K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2013, 09:31   #1
mawebbro
Hjemmevant på K10
 
mawebbros avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-03 2009
Lokation: Faxe kommune, vestsjælland
Indlæg: 289
Blog Indlæg: 100
Styrke: 16
mawebbro er ny på vejen
Fleksjobbere kan miste 422.000 i pension

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfu...cle1983343.ece

"Ville du kunne mærke det i din alderdom, hvis du over en 20-årig periode havde indbetalt 422.888 kroner mindre på din pension? x

Det kan nemlig være forskellen på at være fleksjobber under den nye og gamle ordning, hvis der er tale om et fleksjob på otte timer om ugen med almindelige løn og pensionsforhold.

Det viser beregninger, som Topdanmark Livsforsikring A/S har foretaget for Avisen.dk. Og fleksjobbere på den nye ordning skal være opmærksomme på 'den lille forskel'.

- Det kan betyde, at de får et stort hul i deres pensionsopsparing, advarer Kristian Rasmussen, konsulent i Topdanmark Livsforsikring A/S med speciale i overenskomster.

Tabet af pension skal ses i forhold til, hvad fleksjobberen på den nye ordning ville indbetale til sin pension, hvis han eller hun havde været under den gamle ordning.

Det nye er, at pensionsindbetalingen tager udgangspunkt i de faktiske timer, som fleksjobberen arbejder. Tidligere blev pensionen beregnet ud fra en fuld 37 timers arbejdsuge - uanset hvor meget man arbejdede.

Derfor er forskelle størst for fleksjobbere med få ugentlige arbejdstimer.

For en fleksjobber på den nye ordning, der arbejder otte timer om ugen til 150 kroner og 12 procent i pension, bliver forskellen til 422.888 kroner over en 20-årig periode, viser beregningerne

Ved et 12-timers fleksjob med samme vilkår, er der tale om 348.000 kroner mindre i pensionsindbetalinger over 20 år. Ved 15 timers job bliver den igen mindre og så fremdeles.

Som Avisen.dk tidligere har beskrevet, oplever 73 procent af fleksjobberne, at regeringens reform af fleksjobordningen har påvirket dem negativt, mens knap to procent siger, at den har påvirket dem positivt.

Det fremgår af en undersøgelse, hvor 1.158 fleksjobbere har svaret. Her siger en af deltagerne således om betydning i forhold til hans pensionsopsparing:

- Jeg er stavnsbundet til mit nuværende job. Jeg tør ikke skifte job, da det får enorme konsekvenser for min pensionsopsparing. Det er man nødt til at tænke på nu (jeg er 38 år gammel).

Hans Dankert er formand for Landsforeningen for Fleks- og Skånejobbere, LAFS.

Han udelukker, at fleksjobbere på den nye ordning på eget initiativ kan spare op svarende til det fald, der sker i pensionsindbetalingen. Blandt andet fordi lønnen også er mindre på den nye ordning.

- Det vil få meget alvorlige konsekvenser i alderdommen for folk på den nye ordning, siger Hans Dankert.

I foreningen LAFS anbefaler man, at fleksjobbere på den nye ordning søger professionel rådgiver i pensionsspørgsmålet."

Kopieret fra ovenstående link...
__________________
Livet er for kort til at vågne op til fortrydelse. Så elsk de mennesker, som behandler dig ordentligt. Glem alt om dem, der ikke gør. Tro på, der er en grund til, alting sker. Hvis du får en chance til, så grib den med begge hænder. Hvis det ændrer dit liv, så lad det. Ingen har sagt, at livet ville være let ♥
mawebbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2013, 15:26   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Vel rimelig nok, at det kun er den lønbærende del, der giver pension. Ellers skulle alle på offentlig forsørgelse have ekstra pensionsindbetaling af deres ydelse. Om de gamle regler har været rimelige - ja det er der jo mange vinkler på. Mange kollegaer finder den nye fleksordning mere retfærdig.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2013, 16:46   #3
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Næ.. der er ingen tvivl om at fleks og førtidspensionsreformen , på de fleste væsentlige punkter indebar forringelser.

Selv om regeringen ihærdigt forsøgte at sælge forliget som forbedringer , var der jo stort set over hele linjen tale om ret markante nedskæringer.
Jeg har aldrig været fortaler for det forlig.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
miste ftp tije Nyttigt at vide for Førtidspensionister 9 13-07-2013 00:10
Fleksjobbere kan tabe næsten halv million i pension Webmaster K10 Nyheder 0 22-05-2013 08:30
SF Ledige fleksjobbere skal ikke miste ledighedsydelsen supersus Politik og Samfund 6 01-07-2012 12:38
Overenskomstmæssig pension, har fleksjobbere krav på det? happymand Spørgsmål ang fleksjob 5 12-01-2012 02:06
kan jeg miste min fleksbevilling ved et af slag fra ban på pension sanne mor Alt det andet 2 04-05-2011 21:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension