K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-12-2005, 16:10   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Gælder matchgrupper på fleksere ?

Hej Pia...

Jeg vil høre dig om de der nye match grupper gælder for fleksere ?
jeg mener at jeg har læst et sted at fleksere ikke skal med i matchgrupperne men kan ikke huske det helt sikker og kan ikke finde det igen....

Er det noget du kender til.

Jeg har lige modtaget et brev fra kommunen om at jeg er i match gruppe 4 men hvad betyder det for mig ???

Jeg havde på forståelsen at hverken førtidspensionister eller fleksere var omfattede af de matchgrupper 1 til 5 som man er ved at indele folk på dagpenge og kontanthjælp i....

Der står jo godt nok i match gruppe fire at der er stærke begrænsninger til det ordinære markede...

men når man er bevilliget fleks er det ordinære markede fuldstændigt udelukket... Sådan står der i min fleksbevilling.....

Hmm jeg kan sq ikke finde ud af det her mere...
håber at du kan fortælle mig hvad der sker og hvad det er der kan ske med os på de match grupper ....

og er der nogen forskel på enlige kontra de gifte
  Besvar med citat
Gammel 28-12-2005, 17:25   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: job på særlige vilkår ...

Hej Heiden...

Det lyder helt forkert
Fleksjob er helt udenfor det ordinære arbejdsmarked, på særlige vilkår.

- det brev må være en fejl...Match-systemet er ikke for Fleksjob folk.

Det er sguda helt skørt det du må gå igennem....hvordan går det ?

Et godt spørgsmål alligevel....:@ lad os se hvad Pia finder ud af...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-12-2005, 22:20   #3
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: Matchgrupper

Hvor finder jeg noget om det, har ikke hørt om det før.
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-12-2005, 14:36   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Gælder matchgrupper på fleksere ?

Hej Winther...

Her er hvad match grupperne er

1. umiddelbart match

2. høj grad af match

3. delvist match

4. lav grad af match

5. ingen match



Falder ægtefællen i match-grupper 1-4, så bortfalder kontanthjælpen, hvis de ikke inden for 2 år kan dokumentere, at de har haft mindst 300 timers ordinært arbejde, dvs. ustøttet arbejde.

Hvorimod 300-timers kravet ikke skal være opfyldt for gruppe 5.


Det jeg har læst om det er at folk der er visiteret fleksjob ikke er omfattede af 300 timers reglen.

Men her er hvad der helt nøjagtig står i det brev jeg har fået fra min kommune efter de har sat mig i matchgruppe 4.

Match kategorier
Lav grad af match

Match 4 .. Borgeren har så væsentlig begrænsninger i kompetencer og ressourcer, at den ledige ikke umiddelbart vil kunne indgå i jobfunktioner på det ordinære arbejdsmarked.
Borgerens arbejdsevne er aktuelt så betydeligt nedsat, at jobfunktioner der er forenelige med borgerens kompetencer og ressourcer kun vil kunne findes i et meget begrænset omfang på det ordinære arbejdsmarked.


Det der falder mig i øjene og virker helt bisart i mine øjne er at der står at der kun findes ordinært arbejde i meget begrænset omfang..

Når jeg samtidig kan læse i min fleksbevilling

Citat : Dine arbejdsevner vuderes at være så nedsat i et sådan omfang, at du ikke kan ansættes på ordinære vilkår.

Det der også kan virke foruroligende er at det er din sagsbehandler der sætter dig i match gruppe og der ikke er mulighed for at klage over en match gruppe...

Men jeg skal lige sige at jeg har undersøgt om hvorvidt det kun er flekbevilliget på kontanthjælp (som de jo lige har sat mig på ) eller om det også er folk på ledighedsydelse, men jeg har ikke fået nogle svar endnu, da alle holder lukket mellem jul og nytår...

Men i brevet jeg har modtaget står der at det retter sig mod folk på Dagpenge og kontanthjælp og startshjælp...

Dog har jeg hørt et rygte (POINTERE det er et rygte, fra en kommunalansat) der siger at alle fleksere skal matches.....

Så lad os vente med at gå i spagat over det, indtil vi har hørt fra Pia eller fra en af de foreninger jeg har skrevet til...
  Besvar med citat
Gammel 29-12-2005, 15:09   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Gælder matchgrupper på fleksere ?

Hej Stella...

Ja det er sq helt skørt det jeg går igennem lige pt...:@

men det bliver skøre endnu.....

Her til morgen fik jeg en e-boks besked om at jeg nu bliver trukket i boligsikring fordi jeg har ramt kontanthjælpsloftet!!!!

Godt nok 36 kr, men alligevel men det kan du læse om et andet sted her på siden.

for jeg laver lige et helt nyt indlæg om hvad kontanthjælpsloftet kan betyde for os fleksere, som er så uheldige at komme på kontanthjælp... :|

Men må hellere lave det et sted hvor pia ikke skal svare på seriøse spørgsmål
  Besvar med citat
Gammel 30-12-2005, 14:55   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Gælder matchgrupper på fleksere ?

Citat:
Hejdien skrev:
Hej Winther...

Her er hvad match grupperne er

1. umiddelbart match

2. høj grad af match

3. delvist match

4. lav grad af match

5. ingen match



Falder ægtefællen i match-grupper 1-4, så bortfalder kontanthjælpen, hvis de ikke inden for 2 år kan dokumentere, at de har haft mindst 300 timers ordinært arbejde, dvs. ustøttet arbejde.

Hvorimod 300-timers kravet ikke skal være opfyldt for gruppe 5.


Det jeg har læst om det er at folk der er visiteret fleksjob ikke er omfattede af 300 timers reglen.

Men her er hvad der helt nøjagtig står i det brev jeg har fået fra min kommune efter de har sat mig i matchgruppe 4.

Match kategorier
Lav grad af match

Match 4 .. Borgeren har så væsentlig begrænsninger i kompetencer og ressourcer, at den ledige ikke umiddelbart vil kunne indgå i jobfunktioner på det ordinære arbejdsmarked.
Borgerens arbejdsevne er aktuelt så betydeligt nedsat, at jobfunktioner der er forenelige med borgerens kompetencer og ressourcer kun vil kunne findes i et meget begrænset omfang på det ordinære arbejdsmarked.


Det der falder mig i øjene og virker helt bisart i mine øjne er at der står at der kun findes ordinært arbejde i meget begrænset omfang..

Når jeg samtidig kan læse i min fleksbevilling

Citat : Dine arbejdsevner vuderes at være så nedsat i et sådan omfang, at du ikke kan ansættes på ordinære vilkår.

Det der også kan virke foruroligende er at det er din sagsbehandler der sætter dig i match gruppe og der ikke er mulighed for at klage over en match gruppe...

Men jeg skal lige sige at jeg har undersøgt om hvorvidt det kun er flekbevilliget på kontanthjælp (som de jo lige har sat mig på ) eller om det også er folk på ledighedsydelse, men jeg har ikke fået nogle svar endnu, da alle holder lukket mellem jul og nytår...

Men i brevet jeg har modtaget står der at det retter sig mod folk på Dagpenge og kontanthjælp og startshjælp...

Dog har jeg hørt et rygte (POINTERE det er et rygte, fra en kommunalansat) der siger at alle fleksere skal matches.....

Så lad os vente med at gå i spagat over det, indtil vi har hørt fra Pia eller fra en af de foreninger jeg har skrevet til...
Hej Heiden
har fået oplysninger fra en flekser der er i fleksjob om at alle fleksere skal i matchsystemet, men det er kun administativt ?
Et redskab til at finde job til fleksere.men det er jo en ændring???
De nye regler...hvis de kommer... kommer gælder kun for de nye fleksere medmindre
regeringen laver en ekstraordinær lovændring...:@
Glæder mig til at læse Pias svar
Er der nogen der hører noget vil jeg være glad for at vide det:@
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2005, 00:09   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Gælder matchgrupper på fleksere ?


Hej stella ...

Ja jeg har også godt hørt nu at det er alle fleksere det kommer til at gælde for og at det kun er noget der har admestrativ betydning...:|

Nu ved jeg ikke hvordan andre har det med de der "kun" admestrativt noget, selv har jeg det ikke helt godt med det....:|

feks tror jeg ikke at det på noget tidspunkt har været nogens ide at sådan noget som kontanthjælpsloftet skulle ramme fleksere...:@

Da de jo bestemt ikke har de samme muligheder som almindelige kontanthjælpsmodtager for at tage feks de få timers arbejde som det kræver at komme væk fra loftet som regeringen påstår man kan...

Det er også bare en af de der upser der er i lovgivningen

nå men i hvertfald er det jo sådan pt at der er fleksforhandlinger meller partierne inde på borgen....B)

Jeg har i den forbindelse skrevet til Thomas Adelskov og fortalt ham om kontanthjælpsloftet, og det uretfærdige i det loft... (det er ikke kun mine 36 kr jeg tænker på, men nu skal jeg altså tage mig sammen til at skrive det indlæg om a og b fleksere )Han svarede mig tilbage at det var noget af det mest uretfærdige han længe havde hørt og at det var en problematik han ikke havde tænkt nærmere om, men han ville tage det op i fleksforhandlingerne som var igang med Claus Hjort...

Da jeg forleden hørte det om match grupperne og ikke kunne sove, skrev jeg igen til ham ang dem....

også det ville han tage op til fleksforhandlingerne.. så er det bare om der kommer noget som helst ud af det ... man kan jo have sin tvivl om det, men det kan aldrig skade at få det fremført, sådan at regeringen ikke bagefter kan sidde og sige at de ikke var videne om det ...:@:@

det jeg frygter med deres admestative ting, er at det lige pludselig skal ramme skævt pga en lille smutter i lovgivningen.. vil de have fleksere ind under match så må de også give sig tid til at få det skrevet ordentligt ind, der står godt nok at de 300 timer med arbejde i tilfælde af at man er gift med en konatnathjælpsmodtager ikke gælder i flekseres tilfælde..

Men hvem forhindre nogen i at sætte en fleksere i en match gruppe 3 man kan jo ikke klage over match grupperne man placeres i..:@

Nææ du har helt ret i hvad du skriver i din hilsen ude i replikboksen, det er på tide at man høre flekserene og tager sig af hvad de siger...
  Besvar med citat
Gammel 31-12-2005, 01:40   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Gælder matchgrupper på fleksere ?

hej Heiden

Under alle omstændigheder syntes jeg det er hamrende urimeligt at de ændrer reglerne hele tiden...det gør den ordning til noget jeg ikke stoler på mere.
Jeg syntes du skal skrive det til Hjort om hvad du har oplevet nu og om kontanthjælpsloftet ...jeg anede ikke at det rammer en flekser, det gør de heller ikke...i det hele taget står der intet om...det er godt du har skrevet til de andre...men jeg mener det er en skidt ordning fordi der ikke er jobs til os....jeg mener det er så forkert det kontanthjælpsloft, men endnu mere for en der ikke kan arbejde mere end 3 timer om dagen uden at blive ødelagt:@:@:@....jeg fatter ikke de politikere som sidder og tænker i penge og kasser mere ? det er som om ham Hjort er fuldstændig ond over for de svagest stillede i samfundet:@

Jeg mener også det er mistænksomt at fleksjobberne skal ind i det match system..fordi det er afklaret og analyseret og skrevet og undersøgt til fulde hvad hver person kan og ikke kan....og nu vil de torturere os lidt mere:@ en gang igen !!!! Er det nødvendigt ? NEJ men det giver sagsbehandlerne arbejde ! nogen gange er jeg så vred på de mennesker fordi de ikke brokker sig over noget som helst! Så er det sagt.

Bettina post er ude med protester mod nedskæringer, men er det nok ?



Men det er så kynisk og hensynsløst ...jeg ville ønske jeg slet ikke blev nødt til at være afhængig af sådan nogle mennesker...
De ved vi er svækkede ...læger har undersøgt mig og dig og andre ..der er ikke noget at komme efter...det bliver ikke bedre og det kan blive værre ( håber det ikke)

Jeg er ikke glad for det der sker, en sagsbehandler sagde at de nye regler kun vil gælde for nye fleksere...ikke fordi det er bedre, men jeg syntes det er ondskabsfuldt at ændre en ordninng og tyrannisere os med beskyldninger om at være profitmagere:@ som det lød i pressen...det er arbejdsgiverne der har misbrugt ordningen ikke os...og jeg er ikke engang sikker på at det er helt sandt.

Folk får ikke fleksjob uden der er en lægeerkæring.

Gør politikerne opmærksom på at fleksere også bliver ramt af kontanthjælpsloftet..for de ved det ikke.

Jeg er død-nervøs over alle de usikre politikere der er nu...man kan ikke regne med dem...de handler med de syge de gamle de kledige som var det ting....suk...

På mandag ringer du og spørger hvad det betyder alt de de gør ved dig uden din viden.

Jeg håber du får en god aften iaften selvom alt det bøvl

Fortæl hvad der sker.

B):@
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2005, 14:19   #9
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Gælder matchgrupper på fleksere ?

Jeg kan desværre ikke svare 100% lige nu, det er noget der skal undersøges.
Min umiddelbare tanke er, at grunden til at du skal matches er selvfølgelig, at du er på kontanthjælp. Men matchingen burde ikke have betydning ellers, da det for dit vedkommende kun er i kraft af at du modtager kontanthjælp. Når du først er visiteret til fleksjob, går man ikke ind og siger - nå nu matcer vi dig til en 3´er, så nu er du tæt på at miste dit fleksjob. Der skal jo nogle helt konkrete ting på bordet før det kan lade sig gøre - fx at man finder ud af, at du ikke længere har et skånebehov.

På den anden side kan man sige, at det at matche en fleksjobber på kontanthjælp, er spild af tid, da man reelt set ikke kan bruge matchingen til noget som helst, da du jo er fundet berettiget til et fleksjob.
Jeg tror der er forvirring rundt omkring i kommunerne vedr. dette, og det er grunden til at du har fået dette brev.
Hos os matcher vi ikke fleksjobbere, vi laver økonomisk opfølgning og jobkonsulenterne tager sig så af det arbejdsmarkedsrettet.

De administrative systemer er indrettet således, at man skal ind via nettet og lave opfølgning så vi kan blive tjekket, om vi nu har foretaget den obligatoriske opfølgning. Inden på denne side, hvor vi laver opfølgningen er også matchkategorierne, og du kan ikke registrere opfølgningen uden at matche - jeg tror det er deri den ligger, at det er derfor du er blevet matchet, men uden at det ellers har nogen betydning for dig, da det kun handler om statistik. Hvis du ikke blev matchet, ville du stå registreret udenfor statistikken, hvilket så viser sig som, at vi som socialbehandlere ikke har fulgt op og derved ikke har 100% opfølgning på vores sager.

Håber ovenstående giver lidt mening!
Men tror altså det i bund og grund hander om at de administrative systemer endnu ikke er indrettet til, at der findes fleksjobbere på kontanthjælp.

Vedr. at fleksjobbere bliver ramt af loftet, er der vist tiltag på vej om at de ikke skal rammes.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-12-2005, 14:55   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Gælder matchgrupper på fleksere ?

Hej Pia

Tak for dit svar....

Ja min umiddelbare reaktion er nu også at det måtte være admestativt, men når det er sagt så syntes jeg at jeg de sidste par år har været igennem så meget pga at jeg er på kontanthjælp, at det er svært at stole på nogen....


Vi er åbenbart ikke så mange fleksere på kontanthjælp at det kan betale sig at gøre noget ved systemet og de upser der er .....

Da konatanthjælpsloftet feks kom i sin tid, gik de jo to år tilbage og det gjorde at jeg blev ramt af loftet med det samme...

for vores vedkommene var det med ikke mindre end lidt over 2500 kr...
og gjorde at vi med 4 sammenbragte børn havde 2100 kr tilbage at leve for om månden...

Min søn var på det tidspunkt på efterskole (den ældste) han var bevilliget en friplads fra vores gamle kommune og var på efterskole da vi flyttede her til køge kommune...
de tog den bevilligede friplads fra os, og sagde at vi kunne sætte min søn på en kommune skole her...

så ud af to gange kontanthjælp betalte vi hver månede 2100 kr til en efterskole..

Så de 2500 var dem vi havde at leve for...

Heldigvis fik vi lavet så meget rav i den, og bragt så meget opmærksomhed på os selv at kommunen valgte at give os en §74i sådan at vi klarede os ud af loftet...

Det jeg syntes er underligt er at kommunen nu sætter mig tilbage på kontanthjælp i november og i december får jeg brev om kontanthjælpsloftet rammer mig igen...

Min kærste og jeg bor ikke længere sammen, og det er vi da rigtig glade for, nu hvor vi begge er sat på kontanthjælp.

Vi lavde et regnestykke, og det viste sig at for at kommunen kunne spare de 2500 på vores boligsikring er de nu kommet til at betale over 8000 kr i tilskud da vi begge er eneforsørger... duuuumt system...

allerede da vi blev ramt af kontanthjælpsloftet, var der en masse politisk diskussion om det, SF især var meget over regeringen på det tidspunkt, personligt tror jeg det var en upser fra regeringens side at man kunne rammes af det loft.
Men at det gjorde ondt at indrømme det..

Så jeg håber at du har ret i at der nu bliver lavet tiltag til at kontanthjælpsmodtagere ikke skal rammes... for mit vedkommene er det for sent.

Men for alle fleksere der kommer efter vil det være en god ide...

Så kan man bare håbe at det ikke bliver som i 2003 da Claus Hjort første gang blev gjort opmærksom på problemet...

Han sendte mig en mail om at han håbede på at jeg havde forståelse for hans synspunkt om at også for fleksere skulle det kunne betale sig at arbejde !!!!!


Godt nytår til dig ... og tusind tak for hjælpen med siden
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
MATCHGRUPPER: Mette F´s løfter om hjælp til svage kontanthjælpsmodtagere er tomme ord Henrik Herløv Politik og Samfund 8 22-02-2013 14:50
Matchgrupper fjernes Thomas1981 Politik og Samfund 20 21-02-2013 02:26
Matchgrupper/kategorier phhmw Nyt om loven 2 19-04-2009 22:29
Matchgrupper Connie Alt det andet 6 31-10-2008 15:01
De forskellige matchgrupper bantam Politik og Samfund 3 10-04-2006 22:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension