K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-01-2009, 14:04   #11
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af lakridsen Se meddelelser
Da jeg fik afprøvet om jeg kunne få ftp, lagde jeg mærke til at det IKKE kun var de fysiske skavanker man her lagde vægt på.

Min situation er den at jeg har dårlig ryg, samt er stendanner (nyresten). Det i sig selv ville nok ikke gøre det store udslag, det havde andre ligesom advaret mig imod.

Derfor var det vigtigt for mig også at spille lidt på tangenterne omkring det at være mentalt "syg". Forstået på den måde at jeg vist nok ikke kunne så meget som jeg reelt burde til psykolog prøven, samt konstant at havde hovedpine ved stile spørgsmål. Koncentrationsbesvær osv.

Jeg opfordrer hermed ikke folk til direkte at lyve, men hvis man som i min situation, ville søge alene på mine fysiske mangler, ville jeg ikke komme ret langt, selvom min faktiske situation er den at jeg IKKE har kræfter/styrke til at bestride nogen former for alm arbejde, ej heller flex/skåne.

Derfor så jeg mig nødsaget til at fremstille mig selv en smule dårligere rent psykisk end jeg rent faktisk var. Man kan kalde det manipulation, eller snyd, jeg kalder det at forøge mine chancer for at den reelle chance jeg har ret til fremfor at blive erklæret egnet til arbejde uden reelt at være det.

Som en af mine venner sagde til mig: "man får ikke pension i dag, hvis man er i stand til at skubbe til en småkage med næsen" det fortæller jo lidt om hvor svært (og til tider ret unfair systemet er i dag) at få sin sag ført igennem.

Til slut skal jeg fortælle at jeg til sidst fik tilkendt min ftp.
Når man tænker på hvor svært det er for "normale raske" at forstå, hvad det betyder at være fysisk og psykisk langtidssyg, så er man næsten nødsaget til at "gi' den en ekstra tand" til samtaler, for alternativet er som oftest, at man ikke bliver opfattet så syg, som man i realiteten er..

Man kan som regel ikke nå at fortælle alle aspekter af at være syg overfor bla.a. social rådgiver eller psykologer, og skal disse fatte hvad det handler om, skal de lave supervision i hjemmet stort set i flere måneder før de forstår hvad det handler om. De fleste danner sig et indtryk ud fra en rask's synspunkt, uden at side med "smerten", og som regel på et meget overfladisk grundlag.

Derfor er man nødt til at gøre lidt mere ud af alt det negative når man taler med myndigheder/fagfolk, sådan at kontrasten "udlignes".

Personligt har jeg INGEN skrupler ved at gøre sådan, for når alt kommer til alt, så er det os selv der bedst ved om vi kan arbejde eller ej... man bliver bare SÅ TRÆT af hele tiden at høre hvad ANDRE mener man kan og ikke kan... hvem er bedst til at føle efter og mærke det? Claus Hjort måske?
  Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 14:23   #12
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg tænker:

Hvor mange her inde er enige om, at ryglidelser ikke kan arbejdes væk f.eks? Hvor mange mener at psykiske lidelser også kan arbejdes væk? (ja altså lige med undtagelse af Hjorten).

Hvis man som syg godt ved, at Hjort er fuld af lort, når han laver lovgivning der gør det endnu sværere at få en FP, sådan at flere og flere køres ned fysisk/psykisk, som mange her inde da må vide til ukendelighed, er det så svært at forestille sig, at man er nødt til at tage sagen lidt i egen hånd?

Jeg føler selv at man overhovedet ikke forstår hvor meget et problem fysiske og psykiske lidelser/sygdomme rent faktisk tager af kræfter, tid og overskud i hverdagen. Fokus i lovgivningen skriger jo ligefrem efter at man kun kigger på resourcer, og tager bind for øjnene overfor problemerne og bariærerne i afklaringssager.

Kan man ikke sige, at når systemet går lidt for langt "til den ene side", at så er det kun naturligt, at man som borger "går lidt for langt til den anden side" for at mødes på midten?

Efter min opfattelse går der lidt "Robin Hood" overfor een selv i det hvis jeg skal være ærlig... der er forskel på at "snyde" for at få en FP man godt selv ved er eneste vej ud, frem for at snyde sig til en hvis man godt ved man ikke fejler noget... eller nok til FP.

Ikke hermed sagt, at det er godt at "snyde"... men så længe systemet er så rådent, hvad gør man så? ødelægger sig selv, eller "snyder"?

Nogen der kan se hvad jeg mener?

Personligt ville jeg ikke lyve mig til noget jeg ikke er... Min måde at "ballancere" på er at jeg simpelthen ikke fortæller hvad jeg ikek bliver spurgt om. Feks. hvis jeg bliver spurgt om jeg er angst overfor fremmede mennesker, så svarer jeg absolut ja.

Det betyder dog ikke at jeg ikke kan gå ned og handle, eller svare når jeg bliver spurgt om noget, eller løber skrigende væk... jeg er ikke bange for mennesker sådan generelt set, jeg er bange for social interaktion med menensker jeg ikke kender MEGET godt, og kan derfor nemt færdes iblandt mennesker hvor jeg VED at ingen stiller spørgsmål, krav og forventninger til mig.

Men hvis systemet vil opfatte dette som noget nær en panik angst overfor mennesker, fordi de oplever mig når jeg er værst (sidene overfor en rådgiver f.eks. hvor jeg ryster over hele kroppen), så får de da lov til det, hvis det bedrer min sag. At tie, er efter min overbevisning ikek at lyve.

Sidst redigeret af Razmo; 22-01-2009 kl. 14:31.
  Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 14:30   #13
lakridsen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2008
Indlæg: 9
Styrke: 0
lakridsen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Peacock Se meddelelser
syndes det er til at brække sig over

så er du blevet stemplet som sinke

fatter ikke lige hvordan du har sluppet afsted med det, jeg ville ikke være stolt af det hvis jeg var dig

går du og små griner af os der har gået i systemet i mange år, får mit vedkommen 12 år
at vi ikke manipulere med systemet
Dit sprogbrug bryder jeg ikke bestemt ikke om, men du må jo selvfølgelig have den mening du har, det kan ingen forbyde dig...

Nu var det her ikke et spørgsmål om hvem der kunne være mest personlige, men blot om hvor trægt systemet er blevet og vi mennesker til tider ser os nødsaget til at ty til ufine metoder for at kunne opretholde en tålelig tilværelse... Jeg har små børn som skal forsørges, regninger der skal betales osv. derfor stoler jeg IKKE på at systemet giver mig den retfærdige behandling, som vi ALLE BURDE få - men som K10 er et UDEMÆRKET eksempel IKKE finder sted...

Så kan du brække dig alt du orker, men det ændrer ikke på at jeg IKKE er jeg flov over at sikre mig min fremtid sådan rent økonomisk. Siger blot at det også har sin bagside og opfordrer ikke på nogen måder andre til at gøre det samme.

Men samtidig kunne jeg heller ikke drømme om at dømme andre. HUSK at jeg rent faktisk ER for syg til at arbejde, men blot sikrede mig at min ftp gik igennem.

Så kan man vel sige at jeg outsmartede systemet, fremfor de tog r.... på mig som jeg kan læse er sket for andre herinde...

Håber du får held med din sag.

Mvh
__________________
Menneske på fuldtid

Sidst redigeret af lakridsen; 22-01-2009 kl. 15:35. Årsag: Tastefejl
lakridsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 14:44   #14
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Indrømmet, så er det en ambivalent følelse man får Lakrids. Det jeg tror der forarger nogen er, at du meget klart beskrev at du bevidst har løjet dig dummere end du er, for at sikre din FP.

Jeg kan godt læse på dit indlæg, at det har været ren nødværge, fordi du har set "tegnet på væggen" og måtte erkende, at hvis du skulle følge den "ærlige" sti, at så ville det tage årevis med nedslidning til følge.

Vi er mange af os eksempler på dette, jeg selv inklusiv. Jeg har været syg i dette lortesystem siden 2001, og først nu sker der noget, selv om alt kun tegner til yderligere punken og hakken på mit psykiske helbred, før det går op for systemet, at der ingen arbejdsevne er.

Det er et "nødvendigt onde" at "snyde" hvis man vil have sin sag igennem indenfor et tidsrum der er acceptabelt for at undgå yderligere forværing desvære... ville ønske at det ikke var sådan, men de utallige langtidssygesager vi har i Danmark i øjeblikket (ca. 50.000 p kontanthjælp over 10 år!!!) viser desvære, at noget er ragende galt med systemets afklaringsmetoder.

Ind imellem kan jeg kun grine lidt af systemet... Jeg har vidst siden 2002, at jeg aldrig kommer i arbejde... jeg har sagt det til kommunen... de kan bare spørge mig selv ad, jeg ved om nogen bedst om jeg kan arbejde eller ej, og behøver bestemt ikke en arb. prøvning elelr andre tiltag for at finde ud af om jeg kan eller ikke kan... men man spørger ikke borgeren om dette... man vil have ordet fra andre pga. mistro.

Blot fordi en arb. prøvning vurderer en til at have resterhvervsevne, betyder det jo ikke at det passer aligevel... specielt ikke når det er andres vurderinger, fordomme og holdninger der skal tage afgørelsen.

Jeg tror som sådan du havde fået din FP alligevel Lakrids, selv om du havde været ærlig... den eneste forskel er nok blot hvor længe det ville have taget, og hvor meget du var blevet ødelagt samt ruineret inden da.

Sådan ser jeg på det.
  Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 15:54   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg tænker mere, man skal FANDEME passe på! Lad os forestille os, at Lakrids barn på et tidspunkt kom ud i nogle problemer, og kommunen så hiver sagen frem og ser, at Lakrids IQ ligger på under 70.....dét kan altså få uheldige konsekvenser og kan ende med en tvangsfjernelse af et barn, hvis dette SKULLE komme i vanskeligheder senere (Gud forbyde det sker!). Det er et uheldigt stempel at få sat i sin sag!

Jeg har også faket lidt den gang jeg selv kunne deltage på møder, ved Feks ikke at bruge make-up og se alt for frisk ud. For jeg fandt faktisk ud af, at jeg ikke blev hørt hvis jeg så flot og frisk ud, men bedre blev hørt og forstået, hvis jeg var grim og kedelig
Jeg har også haft perioder hvor jeg egentlig har haft det ganske acceptabelt, men jeg har ikke turde fortælle om mine gode perioder, fordi jeg ved at de vil blive brugt i mod mig, og da mine gode perioder måske er 30 dage om året, tja så er det ikke noget jeg vil nævne som en kompetance eller en arbejdsevne der kan bruges til noget - derfor har jeg det bare jævnt skidt, for det ligner sandheden mest.
Så på den måde, så har jeg måske også pyntet lidt på virkeligheden.
Omvendt har jeg så også gearet mig op og strammet mig an, hvor jeg burde have trukket dynen over hovedet - tænker på da der kom en psykolog og en sagsbehandler hjem til mig, hvilket jeg i starten fandt voldsomt grænseoverskridene, men som jeg tilsidst fik det helt okay med....men jeg var inderst inde slet ikke så glad og positiv som jeg i starten gav udtryk for.

Jeg har på et tidspunkt sammnlignet det med en forsikringssag, hvor man liiiige skriver et par ekstra CD'ere på og en stak DVD'ere for at kunne få sine penge kradset hjem igen......det er ikke fordi man vil snyde og begå forsikringssvindel som sådan, men vil bare gerne have dé penge tilbage som det stjålne reelt har kostet. For når det går helt efter reglerne, så får man næsten ingen penge tilbage og må selv punge ud!

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 16:21   #16
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg tror faktisk, at der er FLERE, der bider tænderne voldsomt sammen for at BLIVE på arbejdsmarkedet - evt. i fleksjob.

Så er det vel også snyd, når en borger bruger sine allersidste kræfter - og laaangt mere, end man magter - bare for et job nogle timer om ugen.

Er det så også snyd?

Mange går jo direkte på hovedet i seng, når de kommer hjem - bare for at bevare sin tilknytning til arbejdsmarkedet.

Jeg tror fortsat 100 procent på, at næsten ALLE vil foretrække at kunne arbejde, hvis man kunne vælge mellem sygdom og arbejde.

INGEN vil foretrække uarbejdsdygtighed... selvom Hjorten får det til at lyde sådan.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 19:07   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg gad i hvert fald godt at have en tilknytning til arbejdsmarked, måske at kunne gøre karriere indenfor et område, få et rigtigt spændende job, en rigtig god løn, gode kollegaer, mere indhold i tilværelsen, noget konkret at stå op til osv osv. Der er så mange fordele ved at være med ude hvor det sker, så selvfølgelig sidder man da ikke og faker sig til en pension der vil gøre at man resten af livet skal sidde og vende hver en krone, grue for en tandlægeregning, en varmeregning mm, fordi ens økonomi er så stram, at der ikke må komme for meget slinger i valsen......det er sgu ikke godvilligt man ryger helt herud i yderste konsekvens.
Jeg ville da 1000 gange hellere præsenterer mig selv som arbejder, end kontanthjælpsmodtager/førtidspensionist......

Men vi bestemmer jo ikke selv over sygdomme, ulykker, handicaps mm der gør, at vi må leve på nederste trin på lønstigen. Hvis vi kunne og havde muligheden, jamen så klatrede vi vel alle sammen op af....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-01-2009, 20:07   #18
Maj-Britt
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Lokation: Tåstrup
Alder: 66
Indlæg: 1.040
Styrke: 19
Maj-Britt er ny på vejen
Det uheldige her er at vi er et åbent forum, Gud og hvermand kan læse med.

K10 bør stå for troværdighed, herinde følger vi lovens tekst.
Maj-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 00:03   #19
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lakridsen Se meddelelser
Dit sprogbrug bryder jeg ikke bestemt ikke om, men du må jo selvfølgelig have den mening du har, det kan ingen forbyde dig...

Nu var det her ikke et spørgsmål om hvem der kunne være mest personlige, men blot om hvor trægt systemet er blevet og vi mennesker til tider ser os nødsaget til at ty til ufine metoder for at kunne opretholde en tålelig tilværelse... Jeg har små børn som skal forsørges, regninger der skal betales osv. derfor stoler jeg IKKE på at systemet giver mig den retfærdige behandling, som vi ALLE BURDE få - men som K10 er et UDEMÆRKET eksempel IKKE finder sted...

Så kan du brække dig alt du orker, men det ændrer ikke på at jeg IKKE er jeg flov over at sikre mig min fremtid sådan rent økonomisk. Siger blot at det også har sin bagside og opfordrer ikke på nogen måder andre til at gøre det samme.

Men samtidig kunne jeg heller ikke drømme om at dømme andre. HUSK at jeg rent faktisk ER for syg til at arbejde, men blot sikrede mig at min ftp gik igennem.

Så kan man vel sige at jeg outsmartede systemet, fremfor de tog r.... på mig som jeg kan læse er sket for andre herinde...

Håber du får held med din sag.

Mvh
Er da ked af hvis mit sprogbrug ikke falder i din smag

men den IQ på 70 er altså betegnelsen for at være en sinke

og ja jeg brækker mig over at et menneske kan finde på sådanne noget, kan sq godt forstå når man ser dette her, at nogen vil tænke om nu folk nu også er syge, for hvad lyver de ellers om.

men du kan vel sige dig selv, at nogen vil blive støt over at læse denne tråd, ligesom jeg er.

men kan fortælle at jeg selv i dag, har fået advide jeg er førtidspensionist pr. 1/2 2009
du kan læse min sag her http://www.k10.dk/showthread.php?t=480

jeg tror enlig du har det skidt med det, men du har ikke min opbakning til at dette er okay

men hav det godt i dit nye liv som førtidspensionist
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-01-2009, 00:11   #20
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maj-Britt Se meddelelser
Det uheldige her er at vi er et åbent forum, Gud og hvermand kan læse med.

K10 bør stå for troværdighed, herinde følger vi lovens tekst.
Ja loven er ikke til at ændre for os dødelige... vi må bare følge den, ellers bliver vi straffet og det er jo meget godt. Så at slippe igennem en FP sag på at spille dummere end man er, er ikke lovligt... ligegyldigt om lovgivningen så er død hamrende uretfærdigt stillet op.

Politikerne derimod... de behøver ikke lyve eller bryde loven... de laver bare lovgivningen om så alt er tilladt for dem, og det har vi jo efterhånden set adskillige eksempler på fra den kære beskæftigelsesminister bla.a.

Dog kan man godt blive sådan LIDT muggen, når man ser hvilken konsekvens det har, når kommunerne bryder loven. Hvad var det Hjort's kommentar til Svendborgs ulovlige resourceprofiler var? ... noget i stil med "Jammen jeg formoder da at Svendborg Kommune retter ind efter lovgivningen... bla bla.." ... og så er den kommune straffe-skid slået

Tror bare jeg forlader tråden nu... kan tydeligt fornemme, at dette er en "tabu tråd"

Desvære er GRUNDEN til at nogle vælger at bryde loven på denne måde et ret vigtigt emne hvis man spørger mig... SPECIELT når det er fordi man reelt set ikke kan overskue en langsigtet afklaring.

Sidst redigeret af Razmo; 23-01-2009 kl. 00:17.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Indstilling: Pension af Psykisk årsag i stedet for den reelle fysiske? @PerChr Alt det andet 30 03-11-2008 16:20
Om psykiatriske og fysiske fejldiagnoser zuza At søge førtidspension 0 14-10-2007 02:50




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension