K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-09-2010, 19:02   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Nu ser det ud som om jeg har fundet noget ved Aabenraa kommune, men det ser ud til at der kun er frister på ældreområdet.

http://www.aabenraa.dk/borger/%C3%A6...8relsesfrister

Og så ser det ud til at de har haft nogle forhandlinger i gang på Familie og Børne området.

Ellers er der intet.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 00:30   #2
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
denne tråd ikke svare overens med indsatsen, men.........

HVIS:
En rask borger eller familie bliver ramt af sygdom og beder det offentlige om hjælp begynder en lang vandring, i mange tilfælde, som ingen kan forestille sig. Denne betragtning har du desværre ret i

Men hvis borgeren fra BEGYNDELSEN, af en given sag, har viden om:

Genoptræningsplan fra hospitalet.
Sagsbehandlingsfrister.
Alt foregår på SKRIFT.Ingen..aldrig..telefonsamtaler med flinke sagsbehandlere
Aktindsigt. Fra ALLE. Kommunen, læger, hospitaler.
Klagemuligheder.


Så påstår jeg at k10 kunne reduceres til en hyggeklub og ikke som i dag hvor vi oplever at de fleste kommer for sent til rådgivning. Ofte år inde i sagen.

Det tager altså en vis tid før man når til det punkt, at nu må man altså gøre et eller andet for at ændre på de uhørligheder man udsættes for, for i starten af ens sygedomsperiode handler det kun om ren overlevelse og opretholdelsen af de mest livsnødvendige processer samt ens sociale netværk.

Men hvis borgeren fra 1ste dag tilkendegiver at man har kendskab til SAGSBEHANDLINGSFRISTER overfor sin sagsbehandler, som ofte/altid bliver udskiftet, vil en given sag sandsynligvis kører efter lovgivningen.

Hvis man den 1ste dag tilkendergiver en sags frist, på en høflig måde, opdager mange at selv ens sagsbehandler ikke har kendskab til disse frister. Men det gør man så vedkommende opmærksom på, måske giver man et kopi af hvad der er besluttet af kommunalbestyrelsen, fra hjemmeside og beder om at dette bliver lagt i ens sagsmappe ( til orientering til de næste i rækken af sagsbehandlere) så er man nået langt.

Kender man til disse få, men vigtige, råd....griber man ind øjeblikkeligt når en sag begynder at skride. Langt de fleste sager kører professionelt uden problemer. Men de NEGATIVE sager har DU selv indflydelse på.

Grundproblemet er de ALLERsvageste der ikke har det overskud i begyndelse af en sag. Dem der ikke kender k10.

Jeg mener nu modsat dig, at det burde være ens nye socialrådgiver, der informerer en om dette eller i det mindste oplyser, hvor informationerne ligger offentlig tilgængelig på kommunen hjemmeside ( ak gør den nu sjældent) De har jo oplysnings og vejledningspligten og kørte kommunerne sagerne lige efter bogen, så var mange, både sagsbehandlere og sygedomsramte frie for at skulle igennem et tovtrækkeri uden sidestykke. Sagen bliver nemlig først NAGATIV når kampen om ret, pligt og tvang, Mv. begynder.

Målet med denne tråd er at alle 98 kommuner har offentliggjort sociale sagsbehandlingsfrister, hvor en given ansøgning udmunder i en AFGØRELSE, iht den lovgivning Folketinget har vedtaget. Intet andet. Selve længden af disse frister bestemmer kommunalpolitikerne suverænt.

Keep up the good work fristens længe er ikke af betydning, men det har betydning, at de er fastsatte, så borgeren ved hvad De har at forholde sig til.

Men...så bliver vi forvirret og blander tingende sammen. Der nævnes jo i lovgivningen at eksempelvis ansøgning om førtidspension kun må tage max 3 mdr.(lovbunden) Hvilket er korrekt.....men de 3 mdr begynder først når sagsbehandleren har undersøgt ALLE muligheder og dokumenteret at der INGEN arbejdsevne er tilbage......og først der afleverer sagen til AFGØRELSE hvis sagsbehandleren mener der er belæg for en vurdering....der begynder sagsbehandlingsfristen på 3 mdr.

Nej! Nu bliver vi ikke forvirrede længere, for du har så udemærket skåret det ud i pap

FØR januar 2003 så man på hvor syg/handicappet du var.
EFTER og nu, er man kun interesseret i ARBEJDSEVNEN og intet andet. Og det tager tid at finde ud af dette. Mange ender op med psykologiske undersøgelser.....uha uha hvor kan det gå galt her.

Før 2003 havde man en god tilgangsvinkel på området
EFTER har man kun kassetænkning tilbage ..... SUK!


Mange hilsner
Bedste hilsner
M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 14:07   #3
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
"Brug ikke tid på hverken borgmester eller forvaltningschef. Men handicaprådet eller socialudvalgsformanden som er den øverste politiske chef

Kurt Friis Jørgensen
Tlf. nr.:23 24 40 64
E-mail: [email protected]

med copy til handicaprådet: http://kommunen.vesthimmerland.dk/si...4436&moduleID=

Husk at det kun er kommunalbestyrelsen, socialudvalgsformanden der kan gå ind i enkeltsager alle andre kan/må ikke gå ind i enkelsager."

Hejsa Peter.

Jeg undersøgte lige hvem der sad i handicaprådet i Vesthimmerlamd Kommune og i dette råd sidder forvaltningschefen, vedkommende har dog ingen formandspost, men jeg finder det alligevel ikke særligt betrykkende.

Kan har ikke være tale om inhabilitet ?

M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 15:52   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nu begynder du jo......

at blive nysgerrig kære M2y.

Det kan man blive klog af. Men nu drejer tråden over i det politiske som kan være ubehageligt og tidkrævende at rode rundt i.

Mange kommuner ønsker kun få handicapråds-medlemmer og hvor embedsmænd søger mod formandsposten. Men for at gøre det kort.....NEJ, forvaltningschefen er ikke inhabil da handicaprådet IKKE kan eller må gå ind i enkeltsager.

Men som jeg forstår har du 2 problemer:
over 5 mdr svarfrist på sygedagpenge hvor kommunalbestyrelsen kræver af sine embedsmænd (sagsbehandleren) skal fremkomme med en afgørelse inden 2 uger.

Du modtager ingen svar.

Du ønsker at klage så et svar/afgørelse fremkommer.

Jeg anbefaler dig at klage til Tilsynet i den Statsforvaltning du tilhører. Skriv kort at Retssikkerhedslovens §3 stk.2 ikke efterleves i din kommune. Trods kommunalbestyrelsen har vedtaget frister for området.

Ikke som en personsag men som en direkte ulovlighed som åbenbart iværksættes........ja, netop af forvaltningschefen som åbenbart tillader sine medarbejder at bryde lovgivningen. Her klager vi til Tilsynet.

Send kopi til handicaprådet. Så bliver de tvunget til at tage stilling.
Send kopi til socialudvalgsformanden og borgmesteren som er den øverste ansvarlige.

Hvis du gør som jeg råder dig til vil alle implicerede få viden om hvad der foregår. Jeg er 99% sikker på at du vil modtage en hurtig reaktion fra kommunen.

Tilsynets afgørelse vil du først modtage om ca 6 - 20 mdr da der ikke findes lovbundne svarfrister i Tilsynet, kun lokale som man forsøger at overholde.

Men de frister kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggøre, skal behandles iht RSL §3 stk. 2, som LOVBUNDNE. I din kommune inde 2 uger.

Du skal ikke være utryg ved en forvaltningschef.....han er ansat og oppebære en god løn udelukkende for bla at servicerer DIG iht lovgivningen.

Hilsen
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-09-2010, 16:18   #5
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
Nysgerrig har jeg

altid været, men det blev først vakt inden for dette område, da jeg blev syg og kom i klemme i systemet. Jeg har brugt de sidste 2 år på, at gå dybere ind i lovstof og alt det der høre med til at være sygedomsramt, for netop som du skriver at blive klogere på mine rettigheder.

Jeg kan oplyse dig om, at jeg allerede har rettet henvendelse til Statsforvaltningen vedr. tilsynssag, som du rådede mig til :-) -Og jeg vil sende oplysningerne til dem du nævner neden under, men gør det noget, at disse personer ved, at der ligger en tilsynssag i Statsamtet ? eller vil det efter din opfattelse være smartere, at holde den information for mig selv ??


Knus M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig

Sidst redigeret af maybeline2you; 26-09-2010 kl. 16:21. Årsag: stavefejl
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2010, 11:13   #6
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
maybeline2you er ny på vejen
[QUOTE=phhmw;125894]at blive nysgerrig kære M2y.

Det kan man blive klog af. Men nu drejer tråden over i det politiske som kan være ubehageligt og tidkrævende at rode rundt i.

Du ønsker at klage så et svar/afgørelse fremkommer.

Jeg anbefaler dig at
Send kopi til handicaprådet. Så bliver de tvunget til at tage stilling.
Send kopi til socialudvalgsformanden og borgmesteren som er den øverste ansvarlige."

Hejsa Peter

Ja jeg har sendt brev til Statsforvaltningen. Jeg har også sendt kopi til socialudvalgsformanden og borgmesteren og sent en kopi til Handicaprådet.

Handicaprådet har svaret tilbage på min henvendelse, men deres svar stemmer ikke overens med det du siger.

Handicaprådet svare således" Hermed kvitteres for modtagelse af din mail.

Sygedagpengeområdet hører ikke ind under handicaprådet, hvorfor jeg ikke har mulighed for at udtale mig i i din sag."

Men det var jo heller ikke min sag/ personsag handicaprådet skulle forholde sig til, det var jo overskridelserne af svarfrister

SÅ Hvad nu lille du ??

M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2010, 20:39   #7
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Århus kommune har lagt deres sagsbehandlingstider ud på hjemmesiden: http://www.aarhuskommune.dk/omkommun...ingstider.aspx
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 08:45   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Århus....hjem til Århus, med.....ulovlige frister

Århus kommune har 2 offentliggjorte sagsbehandlingsfrister............fra:

Beskæftigelsesforvaltningen: http://www.aarhuskommune.dk/omkommun...ingstider.aspx

Socialforvaltningen: http://www.aarhuskommune.dk/~/media/...er-210508.ashx

Hvor Magistratens 3. Afdeling forventer at: http://www.ulfiaarhus.dk/~/media/Dok...ration-mv.ashx

"Sagsbehandlingstiden ved borgerhenvendelser må ikke overskride svarfristerne for de enkelte områder. Hvis sagsbehandlingstiden forventes at blive længere end fristen, afsendes der kvitteringsbrev senest 10 arbejdsdage efter henvendelsen med bemærkning om forventet tidspunkt for afgørelse."

Men pludselig er de offentliggjorte frister blevet VEJLEDENDE.....og kan ikke overholdes i SPIDSBELASTNINGER......?????? Hvem mon vurderer dette?

"I enkelte tilfælde vil sagsbehandlingstiden være længere. Dette kan fx. skyldes spidsbelastninger, at en sag er særligt kompliceret eller, at det tager usædvanligt lang tid at indhente de nødvendige oplysninger til brug for sagsbehandlingen. I alle tilfælde kan man som borger forvente inden 14 dage at få om ikke en afgørelse så et svar fx. med information om sagens videre forløb." med andre ord bliver Retssikkerhedsloven sat ud af kraft i den periode hvor forvaltningen eller den enkelte sagsbehandler har travlt.

Udover dette mangler der mange frister som ikke nævnes.

Så Århus kommune har ikke overholdt Retssikkerhedsloven §3 stk.2.

TVÆRTIMOD....mange ord men lidt konkret hjælp....... sammenlign med fristerne fra anden kommune: http://www.lejre.dk/page3890.aspx?q=frister

Men spændende at kunne få kendskab til HVEM der har gjort fristerne til VEJLEDENDE og ude af virkning når vi har travlt.

Århus kommune kommer med i klagebølgen til Statsforvaltningerne.

Hilsen

PS tror læseren at ovenstående er en tilfældighed eller en bevidst juridisk spidsfindighed offentliggjort af ??????????

PSS. tror læseren at Århus kommune er den eneste som.........etc?
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 09:12   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.802
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Århus kommune....

Kære XXX, Århus kommune.
Juridisk konsulent
Socialforvaltningen, Sekretariatet
Århus Kommune, Værkmestergade 15
8000 Århus C.

Tak, for hjælpen. Nu har jeg fundet de 2 offentliggjorte sagsbehandlingsfrister. Men desværre finder jeg dem helt i strid med lovgivningen.
Derfor medsender jeg en tråd fra www.k10.dk hvor jeg beskriver klagepunkterne.:
http://www.k10.dk/showthread.php?p=125567#post125567 :

Håber du vil vende tilbage om Århus kommune vil tilrette de krævede sagsbehandlingsrister iht Retssikkerhedsloven. Eller om kommunen holder fast på at reglerne er i overensstemmelse med lovgivningen.

Med venlig hilsen

Peter Hansen
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-09-2010, 09:20   #10
heltinde
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-09 2010
Lokation: Århus
Alder: 58
Indlæg: 47
Styrke: 14
heltinde er ny på vejen
Jeg er ikke med på, om du stiller spørgsmålene i dit indlæg til mig, men nu er jeg da obs på, at Århus kommunes svarfrister kun er vejledende.

Dog indeholder deres vejledende svarfrister noget konkret, jeg kan bruge, nemlig at jeg SKAL høre et eller andet fra dem i løbet af 10 arbejdsdage. Så ved jeg da i det mindste, hvornår jeg skal rykke. Selvfølgelig har min sagsbehandler ikke fortalt mig det, så det har jeg googlet, da jeg ikke kunne finde info herinde.

Du viser Lejre som et eksempel. Har de også gældende svarfrister for 2010?
heltinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension