K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-05-2024, 16:32   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Har han boet i flere diktaturstater - nu ser han bekymret på vores demokrati

Bør læses med omhu og stor alvor.

Som korrespondent har han boet i flere diktaturstater - nu ser han bekymret på vores demokrati

Leif Davidsen er aktuel med ny roman, der stiller skarpt på magt, magtmisbrug og danskernes autoritetstro.

https://www.dr.dk/nyheder/kultur/som...mret-paa-vores

AF
Katja Sønder Tuxen

Selv om han kalder Danmark et af de mest fantastiske lande i verden, har han valgt at indlede sin nye roman med det ildevarslende citat fra Shakespeares Hamlet: ”Something is rotten in the state of Denmark”.

Leif Davidsen var i mange år danskernes øjne og ører bag jerntæppet, da han som DR’s korrespondent rapporterede fra Moskva og det autoritære Sovjet-regime. Nu er han aktuel med romanen "I skyggen af krigen", der forholder sig kritisk til den måde, magten udøves på i dagens Danmark.

Ifølge forfatteren selv er det romanens hovedperson, Peter Bojden, der synes, at noget er råddent i Danmark. Men han indrømmer også, at han selv forholder sig kritisk til det, han ser gå for sig i vores politiske landskab.

Jeg hentyder nok også til, at jeg synes, at man de senere år har set sådan en magtkoncentration og den ene skandale efter den anden i vores lille dydige fædreland.

Den skandale, der er den direkte inspiration for Leif Davidsen i den nye roman, er sagen om fængslingen af FE-chef Lars Findsen – også kendt som FE-skandalen.
En skandale, som han skriver i forordet, han "ikke havde fantasi til at forestille" sig.

- Altså jeg kan simpelthen ikke i den demokratiske verden finde et eksempel på, at en efterretningstjeneste efterforsker - med hele den tyrkiske musik - en anden efterretningschef, arresterer ham offentligt ude i lufthavnen, sætter ham i varetægt i 70 dage uden at ville offentliggøre sigtelsen, uden at ville offentliggøre tiltalen, uddyber han i Ugens gæst på P1.

Konsensusland

Romanens hovedperson, Peter Bojden, er en FE-chef, der gennem længere tid er blevet overvåget af PET, og som fængsles og anklages for at have udleveret statshemmeligheder, blandt andet til en journalist.
Selv om det ligner noget, vi kender, så vil folk blive slemt skuffede, hvis de forventer en nøgleroman om kendte personer, siger Leif Davidsen. Han understreger, at det er en roman, ikke en essaysamling om dansk demokrati.

Men virkeligheden er altid til stede i hans romaner, for det er sådan han arbejder.

Under arbejdet med ”I skyggen af krigen” så han, hvad der skete, da den socialdemokratiske mindretalsregering udskrev valg og dannede en flertalsregering hen over midten.

Så var der en række ubehagelige sager, der blev lukket ned, og så kom man ud af en knibe, man var i.

- På nogle måder har det jo tjent os godt, på andre måde er det jo også det, der gør, at mange ting, som Schlüter engang sagde, bliver fejet ind under gulvtæppet, for det er nu engang det letteste og rareste - og vi skal jo videre.
Hastelove og sociale medier

Ud over FE-skandalen, så er Leif Davidsen også bekymret over, om vores politikere har arbejdsro nok og giver sig den nødvendige tid til at lave ordentlig, grundig lovgivning.

Her ser han blandt andet med bekymring på den øgede brug af spindoktorer, som ifølge ham har mere travlt med at få politikerne til at se godt ud på de sociale medier end at hjælpe med at udforme ordentlig politik.

- Jeg har nogle gange indtryk af, at politikerne bruger mere tid på de sociale medier, end på at lave en ordentlig, gennemtænkt lovgivning, siger han.
Og hvis de føler sig overbelastede af mediernes hastighed, så må de kræve mere tid til at tænke sig om, inden de svarer.

- De kan jo sige, at det kan jeg ikke svare på lige nu, eller ring igen i morgen. Det er jo ikke forbudt at tænke sig om.

Nogle af de love, der også blev hastet igennem, var de love, der blev vedtaget under coronakrisen, hvor der blandt andet blev stillet krav om test og sat begrænsninger for befolkningens frihed.

Der er altid 'en fornuftig' grund

Og selv om Leif Davidsen ikke vil stille sig til dommer over den danske regerings måde at føre os gennem krisen på, så har han efter mange år i Sovjet og også Francos Spanien udviklet en særlig overfølsomhed over for autoritære tendenser, som når borgerrettigheder bliver taget fra os.

- Uanset af hvilken grund. For der er altid en fornuftig grund til at gøre det, set med magthavernes øjne. Det stritter på mig, når nogen begynder at sige, hvad jeg skal og ikke skal, og lukke ned for det, jeg mener er vores umistelige rettigheder.

Han synes hverken pressen eller de øvrige partier i Folketinget levede op til deres opgave med at holde regeringen i ørerne.

Pressen fandt sig i, at der ved pressemøder om det ene tiltag efter det andet kun måtte stilles to spørgsmål per medie.

Og så var der meget lidt modstand mod regeringen fra de andre partier i Folketinget, siger han.

Han nævner som eksempel ét pressemøde, som for ham er blevet billedet på tab af åbenhed og kritik.

Det er på plænen ved Marienborg, hvor samtlige politiske ordførere fra de politiske partier står med afstand på plænen, mens statsminister Mette Frederiksen (S) kommer ud, leverer et budskab til pressen og derefter vender om og går ind igen.

- Og så står partilederne som børn i en skolegård og har fået en orientering eller en reprimande af rektor med en reglementeret afstand, og det er dét, siger han.

- Der tænker jeg, okay, det er et impotent Folketing, der ikke gør det, som Folketingets opgave er, nemlig at holde øje med regeringen og bide magten i haserne.

De autoritetstro danskere

Han undrede sig også over, at danskerne var så autoritetstro og nemme at skræmme.

For eksempel da man valgte at indføre ensretning for gående rundt om Søerne i København.

- Jeg sad og hørte det og tænkte, det er ren Monty Python det her. Det var vanvittigt.

Han minder om, at vi ikke kan tage vores gode samfund og velfungerende demokrati for givet.

Det er ikke noget, der bare er kommet dumpende som en gave fra vorherre, men noget, der er skabt af mennesker gennem århundreder.

- Det ene med det andet er, at Danmark er et af de mest fantastiske lande i verden.

Jeg synes bare, at der er mange ting, vi skal holde øje med. Og fordi vi har et godt samfund, skal vi også passe på det.

- Det er ikke naturgivent, og det vil sige, at mennesker kan omgøre og omskabe det igen, siger han.

Tidligere operativ chef i PET Hans Jørgen Bonnichsen har læst Leif Davidsens nye roman - hør, hvad han mener om bogen her:


Hilsen Peter og stor TAK
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension