K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-06-2014, 18:10   #11
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
- Der er ikke noget forskel mellem arbejdsprøvning og virksomhedspraktik. Det er vigtigt, at have uddybet efter hvilke paragrafer sendes i arbejdsprøvning og/ eller virksomhedspraktik og hvad er målet. Jeg har selv søgt svar på spørgsmålet.
- I min bog: Der er ingen forskel på længden og hyppigheden af arbejdsprøvninger/ praktikker hvis man sygemeldes eller ej. Hvis man har null minutter sygemelding, skal der startes helbredelses perioden på omkring 5-6 arbejdsprøvninger, dvs. 3-5 år: med at rette ryg, sætter knogler på plads, de blinder få synet tilbage, etc. Hvis man har 50% sygefravær, skal der gives skyldfølelser at man er syg gennem 5-6 arbejdsprøvninger.
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2014, 08:35   #12
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Praktikker i virksomheder og lign. kan/ og giver ofte problemer ift afklaring af restarbejdsevne til feks fleks og førtidspension, fordi alm. medarbejdere jo ikke har den faglige kompentance til at vurdere, hjælpe ift skånebehov, og beskrive funktionsniveau.

Det er denne beskrivelse der er vigtig for endelig afklaring, samt at der selvsagt kan afprøves flere funktioner, hvilket jo ofte kun kan lade sig gøre i et REva-center.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2014, 09:59   #13
Vægten62
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2014
Indlæg: 24
Styrke: 10
Vægten62 er ny på vejen
Tak for jeres tilbagemeldinger.

Ud fra det jeg læser, ser jeg heller ingen forskel i ordene arbejdsprøvning og virksomhedspraktik. I Lov om Sygedagpenge, bruges ordet virksomhedspraktik. Men jeg skal ikke gøre mig klog på det.

Jeg er enig i dine betragtninger popiae; jeg ved heller ikke hvem der vurderer hvad jeg laver, og hvor effektiv jeg er. Hende der er min "kontaktperson" har jeg kun set 3 - 4 gange i de 11 uger jeg har været her. Så hvordan de vil beskrive min effektivitet, skånebehov osv, er mig lidt en gåde...
Vægten62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2014, 11:22   #14
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Du kan se lidt om de to "tilbud" de benytter henholdvis Vejledning og opkvalificering og Virksomhedspraktik her https://www.retsinformation.dk/Forms...d=146382#Kap10
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2014, 13:39   #15
Vægten62
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2014
Indlæg: 24
Styrke: 10
Vægten62 er ny på vejen
Tak for dit bidrag Webmaster.

En nær pårørende, som arbejder indenfor sygedagepengesager, var bekymret for mit ve og vel, og fik mig til en akuttid hos egen læge. Jeg er gået voldsom i depression, efter kommunens udspil om at forlænge mit arbejdsprøvning.

Det var rigtigt godt min pårørende var med, denne fik fortalt hvordan han oplever jeg har fået det dårligere. Der er så meget, jeg ikke selv formår at sige. Jeg sad bare og tuede.

Min læge var også noget rystet over, at de vil forlænge mig, mhp at komme op i tid - som min læge sagde, "det kommer ikke til at ske, tværtimod".

Der er egentlig op til mig selv, om jeg vil sygemeldes, eller gå ned i tid, til 1 dag om ugen i 2 timer. Egentlig har jeg kun 14 dage tilbage (hvis man ser bort fra den forlængelse der er tale om), og jeg ville godt have afsluttet det ordenligt, men jeg orker ikke tage afsted. Er depressiv, og har bare brug for at være selv.
Igen hos lægen blev vi bekræftiget i, at jeg er stationær i min lidelse, og at jeg knap klarer de 6 timer jeg er der - jeg har klaret det fordi jeg ku se en ende på det. Der blev snakket en del pension, men det tror jeg ikke selv på.

Min læge vil tage kontakt til min SB, og vistnok også skrive en statusattest (LÆ et eller andet) til SB, om at det er hul i hovedet at forlænge mig, det kommer der ikke noget godt ud af.

Ved godt I ikke kan spå, men hvad sker der så hvis jeg bliver sygemeldt fra arbejdsprøvning? Min pårørende siger, at min sag burde for et rehabiliteringsteam her efter sommer.

Tusinde tak for jeres info
Vægten62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-06-2014, 15:15   #16
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeps det er rigtig svært at bedømme disse sager....de kan bestemt også være meget forskellige i forhold fra kommune til kommune...

Det mest alm der sker ved at man sygemelder sig i en arbejdsprøvning....ja det er at kommunen vil sige at de ikke har kunne bedømme din arbejdsevne og at der må en ny til...og dette kan de gøre rigtig mange gange...da de jo skal have en chance for at kunne bedømme ens arbejdsevne...

Det er da også årsagen til at jeg altid fortæller folk.....slæb jer nu hen til den arbejdsprøvning....så vidt som overhovedet det er muligt...

Også selv om det bare er for at måtte gå hjem med det samme....

På denne måde vil de ikke kunne sige at de ikke har nok at kunne bedømme ud fra....fordi man har deltaget hele tiden igennem det forløb man har deltaget i...

At man så har måtte gå hjem meget hurtigt...ja det må de så rette ind i timeantal og andre skånehensyn....alt efter hvad det drejer sig om...

Man giver dem en alt for stor mulighed for at blive ved med at sende en i konstante arbejdsprøvninger hvis man sygemelder sig og ikke møder op...

Når dette er sagt...ja så skal man selvfølgelig også tænke på ens eget helbred....og man skal ikke ødelægge dette bare for at møde op for enhver pris...

Men har man overhovedet den mindste mulighed for at slæbe sig derhen....ja så er det et kæmpe plus for en selv...

Jeg kender slet ikke din sag..så det med forlængelse ja det kan jeg ikke lige udtale mig om...

Håber du skriver dagbog hver evig eneste dag over hvordan den dag er gået....så du senere kan huske og vise hvordan det har været gået hen over dagene...

Hvis du IKKE skal forlænges og kommunen mere eller mindre har sat sig fast på at det mener de du skal.,...

Ja så skal du have din læge til at skrive at det vil gå VÆSENTLIGT ud over dit helbred ved yderlig afprøvning....

Hvis lægen skriver sådan til kommunen og de alligevel vil forlænge....ja så skal der klages over denne forlængelse....med begrundelse i det lægen har skrevet...

Men du skal virkelig bede din læge om at være fuldstændig klar i spyttet....og i sin ordlyd og valg af ord...

Alt for mange læger er rigtig uklare i deres erklæringer....ord som måske, på sigt, osv osv
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2014, 09:26   #17
Vægten62
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2014
Indlæg: 24
Styrke: 10
Vægten62 er ny på vejen
Ok, tak Webmaster.

Efter at have tænkt over dit indlæg, og over lægebesøget, har jeg så besluttet mig for at forsætte arbejdsprøvningen med 1 dag om ugen i 2 timer, som min læge forslog, fremfor at lade mig sygemelde. Så har jeg da vist viljen.

Jeg må indrømme, at jeg synes kommunerne leger med syge borgers helbred. Som depressiv patient, har det enorme konsekvenser at blive stresset og udsat for pres, og konstant at ryge i depression - det tager længere og længere tid at komme sig, og depressionen bliver mere og mere kronisk. Jeg må indrømme, jeg synes det er hårdt.

Min læge mener som sagt, at jeg ikke skal forlænges, og har allerede taget kontakt til kommunen. Såfremt kommunen fastholder jeg skal forlænges, hvor skal jeg så klage?

På forhånd tak.
Vægten62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2014, 11:43   #18
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du skal be om journaludskrift af din læge og vedlægge det job-plan eller lign. som du skal underskrive.
Alternativt laver du selv et skriv, og aflevere imod stempel og kopi, til jobcenter, helst orientering til chef også.

Dertil tilføjer du ved underskrift, at evt forværringer er kommunens ansvar, da din egen forsikring ikke dækker den slags, eller lign.


VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2014, 08:29   #19
Vægten62
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-05 2014
Indlæg: 24
Styrke: 10
Vægten62 er ny på vejen
RESUME:

Sygemeldt i 3 år.

Gennemført 4 arbejdsprøvninger, hvor jeg ved alle har fået det tiltagende psykisk dårligt undervejs, hvor jeg er gået i depression.

Ved den sidste arbejdsprøvningen startede jeg ud med 3 x 3 timer om ugen. Fik det dårligt, og gik til egen læge, og vi aftale jeg ned i tid til 2 x 3 timer om ugen, hvilket JK og SB var informeret om og indforstået med.
Kort inden afslutningen af de13 ugers arbejdsprøvning kontaktes jeg af JK, der meddeler de ønsker arbejdsprøvning forlænget for at "forsøge at øge mig i tid", som der stod. Jeg kontakter egen læge, som sygemelder mig, og som kontakter min SB via et LÆ dokument. Egen læge skriver bla at, "en forlængelse af arbejdsprøvning må på det kraftigste frarådes." Arbejdsprøvningen afsluttes 14 dage inden oprindelig tid. Jeg indkaldes til møde hos SB, som meddeler at denne har kontaktet egen læge - egen læge har anbefalet at der indhentes ny speciallægeudtalelse (psykiater), hvilket er relevant idet de sidste der er blevet lavet er da jeg blev sygemeldt for 3 år siden.
Jeg sendes til speciallægeundersøgelse.

AKTUELT:

Jeg er blevet kontaktet af SB, der meddeler at denne har modtaget speciallægeudtalelsen. På baggrund af denne, indkaldes jeg til møde, hvor vi skal påbegynde udarbejdelsen af rehabiliteringsplanens forberende del.

Uddrag af konklusionen fra speciallægeudtalelse:

"X har været sygemeldt gennem længere tid og været igennem forskellige praktikforløb, som har bevirket, at han har fået tiltagende depressive symptomer, som er blevet værre i form af, at han ikke har været i stand til at passe den personlige hygiejne eller spise.
Hans øget sårbarhed ses som et resultat af de mange depressive episoder han har haft tidligere og muligvis også på grund af tidligere traumatisering, som han ellers synes at have lagt bag sig. X synes at have været relevant behandlet både medicinsk og psykoterapeutisk og der kan ikke peges på yderligere behandlingsmæssige tiltag, som forventeligt vil kunne bedre hans funktionsniveau eller stabilisere hans tilstand.

Hvis der kommer yderligere svinginger i tilstanden, kan man overveje tillæg af Lithium, som også virker stemningssatabliserende ved periodiske depressioner, men der er ingen realistiske forventninger til, at denne medicinske behandling vil have væsentlig betydning for hans funktionsniveau. Hans sårbarhed vurderes at være så udtalt, at det ikke umiddelbart kan anbefales at han deltager i yderligere erhvervafklarende tiltag, idet der er risiko for, at det vil kunne forværre hans tilstand yderligere.

Som sådan betragtes hans tilstand på nuværende tidspunkt som stationær, og det har den formodentlig også været, da han forsøgte de forskellige erhvervafklarende tiltag tidligere. Efter kort tid magtede han ganske få timer og blev efterfølgende psykisk syg. Med den baggrund konkluderes det på det foreliggende, at hans resterhvervsevne vurderes at være nedsat til det ubetydelige i enhver form for erhverv. Der ses ikke noget udviklingspotentiale."

Så er det jeg vil spørge, hvad tænker i?

På forhånd tak.

Sidst redigeret af Vægten62; 23-08-2014 kl. 08:45.
Vægten62 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2014, 08:52   #20
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jeg tænker at de skal møde rehabiliterings teamet for indstilling til fleksjob, ressourceforløb eller pension.

Er det pension du ønsker, så skal du vægte at psykiateren skriver "ikke noget udviklingspotientiale" - det er et vigtigt ord for det åbner op for pension, fordi er der et udviklingspotientiale så er det ressourceforløb de kigger på.

Jeg kan selvfølgelig kun tale ud fra mine egene erfaringer, men da der i min sag kom speciallægepapirer der sagde "ingen behandlings- eller udviklingsmuligheder", indstillede rehab teamet mig til pension efter paragraff 18. Jeg fik efterfølgende af min sagsbehandler at vide at det var ordet ingen udviklingsmuligheder som havde været tungen på vægtskålen og gjorde at de ikke sendte mig i ressourceforløb.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension