K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2011, 20:01   #1
Story
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Lokation: vejle
Alder: 57
Indlæg: 76
Styrke: 17
Story er ny på vejen
Hejsa..

Jeg har ikke været her i årevis, skrev nogle indlæg tilbage i 2008, og kan kun sige jeg IKKE er kommet videre. Jeg håber virkelig nogle herinde kan hjælpe mig.. - jeg magter snart ikke mere. Jeg har været på kontanthjælp i ca. 24 år. Har aldrig kunnet gennemføre en uddannelse, pga angst og depression, samt OCD. Har fået medicin lige så længe, og været igennem utallige arb. prøvninger, hvor jeg hver gang er gået ned, psykisk, og blevet sygemeldt. Har gået til psykolog i sammenlagt 15 år. Har siden 2001 været alenemor til 4 børn, de ældste er flyttet hjemmefra, og bor nu med to piger på 15 og 12 år. Hver eneste dag er en kamp for mig, det er svært for mig at komme ud af døren, handle ind kan jeg ikke alene osv.
For lidt over et år siden ville jobcentret have mig afklaret. Både min psykolog og kommunens lægekonsulent skrev, at de havde meget svært ved at se mig på arb. markedet under normale forhold, da det er en varig invaliderende lidelse jeg har. Jeg kom på et 9 ugers kursus på Kompetencecenter Vejle (REVA), hvor jeg dog lavede en aftale med dem om, kun at komme hveranden dag, da hver dag ville blive for meget. April 2010 afsluttede jeg kursus, og Kompetencecenteret sendte en lang slutrapport til min sagsbehandler. Kompetencecenteret måtte ikke anbefale hverken fleks eller førtidspension, men de sagde til mig, at de håbede det skinnede igennem, at de anbefalede førtidspension. Min sagsb. havde en anden mening, hun sagde at det ikke holdt en meter, i Pensionsafdelingen, - at hvis bare man kunne arb. 2 timer om ugen, skulle man det, selv om det så betød man måske skulle have hjælp til noget praktisk i hjemmet! Hun ville indstille mig til fleks, men sagde dog, at det måske i sidste ende ville ende med Pension alligevel! Dette sagde hun i maj 2010. Jeg afventede derefter indkaldelse til fleksjobsudvalget. Sommeren 2010 blev jeg syg, med kronisk diarré og mavesmerter. Det stod på i 4 mdr. inden lægerne endelig, og efter diverse kikkertundersøgelse, samt talrige indlæggelser, endelig kunne stille en diagnose. Jeg har en kronisk tarmbetændelse, og skulle have Binyrebarkhormon. Mens dette stod på, kontaktede jeg min sagsbehandler, og fortalte jeg var syg. Hun havde intet foretaget sig i de måneder, ikke kontaktet Fleksudvalget! - og nu ville hun afvente en diagnose, før hun gik videre. Sidst november fik jeg diagnosen, og kontaktede straks min sagsbehandler, og bad hende indhente papirer. Det lovede hun, men da jeg var til kontrol på sygehuset i feb. 2011, havde hun intet indhentet! Jeg var til møde hos hende ca. 1 marts. Hun lovede, at nu skulle hun nok indhente papirer, og tale med lægekonsulenten, om ikke pension er det bedste! Jeg sagde til hende, at jeg ikke udholder den uvished mere, og det påvirker mig rigitg dårligt psykisk! Jeg kontaktede hende så i går, og spurgte om hun havde fået indhentet papirer. nej, det havde hun simpelthen ikke nået, og nu gik hun på ferie i en uge Jeg føler jeg bliver nødt til at tage sagen i egen hånd, selv søge pension, men vil bare at det bliver gjort ordentligt, så det ikke "skader" min sag. Jeg fik aktindsigt i 2008, men fik dengang at vide, at hvis jeg søgte pension, ville jeg få afslag. Jeg synes sagen er anderledes nu, hvor jeg er afklaret, og oveni har fået en kronisk sygdom, jeg skal leve med resten af mit liv. Håber I har nogle gode råd til hvor jeg starter. Har også overvejet at klage til Socialudvalgsledelsen(?) Jeg var så glad for endelig at blive afklaret for et år siden, og så sker der bare INTET! Det er simpelthen så deprimerende. Jeg går til samtaler på psyk. afd. og min psykolog har også udtrykt, at uvisheden IKKE er god for mig! PS. Bor I vejle, og er 44 år. Mvh.

- glemte at sige at jeg er i match gruppe 4-5 !

Sidst redigeret af Stezu; 24-03-2011 kl. 21:17. Årsag: indlæg lagt sammen - brug redigerfunktion ved tilføjelser
Story er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 21:04   #2
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Ikke at det hjælper så meget, men idag har man kun match 1 til 3. Så du er nok i match gruppe 3 idag.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 21:21   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Du er allerede på kh, d.v.s., at du har intet at miste ved at søge om pension selv.

Min anbefaling er, at du starter med, at bede om aktindsigt.
Under "Nyttige Links", som du finder øverst her på siden kan du finde en formular, som du kan bruge når du beder om aktindsigt.
Tilføj på den, at du ønsker aktindsigt "siden sidst", gerne med en dato for sidste aktindsigt hvis du har den.

Årsagen til "siden sidst" er, at hvis man vil have kopi af noget, som man allerede har fået én gang, så har de vist lov, at kræve betaling for det.

Når du så har fået aktindsigten tjekker du, at alle relevante lægeoplysninger ligger i sagen.
Tjek også, om rapporter o.l. fra div. arb.prøvninger er der.
Du kan meget nemt risikere, at lægepapirer, som du "vidste" lå i din sag pludselig er forsvundet.

De lægepapirer, som evt. mangler, og dem, som din sb endnu ikke har indhentet, dem indhenter du selv.
Du har ret til, at få aktindsigt både hos læge og på hospitaler, så hvis de ikke vil udlevere oplysningerne til dig ved en telefonopringning, så beder du også om aktindsigt der.

Under "Nyttige Links" mener jeg, at der også er en formular du kan benytte når du vil bede om aktindsigt hos læger og hospitaler.

De lægepapirer, som du evt. selv skaffer, dem afleverer du ved skranken på jobcenteret (skriv lige på dem, at de skal lægges i din sag, bare for en sikkerheds skyld), og du skal huske, at bede dem om, at kvittere for, at de har modtaget dem. Dette er meget vigtigt.

Når du så ved, at alle relevante lægeoplysninger, og evt. andet relevant ligger i din sag kan du søge om førtidspension.

Når du selv vil søge om førtidspension, så skriver du f.eks.:

"Jeg ønsker, at søge om førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Dit navn (dit cpr-nummer)"


Det er vigtigt, at du skriver "på det foreliggende dokumentationsgrundlag" da din pensionsansøgning ellers vil blive kørt på samme måde som når sb søger en §18, d.v.s. det kan tage årevis.

Hvis du skriver, som jeg har foreslået, så har kommunen max. 3 mdr. til at træffe afgørelse om om du skal tilkendes fp.

Hvis du får afslag, så skriv lige herinde, for så skal du selvfølgelig anke det.

Du kan se pensionsloven her, så kan du selv se hvad henholdsvis §17, §17 på de foreliggende dokumentationsgrundlag og §18 handler om: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126569
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 21:36   #4
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg beklager at jeg ikke får læst det hele, men jeg har svært ved at fast holde koncentrationen, når det hele er skrevet ud i en køre.

igen en stille bøn til jer, at lave afsnit i jeres indlæg.

Jeg har enda gode øjne, og kan sagtens læse normalt, men det her kniber gevaldigt for mig.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 21:37   #5
Story
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Lokation: vejle
Alder: 57
Indlæg: 76
Styrke: 17
Story er ny på vejen
Tusind tak for dit svar, og fordi du tog dig tid!! Betyder rigtig meget for mig. Jeg vil straks gå igang, og det betyder at jeg slet ikke behøver involvere min sagsbehandler?
Mvh. M.
Story er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 21:39   #6
Story
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Lokation: vejle
Alder: 57
Indlæg: 76
Styrke: 17
Story er ny på vejen
Ja, sorry, kan jeg godt se nu. skal nok dele afsnittene op, fremover
Story er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 21:45   #7
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Story Se meddelelser
Ja, sorry, kan jeg godt se nu. skal nok dele afsnittene op, fremover
Du er nu ikke den eneste der " Glemmer" det.


sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 22:08   #8
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Deler det lige lidt op.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Story Se meddelelser
Hejsa..

Jeg har ikke været her i årevis, skrev nogle indlæg tilbage i 2008, og kan kun sige jeg IKKE er kommet videre. Jeg håber virkelig nogle herinde kan hjælpe mig.. - jeg magter snart ikke mere.

Jeg har været på kontanthjælp i ca. 24 år. Har aldrig kunnet gennemføre en uddannelse, pga angst og depression, samt OCD. Har fået medicin lige så længe, og været igennem utallige arb. prøvninger, hvor jeg hver gang er gået ned, psykisk, og blevet sygemeldt.

Har gået til psykolog i sammenlagt 15 år. Har siden 2001 været alenemor til 4 børn, de ældste er flyttet hjemmefra, og bor nu med to piger på 15 og 12 år. Hver eneste dag er en kamp for mig, det er svært for mig at komme ud af døren, handle ind kan jeg ikke alene osv.


For lidt over et år siden ville jobcentret have mig afklaret. Både min psykolog og kommunens lægekonsulent skrev, at de havde meget svært ved at se mig på arb. markedet under normale forhold, da det er en varig invaliderende lidelse jeg har. Jeg kom på et 9 ugers kursus på Kompetencecenter Vejle (REVA), hvor jeg dog lavede en aftale med dem om, kun at komme hveranden dag, da hver dag ville blive for meget.

April 2010 afsluttede jeg kursus, og Kompetencecenteret sendte en lang slutrapport til min sagsbehandler. Kompetencecenteret måtte ikke anbefale hverken fleks eller førtidspension, men de sagde til mig, at de håbede det skinnede igennem, at de anbefalede førtidspension.

Min sagsb. havde en anden mening, hun sagde at det ikke holdt en meter, i Pensionsafdelingen, - at hvis bare man kunne arb. 2 timer om ugen, skulle man det, selv om det så betød man måske skulle have hjælp til noget praktisk i hjemmet! Hun ville indstille mig til fleks, men sagde dog, at det måske i sidste ende ville ende med Pension alligevel!

Dette sagde hun i maj 2010. Jeg afventede derefter indkaldelse til fleksjobsudvalget. Sommeren 2010 blev jeg syg, med kronisk diarré og mavesmerter. Det stod på i 4 mdr. inden lægerne endelig, og efter diverse kikkertundersøgelse, samt talrige indlæggelser, endelig kunne stille en diagnose. Jeg har en kronisk tarmbetændelse, og skulle have Binyrebarkhormon.

Mens dette stod på, kontaktede jeg min sagsbehandler, og fortalte jeg var syg. Hun havde intet foretaget sig i de måneder, ikke kontaktet Fleksudvalget! - og nu ville hun afvente en diagnose, før hun gik videre. Sidst november fik jeg diagnosen, og kontaktede straks min sagsbehandler, og bad hende indhente papirer. Det lovede hun, men da jeg var til kontrol på sygehuset i feb. 2011, havde hun intet indhentet!

Jeg var til møde hos hende ca. 1 marts. Hun lovede, at nu skulle hun nok indhente papirer, og tale med lægekonsulenten, om ikke pension er det bedste! Jeg sagde til hende, at jeg ikke udholder den uvished mere, og det påvirker mig rigitg dårligt psykisk!

Jeg kontaktede hende så i går, og spurgte om hun havde fået indhentet papirer. nej, det havde hun simpelthen ikke nået, og nu gik hun på ferie i en uge

Jeg føler jeg bliver nødt til at tage sagen i egen hånd, selv søge pension, men vil bare at det bliver gjort ordentligt, så det ikke "skader" min sag. Jeg fik aktindsigt i 2008, men fik dengang at vide, at hvis jeg søgte pension, ville jeg få afslag.

Jeg synes sagen er anderledes nu, hvor jeg er afklaret, og oveni har fået en kronisk sygdom, jeg skal leve med resten af mit liv. Håber I har nogle gode råd til hvor jeg starter.

Har også overvejet at klage til Socialudvalgsledelsen(?) Jeg var så glad for endelig at blive afklaret for et år siden, og så sker der bare INTET! Det er simpelthen så deprimerende. Jeg går til samtaler på psyk. afd. og min psykolog har også udtrykt, at uvisheden IKKE er god for mig! PS. Bor I vejle, og er 44 år. Mvh.

- glemte at sige at jeg er i match gruppe 4-5 !
Så skulle alle vist kunne læse det.
Det er heller ikke altid, at jeg selv kan læse indlæg der står så tæt, men jeg blev nok så overrasket og harm over de 24 år på kh, at jeg helt glemte det.
Jeg synes jo, at mine næsten 15 år var aaalt for lang tid.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 22:10   #9
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Takker Vovse.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 22:12   #10
Story
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Lokation: vejle
Alder: 57
Indlæg: 76
Styrke: 17
Story er ny på vejen
Ja, rigtig mange tak:-) ja, 24 år er rigtig lang tid :/
Story er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension