K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2008, 13:24   #1
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Hellere rig og rask end fattig og syg

taget fra http://www.fyens.dk/article/1034922:...-fattig-og-syg

Citat:
Rammes du af sygdom er det slemt. Viser det sig at være en kronisk sygdom, er det værre, for så skal du måske have offentlig hjælp. Og så er det klogt at være i topform
Måske har du lagt mærke til reklamekampagnen for fagforbundet 3F: Benny blev ydmyget af kommunen. Måske har du også tænkt: dette kunne aldrig ske i min kommune. Men det sker i din kommune - det sker for din syge nabo eller kollega - de bliver ydmyget.

Da min 17-årige nevø pådrog sig en arbejdsskade i højre hånd efter at have arbejdet 6 uger på et bådebyggerværksted, henvendte han sig på kommunen, da han troede sig berettiget til sygedagpenge. Men her var kassen lukket.

"Du er under 18 år og bor hjemme hos din far. Du kan ingen penge få. Kan du ikke arbejde med den anden hånd", lød svaret. Først da Træ-Industri-Byg gik ind i sagen, blev pengekassen åbnet, for selvfølgelig var den 17-årige berettiget til sygedagpenge. Der lød ikke så meget som en undskyldning til ham fra kommunens side. Sådan byder man unge mennesker velkommen på arbejdsmarkedet.

Men det er ikke spor bedre i Nordfyns Kommune, hvor jeg selv bor.

For et par år siden var jeg vikar i hjemmeplejen i den daværende Vissenbjerg Kommune. Desværre fik jeg hurtigt nogle sygedage, som Vissenbjerg Kommune ikke var forpligtet til at betale for. Jeg henvendte mig derfor til min egen kommune, og fik at vide, at jeg ikke var berettiget til sygedagpenge. Efterfølgende satte jeg mig selv ind i reglerne og fandt ud af, at jeg blot skulle have x-antal arbejdstimer inden for x-antal uger, og det krav kunne jeg sagtens opfylde.

Jeg kopierede derfor lønsedler og sendte en klage til kommunen, men hørte intet. Da ansættelsen i Vissenbjerg ophørte, skal det siges, at kommunen havde så meget pli, at den udbetalte løn for de pågældende dage, og min klage til egen kommune bortfaldt naturligvis.

Det var derfor med bange anelser, jeg kastede håndklædet i ringen sidste år i august og lod mig langtidssygemelde. Jeg fik hurtigt en sagsbehandler A, som blev afløst af sagsbehandler B. I november fik jeg diagnosen på Odense Universitets Hospital: Morbus Bechterew, som er en gigtsygdom i rygsøjlen. Så havde jeg også samtidig fået forklaringen på min træthed og smerterne.

C blev min næste sagsbehandler. Både for A og B havde jeg nævnt, at mit fremtidsperspektiv godt kunne være et fleksjob. C var derimod af den opfattelse, at jeg skulle raskmeldes. Det var hun, fordi kommunens lægekonsulent havde misforstået en bevægelighedstest, som jeg havde været igennem på OUH. Jeg nævnte også for C, at jeg kunne være interesseret i et fleksjob, da jeg ikke forventede, at kunne arbejde mere end måske 20 timer. Dette fejede hun straks af bordet, og sagde at jeg ikke var berettiget. I stedet foreslog hun, at jeg søgte et deltidsjob!

Nu fulgte så en fase med partshøring. I min naivitet troede jeg, at mine udtalelser også havde gyldighed, men jeg skulle snart blive klogere.

Den 14. maj meddelte kommunen, at sygedagpengene ophørte samme dag. Men jeg kunne naturligvis klage over afgørelsen. Hvilket jeg selvfølgelig gjorde. Jeg fik også tid på afd. C på OUH, og ros til afdelingen, fordi man under strejken alligevel kunne finde en tid til mig få dage efter min henvendelse.

Den 20. maj sendte jeg min klage til kommunen. Den 8. juni sendte jeg et tillæg til klagen, som lige nåede at ankomme inden klagefristens udløb. Heri gjorde jeg opmærksom på, at der kunne indhentes nye oplysninger fra OUH. Jeg kontaktede også C telefonisk og meddelte dette, ligesom jeg atter pointerede, at bevægelighedstesten fra OUH var misforstået.

Alligevel valgte kommunen ikke at gøre brug af de nye oplysninger fra OUH. I stedet fandt man en gammel udtalelse fra egen læge, der daterede sig helt tilbage til november 07. Denne udtalelse dannede grundlaget for "raskmeldingen" og dermed ophøret af sygedagpengene. I samme "raskmelding" stod der, at jeg kunne søge om fleksjob/arbejdsprøvning. Besynderligt ikke? Først siger kommunen, at jeg er rask, men nu kan jeg pludselig godt søge om fleksjob!

For at komme i arbejdsprøvning, skulle jeg henvende mig i kontanthjælpsafsnittet. Men der fulgte ingen penge med, da jeg ikke var berettiget til kontanthjælp. Jeg spurgte C, hvad hun havde tænkt, at jeg skulle leve af, mens jeg var i arbejdsprøvning, og om hun selv arbejdede gratis? Det fik jeg selvfølgelig ikke noget svar på.

Da jeg samme dag tog op på Nordfyns Kommune med min ansøgning om arbejdsprøvning og revalideringsydelse, udspillede der sig følgende farce.

Først talte jeg med D i jobcenteret. Her blev jeg henvist til jobkonsulent E. Sammen fandt vi nogle mulige steder for en arbejdsprøvning. Da jeg spurgte E om revalideringsydelse og hvilken økonomi, jeg kunne regne med, svarede hun, at det var ikke hendes bord. Jeg skulle gå over på ydelseskontoret.

Her talte jeg med F, som sagde, at jeg skulle henvende mig i jobcenteret. Jeg gik nu tilbage til D og bad hende finde en person, der kunne tage stilling til min ansøgning om revalidering.

Så blev jeg henvist til G. Hun var ny i jobbet, og syntes min sag så lidt kompliceret ud, så hun bad om hjælp af H. Nu blev jeg placeret i matchgruppe 4, og der blev foretaget en samlet vurdering.

H sagde, at jeg skulle henvende mig på ydelseskontoret igen. Her talte jeg atter med F som henviste til I. Hun fik papiret, som H havde udfyldt. Efter nogen tid kom hun tilbage med en stor stak papirer, som jeg skulle udfylde for at få kontanthjælp. Jeg svarede, at det var ikke det jeg kom for - havde hun da slet ikke læst papiret, som H havde udfyldt? Jeg var også blevet tildelt en ny sagsbehandler J, men hun var ikke at træffe, så jeg cyklede hjem med uforrettet sag.

Min klagesag ligger nu i statsforvaltningen i Aabenraa. Her er sagsbehandlingstiden 3 måneder. I den tid kan jeg så vælge, om jeg vil spise mursten eller gøre brug af kassekreditten med 14% i rente. Er det rimeligt, at fordi man rammes af sygdom, så skal man også rammes på økonomien på grund af lemfældig sagsbehandling?

Kommunerne prøver ihærdigt på at parkere borgerne alle mulige andre steder end på sygedagpenge. Men det er kommunerne, der har fået til opgave at løse problemet, når borgere rammes af kronisk sygdom. Man kan ikke bare returnere syge borgere til det ordinære arbejdsmarked eller a-kasserne endsige parkere dem på kontanthjælp. Her vil mange slet ikke være berettiget til ydelser. Har man fast ejendom, eller en ægtefælle med bare en almindelig lønindtægt, er der ingen hjælp at få.

Men det er selvfølgelig bekvemt for kommunerne, for på den måde er der ingen udgifter forbundet med de syge borgere. Sygedagpengene er reduceret, og det er jo et politisk mål for Claus Hjort Frederiksen.

Kommunerne har derimod pligt til at gøre brug af de redskaber de har, eksempelvis arbejdsprøvning og revalidering, og disse tiltag skal iværksættes mens borgeren får sygedagpenge - ellers må sygedagpengene forlænges.

Når man som borger får tildelt en sagsbehandler, erfarer man hurtigt, at vedkommende ikke er advokat for én, men derimod advokat for de mange borgere, som synes, at skattetrykket er for højt. Den ånd, der hersker i de nye storkommuner, er ikke meget anderledes end dengang, da sognerådsformanden selv sad og klaprede med låget på pengekassen.

Dette cirkus med sygedagpenge, ville jeg ikke engang ønske, at min værste fjende skulle igennem.

Måske lige med undtagelse af Claus Hjort Frederiksen.
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2008, 13:47   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Penge eller sygdom

Tja... gid man blev rask, hvis man fik penge for det.

Gad vide, om penge kan "udrydde" sygdom.

Gad vide, hvor mange der falder døde om, fordi de "jagter" penge.

Gad vide, om fleksjobbere også kan få den ordning.

Citat:
Bonus til de medarbejdere, der undgår sygdom, bliver indført i stadig flere virksomheder i forskellige udformninger.
http://www.erhvervsbladet.dk/article...ws01/80717073/

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2008, 22:28   #3
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
indlæg

har lige besvaret følgende indlæg på http://www.fyens.dk/modules/debat/to...419775#p202477


Indlæg nr. 7

Citat:
Overskriften er simpelthen noget værre vås!
Naturligvis er enhver læge underlagt lægeløftet al den stund de udøver deres lægegerning. Ligeledes vil lægekonsulenten også være underlagt det afgivne lægeløfte, idet han/hun ellers ikke kan være beskæftiget som læge. I forhold til at være konsulent vil lægen også være underlagt lægeløftet.
Din henvisning til http://www.k10.dk/showthread.php?t=5304 fortæller i øvrigt ikke noget som helst om, at læger ikke er underlagt lægeløftet.
Folk forstår simpelthen ikke at det kan ske.....

her er mit svar

Citat:
Kære Per

Jeg må desværre modsige dig - der er fuldstændig korrekt at lægekonsulenterne i kommunerne IKKE er underlagt lægeløftet.

Officielt hedder det sig at de er ansat som administrative medarbejder, og derfor ikke virker som læger. AT deres erklæring bliver kaldt en sociallægeerklæring er derfor ikke ensbetydende med at de virker som læger!!!!

Forvirret?

Værre bliver det når de diagnostisere borgerne - stadigvæk uden at være underlagt lægeløftet.

Der er startet en underskriftsindsamling : http://www.borgersagsbehandling.underskrifter.dk/

Jeg kan anbefale at støtte op om den.

Vores Velfærdsminister Karen Jespersen er indforstået med at lægekonsulenter ikke arbejder under lægeløftet. Line Barfod kan bekræfte dette er tilfældet, omend hun kæmper en brav kram for at ændre tingenes tilstand.

Tidl. læge Jytte Hestbech har politianmeldt såvel sundhedsstyrelse som patientklagenævntet for dette, vi afventer alle spændt.

Prøv at google lægekonsulent plus lægeløfte - så vil du se virkeligheden!

mvh

Lena
http://www.sitecenter.dk/radby/
Måske I andre har lyst til at byde ind
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 08:14   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ej, lena, hvor er det bare skønt at se at du fortsat støtter op i en god sags tjeneste, fedt.

øh, når du siger vi kan bryde ind, hvordan mener du?

Jeg er stadig en nød til teknik, så forklar mig lige, tak

buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 08:32   #5
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
morn

heps buster

Det jeg mener er, at hvis I har lyst kunne I lave et indlæg i debatten. Debatter er en måde at komme igennem til den menige borger.

Kan se flere fra siden har "blandet" sig, og vi har fået Per til at ændre holdning.

SÅDAN..........
lena er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-07-2008, 14:19   #6
FlemmingLeer
Afhængigheds tegn af K10
 
FlemmingLeers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2007
Lokation: Vejle, Sydjylland, Enhedslisten, Sind
Indlæg: 385
Styrke: 17
FlemmingLeer er ny på vejen
Lena og andre,

Jeg har tippet webredaktionen på Fyens stiftstidende om debatten, så kan vi jo håbe de tager det op. :/
__________________
Når lovgivere får mindre at lovgive om, så udvikler de sig til krontrollanter. - Flemming Leer Jakobsen
Træk vejret - tæl til 10. Tænk selv, det er demokrati - Flemming Leer Jakobsen
FlemmingLeer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hellere nakkeskud end Zyprexa! logikeren Politik og Samfund 17 09-11-2012 21:29
Fattig = rask? buster Politik og Samfund 5 02-03-2012 03:11
Fattig i Gentofte! buster Politik og Samfund 0 31-08-2011 10:10
Hellere rig og rask end fattig og syg zuza Hvordan forløb det da du søgte fleks? 2 21-07-2008 12:09




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension