K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-06-2015, 07:28   #1
Haveterapi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Haveterapi er ny på vejen
Beregning af sygedagpenge.

Kære alle.

Jeg er ny bruger af K 10.

Jeg har været voksenelev og tilkaldevikar samtidigt og går ned med stress da jeg er i 1. praktik. Jeg får ikke fuld sygedagpengesats da mit tilkaldevikarjob ikke er medtages i beregningen af sygedagpengene.

Min fagforening har spurgt ind til dette og hertil svares at hvis jeg har fuld dagpengeret så kan der blive tale om en ændret beregning.

Nu er mit spørgsmål så: Fagforeningens beregning siger, at når jeg blev sygemeldt den 19.4.13 men fik løn til og med 30.4.13 så skal man beregne 3 mdr. tilbage - altså fra mdr.: apr. marts og febr. I februar havde jeg vinterferie og derfor er februar mdr.s indkomst lavere. Derfor siger fagf. nej til at jeg kunne få fuld arbejdsløshedsdagpenge, så derfor heller ikke fuld sygedagpengesats, men fagf. medtager dog vikarlønnen i beregningerne.

Men i sygedagpengesystemet er der en beregningsmetode som siger 3 måneder tilbage fra sidste sygedag og så er det månederne marts, februar og januar der skal medtages og her vil jeg kunne få fuld sats hvis man medregner vikarjobbet.

Nu skal fagf. svare tilbage til kommunen og jeg er i tvivl om at det kan være rigtigt at man ikke kompenserer for hvis man har haft ferie og om alle indtægter ikke skal medregnes også vikararbejde og fra hvornår man beregner.
Jeg melder vikarjobbet fra pga. jeg heller ikke magter dette længere den 19.4.13.

Beklager at det bliver lidt rodet men det er del af min problematik.

Mange hilsner fra

Haveterapi.
Haveterapi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2015, 07:57   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Er du fuldtidsmedlem af en a-kasse og dagpengeberettiget?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2015, 08:19   #3
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Haveterapi Se meddelelser
Kære alle.

Jeg er ny bruger af K 10.

Jeg har været voksenelev og tilkaldevikar samtidigt og går ned med stress da jeg er i 1. praktik. Jeg får ikke fuld sygedagpengesats da mit tilkaldevikarjob ikke er medtages i beregningen af sygedagpengene.

Min fagforening har spurgt ind til dette og hertil svares at hvis jeg har fuld dagpengeret så kan der blive tale om en ændret beregning.

Nu er mit spørgsmål så: Fagforeningens beregning siger, at når jeg blev sygemeldt den 19.4.13 men fik løn til og med 30.4.13 så skal man beregne 3 mdr. tilbage - altså fra mdr.: apr. marts og febr. I februar havde jeg vinterferie og derfor er februar mdr.s indkomst lavere. Derfor siger fagf. nej til at jeg kunne få fuld arbejdsløshedsdagpenge, så derfor heller ikke fuld sygedagpengesats, men fagf. medtager dog vikarlønnen i beregningerne.

Men i sygedagpengesystemet er der en beregningsmetode som siger 3 måneder tilbage fra sidste sygedag og så er det månederne marts, februar og januar der skal medtages og her vil jeg kunne få fuld sats hvis man medregner vikarjobbet.

Nu skal fagf. svare tilbage til kommunen og jeg er i tvivl om at det kan være rigtigt at man ikke kompenserer for hvis man har haft ferie og om alle indtægter ikke skal medregnes også vikararbejde og fra hvornår man beregner.
Jeg melder vikarjobbet fra pga. jeg heller ikke magter dette længere den 19.4.13.

Beklager at det bliver lidt rodet men det er del af min problematik.

Mange hilsner fra

Haveterapi.
Jeg gætter på at du kommer under denne:

Kommunens beregning af din sygedagpengesats
Hvis du skal have ret til den maksimale sats pr. time på 111,76 kr., skal din timeløn være højere end dette efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag.

I timelønnen indgår grundløn, dyrtidstillæg samt andre personlige tillæg. Betaling for overarbejde indgår også.

Hvis din timeløn er lavere, vil din sygedagpengetakst også blive lavere.

Kommunen beregner din sygedagpengesats ud fra din gennemsnitlige indkomst i dit nuværende ansættelsesforhold. Kommunen bruger indkomsten i de seneste 3 afsluttede kalendermåneder forud for din 1. fraværsdag efter betaling af arbejdsmarkedsbidrag. Oplysningerne om din indkomst henter kommunen som udgangspunkt fra indkomstregisteret.



Så hvis du under ferien var på egne feriepenge, så vil de i perioden ikke stå i indkomstregisteret

Denne forklare det ganske godt.. Bemærk især de forskellige situationer

https://www.detfagligehus.dk/faa-hja...es-stoerrelse/

Sidst redigeret af mik16; 25-06-2015 kl. 08:32.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2015, 21:09   #4
Haveterapi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2014
Indlæg: 6
Styrke: 0
Haveterapi er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Er du fuldtidsmedlem af en a-kasse og dagpengeberettiget?
Tak for hurtig respons akvamarin Jeg er fuldtidsmedlem og dagpengeberettiget, men jeg har muligvis ikke tjent nok til at være fuld dagpengeberettiget.

Mange hilsner

Haveterapi.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Jeg gætter på at du kommer under denne:

Kommunens beregning af din sygedagpengesats
Hvis du skal have ret til den maksimale sats pr. time på 111,76 kr., skal din timeløn være højere end dette efter fradrag af arbejdsmarkedsbidrag.

I timelønnen indgår grundløn, dyrtidstillæg samt andre personlige tillæg. Betaling for overarbejde indgår også.

Hvis din timeløn er lavere, vil din sygedagpengetakst også blive lavere.

Kommunen beregner din sygedagpengesats ud fra din gennemsnitlige indkomst i dit nuværende ansættelsesforhold. Kommunen bruger indkomsten i de seneste 3 afsluttede kalendermåneder forud for din 1. fraværsdag efter betaling af arbejdsmarkedsbidrag. Oplysningerne om din indkomst henter kommunen som udgangspunkt fra indkomstregisteret.



Så hvis du under ferien var på egne feriepenge, så vil de i perioden ikke stå i indkomstregisteret

Denne forklare det ganske godt.. Bemærk især de forskellige situationer

https://www.detfagligehus.dk/faa-hja...es-stoerrelse/
Hej mik16.
Også tak til dig for hurtig respons Det er meget dejligt at se dette engagement. Og du rammer også nogle af mine egne observationer.

Ved du, om det er rigtigt, at hvis en ferie, som er afholdt for egne feriepenge,
ikke er indberettet i indkomstregisteret, så tæller den ikke med i en dagpengeberegning hverken i sygedagpengeberegningen eller i arbejdsløshedsdagspengeberegningen. Jeg synes, at det virker ulogisk, at det kan være afgørende for fremtidig indkomst, om man lige har haft ferie eller ej.

Jeg har - lige som dig - også set det faglige hus sygedagpengeberegningsmodel.
Og det er også den, at jeg tænker, at jeg kan bruge til at få fuld sygedagpengeudbetaling, men jeg har ikke kunnet finde ud af om min vikarløn (tilkaldevikar uden fast tilrettelagte timer) skal medregnes ved siden af min voksenelevløn, fordi så er jeg fuldt berettiget. Kommunen har ikke taget denne vikarløn med.

Fagforeningen derimod medtager denne vikarløn i deres beregning men for apr. marts og feb. så de bruger en anden metode end den ovenfor beskrevne og derfor er jeg i tvivl om der er noget, jeg kan gøre eller det er korrekt.

Grunden til, at det har betydning mht. beregningerne er, at jeg havde min største indtægt som vikar i januar mdr. som passer ind i sygedagpengenes beregning.

Min vikarløn i så fald trække timelønnen over kr. 111,- pr. time.

Mange hilsner

Haveterapi.
Haveterapi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension