K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-12-2011, 18:06   #21
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Indslag i DR Søndag i går om socialt bedrageri for 7 til 12 mia. kr. tager udgangspunkt i sag om enlig syg kontanthjælpsmodtager med børn:

- at forestille sig at kunne afsløre bedrageri for 7 til 12 mia. kr. pr. år hos enlige kontanthjælpsmodtagere med børn - ved udvidet samkøring af KMD it-registre om enlige kontanthjælpsmodtagere med børn - som antydet i indslag i DR søndag i går - virker ikke realistisk

- da udgifter alt i alt pr. år til kontanthjælp til alle kontanthjælpsmodtagere i DK ifølge Danmarks Statistik er på er under 8 mia. kr.


- så indslag i går må have funktion af hetz ikke funktion af sagligt alsidigt belyst information
Og alligevel står der en politiker "frisk & frejdig" på spring med lovændringer, der skal komme det såkaldte: snyd hos bestemte samfundsgrupper til livs - sikke et "tilfældig" sammentræf ?

Citat:
Politiker parat til at ændre persondataloven

Socialdemokraternes retsordfører, Ole Hækkerup er parat til at ændre persondataloven for at komme socialt bedrageri til livs.
- Når folk snyder og får nogle sociale ydelser, de ikke har krav på, så er man i virkeligheden i gang med at snyde fælleskassen, siger Ole Hækkerup til DR Nyheder.
Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/201...9.htm?rss=true
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 18:36   #22
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Noget, der kan irriterer mig grænseløst er, når folk for "nemhedens skyld" undlader at tænke selv, men suger alt (spin) til sig, som om det var den eneste rigtige sandhed.
Jo, men den gennemsnitlige IQ-score i DK påstås <100.

Det vil i såfald i praksis sige, at der er flere med en score under 100 end over 100. I et fællesskab, der bygger på flertalsafgørelser, må man derfor forvente, at det forhold får en afsmittende effekt i én eller anden betydning.

Ligesom det er nemmere for de lidt mere kvikke med et bestemt sigte, at jage de knap så kvikke rundt i et eller andet ad hoc konstrueret spin-univers.

Omvendt må man også forsøge at skabe forståelse for, at de mindre kvikkes evner også kan være deres handicap, der passende skal imødekommes med et vist skånehensyn - men som nogen måske lidt mere kvikke i stedet på modbydeligste vis forsøger at udnytte til at oppiske en folkestemning, der fremmer det de nu lige politisk har gang i.


Ja, jeg ved ikke hvad jeg skal sige til det ud over, at det er: bad karma i retning af dem selv.

Ved at agere som demagoger med ubegavet spin i hoved og r*v saver "socialkraterne" IMHO den (politiske) gren over som de sidder på ... for normalt afskære man ikke den hånd, der fodre én ... men når man med ubegavet spin "går efter" at oppiske en stemning imod alm. arbejdende mennesker, der udsættes for "sociale begivenheder" og derfor får økonomisk hjælp behov, så er jeg sikker på, at det fremadrettet huskes mere end knap 4 år ... og rammer dem selv i nakken som en boomerang.


Citat:
JA! Det var dét, jeg mente, men ikke lige kunne få formuleret

:-)
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 19:05   #23
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
I leder i Information allerede den 7. sept. 2010 stiller Bent Winther spørgsmål ved daværende skatteminister Troels Lunds Poulsens reelle bestræbelser

- m.h.t. at sætte ressourcer ind på at følge op på oplysninger fra Projekt Money Transfer om 1000 mia. kr. overført til skattely uden om dansk skattevæsen de seneste 5 år.

Om resultatet ville blive, at der faktisk ville blive inddrevet skyldig skat af disse 1000 mia. kr. opfølgende, var ifølge Winther umuligt at spå om:

Men han mente, at den første vigtige konklusion på sagen var, at de rette myndigheder

- i nidkærhed over for socialt bedrageri i hundredekronersklassen

- foreløbig havde undladt at fokusere på spekulanters svindel i milliardklasse, der ellers alvorligt ville kunne mærkes på velfærden.


http://www.information.dk/244253

»Det virker uhyrligt med al den forargelse og straf for socialbedrageri«, mener Dorthe Sørensen og foreslår, at SKAT straks skal have genansat flere medarbejdere, så de kan få den ... opgjorte skattegæld ned.

http://www.information.dk/244253


Jeg håber SRSF regering fremover besinder sig og gør op med skamløs VKO-politik, som vægtede at afsløre socialt bedrageri i hundredkroners klassen, fremfor at afsløre socialt bedrageri i trecifrede milliard beløb:


For:

Opfindsomheden er stor, når det gælder danskernes trang til gemme penge af vejen for skattevæsnet i skattelylande:

140.000 privatpersoner og 40.000 virksomheder skal derfor nu have kulegravet deres udbetalinger til de lande, der har ingen eller lav skat...

Efter et års arbejde kan Skat nu fastslå, at de 6.000 milliarder vedrører lovlige forretninger. Tilbage står overførsler på 1.000 milliarder, der skal undersøges nærmere:

»Sagerne vedrører typisk virksomheder, der udbetaler løn og bonus fra andre lande, uden at de indberetter skat, uregistrerede virksomheder og sort økonomi samt skattepligtssager med falsk fraflytning med videre«, siger skatteminister Thor Møger pedersen (SF) jf. artikel i Politiken den 24./11. 2011:


http://politiken.dk/tjek/penge/dinep...or-milliarder/


Vi håber regering - på baggrund af denne viden - får gigantisk spekulativt socialt bedrageri i fircifret milliardbeløb opklaret hurtigst muligt

- med hjælp af bagmandspoliti og af særlig taskforcegruppe i Skat snarest!

Det vil virkelig kunne støtte velfærd i Danmark, som S og SF og R har lovet vælgere!

Sidst redigeret af Katharina; 12-12-2011 kl. 19:20.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 19:22   #24
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Tænkte nok, at der var en eller anden, der ville oprette sådan en tråd efter den overskrift i medierne....

Man kan vel ikke ændre den faktum, at socialbedrageri ikke er i orden.

Der findes allerede en paragraf i loven om, at kommunerne faktisk har pligt til at følge sagerne op, om en borger fortsat er berettiget til en ydelse eller anden hjælp fra kommunen.... Og det er derfor de har retten til det.... Ofte skriver borgerne jo under på, at skal huske de ændrede forhold til kommunen (men gør det ikke altid). De partshører jo dog altid den borger, det handler om (f.eks. efter anonymt tip om en bestemt borger). Så her kan man jo altid være med til at bevise sin uskyld. Hvis kommunen derimod finder at en borger berettiget har begået en ret alvorlig misbrug af kommunens penge og har dokumentationen på det, så bestemmer de, om sagen skal overleveres til politiet...

Politiet ville aldrig kunne undersøge disse sager alene, da netop kommunen har ansvaret for at følge sager op. De har selvstyre.

Og som det er sagt tidligere i andre tråde, så har socialbedrageri altid eksisteret, men man er bare blevet bedre til at afsløre dem... Og det er skam kun til gavn for befolkningen - da det er borgernes skattekroner, det er taget fra...

Jeg vil aldrig glemme den sag, som Operation X viste i TV, om den handicappede mand i kørestol, som misbrugte kommunens penge, ved at oprette flere virksomheder, ansætte familiemedlemmer med kommunens penge... Det var virkelig groft... Der er flere kommuner, som har meldt ham til politiet. Det er offentliggjort i Operation X. De mange millioner kunne have været gået til.. f.eks. flere hænder i kommunerne...
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-12-2011, 19:45   #25
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Jeg vil aldrig glemme den sag, som Operation X viste i TV, om den handicappede mand i kørestol, som misbrugte kommunens penge, ved at oprette flere virksomheder, ansætte familiemedlemmer med kommunens penge... Det var virkelig groft... Der er flere kommuner, som har meldt ham til politiet. Det er offentliggjort i Operation X. De mange millioner kunne have været gået til.. f.eks. flere hænder i kommunerne...
Ja!

Det er godt, det er afsløret og meldt til politi og efterforsket og dømt og penge krævet tilbagebetalt!

Det indslag i DR Søndag i går handlede om - var:

Formodning om at kunne afsløre bedrageri m.h.t. kontanthjælp på 7 til 12 mia. kr. ved it-samkøring omkring kontanthjælpsmodtagende enlige kvinder med børn - selvom udgifter alt i alt til kontanthjælp til alle kontanthjælpsmodtagere er på under 8 mia. kr.

(Kilde: Statistisk Årbog 2011 side 150 tabel 140: http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/16217/06soc.pdf )

Men til det er der kun at sige:

Det er vigtigt ikke kun at have øje for socialt bedrageri i hundredkroners klassen, som manges perspektiv måske kun rækker til, men også at have øje for og afsætte ressourcer til afsløring af socialt bedrageri i trecifrede milliardbeløb, som beskrevet i artikel i JP i går:

Fallenter i bankkrak efter bankkrak i DK har overført spekulationsgevinster i trecifrede milliard beløb til skattely - mens bankers tab i milliarder betales af skatteydere - så der nu skal spares på velfærd i DK - det er ikke OK:

http://epn.dk/samfund/article2634032.ece

Sidst redigeret af Katharina; 12-12-2011 kl. 19:59.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2011, 11:29   #26
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Formodning om at kunne afsløre bedrageri m.h.t. kontanthjælp på 7 til 12 mia. kr. ved it-samkøring omkring kontanthjælpsmodtagende enlige kvinder med børn - selvom udgifter alt i alt til kontanthjælp til alle kontanthjælpsmodtagere er på under 8 mia. kr.

(Kilde: Statistisk Årbog 2011 side 150 tabel 140: http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/16217/06soc.pdf )

Til det er der kun at sige:

Det er vigtigt ikke kun at have øje for socialt bedrageri i hundredkroners klassen, som manges perspektiv måske kun rækker til, men også at have øje for og afsætte ressourcer til afsløring af socialt bedrageri i trecifrede milliardbeløb, som beskrevet i artikel i JP i går:

Fallenter i bankkrak efter bankkrak i DK har overført spekulationsgevinster i trecifrede milliard beløb til skattely - mens bankers tab i milliarder betales af skatteydere - så der nu skal spares på velfærd i DK - det er ikke OK:

http://epn.dk/samfund/article2634032.ece
Og hertil vil jeg føje:

Kvinde i indslag var enlig mor til tre. Hun havde været udsat for en arbejdsskade og var uarbejdsdygtig og var overgået fra sygedagpenge til kontanthjælp.

Kontanthjælp var nu videre taget fra hende, og hun var ved at flytte ud fra sit hjem.

Hendes brøde var at have betalt sin eksmands elregning 2 gange.

Det lyder retsløst og besynderligt, at det skulle være forbudt som kontanthjælpsmodtager at være gavmild og hjælpe eksmand.

Sag var vist ikke meldt til politi og udforsket politimæssigt, og var ikke videre afgjort ved domstol, som lov ellers kræver jf. professor i socialret Kirsten Ketscher.


Det virker som retsløshed - igen igen i Holbæk - som Sacha Nyhus's sag omtalt i Information tidligere i år:

http://www.information.dk/263006

http://www.information.dk/276597?page=1

Sidst redigeret af Katharina; 13-12-2011 kl. 11:49.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2011, 11:53   #27
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Lægger lige følgende linkt ind:

Det bliver lettere at snyde
http://www.tvsyd.dk/artikel/112553?a...video_id=36887

Citat:
Fra 2012 bliver Udbetaling Danmark centraliseret til fem forskellige steder i landet, og kontrollen med om vi snyder med for eksempel børnebidrag,
bliver flyttet til Hillerød. Dermed frygter kommunerne, at det bliver nemmere at snyde.
Hvor er sammenhængen så lige henne, når de på den éne side vil bekæmpe socialt bedrageri (og have udviddet beføjelser) og på den anden side besværligører kontrollen ved centralisering...?

Noget andet er, at Udbetalingen Danmark kunne være en skandale under opsejling:

Kommuner: Stop Udbetalingen Danmark http://www.tvsyd.dk/artikel/132316:K...taling-Danmark

Citat:
Stop Udbetaling Danmark-projektet, siger flere kommuner. De fem nye centre, bl.a. et i Haderslev, er på vej til at blive en ny offentlig skandale, som i f.eks. Varde koster fire mio. kr. om året.
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2011, 12:41   #28
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Puh..Ha..

Hillerød skal stå for kontrollen???

Stakkel andre, borgere.
Hillerød Kan IKKE lave noget uden fejl, mange fejl!!!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2011, 12:54   #29
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
VEL TALT, katharina...som altid

Det er ABSOLUT ikke ok at snyde på nogen som helst måde, slut prut finale!

Dét tror jeg vi ALLE kan blive enige om men...det gælder så også for ALLE OGSÅ dem der har mulighed for at jonglere med skjulte reserver, hvilket jeg vil gætte på at langt de fleste af os herinde ikke har mulighed for ...eller tar jeg fejl

Og kan kun gentage,

Danmark er mig bekendt fortsat under følgende lov:

Den lovgivende

Den dømmende

Den udøvende .... magt

...eller tar jeg også fejl i dette?

Kan kun sige at skulle kommunen(hvilket de så har direkte sagt) nævne noget om snyd overfor os ja, så vil jeg INSISTERE på at de politianmelder os...for vi har INTET at skjule!

At kommunen har ansvaret for at finde ud af hvordan og hvorledes, fint med mig, men jeg vil ALDRIG finde mig i at en eller anden sb eller hvem det nu måtte være, får stikker anmeldelser og så anklager mig/os for dit eller dat uden måske at have andet en sladder(af værste skuffe måske) af "beviser" ja, der står jeg sg() af.

Dette er DK vi lever i, sguntte Østtyskland.

Py ha....må vist hellere hoppe ud af tråden igen for alldrig om jeg vil finde mig i at bøje nakken for hverdags psykopater ja, undskyld, men udtrykket er "lånt" af en meget god ven af mig...
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2011, 13:59   #30
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser

Danmark er mig bekendt fortsat under følgende lov:

Den lovgivende

Den dømmende

Den udøvende .... magt

...eller tar jeg også fejl i dette?

Kan kun sige at skulle kommunen ... nævne noget om snyd overfor os ja, så vil jeg INSISTERE på at de politianmelder os...for vi har INTET at skjule!
...
Dette er DK vi lever i, sguntte Østtyskland.
Enig!


KMD sælger it-løsninger til kommuner - de ønsker nu at sælge it-samkøringsprogrammer til kommuner

- derfor har de lavet en rundspørge blandt 69 ledere i kommuners kontrolgrupper om de i deres arbejde ville ønske it-samkøringsprogeram fra KMD - det ønsker de (http://www.kmd.dk/Documents/Presse/K...%20Danmark.pdf)

- videre ønsker KMD så at afsætte deres samkøringsprogram ved at opreklamere en teori om mulighed for at afsløre socialt bedrageri især blandt kontanthjælpsmodtagende enlige mødre med børn - for 7 - 12 mia. kr. pr. år - ved it-samkøring

- baggrund for KMD's teori om 7 til 12 mia. kr. at spare ved it-samkøring bygger på kontakt med 1008 mennesker 18 - 65 år rundt om i landet, om de har hørt rygter om socialt bedrageri i deres nærmiljø - med særligt fokus på enlige mødre på kontanthjælp, som ikke er reelt enlige - disse rygter er så ganget statistisk op - og tal 7 til 12 mia. kr. er fremkommet. (http://www.kmd.dk/Documents/Presse/K...%20Danmark.pdf )

- selvom samlet kontanthjælp til alle kontanthjælpsmodtagere pr. år i DK beløber sig til under 8 mia. kr. (jf. Statistisk Årbog 2011 side 150 tabel 140: http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/16217/06soc.pdf )


Mette F. lagde - i DR Søndag d. 11./12.- op til vidtgående konsekvenser af denne KMD undersøgelse

- men ligesom i sidste uges undersøgelse om kvinder på kontanthjælp havde hun igen igen ikke tjek på, hvordan tal i undersøgelse var fremkommet

- troede undersøgelse var objektiv og omfattende

- og ikke bare baserede sig på ubekræftet rygtedannelse om omfang af socialt bedrageri - sammen med rundspørge blandt kommuners kontrolgrupper om ønsker om flere kontrolmuligheder:

http://www.kmd.dk/Documents/Presse/K...%20Danmark.pdf


At Mette F. henviser til KMD undersøgelse om ønsker om it-samkøring i kommuner

- som sagligt bevis - i DR Søndag - for socialt bedrageri på 7 til 12 mia. kr. pr. år blandt enlige mødre på kontanthjælp er pinligt for en beskæftigelsesminister.

Hun skulle være grundigt forberedt ved viden om tal i KMD-undersøgelse før skråsikker udtalelse i DR-Søndag!


KMD undersøgelse som baggrund for bevis for socialt bedrageri virker som skjult reklame for KMD produkt formidlet af DR bakket op af Mette F.


"Dette er den tyndeste kop te jeg længe har læst.

KMD laver en analyse om socialt bedrageri, men KMD leverer it løsninger til det offentlige. For mig lugter det af at forøge sin egen indtjening. Det er bund useriøst, at samme firma laver en rapport om et område og det er selv samme virksomhed der skal løse problemet..."
siger B. Knudsen i kommentar i Information

- og Mette F.'s ros af KMD undersøgelse som vigtig og troværdig og grundig og saglig - som baggrund for nye lovtiltag - det virker besyndeligt

- hvis dette er Mette F.'s standard informationsniveau op til formulering af nye love - må man græmmes:

http://www.information.dk/telegram/287589

Sidst redigeret af Katharina; 13-12-2011 kl. 15:03.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Har du været mistænkt for social bedrageri ? DSH Metropol Politik og Samfund 18 26-05-2013 23:20
social bedrageri hvornår ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 01-07-2011 13:58
DR 21 søndag Odenseaneren Lægekonsulenternes Rolle 17 21-06-2011 01:51
social bedrageri - misbrug af kommende regler. adbib Politik og Samfund 88 01-08-2010 11:24




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension