K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-10-2013, 23:48   #1
Haldor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Haldor er ny på vejen
Flexjob og kronisk depression

Hej.
Jeg ville gerne spørge om det var sandsynligt at man kan få tildelt et flexjob, når man "kun" lider af kronisk tilbagevendende depression?
Jeg har været til mit første samtale og skal i jobprøvning/praktik i næste måned. Jeg har ventet 5 måneder på denne samtale.
Praktikforløbet skal vise hvad jeg kan hvor jeg skal møde ca 4 timer om dagen. Jeg har lidt svært med at forestille mig hvordan man kan afprøve funktionsevne på den måde. Er der nogen kommentar til dette?
Jeg skal i 6 ugers praktik/arbejdsprøvning. Er der nogen her som ved hvordan antal uger bliver fastsat. Jeg har set her på forummet at der er stor forskel på hvor lang tid man skal i praktik. Har heller ikke set en forklaring på hvordan man kommer frem til det antal uger.
Noget med hvilken målgruppe man tilhører?
Og til sidst. Er der nogen der har set en beskrivelse på arbejdsprocesser hos Københavns kommune i forbindelse med flexjob processen, fra start til slut?
mvh Haldor
Haldor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 00:20   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Målgrupperne kan du se her https://www.retsinformation.dk/Forms...id=146382#Kap2

De afprøver folk efter kapitel 10 og 11 i samme lov som du kan se her https://www.retsinformation.dk/Forms...d=146382#Kap10

Du kan læse mere om fleksjob og diverse tilhørende love her http://www.cabiweb.dk/lovstof/rekruttering/fleksjob

Her er lidt fra det sidste link

Citat:
Vejen til fleksjob

For at blive visiteret til fleksjob skal arbejdsevnen være varig og væsentlig nedsat. Det skal fastslås, at personen ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på ordinære vilkår på arbejdsmarkedet. Alle relevante tilbud efter beskæftigelsesloven og revalidering m.v. skal være afprøvet.

Det er jobcenterets opgave at udarbejde rehabiliteringsplanens forberedende del sammen med borgeren. Dette skal ske, når man er nået til det punkt i et sagsforløb, at andre muligheder er udtømt.
Kilde: http://www.cabiweb.dk/lovstof/rekruttering/fleksjob
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 14:39   #3
Laz
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Laz er ny på vejen
Kronisk depression

Hej Haldor
Jeg ville lige høre til din kroniske depression. Jeg er selv syg og har fået stillet diagnosen Dystymi, hvilket er en depression der har haft en varighed over 2 år og dermed betegnes som kronisk. Ud over det lider jeg af angst og Socialfobi. Har du også fået diagnosen Dystymi, hvis ikke hvad er så din diagnose.

Jeg har svært ved at finde nogen der har samme diagnose som jeg selv, som jeg kan udveksle erfaringer med, har dog set på nettet at to mennesker har fået førtidspension pga dystymi. Jeg selv vil prøve om det er muligt for mig at få et fleksjob, hvilket jeg har snakket med min læge om.

Dystymi er utrolig invaliderende og har kostet mig rigtigt meget både på det personlige plan og det sociale. Ville blive glad hvis jeg kunne komme i kontakt med nogle med samme diagnose som jeg selv.

Laz
Laz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2013, 20:24   #4
Haldor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2013
Indlæg: 2
Styrke: 0
Haldor er ny på vejen
Tak for info.

Hej Laz.
Min diagnose er kronisk tilbagevendende klinisk depression. Jeg har også haft en depression der varede næsten 2 år. Jeg var indlagt med lammende (major episode) og fik ca 25 elektrochock for at vågne op igen. (Så vidt jeg husker ;-)
Jeg har haft flere depressive perioder, og diagnosen Dystymi er også blevet nævnt. Også bipolar type 2 lidelse.
Men med hensyn til fleks historien:
Efter 5 måneders venten på svar.
Skal til 6 ugers arbejdsprøvning hvor arbejdsevnen skal aflares.
Så er der møde med kommunen.
Siden kan jeg forvente at gå 2-3 gange til til arbejdsprøvning på forskellige steder.
Tror at jeg skal have været igennem minst 12 - 18 ugers arbejdsprøvning før der kan tages stilling til om jeg er mulig kandidat til fleksjob. Alt skal prøves først
Jeg ved ikke helt hvordan jeg kan arbejdsprøves med hensyn til depression. Måske hvis jeg bliver indlagt igen og får shocks, så kan man regne ud effektiv gennemsnits arbejdsevne.
Måske er jeg heldig og finder et job i imens jeg er på toppen. Og måske beholder jeg det job når jeg går ned igen.
Eftersom psykiske lidelser er ikke sidestillet med fysiske lidelser og der findes ikke en målestok for arbejdsevne for psykisk syge, så har jeg svært med at forestille mig hvordan det hele skal til at foregå.
Jeg har hørt at 25% fleksjobbere har psykisk lidelse. Det kunne være interessant at vide om depression er der i blandt. Jeg har også haft perioder med intens angst, så angst er også en del af min diagnose.
Vi skulle måske lave en tråd her med flexjobbere der har psykiske lidelser hvor vi kan udveksle erfaring. Ellers kan man se depnet.dk.

Og til webmaster. Tak for info. Ved ikke hvordan jeg svarer på hvert indlæg for sig, men 1000 tak for dine links.

Ja og til sidst. Jeg tilhører målgruppe 2.10, dvs selvforsørgende uden kontanthjælp eller nogen støtte.
Jeg har ikke arbejdsløsheds understøttelse og kan ikke få sygedagpenge
Jeg er gift og kan derfor ikke få nogen finansiel hjælp fra kommunen.
Vi er ved at sætte boligen til salg. Måske finder vi en billigere, før banken smider os på gaden.
Jeg var nok for naiv at tro at lykken var at finde et fleksjob.
Håber det bedste.
mvh Haldor
Haldor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2013, 14:20   #5
Laz
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
Laz er ny på vejen
Hej Igen

Haldor
Takker for din historie. Jeg er rigtig glad for at høre fra en der er lidt i samme båd som en selv. Det er jo begrænset hvem man kan snakke med om ens sygdom. Bad du selv kommunen om at se om du kunne komme i betragtning til fleks job?

Laz
Laz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2013, 17:41   #6
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Laz Se meddelelser
Jeg har svært ved at finde nogen der har samme diagnose som jeg selv, som jeg kan udveksle erfaringer med, har dog set på nettet at to mennesker har fået førtidspension pga dystymi. Jeg selv vil prøve om det er muligt for mig at få et fleksjob, hvilket jeg har snakket med min læge om.
Der er ingen der får pension eller noget som helst andet pga. deres diagnose.

Pension mm tildeles UDELUKKENDE ud fra vurdering af arbejdsevne og funktionsniveau.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension