K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-10-2009, 11:03   #1
iceb
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 48
Styrke: 15
iceb er ny på vejen
Bostøtte Nedskæring

Hej


Jeg har fået bevilget bostøtte og har haft det er 1½ år nu.
Så har jeg lige for en uge siden fået ny bostøtte som så siger til mig
jeg skal skifte afdeling da kommunen ikke mener jeg har en
psykiatrisk diagnose (da jeg KUN har socialfobi) også skal
jeg sendes over i en anden afdeling . Jeg har fået bevilget førtidspension
for 3 måneder siden.

Hvad vil det så sige ?
Min bostøtte påstår jeg ikke mister bostøtten men bare
får den fra en anden afdeling.

Men de har jo allerede bevilget mig førtidspension på baggrund
af min socialfobi og min svære medfødte synsnedsættelse(70 procent)
ja så må det da også være godt nok.

Kan det passe jeg skal have f.eks
skizofreni for at blive i denne psykiatri centrum afdeling eller
er det bare kommunen der prøver at spare penge for at flytte
mig til en afdeling der ikke magter at sende en bostøtte ud til mig?

Jeg har jo fået underskift fra kommunen på at jeg har fået bevilget bostøtte
også burde det vel stadigvæk gælde eller hvad?
iceb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2009, 11:40   #2
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Nu ved jeg jo ikke lige hvor du bor her i landet; men det får mig til at tænke på Mella, og hendes kamp mod nedskæringer til støttepersoner, selvom det bliver 'pakket ind' i fraser som omstruktureringer m. m.

Så jeg ville kigge under Mella, og se om der er et eller andet du genkender og evt. følge med i din lokale avis, for så får du lettere ved at gennemskue, hvad der foregår.

Man skulle ikke tro, at du sådan lige uden videre kan fratages din støtteperson; men intet kommer bag på mig mere, så jeg kan ikke engang berolige dig, selvom jeg så gerne ville!

Håber at du får lov til at beholde din støtteperson ... De bedste ønsker fra Hyanna
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2009, 13:19   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg kender til kommuner hvor hjemmehjælpen pludselig dukker op og kan oplyse at besøgene nu bliver reduceret med et besøg om året (lyder ikke af meget det ved jeg godt , men regn det ud på borger så er det filme en besparelse der vil noget ) en bekendt af mig fik også den besked omkring hjemmehjælp , men meddelte med det samme at ok skal det være sådan så skal det være sådan , husk at sende mig et brev omkring det , med forklaring på hvorfor og hvordan det kan laves om midt i det hele når jeg nu er visiteret et bestemt antal gange for et år ... og så vil jeg selvfølig klage over det hele vejen rundt, og vupti det var en fejl og ingen nedskæring i besøg der ....

Det får mig til at tænke på at man ikke skal tage en bostøttes ord for gode vare, det er en beslutning taget på højre plan , en bostøtte kan få hvad som helst at vide af sin chef og så bringe det mundtligt til dig som ikke ved bedre og ikke ved hvorfor du ikke skulle tro på din bostøtte som ikke ved hvorfor hun ikke skulle tro på sin chef som ikke ved hvorfor hun ikke skulle stole på sin kommune osv osv ...

Og alt imens bliver du stille og roligt lempet over i en anden afdeling måske bedre eller dårligere det er der ingen der kan vide , men det er altså sådan at alle beslutninger skal meddeles på skrift med en ankevejledning og det her er en beslutning ...

Så det du skal gøre er at du skal sætte dig ned og skrive til kommune og til den afdeling du nu er under, og der skal du forhøre dig om hvad det er for noget din bo støtte oplyser dig om , hvorfor er det at du pludselig skal skifte over til nogen andre , hvad er grund til den beslutning, hvad bygger de det på at du pludselig ikke er berettiget til hjælp fra den psykiske enhed og ikke midst skal du udbede dig en ankevejledning da du har tænkt dig at klage over den afgørelse da du ikke mener det kan være rigtigt i henhold til det og det (skriv grundene )

hvis du ikke lige forstår hvad jeg mener (er nok lidt rodet forklaret ) så skriv igen så skal jeg prøve at give det et forsøg mere
  Besvar med citat
Gammel 20-10-2009, 15:04   #4
iceb
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 48
Styrke: 15
iceb er ny på vejen
Ja i dag har jeg ringet til min bostøttes chef.
Den chef sagde at jeg ikke kunne få et svar
ej heller fra chefen men at cheferne skulle holde
møde om mig og så derefter kunne jeg få svar.

Så det afventer jeg pt.
Ellers hvis de så stadigvæk ikke svarer mig ja så
er det en god ide med at skrive det har jeg prøvet
før og det virker meget mere effektivt også .
iceb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2009, 10:07   #5
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Kære iceb.

Det er ikke sjovt, at skulle skifte bostøtte eller støtte/kontaktperson, som det også kaldes, fordi man får et specielt tillidsforhold til sådan en person og især når man har haft vedkommende, i så lang tid, som du har.
At du oveni får at vide, at du skal 'over i en en anden enhed', lyder meget mystisk...

Jeg regner med, at du nu hører ind under socialpsykiatrien og at det er derfra du dengang blev visiteret til at få din bostøtte?
Som Hejdien siger, så spørg og du skal anke, hvis du ikke får den hjælp.
Jeg sætter lige §'en ind til sidst og som du kan se, handler det ikke 'kun' om psykiatriske lidelser, men BÅDE om fysiske, psykiske og sociale problemer.
'Kun' socialfobi. Det er også en psykiatrisk diagnose.
Desuden har du også en fysisk lidelse, som også hører ind under §'en og som måske medvirker til social begrænsning?

Fællesnævneren er FUNKTIONSEVNEN.
Min kommune har nægtet mig hjælp på en anden måde og da jeg bad om en Handleplan, havde sagsbehandleren skrevet den på forhånd - det gør man ellers aldrig med sådan en.
Centerlederen skrev at Socialcenteret vurderede, at jeg havde en funktionsnedsættelse, men ikke en BETYDELIG.
- Som om hun selv kan sidde og vurdere folks funktionsnedsættelse(er) i sin egen lille krystalkugle...
Det Sociale Nævn besvarede dette med, at siden kommunen har beviljet mig hjælp efter §'en kan de ikke sige, at min funktionsevne, ikke er betydeligt nedsat.
Nu ved jeg ikke, hvilket grundlag, som du har fået din pension på, men min er pga. en psykisk lidelse.
- Men igen. Denne §, som jeg er næsten 100% sikker på, at du også hører ind under, rummer begge lidelser.

Så du skal finde ud af, om det er socialpsykiatrien, som du hører ind under nu og hvilken §, som du har fået beviljet bostøtten på (kan sg ikke være andet end den, som jeg indsætter)
Du burde have en såkaldt skriftlig samarbejdsaftale, gående ud på, hvor mange timer ugentlig, som du får støtte og hvordan den foregår?

fra Mella

Kapitel 12
Formål m.v.
§ 67. Til voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer, skal der ydes en særlig indsats. Formålet med indsatsen er
1) at forebygge, at problemerne for den enkelte forværres,
2) at forbedre den enkeltes sociale og personlige funktion samt udviklingsmuligheder,
3) at forbedre mulighederne for den enkeltes livsudfoldelse gennem kontakt, tilbud om samvær, aktivitet, behandling, omsorg og pleje og
4) at yde en helhedsorienteret indsats med servicetilbud afpasset efter den enkeltes særlige behov i egen bolig, herunder i botilbud efter lov om almene boliger m.v., eller i botilbud efter denne lov.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2009, 11:01   #6
iceb
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 48
Styrke: 15
iceb er ny på vejen
Grundlag

Hej



Jeg har fået førtidspension tildelt på baggrund af 3 ting :

1. min socialfobi der hæmmer mig socialt og gør at jeg intet
netværk har lige udover min bostøtte som de så måske vil tage fra mig.

2. min synsnedsættelse : 70 procent nedsættelse plus blinde pletter
der gør jeg ser meget dårligt og får mange myoser .

3. Korea Huntington : en nervesygdom jeg har arvet fra min far.


Jo jeg vil mene at min sag må gå ind under de paragraffer også .
Desuden har jeg masser af sociale problemer. Min kommune tvang
mig ned på Fobiskolen (en skole her i Århus hvor de har et 30 timer pr
uge intensivt forløb)som endte med at køre mig ned efter kun 4 uger men
som min sagsbehandler sagde så var det Fobiskolen eller også ville jeg ikke
få pension.

Jeg ringede til min bostøttes chef i går og hun sagde hun ville ringe tilbage
i går. Det gjorde hun ikke. Så ringer jeg i dag for at tale med hende og får at
vide hun ikke kan træffes igen før fredag.

Så så må jeg prøe fredag men jeg synes det virker som om hun ikke vil tale
med mig så tror ikke hun er der i morgen når jeg ringer.
Dog sender jeg så bare et brev til hende hvis hun ikke er der
fredag så har hun pligt til at svare skiftligt på det .


Mange hilsner
iceb
iceb er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2009, 12:23   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
icbe hvis jeg var dig så ville jeg ikke ringe jeg ville skrive sådan at du har noget dokumentation ...

Sad og kom til at tænke på dig i går da jeg så tv 2 Lorry der var FOA gået ud med en intern mail de havde fået fat i , den handle kort og godt om at der ikke måtte bruges flere vikare men at man ikke måtte aflyse besøg ved borgerne , men en måde kunne være at gøre det så svært og besværligt at brugerne selv aflyste besøgene ... AJ hold da nu op .. mon vi skal tippe på at ikke kun KBH har en sådan dagsorden men at andre kommuner forstår at holde det inde i skuffen..

Og borgmester kommentar var .-..

Det var ualmindeligt dumt og klodset formuleret ... ikke NEJ hvad er det her for noget det må ikke foregå... næ næ dumt formuleret ..

Så iceb skriv så du får noget dokumentation og de ikke bare kan nøjes med at sige til dig , hov det var en fejl og du får besøg og bliver i ordningen og så dropper de 100 andre der står i samme situation som dig ...
  Besvar med citat
Gammel 21-10-2009, 19:46   #8
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
hej igen og godt at du bliver ved :-)

Du er nødt til at have baglandet i orden, forstået på den måde, at du skal vide, hvilken § som du hører ind under nu og hvilken?, de tænker på at overføre dig til.
Flere kommuner prøver at køre en grønthøstermetode overfor handicappede.
Når det sker bliver det underkendt af de sociale nævn, men før folk får medholdelse og ret, er der sket ufattelige lidelser og skade...

Her er den helt reelle §, som du sikkert har fået beviljet din bostøtteordning på og den skal du holde dig til. Uanset hvad.


§ 85. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2009, 21:11   #9
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Så iceb skriv så du får noget dokumentation og de ikke bare kan nøjes med at sige til dig , hov det var en fejl og du får besøg og bliver i ordningen og så dropper de 100 andre der står i samme situation som dig ...
Og husk lige at få en kvittering på, at du har afleveret brevet.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2009, 21:42   #10
Andersen23
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-04 2007
Indlæg: 75
Styrke: 18
Andersen23 er ny på vejen
Hej

Jeg er også i den situation at jeg har en bostøtte, som kommer 1-2 timer om ugen og snakker/hjælper mig med praktiske ting og den slags.
Jeg er så heldig at hun kommer fra et botilbud her i byen istedet for det lokale bostøtteteam, for jeg kendte noget til teamet i forvejen da de har en madklub som jeg kom i i forvejen .

Har I ikke sådan et botilbud med tilknyttede bostøtter/pædagoger som kommer ud??

Jeg har lige haft møde og har fået beviljet 1 år mere med hende.

Som en anden også skriver, får man et godt forhold til vedkommende og kommer rimelig tæt ind på dem .

Hvis der noget du vil spørge om, så skriv
Andersen23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jer der har eller har haft bostøtte KatrineB Alt det andet 2 25-01-2013 21:49
bostøtte/mentor Guldfax Alt det andet 4 14-09-2012 16:06
Bostøtte KatrineB Dit og Dat 5 13-09-2011 15:08
Bostøtte Tassi Dit og Dat 12 18-02-2011 10:38
ventetid på bostøtte og svarfrist kandetbliveved Alt det andet 19 05-11-2009 09:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension