K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2009, 08:47   #11
Kohai
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-01 2009
Indlæg: 132
Styrke: 16
Kohai er ny på vejen
VKO er overhovedet ikke liberalistiske. De offentlige udgifter er steget mere under VKO end under Nyrup. Der er ingen større reformer af noget som helst gennemført, kun uigennemtænkte lappeløsninger, der ofte skader mere end de hjælper.

Ja, jeg er muligvis pessimistisk, men jeg tror ikke en SR regering havde gjort særligt meget anderledes når der kommer til arbejdsmarkedspolitik. Tværtimod har R vist sig at være langt det mest liberale parti på borgen.

CHF er overhovedet ikke liberal! Jeg er ikke selv liberal, men den liberale ideologi har faktisk ingen fortalere/forkæmpere, måske udover liberal alliance og de radikale (som har enkelte liberale elementer). Det synes jeg er ærgeligt og trist, for de liberale har noget at bidrage med som stopklods for al for meget bureaukrati og alt for mange unødige udgifter.

Den forfærdeligt fejlrettede indsats vi har set, startede efter min mening under Nyrup, hvor det bærende for arbejdsmarkedspolitiken, blev at antallet af arbejdsløse i statistikken skulle ned.

Hvad skal der til for at forholdene for syge, handicappede, sindslidende og andre svage grupper bedres? Jeg tror ikke det handler så meget om konjunkturer. Jeg tror det handler om fokus i medierne og i befolkningen generelt. Der er et behov for at det bliver alment kendt, og det er da også ved at ske, hvordan syge mennesker trækkes gennem et cirkus uden lige.

I en lavkonjuktur vil der blive flere arbejdsløse, og det vil sige at større dele af "masserne" vil opleve det syge system som har udviklet sig for syge og arbejdsløse.

Men jeg er ikke den største optimist på området - jeg mener at vi gennem årtier har haft en syg kultur i det offentlige, hvor skrankepaver og bureaukrater har fået mere og mere magt, og forskellige offentlige institutioner har vokset meget tykke og fede. Der er i dag flere sagsbehandlere per ledig end der var for 10 år siden. Men indsatsen bliver dårligere. Hele vejen rundt i det offentlige synes jeg vi oplever et system der er kalket til og slet ikke er til for borgeren - de sidder og vogter på "kassen".

Pengene i det offentlige ses ikke som skatteydernes penge man nidkært skal passe på - men ej heller som midler der skal spenderes på de svage og trængende. Men de ses som "vores alles" penge, og de skal bruges så "alle" kan få velfærd. Men det giver bare ingen mening. Et samfund hvor folk forventer lige så meget tilbage fra staten som de betaler i skat, lader ikke meget tilovers til de svage - til de der ikke betaler skat. Et samfund hvor der efterhånden er flere offentligt ansatte end privat ansatte giver ingen mening - pengene skabes altså kun i det private.

Vi fået en hær af offentligt ansatte der i virkeligheden bare malker skatteyderne for penge, for så at sende nogle af penge tilbage til selvsamme skatteydere - men man undgår at bruge penge på de svage, hvis det kan undgås. Hvor fandt Ritt sine besparelser, da det arbejdende folk protesterede over at budgettet på børnepasningsområdet voksede mindre end planlagt? Hos de sindslidende, som ikke kan brokke sig.

Prøv at se på statistikkerne over hvordan udgifterne i det offentlige er vokset støt - der er meget skræmmende læsning - når man ved at forholdene er blevet værre. Hvor er alle de penge henne?

Jeg egentlig at en rød regering vil have de bedste intentioner om at forbedre forholdene for de dårligst stillede, men jeg tror ikke på at de er villige til at foretage de reformer der skal til for, at der er råd til en ordentlig indsats. Der er meget der skal barberes væk før der er råd. Tænk lige over hele dagpenge systemet - hvem er det, som tilgodeses af det? Det er jo et forsikringsbaserede system, som tilgodeser dem der har råd til at forsikre sig - og de får tilmed offentlig tilskud, som jo så betales af alle dem der ikke er med i dagpengesystemet.
Kohai er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 09:37   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Alle betaler skat, også folk på kontanthjælp.
dagpengesystemet er selvfølgelig for de der arbejder, hvorfor der ud af lønnen burde være råd til fagforening.

Men hvad hjælper det, de syge, når man nu har lavet varighedsbegrænsing på langtidssygdom.

Mange af de udgifter/penge som er tildelt kommunerne går til dette syge aktiveringssystem. Kommunerne får refunderet 100% på alle lægeerklæringer, aktiveringer, arbejdsprøvninger og lign.
Dertil 65% af kontanthjælpen, så længe samtaler, aktivering overholdes.

Dernæst er kommunernes udgifter på dette område, næsten udgiftsfrit for kommunerne, idet de dyre udgifter som fortsat sygedagpenge og førtidspension på kun 35%, er stoppet op.
DVS få bliver tilkendt førtidspension, og næsten alle bliver taget af sygedagpenge når refusionen ændres efter et år.

vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 13:31   #13
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tror bestemt ikke at tingene bliver fedt og godt ved et regerings skifte men jeg tror på at det bliver lidt bedre og at det måske kan stoppe den ruchetur af forværringer der hele tiden er pt ...


Alle bønner på CHF den liberale tankegang og jeg skal komme efter dig , midt i det hele glemmer man meget belejligt at pege fingere i retningen af DF et parti der har den mageløse frækhed at udråbe sig selv som de svages beskyttere , men tænk lige over en magt det parti har og som de bruger til at understøtte jagten på de svage som de selv mener at det er beskytter for ....

Hver gang man høre dem så høres der toner hvor de forherliger sig selv for at have skaffet en ftp gruppe en check på 1000 kr , og ældre check til de gamle ...


Men hallo vi har en masse lovgivning som rammer syge og ledige ud fra DF`s trang til at "ramme" indvandre alt kan komme igennem bare vi samtidig får lov at ramme indvandre og andre ikke etniske danskere ....

Og ja bliver det bedre når de røde kommer til , ja det må formodes for de har lovet at det første der skal ske er at de fjerner kontanthjælps loftet (som også syge rammes af + flekser ) de vil fjerne starthjælp (som også syge rammes af + flekser ) og det er da et lille skridt i den rigtige retning ...

Og så kan man håbe på at der vil være knap så mange forværringer som der er i dag , for en ting må man lade den siddende regering de er opfindsomme , hver gang man som syg borger tænker så det var sq det sidste og værste nu kan de ikke finde på mere, så lykkedes det dem alligevel at finde et sted at sparke os hvor utroligt det end lyder at de kan blive ved at finde måder ....

Og hvem støtter dem hvergang ... right DF ....

Så lad os endelig ikke glemme det parti , de kalder sig de svages beskyttere

men de har vist misforstået noget , i et interview hørte jeg dem udtale omkring endnu et tiltag mod indvandre ... og journalisten spurgte om hvordan det skulle gå for alle de dansker som unægtelig også vil blive ramt af loven ...

Når man lovgiver må man altid regne med en spildprocent ...

Så ja velkommen i gruppen af spilprocenter og lad os så lige få en anden regeringen og lad os minimere DF`S indflydelse ... de er a sq farligere for landet end nogen indvandre eller flygtning ....
  Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 13:34   #14
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Spildprocent?!

Man har hetzet hele Danmark, fordi man VILLE integrere indvandrere, og nu viser det sig, at hele projektet har slået fejl.

Så for at "hjælpe" måske 1 % indvandrere, så har man gjort HELE befolkningen fattigere... på sigt, fordi a-kasse, kontanthjælp osv. osv. er blevet så kraftigt nedsat.

Fordi det skal kunne betale sig at arbejde... og selvom der INTET arbejde findes... og nu i endnu mindre omfang.

Ægtepar, der arbejder på samme fabrik og fyres, og står UDEN a-kasse, skal snart leve af een kontanthjælp og er underlagt 450-timers reglen, som jo er en "integrationslov".

Jo... det går ad h til.

Se her:

Citat:
Jeg sidder som socialrådgiver i Århus. d.d. findes 623 jobs.
Herfra er der 15 jobs som kan besættes af ufaglærte. eller dvs. at for hvert ufaglært job, har jeg 6.6 klient som gerne vil have det. Jeg har 15 kollegaer i min afdeling. så dvs. at der findes 100 klienter til hvert job i min afdeling.

Så jeg ved ikke hvordan vil kan mangle arbejdskkraft.??? Herfra hvor jeg ser, er det sgu jobs vi mangler....!!!!
Citat:
i det jylland hvor jeg bor der er der mange virksomheder hvor mand og kone arbejder i samme firma. enten en dør fabrik, eller en vindues fabrik eller ligende. fælles er det for den sektor de afskeder folk i hobetal,

bliver mand og kone arbedsløse samtidigt, var der en 2 års dagpenge ret, med den nuværnde 450 timers regl ja så ville rigitgt mange gå fra 2x dagpenge til 1 gange kontant hjælp pga precist denne kompination.
http://www.information.dk/182877





__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 18-02-2009 kl. 13:37.
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2009, 13:47   #15
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja det er lidt utroligt at vi hele sommeren har hørt om at den 450 timers regle skulle træde i kraft fordi det kunne få folk til at tage det arbejde der var , nu er det bevist der er ikke noget arbejde der er finanskrise og folk (ufaglærte) fyres på stribe , dog høre vi intet om 450 timers reglen ....

Hvordan kan det være at man ikke lige revurdere den ud fra devisen jobbene er der ikke , der er ingen job man lige kan tage i de 450 timer ... ergo dø af sult gå fra hus og hjem osv....

og lad os ikke glemme at grunden til at denne regel overhovedet er kommet er fordi nogen havde ondt i røven af indvandre kvinder der gik hjemme og fik kontanthjælp fordi deres mænd ikke ville have de arbejde (og ja så skal de heller ikke inkassere kontanthjælp ) men man vælger i stedet for at kalde en spade for en spade og gøre noget ved det , at ty til lovgivning der ramme alle i landet .....

Og så er det jo sådan at DF fik ram på den gruppe indvandre de ville men på spildprocentens bekostning ...

så i tv forleden dag at der strømmer ansøgninger ind til rengørings job , avis job og alle de job som chf omtaler som dem man kan tage i de 450 timer , de job findes heller ikke ....
  Besvar med citat
Gammel 19-02-2009, 02:41   #16
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja der kommer konstant nye regler til, som kun forværer, og der gøres intet for at justere i forhold til jobmarkedet... det er som om syge lever i en anden verden og virkelighed, nemlig Claus Hjort Frederiksens (hvis man altså må nævne hans navn.... man må jo ikke benævne den onde selv siges det).

Df kan for min skyld skrotte alt deres partiprogram, bortset fra invandrerdelen, det er aligevel den der har første prioritet, om det så sætter resten af programmet i omvendt fortegn. Har sagt det før, og gør det gerne igen: Dem der stemmer på DF, og regner med at de gør det bedre for os syge, er temmelig naive. Muligt de har vælgere der har det rette sind, men så burde de måske sætte deres Pia Mor stolen for døren efterhånden og huske hende på hvor hun kommer fra...

Jeg tror heller ikke på den tanke, at det ikke bliver bedre under en rød regering... jeg kan jo se, at rød fløj pt. er i gang med at PRØVE at overbevise ministeren om, at hans julelege er umenneskelige. Hvad der får nogen syge til fortsat at tro på, at det VKO de stolede på inden de blev syge, stadigvæk er der for dem, ja det forstår jeg bare ikke... men hvis man vil lyve overfor sig selv, for at kunne forsvare sine tidligere kryds, så fint med mig.

Men hvis den liberale tankegang, invandrerpolitik og kontrol tyranni'en er mere vigtig end helbredet, så forstår jeg det selvfølgelig godt.

Om det nuværende VKO er liberalistiske eller ej, vil jeg ikke kunne sige... de er det på mange punkter, og faktisk stort set på alle punkter hvor det handler om dem der arbejder og op efter... det er så snart det handler om offentlig service og overførselsindkomster at liberalismen forsvinder totalt, og erstattes af kontrol tyrrani, og antiliberalistisk tankegang.

Så jeg vil ikke hoppe på den med, at VKO ikke er liberalister, for det er de i stor stil... der er bare områder hvor de ikke ønsker at give liberalismen frit hjul, når det koster klejner.

Sidst redigeret af Razmo; 19-02-2009 kl. 02:44.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Skal man betale am bidrag på sygedagpenge? Sanne33 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 07-11-2012 13:37
Skal man tilbage betale ???? lund70 Alt det andet 5 10-02-2012 18:24
Skal man betale til a-kassen, når man er på efterløn ? Børge Alt det andet 4 06-04-2011 23:22
Vil kommunen betale? Tullepigen90 Den nyttige viden vi alle har 3 18-12-2010 18:26
Skal kommunen betale psykolighjælp felikse Alt det andet 6 20-11-2010 12:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension