K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-03-2011, 20:59   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Thumbs up

Lidt støtte til sagen får du da, Peter.

Citat:
Langsommelighed i sagsbehandlingen er kun et af mange problemer. Men det er let at forholde sig til. Et andet af de gængse problemer er afgørelser, der ødelægger folks muligheder for at komme videre med deres liv.

Citat:
... samfundet har udviklet sig sådan, at det kan være næsten umuligt for dårligt stillede og socialt udsatte at opnå den bistand og at få den retssikkerhed, de har krav på. Derfor er der brug for frivillige, der råber op og som påpeger svigt og mangler og kræver bedre offentlig indsats - selv på et tidspunkt, hvor alle snakker besparelser.

Citat:
Det uoverskuelige system sætter sig spor hos de mennesker, der er afhængig af det. Det fremgår tydeligt af lektor Søren Juuls doktorafhandling
Solidaritet: anerkendelse, retfærdighed og god dømmekraft, med undertitlen
En kritisk analyse af barrierer for sammenhængskraft i velfærdssamfundet. I sin konklusion skriver han blandt andet:

»Det alvorligste problem for mange dårligt stillede mennesker er i dag, at de føler sig nedværdiget, stigmatiseret og usynliggjort i mødet med velfærdsstatens institutioner og ikke oplever, at der er rettigheder, der beskytter dem. Det fører til tab af selvværd og selvagtelse og svækker deres deltagelsesmuligheder i samfundet.«

Citat:
Jeg kunne i den situation ønske mig, at vi også fik sociale aktionsgrupper, der på samme måde som for eksempel Greenpeace er parate til illustrative provokationer - og om nødvendigt noget, der minder om civil ulydighed i velgennemtænkte utraditionelle aktioner, der kan være med til at åbne folks øjne for problemerne.

http://www.information.dk/261908

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-03-2011, 21:57   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak......

Kære Zuza.

Artiklen har givet mig inspiration og journalisten kan jeg se bor tæt på mig.
Jeg vil skrive til ham og gøre ham opmærksom på os og at vi på k10 faktisk har gjort hvad han ønsker gennem mange år.

Men er det ikke fantastisk at Tilsynet som vi ingen klagemulighed har overfor gennem årende kommer med direkte forkerte afgørelser?

Man kunne komme til at grine af dette forbandede skuespil, hvis ikke der bag problematikken var svage borger der bliver kørt rundt i manegen af uduelige embedsmænd/kvinder der ikke ønsker at efterleve lovgivningen.

Tiden må være inde til at mange K10èr begynder at skrive til een kommune ad gange....... 2-300 mail på samme dag.: Hvor kan jeg finde jeres sagsbehandlingsfrister iht osv osv

Jeg prøver at koordinerer det. Vi tales.

Mange hilsner
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-05-2011, 10:10   #3
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg checkede lige min kommune af ! De har svarfrister offentlig gjort ! Det der undrer mig helt enormt lige nu er :
Uanset om man får økonomisk tilskud efter § 81 eller § 82 i Loven om aktiv socialpolitik er fristen 4 uger !!!! Min ansøgning blev afleveret 13. august 2007 - svaret fik jeg 17 november 2010 efter at have rykket rigtig mange gange og fået en sludder for en sladder - havde jo adskillige lægeerklæringer på at jeg kunne dø af mine smerter hvis jeg ikke fik en smertelindrende behandling - og af hensyn til min psykiske tilstand mente såvel psykolog som psykiater at der skulle handles akut !
Det kan godt være min hjerne ind i mellem ikke kører i højeste gear - men der er da mere end 4 uger mellem 13. august 2007 og 17. november 2010 .......
Når jeg ikke længere har "mundkurv på" så må jeg da vist lige gribe fat i nogle ting igen ....

TAK FOR RIGTIG GOD INFO
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 16:34   #4
Bertha65
Elsker at være her på K10
 
Bertha65s avatar
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2011
Indlæg: 88
Styrke: 14
Bertha65 er ny på vejen
Min kommune mangler svarfrister.

Sønderborg kommune som jeg bor i har heller ikke offentligt gjort svarfrister.
Jeg har jævnligt kontrolleret om nogen kunne tage sig sammen fra kommunen om at lægge svarfristerne ud......Hvem helt konkret hendvender jeg mig til for at få de svarfrister offentliggjort??? Det er jo en skændsel.....
Bertha65 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 07:48   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bertha65 Se meddelelser
Sønderborg kommune som jeg bor i har heller ikke offentligt gjort svarfrister.
Jeg har jævnligt kontrolleret om nogen kunne tage sig sammen fra kommunen om at lægge svarfristerne ud......Hvem helt konkret hendvender jeg mig til for at få de svarfrister offentliggjort??? Det er jo en skændsel.....
Jeg plejer at kontakte kommunerne via kontakt på deres hjemmeside, samtidig finder jeg så ud af hvem der er borgmester og dennes mail adresse og så sender jeg en skrivelse ala den her (sendt i sidste uge til Holstebro kommune )

Citat:
Jeg har forgæves søgt efter sagsbehandlingstider på jeres hjemmeside, kan i oplyse mig om hvor jeg finder dem henne ?

Jeg skal samtidig gøre opmærksom på retssikkerhedsloven §3 stk 2

Ifølge retssikkerhedslovens § 3, stk. 1, skal kommunen behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Efter stk. 2 skal kommunen fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.

Det følger af vejledningen til retssikkerhedsloven (nr 73 af 03/10/2006), at der skal fastsættes frister inden for hvert enkelt sagsområde omfattet af loven. Fristerne skal ifølge vejledningen offentliggøres.


Derfor ønsker jeg henvisning til hvor jeg kan finde offentliggørelse af omtalte svarfrister. ?

Den reagere de normalt på ... i dette tilfælde kom der hurtigt et svar tilbage at det så ikke kunne bruges til noget er noget andet he he
Citat:
Hej xxxx

I forbindelse med at vi har fået ny hjemmeside, har vi desværre ikke fået ført teksten omkring sagsbehandlingstider med over. Den må beklageligvis være forsvundet i mængden.

Jeg har foranlediget af din mail oprettet siden - du finder den her: http://www.holstebro.dk/Sagsbehandlingstider-2383.aspx

Mange tak for tippet.

Venlig hilsen
XXXXXXXX
Web- og esdhkonsulent
Prøv at trykke på deres link og se hvordan det IKKE skal være ...
Sker det så sender man noget ala dette

Citat:
Tak for svar og link, jeg skal hermed gøre opmærksom på vedhæftet skrivelse hvoraf det fremgår at Socialministeriet Center for Politik og jura, kan herefter oplyse at der skal fastsættes frister for hvert enkelt sagsområde, sagsbehandlingstiden er forskellig fra sagsområde til sagsområde og kommuner kan ikke opfylde loven ved at beslutte en fælles frist for alle sagsområder.
Dette fremgår også af vejledning nr 73 af 03/10/2006 pkt 23

Har Holstebro ikke individuelle svarfrister ?? og hvis ikke er det så noget der er ved at blive udarbejdet ? og hvornår så ? hvis ikke hvad er så begrundelsen for dette ..
Og så gælder det bare om at bide sig fast og blive ved og ved og ved indtil de får lavet de svarfrister ..

Hvis man kigger i listen der er lavet omkring svarfrister på div kommuner kan man se at en masse af linkene ikke virker mere, det virker som om kommunerne helt bevidst rykker rundt på de sider med svarfrister, man kunne i hvertfald få mistanken for hver gang det lykkedes at få en kommune til at offentliggøre de svarfrister så kan man tjekke igen et par måneder efter og så er de væk igen og kommunerne har sjovt nok altid lige som Holstebro LIGE lavet siden om og den er LIGE smuttet for dem ...
  Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 22:33   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Godt gået Peter....og fantastisk at du stadig har energien til det...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 08:48   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tak, for den fine mand.....

Kære Web.

Om nogen kender du vigtigheden af denne lille § der har så stor betydning for "nybegynder-familien" der ofte ender i en NEGATIV social sag.

Men hvis man gør opmærksom på denne § fra første henvendelse så er det gjort klart at man begynder som ligeværdige parter i en sag.

Hvor korte elle lange ens sagsbehandlisfrister er, i denne forbindelse, fuldstændig uvedkommende og uendeligt ligegyldigt.

Men der er vigtigt at "nybegynderen", fra 1ste dag, indikerer at man har kendskab til RETSSIKKERHED.

Og IKKE fortsætter videre dialog før der ligger en dato for en AFGØRELSE i en given sag.

Det er hvad denne tråd handler om!


Energi? Jeg har en aftale med den scleroseramte kvinde med en sagsbehandlingstid på genbevilling af invalidebil på 2 år og 7 måneder.

En aftale er en aftale....... så vi fortsætter til alle 98 kommuner har fastsat og offentliggjort politisk vedtagne sagsbehandlingsfrister. Såre enkelt!

Mange hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 10:54   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
-som tidligere nævnt:

jeg bøjer mig i støvet for din aldrig svigtende ihærdighed -respekt
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 19:44   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.795
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Skive kommune.....

Til Skive kommune


Jeg har besvær med at finde Skive kommunes sociale sagsbegandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 med tilhørende Vejledninger samt lovskærpelse L117 med retsvirkning pr 1.april 2010.

http://www.danskeaeldre.launch-it.dk...eter140409.pdf

Disse sagsbehandlingsfrister der skulle fastsættes af kommunalbestyrelsens medlemmer og offentliggørelse af samme.

Enkelte frister er nævnt ulovligt på kommunens hjemmeside, eksempelvis ansøgning til invalidebil 14 til 16 måneder.

Vil Borgerservice foranledige at Skive kommunalbestyrelse modtager denne mail, hvis ikke der er fastsat og offentliggjort de i loven krævede sagsbehandlingsfrister, for alle sociale områder hvor en afgørelse og dermed en ankemulighed foreligger?

Med venlig hilsen

Peter Hansen

CC Handicaprådet, samtlige medlemmer
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-09-2011, 20:17   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Nu ved jeg ikke præcis, hvor du har fundet sagsbehandlingstiden på 14-16 mdr. på invalidebiler.

Sagsbehandlingstiderne på de sociale områder i Skive kommune findes i deres kvalitetsstandard, som de henviser til på hjemmesiden.

Skive kommunes sagsbehandlingstid på biler er 6 måneder. Andre sociale frister er også nævnt i kommunens kvalitetsstandard. Du kan finde dem på side 5 og 6 her:
http://www.skive.dk/files/Institutio...%20%202012.pdf
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fejl i statusrapport Daffodill Hjælpemidler til handicappede 4 08-10-2010 00:08
statusrapport/ journalnotater mor2 Spørgsmål ang fleksjob 2 01-03-2010 00:52
svarfrister CHNEVIDE Alt det andet 3 25-08-2009 16:54
Statusrapport egen læge! iben Spørgsmål ang fleksjob 1 17-11-2008 11:54
Vedr.Statusrapport fra kommunen mus0025 Din historie 5 16-10-2008 18:17




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension