 9. februar 2012

Træt af at være skydeskive


"Alligevel er de beslutninger, der træffes i sagerne, til fri debat for alverdens bagkloge eksperter og lægmænd, som har dejligt lov til at være meget kloge på vegne af de fagfolk – ikke mindst socialrådgiverne – som har uddannelsen og opgaven med at løse disse sager. Det er ofte temmelig ulideligt at være vidne til."

Kære tidligere og nuværende formand for Dansk Socialrådgiver Forening det er naturligvis en udmelding, der mødes med sympati, men....

...når størstedelen af jeres medlemmer STARTER en given sag med ulovligheder, må i naturligvis stå på mål for enten bevidst snyd eller uvidenhed om lovgivningen. Bemærk at 50% af de nævnte kommuner er kommet på listen udelukkende pga af undertegnedes indsats imod ulovligheder i en meget lille område af den sociale verden.

http://www.k10.dk/index.php?pageid=svarfrister_kommuner

Forklaring udbedes!

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 10:24   #186
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
http://www.ft.dk/samling/20121/fores...htm?startItem=


"I Dansk Folkeparti ønsker vi at forebygge, at man som kommune kan køre de her sager uden konsekvens, hvis borgerne får medhold. Så hvis en kommune bevidst sætter en borgers hjælp ned, f.eks. timemæssigt, og prøvekører en sag, hvor borgeren i sidste ende får ret, så mener vi i Dansk Folkeparti, at det er rimeligt med en kompensation til borgeren. Kommunen har sparet et vist beløb, i den tid sagen har kørt, og den problemstilling ønsker vi at drøfte.
Dansk Folkeparti har gentagne gange spurgt ind til statsforvaltningerne om tilsynet med kommunerne, og i et svar fra økonomi- og indenrigsministeren står der, at statsforvaltningerne har oplyst, at der ikke i statsforvaltningerne siden den 1. januar 2007 – hvor statsforvaltningerne blev oprettet – til dato har været truffet beslutninger om pålæggelse af tvangsbøder over for kommunalbestyrelsesmedlemmer hverken i anledning af manglende overholdelse af afgørelser truffet af de sociale nævn eller beskæftigelsesankenævnene eller af andre grunde. Mit spørgsmål er, om man også får tvangsbøder, hvis man undlader at iværksætte foranstaltninger, og her tænker jeg specielt også på de sager, vi har hørt om, fra Rebild og Tønder kommuner."

Her kommer ordførernes taler:

http://www.ft.dk/samling/20121/fores...=1#alleindlaeg

Og S svar på forespørgslen:

http://www.ft.dk/samling/20121/fores...ngleItem=1#nav


"Derudover er vi i Socialdemokratiet også glade for de undersøgelser, som er sat i gang. Ankestyrelsen er på vej med en undersøgelse af netop det her med de økonomiske hensyn og de lokalt fastsatte serviceniveauer, og den anden undersøgelse drejer sig om kommunernes efterlevelse af de afgørelser, der kommer fra ankemyndighederne, og også rettidigheden heraf.
Jeg skal på vegne af Socialdemokraterne, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten og Liberal Alliance læse et forslag til vedtagelse op. Det lyder:
Forslag til vedtagelse
»Det er afgørende for borgernes retssikkerhed, at lovgivningen efterleves, når myndighederne træffer afgørelse på det sociale område.
Folketinget understreger, at hjælpen skal tilrettelægges efter en konkret, individuel behovsvurdering. Retssikkerheden skal sikres gennem et effektivt klagesystem.
Folketinget konstaterer, at det kommunale tilsyn kan give de ansvarlige medlemmer af kommunalbestyrelsen dagbøder, hvis kommunen ikke vil efterleve en endelig afgørelse truffet af de sociale klageinstanser.
Folketinget opfordrer regeringen til at fortsætte indsatserne for at styrke sagsbehandlingskvaliteten i kommunerne samt straks gennemføre en undersøgelse af kommunernes efterlevelse af ankemyndighedernes afgørelser, herunder rettidigheden heraf.
Når undersøgelsen er gennemført, vil social- og integrationsministeren forelægge denne for Folketingets partier med henblik på drøftelse heraf.
Folketinget erindrer om aftalen om forbedring af klagesystemet. Det er Folketingets forventning, at der kommer kortere og mere ensartet sagsbehandling, når etablering af et nyt ankecenter i Ankestyrelsen er gennemført.
Folketinget imødeser en undersøgelse af kommunernes anvendelse af serviceniveauer og konkrete, individuelle vurderinger.«
(Forslag til vedtagelse nr. V 28)."

Endelig!

Frida

Sidst redigeret af frida; 01-12-2013 kl. 10:34.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 11:38   #187
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Peter; dit indlæg i #177, er selvmodsigende.

"I HÅNDEN ellers ville embedskvinde ikke accepterer rapporterne da den unge mand skulle bevise at han kunne være arbejdsleder for sine 24 timers BPA-hjælpere." citat.

Da Amterne blev nedlagt, gik meget specialviden desværre tabt, og er idag et kæmpe problem, overfor alle specialgrupper, især på børne og handicap området.

Citatet ovenstående, vedrører, at man i de fleste kommuner idag, har skuffecikulærer, som sagsbehandlere SKAL følge. Disse er fastsat og godkendt af dels byråd, dels juristerne i kommunen.
Derudover vælger mange kommuner idag at uddanne deres egen sekretærer, til sagsbehandlere.
De har derfor IKKE den rette uddannelse, og er dels billigere, dels kender de ikke de love, som de er ansat til at følge. Især retssikkerheds- og forvaltningsloven har i denne forbindelse lidt en krank skæbne.

"Så der findes medborgere der IKKE kan klare en civilretslig sag iht straffeloven." citat.

De får som ofte heller ikke lov, hvis de ikke selv kan finasiere en advokat, da man har valgt at nedskærer i mulighederne for fri proces.
Især hvis en sag ikke overbevisene kan vindes, gives afslag.
Og det kan disse sager sjælent. Ikke fordi borgeren ikke har ret, men fordi der IKKE er politisk vilje.

Det handler i høj grad om, at os der er i systemet, og bliver forsørget i mere eller mindre grad, er en torn i øjet på blå bloks tankegang om at den offentlige sektor, skal fylde mindre(være billigere).

Jeg har fuld respekt, for at du Peter, slogs for de svages rettigheder, men ville ønske at du ville bruge dine krafter, der hvor de er relevante.

Sagerne om frister, og autorisation, handler i bund og grund om politisk vilje, ikke om at der ikke er særdeles skærpede ansvar, for alle der behandler borgersager i kommunen. DVS, de der underskriver afgørelser mv.
(I feks hillerød kommune træffes afgørelserne i de fleste sager, af jurister der også skriver afgørelsen, men SAGSBEHANDLEREN/SOCIALRÅDGIVEREN skriver under)!

Når de skriver sicialrådgivere, har de rette uddannelse, hvorimod sagsbehandleren, ofte ingen har eller er uddannet i kommunen.
At dette overhovedet er muligt, kan kommunerne idag frit vælge, pga kommunernes selvstyre, som blev indført under VKO.
Dette faktum betyder at folketinget frit kan fralægge sig ansvar ift kommunernes forvaltning(det kan de ikke, men da der er en fælles interesse, kassebeholderen, som er blevet mindre) er det det der sker.

Som ses af ovenstående link, og du har selv undret dig over Tilsynenes manglende vilje til at bruge sanktioner, men hvorfor det, muligheden er der jo?

PS: De sager som får meget omtale i medier, feks misbrug af børn mv, ser vi kun toppen, men når de skaber omtale på denne måde, bliver myndihederne nødt til at handle, ved at placere ansvar, dels for at lukke sagen, dels for at opretholde facaden, om at "VI" fortsat har et ordentligt velfærdssamfund, hvor vi selvklart tager ordentlig hånd om de svage.
Men desværre er det et stort bedrag, som de færreste borgere kender til.

PS: Det er fuldstændig det samme problem der er omkring lægekonsulenter, de har jo også en autorisation.!

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 01-12-2013 kl. 11:59.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2013, 14:14   #188
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
#177 modsigende???

Kære Popiae.

Du har med dit indlæg, endnu engang, vist at du har en stor erfaring og en viden, som er prisværdig.

Denne tråd er tidligere tilsendt Dansk Socialrådgiver Forening.

I håb om en åben debat, også med indput fra socialrådgiverne, men emnet har ikke interesse.

Popiae du nævner:

"(I feks hillerød kommune træffes afgørelserne i de fleste sager, af jurister der også skriver afgørelsen, men SAGSBEHANDLEREN/SOCIALRÅDGIVEREN skriver under)!"

Hvis påstanden er korrekt, hvilket jeg ikke tvivler på, savner jeg i den grad en reaktion fra socialrådgivernes side af.

Nå, men tilbage til min hukommelse omkring tidligere socialminister Eva Kjer Hansen`s brochure hun udsendte bla til os handicappede, som en opfordring til at skive ind på hendes site, i de efterfølgende 6 uger. Vi er nu i 2004 - 2005

I denne brochure, som jeg har fundet teksten på er næsten, som jeg huskede den. Men her er fakta, men dog uden fine foto:

http://www.sm.dk/data/Dokumentertilp...ublication.htm

"Claus er spastiker, sidder i kørestol og har brug for en personlig hjælper stort set døgnet rundt. Hver måned skal han indberette hjælpertimer for sine otte hjælpere ved hjælp af fortrykte skemaer. Claus kan godt leve med den administrative opgave, men når man er spastiker, kan det være sin sag at udfylde de mange skemaer i hånden. ”Jeg har spurgt flere gange, om jeg ikke bare kunne indberette timerne over internettet. Det ville være meget, meget lettere for mig. Men nej, i forvaltningen siger de, at skemaerne SKAL udfyldes på papir – også selvom det tager det meste af en dag for mig.”

Det var hvad socialminister Eva Kjer Hansen udsendte til os, med opfordring til at skrive til hende om vores liv og forslag til at gøre det nemmere.

Nøjagtig 29 minutter efter de 6 uger var afsluttet blev samtlige forslag og historier slettet fra nettet.

Jeg modtog forklaringen at det var tekniske problemer og at ministeriet var meget ked af at indlæggende var slettet.

En embedskvinde ringede til mig anonymt og opfordrede mig til at ringe og skrive til en bestemt person, som sendte mig 20 bøger med afskrift af samtlige ca 400 forslag. De 19 har jeg brugt i mit oplysende arbejde og enkelte udlagt på biblioteker.

MEN JEG HAR STADIG ET EKSEMPEL AF HVAD HANDICAPPEDE SKREV; SOM FORSLAG; TIL SOCIALMINISTEREN.

Når og hvis mit overskud skulle blive lidt større, vil jeg udlægge det her på K10. Spændende læsning fra 2004/05 bla historien om den scleroseramte kvinde der måtte vente 2 år 7 mdr på en afgørelse til GEN-ansøgning til invalidebil.

Så kan vi spørge om tiderne har gjort retssikkerheden, velfærden, respekten større for handicappede i Danmark, siden brochuren fra socialministeriet blev udsendt i 2005?

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 01-12-2013 kl. 14:39.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 02-12-2013, 02:14   #189
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Men, Disse eks. beviser jo netop, at det bestemmes og godkendes af byråd, hvordan forvaltningen arbejder, under tilsyn af div. jurister.

Socialrådgivere/sagsbehandlere er idag nærmest stik i rend dreng.

hvorfor det er kommet så vidt, undre mig, set i lyset af, socialrådgivers faglighed.

Forstår ganske enkel ikke, at de INGEN faglig stolthed har!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2013, 21:37   #190
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Arbejdspres medfører påbud til Randers Kommune

Her er et tydeligt eksempel på problemer der aldrig bliver løst fordi at kernepersonerne (socialrådgiverne) til stadighed bliver presset......

....... af andre faggrupper (forvaltningschefer, socialchefer og kommunaldirektører) fordi de ikke står til ansvar over for lovgivningen.

Til stor skade for de børn der:

"Familieafdelingen i Randers Kommune har igennem flere år haft et enormt sagsefterslæb i forhold til blandt andet børnesamtaler, paragraf 50-undersøgelser og handleplaner."

Før du giver din mening til kende, bedes du sætte dig ind i hvad en §50 undersøgelse er.


http://socialrdg.dk/Default.aspx?ID=7116

"Efter et besøg hos Randers Kommunes Familieafdelingen den 8. oktober har Arbejdstilsynet nu udstedt en række påbud på grund af for højt arbejdspres og dårligt arbejdsmiljø".

Det alvorlige problem kan kun løses på een måde. Men læs nu hvad der nævnes nederst i artiklen:

"På baggrund af tilbagemeldingerne herfra mener børn- og familiechef i Randers Kommune Sonja Møgelsvang dog ikke, at flere ressourcer er løsningen.
- Samarbejdsproblematikker som for eksempel mistillid mellem medarbejdere og ledelse skal ikke løses ved ekstra ressourcer, men via dialog."

Medens kommunens ansatte sidder og taler om samarbejdsproblemer og godt arbejdsmiljø ligger der over på bordet et antal sager med: børnesamtaler og §50 undersøgelse som IKKE bliver udført. Uanset hvad så ellers Folketinget har besluttet af lovgivning på området.

Ingen tager ANSVAR for sagerne, der ligger over i hjørnet.

Hvis ledelsen har problemer med arbejdsmiljøet og ikke kan løse det inden kort tid, skal de fyres. Som uden i samfundet.

Socialrådgiverne skal være statsautoriserede således at andre faggrupper ikke kan presse dem ud i den situation, som de netop har i Randers kommune, til stor skade for børn og retssikkerheden.

Artiklen afsluttes med en tilfreds tillidsrepræsentant:

"Fællestillidsrepræsentant Henrik Manero Hald glæder sig over, at der er påbegyndt en god dialog mellem ledelse og medarbejdere, men han understreger, at der skal følges op med reel handling."

Aldrig har jeg læst noget så amatøragtig holdninger til en så alvorlig sag. Vil det sige at børnesamtaler, §50 undersøgelser etc IKKE er blevet udført fordi alle har haft lidt samarbejdsproblemer?

I skulle skamme jer alle, i den afdeling, efter min mening.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 10-12-2013 kl. 22:06.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du fået genoptaget din ftp-sag, fordi du er 'i bedring'? L.S. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 06-11-2023 14:00
Jeg elsker K10 fordi (hey det rimer ;-)) Enteneller Alt det andet 4 21-08-2012 11:03
i klemme fordi jeg fejler mere end én ting... frup Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 01-05-2012 19:23
Tak fordi I er her alle sammen empowerment Din historie 2 24-06-2010 22:23
Kasseret som socialrådgiver fordi han er handicappet Odenseaneren Politik og Samfund 2 09-01-2009 02:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension